Αφήσαμε επίτηδες να περάσει μία εβδομάδα από το φινάλε της E3 2015 πριν περάσουμε στον απολογισμό της.

Αφήσαμε επίτηδες να περάσει μία εβδομάδα από το φινάλε της E3 2015 πριν περάσουμε στον απολογισμό της. Βλέπετε, για να γίνει μια όσο το δυνατόν σωστή προσέγγιση, πρέπει πρώτα να έχουν καταλαγιάσει ο ενθουσιασμός και οι εντυπώσεις και στη φετινή E3 είχαμε πολλά κι απ’ τα δύο: η Sony με τη… νεκρανάσταση των franchises της, η Microsoft με το backward compatibility του Xbox One, η ανυπαρξία της Nintendo, ο χαμός με το VR και το AR, η μόδα των figure games, ο ορυμαγδός των remakes. Δεν μπορείτε να πείτε: πολλές συγκινήσεις, πολλές διφορούμενες απόψεις…

 

gallery_191129_2111_1143943.jpg

 

Δύο γάμοι…

 

Η E3 ήταν πάντα μια μάχη εντυπώσεων. Οι συνεντεύξεις Τύπου ειδικά είναι η επιτομή του “λάδι, λάδι και τηγανίτες τίποτα” καθώς Sony και Microsoft εδώ και τουλάχιστον μια δεκαετία “σφάζονται” για το ποια από τις δύο θα τραβήξει επάνω της τα φώτα της δημοσιότητας περισσότερο από την άλλη. Τα περασμένα χρόνια έχουμε δει press conferences να στήνονται βάσει των όσων ανακοίνωσε ο ανταγωνισμός μερικές ώρες πριν, οπότε τα φετινά δεν μας έκαναν και ιδιαίτερα μεγάλη εντύπωση. Από τη μία η Microsoft με το “καρέ του άσου” σε ό,τι αφορά τις αποκλειστικότητες του Xbox (Halo 5: Guardians, Gears of War 4, Rise of the Tomb Raider, Forza 6), ένα συναρμολογούμενο –αλλά πανάκριβο- χειριστήριο και την υπηρεσία backward compatibility για το Xbox One που έκλεψε καρδιές. Από την άλλη η Sony με το remake του Final Fantasy VII, το πρότζεκτ του Shenmue III στο Kickstarter, το ξεχασμένο The Last Guardian και φυσικά το απόλυτο blockbuster, Uncharted 4.

 

Υπάρχει στ’ αλήθεια νικητής; Αν πιάσει κανείς τον “παλμό” του διαδικτύου (βλ. άρθρα, κείμενα, φόρουμ), θα δει πως οι περισσότεροι μιλούν για τη Microsoft: μπορεί η εκδήλωση της Sony να είχε τις καλές της στιγμές, εκείνες που το “wow factor” χτύπησε ταβάνι, ωστόσο η Microsoft ήταν εκείνη που προσέγγιση περισσότερο τη μάζα, το mainstream κοινό και εν τέλει προσέφερε και μια υπηρεσία που δίνει πραγματικά “added value” στην κονσόλα της –άσχετα αν θα έπρεπε να υπήρχε απ’ το λανσάρισμά της, κάλλιο αργά παρά ποτέ. Στη Sony υποστηρίζουν πως η E3 2015 τους άνηκε, πλην όμως εστιάζουν στα niche κοινά των Final Fantasy, των Shenmue και της Team Ico: αμφιβάλλω αν η πλειοψηφία των παικτών γνωρίζει ένα παιχνίδι που βγήκε το 1997, μια σειρά που ο τελευταίος της τίτλος δεν πούλησε ούτε εκατομμύριο το 2001 και ένα στούντιο που τα μοναδικά δείγματα γραφής του είναι το Ico και το Shadow of the Colossus.

 

Sony – Microsoft λοιπόν, συμπληρώσατε διπλό και προχωράμε.

 

…και μια κηδεία

 

Η Nintendo, η τρίτη –άλλοτε- μεγάλη του χώρου, αποτέλεσε την απογοήτευση της φετινής E3. Όχι ότι περιμέναμε κάτι εντυπωσιακό από πλευράς της, ωστόσο η γενικότερη παρουσία της έδειξε πως η Ninty πήγε στο Λος Άντζελες απλά και μόνο για να βγάλει την υποχρέωση. Με εξαίρεση ένα Star Fox Zero και ένα –τραβηγμένο απ’ τα μαλλιά- Super Mario Maker, δεν έδειξε απολύτως τίποτα, δεν μίλησε για τίποτα και ουσιαστικά ήταν σαν να μην υπήρχε στην έκθεση σε βαθμό τέτοιο που θα ήταν απείρως πιο “τίμιο” αν δεν συμμετείχε καν σε αυτή παρά οργάνωνε ειδικά για φέτος π.χ. ένα δικό της event στα πρότυπα της BlizzCon (Blizzard) ή της QuakeCon (ZeniMax – id Software). Αφού ούτως ή άλλως κι αυτά τα λίγα που έκανε στην E3 αποτελούσαν καθαρά “fan service”, χίλιες φορές να τα “σέρβιρε” και με το σωστό κόνσεπτ.

