Η τρέχουσα γενιά οικιακών συστημάτων ψυχαγωγίας είναι η πλέον ιδιάζουσα. Βρισκόμαστε στα μισά του κύκλου ζωής της και η βιομηχανία έχει ήδη παρουσιάσει τρεις νέες κονσόλες.

Η ιστορία του Switch ήταν η πιο ξεκάθαρη όλων: με το Wii U να έχει αποτύχει, η Nintendo δούλεψε για χρόνια πάνω σε ένα καινούριο κόνσεπτ το οποίο θα ήταν σε θέση να ενοποιήσει το επιτραπέζιο/οικιακό με το handheld gaming –και μέχρι στιγμής τα έχει καταφέρει περίφημα. Με τα Xbox One X και PS4 Pro όμως, τα πράγματα δεν ήταν και τόσο ξεκάθαρα αφού για πρώτη φορά οι εταιρείες παρουσίασαν κονσόλες που σκοπό δεν είχαν να αντικαταστήσουν τις ήδη υπάρχουσες αλλά να συνυπάρξουν μαζί τους.

 

Η λέξη “4K’ είχε την τιμητική της στην περυσινή συνέντευξη Τύπου της Sony και τη φετινή της Microsoft στο πλαίσιο της E3. Ήταν το USP στο οποίο στηρίχθηκαν οι δύο εταιρείες προκειμένου να εξηγήσουν στο κοινό τι κάνουν καλύτερα τα νέα τους συστήματα. To Xbox One X μπορεί να επιτυγχάνει με “native” τρόπο αυτό που το PS4 Pro καταφέρνει με –ορισμένα ομολογουμένως εντυπωσιακά- τεχνολογικά τεχνάσματα, όμως στην πράξη, αμφότερα κατατάσσονται στην κατηγορία των 4K συστημάτων. Κανένας όμως εκ των δύο κατασκευαστών δεν επιδιώκει, επί του παρόντος τουλάχιστον, να τα επιβάλλει στο κοινό.

 

gallery_335201_1967_590276.jpg

 

Για τη Microsoft άλλωστε, ο ίδιος ο Φιλ Σπένσερ το έχει δηλώσει ξεκάθαρα πως αυτό που έχει σημασία είναι ο χρήστης να βρίσκεται στο Xbox LIVE –η κονσόλα με την οποία θα το κάνει, σε πρώτη φάση, είναι δευτερεύουσα. Όσον αφορά στη Sony, η ως τώρα πορεία του PS4 Pro κρίνεται ικανοποιητική, καθώς από το λανσάρισμά του κι έπειτα, το ένα στα πέντε PS4 που πωλούνται είναι Pro –επίδοση που γίνεται ακόμα πιο εντυπωσιακή αν αναλογιστεί κανείς ότι αφ’ ενός η Sony δεν το έχει προωθήσει ιδιαίτερα και αφ’ ετέρου τα παιχνίδια που εκμεταλλεύονται ουσιωδώς την επιπρόσθετη ισχύ του είναι μάλλον περιορισμένα.

 

Τα μηνύματα των Sony και Microsoft αναφορικά με τα PS4 Pro και Xbox One X περιστρέφονται γύρω από το 4K και όχι άδικα. Και οι δύο εταιρείες θέλουν να διαβεβαιώσουν το κοινό πως οι κονσόλες τους αποτελούν future-proof” επιλογές, συστήματα που έχουν όλο το μέλλον μπροστά τους και δεν θα υποχρεώσουν τον χρήστη να προχωρήσει άμεσα στην αντικατάστασή τους. Εννοείται πως τα Xbox One S και PS4 έχουν και αυτά μέλλον, όμως οι ισχυρότερες εκδόσεις τους θα είναι σε θέση να καλύψουν τον καταναλωτή ακόμα κι αν αυτός αποφασίσει να αναβαθμίσει κάτι άλλο. Τι; Την τηλεόρασή του.

 

Η διείσδυση των 4K τηλεοράσεων την τελευταία διετία, μπορεί να είναι εντυπωσιακή όμως απέχει από τις προσδοκίες των κατασκευαστών. Από το 17% των αρχών του 2016, φτάσαμε στο 23% στο τέλος του χρόνου, σε ό,τι αφορά το σύνολο των πωλήσεων τηλεοράσεων, με τις εκτιμήσεις για φέτος να κάνουν λόγο για ένα 35% στην καλύτερη περίπτωση. Ο κόσμος δεν έχει “πέσει με τα μούτρα” στις 4K τηλεοράσεις διότι επί του παρόντος δεν υπάρχει το περιεχόμενο ικανό να δικαιολογήσει τη μετάβαση. Η κατάσταση αυτή βέβαια αλλάζει σιγά-σιγά και όταν οι συνθήκες επιτρέψουν στο 4K να γίνει το στάνταρ της αγοράς –ενδεχομένως μέσα στο 2018- οι Microsoft και Sony θα είναι εκεί, έχοντας ήδη έτοιμες τις προτάσεις τους. Οι προβλέψεις θέλουν το 4K να αποκτά σοβαρό προβάδισμα έναντι του Full HD το 2020, κάτι που σημαίνει ότι μέχρι τότε, τα Xbox One S και PS4 φτάνουν και περισσεύουν για να καλύψουν τις ανάγκες ενός μεγάλου ποσοστού του αγοραστικού κοινού.