 

Η Nintendo είναι φως-φανάρι πως κάτι ετοιμάζει –δεν μπορεί να κάνει κι αλλιώς. Το Wii U δεν της απέφερε ποτέ τα προσδοκώμενα (ακόμα κι οι ίδιοι οι Γιαπωνέζοι το ‘χουν πάρει απόφαση να το “φροντίσουν” αξιοπρεπώς μέχρι να “σβήσει”…) και ο χρόνος μετρά αντίστροφα γι’ αυτό: το NX ετοιμάζεται κάπου στο Κιότο και λογικά στην επόμενη E3 θα πρέπει να κάνει την εμφάνισή του –αφ’ ενός η εταιρεία δεν έχει άλλα χρονικά περιθώρια, αφ’ ετέρου η ίδια η αγορά τη χρειάζεται ισχυρή. Μέχρι τότε για τη Nintendo θα υπάρχουν ευτυχώς τα Amiibo, χάρη στα οποία θα συνεχίσει να μπαίνει –το όποιο- ζεστό χρήμα στα ταμεία της.

 

gallery_191129_2111_488200.jpg

 

Οι φιγούρες είναι οι νέες κιθάρες

 

Θυμάστε που έναν καιρό είχαμε “πήξει” στα rhythm games, αυτά που μας έδιναν εναλλακτικές κιθάρες, ντραμς, αρμόνια και μικρόφωνα για να γίνουμε pop/rock stars (του καναπέ); Ε, με τη μόδα αυτή να έχει σβήσει, το casual/family gaming βρήκε το επόμενο trend του: τα λεγόμενα figure games. Πρόκειται γι’ αυτά τα παιχνίδια που συνοδεύονται από φιγούρες: τοποθετώντας τες επάνω σε έναν ειδικό συνοδευτικό δίσκο, οι χαρακτήρες που απεικονίζουν “περνούν” στο παιχνίδι, συνδυάζοντας έτσι το ψηφιακό με το πραγματικό. Τα παιχνιδάκια αυτά είναι μαζί μας εδώ και μερικά χρόνια, ωστόσο η μόδα τους τώρα είναι που φτάνει στο απόγειό της: Disney, Activision και Nintendo “σφάζονται” σε μία αγορά που εσάς μπορεί να μη σας φαίνεται, αλλά έχει πολύ ψωμί. Και όταν λέμε “πολύ”, εννοούμε ΠΟΛΥ.

 

Στην E3 2015 παρουσιάστηκαν οι νέες εκδόσεις των franchises των τριών εταιρειών: το Skylanders Superchargers εισάγει πλέον και οχήματα, επιτρέποντας και συνδυασμούς με φιγούρες, προσφέροντας περισσότερες επιλογές αλλά και φιγούρες για να συλλέξει κανείς. Το Disney Infinity 3.0 κάνει άνοιγμα στους φαν του Star Wars με φιγούρες και παιχνίδια εμπνευσμένα από το σύμπαν και τις ταινίες. Όσο για τη Nintendo, δεν χρειάζεται να κάνει κάτι παραπάνω, εκτός του να συνεχίσει να λανσάρει Amiibo με θέμα τους χαρακτήρες των first-party τίτλων της: Mario, Donkey Kong, Zelda, Pokemon, Star Fox, Kirby και το μέτρημα έχει χαθεί. Η λογική λέει πως τα figure games δεν έχουν πάνω από δύο χρόνια ζωής ακόμα –τουλάχιστον με τις πωλήσεις και την κερδοφορία του σήμερα- όμως αυτό ουδόλως απασχολεί κοινό και εταιρείες που συνεχίζουν να αγοράζουν και να λανσάρουν προϊόντα σαν να μην υπάρχει αύριο. Εξ’ άλλου σε δύο χρόνια, ποιος ζει, ποιος πεθαίνει…

 

gallery_191129_2111_750206.jpg

 

Sequels & νέες IP

 

Σε ό,τι αφορά τα παιχνίδια, στο Λος Άντζελες “πήξαμε” στο sequel! Ξεχασμένα franchises, ετήσιες σειρές, εμπορικές επιτυχίες, μεγάλα IP, όλα τα είδαμε στο εκθεσιακό του κέντρο! Οι εταιρείες επέλεξαν να πατήσουν σε ήδη γνωστά brand names, ελαχιστοποιώντας το ρίσκο και τα έξοδα μάρκετινγκ που έχει ένα καινούριο franchise: τα μόνα τέτοια που ξεχώρισαν άλλωστε ήταν το Battleborn της 2K, το For Honor της Ubisoft και τα αποκλειστικά για το Xbox One, Sea of Thieves και ReCore.

 

Κατά τα άλλα εντυπωσιακές κυκλοφορίες και θρυλικές επιστροφές αλλά σε σειρές που ήδη γνωρίζουμε. Αν πρέπει να ξεχωρίσουμε κάποια, θα πάμε για τα Uncharted 4, Halo 5, Fallout 4, Rise of the Tomb Raider, Mirror’s Edge Catalyst, Hitman, Forza 6, DOOM, Mass Effect: Andromeda, Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, Just Cause 3 και Metal Gear Solid 4. Στη λίστα και το remake του Final Fantasy VII και το Mad Max που στηρίζεται σε μία ήδη γνωστή IP.

 

gallery_191129_2111_998743.jpg

 

VR: αυτός ο μεγάλος άγνωστος

 

Αυτό που μαγνήτισε το ενδιαφέρον όμως στη φετινή E3 δεν ήταν άλλο από το VR. Κατ’ αρχάς είδαμε VR και AR: virtual reality και augmented reality. Το πρώτο είναι οι εμπειρίες που είναι σε θέση να μας προσφέρει το Oculus Rift, το δεύτερο είναι το κόνσεπτ του HoloLens που παρουσίασε η Microsoft στη συνέντευξη Τύπου της. Ενδιαφέρον ως gimmick, σίγουρα, όμως αν κάτι συγκεντρώνει περισσότερες πιθανότητες να επιτύχει εμπορικά, είναι μάλλον το VR, κι αυτό με αρκετές ενστάσεις.

 

Σύμφωνοι, η εμπειρία του VR είναι απ’ αυτές που δεν περιγράφεται με λόγια, εικόνες ή βίντεο. Είναι κάτι που ο καθένας θα πρέπει να ζήσει έστω μία φορά για να είναι σε θέση να αντιληφθεί τα πάντα γύρω απ’ αυτό. Από εκεί και πέρα όμως, το μεν –άφαντο στην E3- Morpheus θα παίζει στο PS4, το δε Rift θα streamάρει μέσω PC περιεχόμενο από το Xbox One. Η Sony σαν να φοβήθηκε να παρουσιάσει ανοιχτά το Morpheus: είχε μια χρυσή ευκαιρία να οριοθετήσει εκείνη την αρχή της εποχής του VR και δεν το έκανε, κάτι που προδίδει φόβο, δισταγμό. Συνυπολογίζοντας και την “πατέντα” που πρέπει να κάνει κανείς για να συνδέσει Rift και Xbox One, οι νέες κονσόλες είναι ήδη ξεπερασμένες! Ξεκάθαρα πλέον δεν είναι σε θέση να υποστηρίξουν άνετα το VR και πολύ φοβούμαστε πως “την έχουν πατήσει” ακριβώς όπως οι προκάτοχοί τους δεν κατάφεραν να υποστηρίξουν λόγω έλλειψης ισχύος το motion gaming (βλ. Kinect και Move). Όταν η βιομηχανία έβγαλε συστήματα ικανά να κάνουν κάτι τέτοιο (Xbox One, PS4), τότε η μόδα είχε ήδη πεθάνει…

 

Εν πάση περιπτώσει, στη φετινή E3 είχαμε την πρώτη μας γνωριμία με το VR και αυτό ισχύει για τους επισκέπτες της έκθεσης: όσοι την παρακολουθούσαν από το σπίτι, έμειναν στο tech demo του HoloLens, την απλή αναφορά της Sony στο Morpheus και τις ανταποκρίσεις από το booth της Oculus. Στην επόμενη ωστόσο λογικά θα είναι έτοιμο να δοκιμάσει και εμπορικά την τύχη του, οπότε θα έχουμε και περισσότερα να περιμένουμε. Συνυπολογίζοντας δε και το νέο σύστημα που θα πρέπει να παρουσιάσει η Nintendo, η E3 2016 θα έχει πολύ, μα πάρα πολύ ενδιαφέρον…