 

gallery_335201_1967_34817.jpg

 

Οι εταιρείες επέλεξαν να “παντρέψουν” επικοινωνιακά τα Xbox One X και PS4 Pro με το 4K και δεν λάθεψαν: επί της ουσίας δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος για κάποιον που δεν διαθέτει και δεν σκέφτεται να επενδύσει σύντομα σε 4K τηλεόραση, να προτιμήσει τις “ενισχυμένες” εκδόσεις των Xbox και PlayStation έναντι των απλών. Εκείνος που έχει κατά νου τη μετάβαση στο 4K ή διαθέτει ήδη τέτοια τηλεόραση, το πιθανότερο είναι πως θα επιλέξει ανάμεσα σε Xbox One X και PS4 Pro χωρίς δεύτερη σκέψη. Τα δεδομένα που έδωσε στη δημοσιότητα η Sony μάλιστα, αποδεικνύουν ότι κάπως έτσι έχουν τα πράγματα μέχρι στιγμής: το 20% του Pro επί των PS4 που πωλούνται πλέον, είναι πολύ κοντά με το 25-30% των 4K τηλεοράσεων επί του συνόλου των πωλήσεων.

 

Ο μεγαλύτερος προβληματισμός των καταναλωτών σε ό,τι αφορά τις κονσόλες, διαχρονικά, ήταν η “ματαιότητα” της επένδυσης σε μια γενιά, δεδομένου του ότι θα έπρεπε να ξαναρχίσουν από το μηδέν σε τέσσερα-πέντε χρόνια, όταν δηλαδή θα λανσαριζόταν η επόμενη. Η τρέχουσα όμως έρχεται να το αλλάξει αυτό και καθώς το gaming εξελίσσεται από προϊόν σε υπηρεσία, τα χρήματα των χρηστών αποκτούν σταδιακά μεγαλύτερη αξία. Δεν είναι και λίγο να ξέρει κάποιος πως ακόμα κι αν βγει το επόμενο μοντέλο, το δικό του θα εξακολουθήσει να υποστηρίζεται. Ακόμα δε κι αν κάποια στιγμή αποφασίσει να κάνει τη μετάβαση από μία “απλή” κονσόλα σε μία 4K, θα γνωρίζει πως δεν θα χρειαστεί να επενδύσει –ακόμα- μια περιουσία σε αξεσουάρ, περιφερειακά και βέβαια τίτλους, καθώς θα μπορεί να χρησιμοποιήσει αυτά που ήδη έχει στην κατοχή του.

 

gallery_335201_1967_119231.jpg

 

Xbox και PlayStation μετατρέπονται από απλές κονσόλες σε οικοσυστήματα και αυτό ωφελημένο θα βρει εν τέλει τον χρήστη. Έχουμε ξαναγράψει ότι στην πράξη, αν δεν αλλάξει κάτι, η αγορά των οικιακών κονσολών –τουλάχιστον αναφορικά με τα δύο προαναφερθέντα brands- θα θυμίζει σε λίγα χρόνια εκείνη των smartphones. Με την πλατφόρμα να παραμένει η ίδια, οι εταιρείες θα κυκλοφορούν κάθε λίγα χρόνια και μία –ή περισσότερες- νέα έκδοση hardware η οποία θα απευθύνεται αρχικά σε ένα περιορισμένο κοινό, τους early adopters, χωρίς όμως να ακυρώνει τις προηγούμενες. Από τη στιγμή που παιχνίδια και αξεσουάρ είναι τα ίδια, οι χρήστες θα έχουν την ευχέρεια να αναβαθμιστούν στην έκδοση που επιθυμούν, όταν εκείνοι το κρίνουν απαραίτητο. Οι δε εταιρείες, εφ’ όσον γνωρίζουν ότι έχουν πιστούς πελάτες, πρόθυμους να καταβάλλουν τη συνδρομή τους στο Xbox LIVE/PSN και να αγοράσουν τα παιχνίδια τους, είναι καλυμμένες και με το παραπάνω.

 

Microsoft και Sony δεν πρόκειται να “σπρώξουν” τους καταναλωτές προς τα Xbox One X και PS4 Pro. Θα αφήσουν τη μετάβαση να γίνει ομαλά, καθώς οι τελευταίοι θα αποκτούν με τον καιρό ολοένα και περισσότερους λόγους και αφορμές, μέχρι που κάποια στιγμή εν καιρώ, η αγορά 4K κονσόλας θα μοιάζει ως η μόνη λογική επιλογή. Και ποιος ξέρει τι θα βρίσκεται στην αιχμή της τεχνολογίας στην αγορά του gaming τότε…