Ο χάρτης είναι το πιο χαρακτηριστικό στοιχείο ενός videogame μετά τον ήρωά του. Μέσα από τις άπειρες φορές που θα ανατρέξει σε αυτόν, ο παίκτης θα εξοικειωθεί με τον κόσμο ενός παιχνιδιού.

Ακόμα κι αποστήθιση των διαφόρων διαδρομών, περιοχών και επιπέδων παίζει κι αυτή τον ρόλο της στην “εμβάπτισή” του: ρωτήστε κάποιον που μόλις τερμάτισε το Grand Theft Auto V και θα σας πει απ’ έξω τα κατατόπια του Los Santos τη στιγμή που μπορεί να μην έχει ιδέα κατά πού πέφτει το Περιστέρι…

Σε κάποιες περιπτώσεις οι χάρτες στα videogames δεν είναι ορατοί στην πλήρη έκτασή τους εξ αρχής καθώς ο παίκτης καλείται να τους αποκαλύψει εξερευνώντας τους (το λεγόμενο fog of war”). Ορισμένοι συν τω χρόνω είθισται να γεμίζουν με κάθε λογής σημεία ενδιαφέροντος, waypoints, σημειώσεις, πηγές πόρων, σημάνσεις για NPC και quests. Βέβαια ακόμα κι έτσι, ένας χάρτης δεν λέει ολόκληρη την αλήθεια, αφού εξίσου σημαντικό είναι και με τι θα αποφασίσουν να τον γεμίσουν οι δημιουργοί ενός τίτλου.

Ποιοι είναι όμως οι χάρτες εκείνοι που έχουν μείνει στην ιστορία; Που έχουν χαραχτεί ανεξίτηλα, ο καθένας για τους δικούς του λόγους, στις συνειδήσεις των παικτών; Που όσα χρόνια κι αν περάσουν κι όσα sequels κι αν βγουν, εκείνοι θα παραμένουν εξίσου αναγνωρίσιμοι, ξυπνώντας έναν ορυμαγδό αναμνήσεων; Ψάξαμε, θυμηθήκαμε και τους μοιραζόμαστε μαζί σας.

Όπως πάντα, μπορείτε να συνεισφέρετε ελεύθερα στα σχόλια, όμως πριν ξεκινήσετε το… ταξίδι στον χρόνο, τι θα λέγατε για ένα κουίζ;

Κάντε "κλικ" στις εικόνες για να αποκαλυφθούν οι πλήρεις χάρτες.

gallery_335201_1967_39119.jpg

Super Mario World

Δεν είναι action ή RPG και εν θεωρείται επ’ ουδενί παιχνίδι ανοιχτού κόσμου. Ε, και; Τα παραπάνω δεν εμποδίζουν το Super Mario World να διαθέτει από το 1990, όταν και κυκλοφόρησε στο SNES, έναν από τους πιο αναγνωρίσιμους χάρτες στην ιστορία του gaming! Και να σκεφτεί κανείς ότι δεν επρόκειτο για το Mushroom Kingdom αλλά για τη Dinosaur Land, την οποία οι Mario και Luigi καλούνταν να σώσουν, προσπαθώντας παράλληλα να πάρουν πίσω την Peach. Ο χάρτης του παιχνιδιού ήταν δομημένος κατά τρόπο τέτοιο, ώστε να περιλαμβάνει 7 κόσμους, από τους οποίους ο παίκτης έπρεπε να βγει αλώβητος, μέχρι να φτάσει στο κάστρο του Bowser. Προσθέστε και τον μυστικό, όγδοο κόσμο, Star World με τα πέντε επιπλέον επίπεδα και έχετε το τέλειο σκηνικό.

gallery_335201_1967_22707.jpg

The Elder Scrolls III: Morrowind

Η επιλογή του Morrowind ήταν δύσκολη και αυτό διότι προτιμώντας το τρίτο επεισόδιο της σειράς The Elder Scrolls της Bethesda, αυτομάτως αφήναμε έξω το τέταρτο, το πέμπτο, ακόμα και το δεύτερο –αλλιώς θα γράφαμε για την ιστορία του franchise και θα τελείωνε εκεί το θέμα. Κι όμως, το Morrowind κέρδισε την αναφορά με το σπαθί του γιατί αυτά που έκανε εν έτει 2002 σε ό,τι αφορά τον χάρτη του ήταν συγκλονιστικά: απίστευτος όγκος περιεχομένου, πόλεις, μνημεία, dungeons, σημεία ενδιαφέροντος, NPC που εμφανίζονταν από το πουθενά και μίνι plotlines που περίμεναν καρτερικά τον παίκτη να τις ανακαλύψει. Oblivion και Skyrim το ακολούθησαν σε επιδόσεις, όμως ακόμα και σήμερα, η ικανοποίηση που προσφέρει η εξερεύνηση του Vvandenfell δεν συγκρίνεται με τίποτε!

gallery_335201_1967_3141.jpg

Grand Theft Auto V

Παρόμοια περίπτωση με την αμέσως προηγούμενη, το Grand Theft Auto δεν γινόταν να έχει παραπάνω από μια καταχώρηση στη λίστα και έτσι μοιραία το τελευταίο επεισόδιο της σειράς ήταν εκείνο που επελέχθη. Ο λόγος; Μα το δίχως προηγούμενο μέγεθος του χάρτη του που αντιστοιχεί στην πραγματική έκταση του Μανχάταν επί δύο ή αν προτιμάτε ξεπερνά σε επιφάνεια αυτή των χαρτών του GTA: San Andreas, GTA IV και Red Dead Redemption συνολικά! Βέβαια το εξωφρενικό με το Grand Theft Auto V ήταν πως ο χάρτης του έβριθε λεπτομερειών, περιλαμβάνοντας έναν τεράστιο αριθμό από Easter eggs και καλά κρυμμένα μυστικά, με τη μορφολογία του εδάφους, τη ρυμοτόμηση και τον πληθυσμό να αλλάζουν από περιοχή σε περιοχή! Πραγματικά ανυπέρβλητο…

gallery_335201_1967_26373.jpg

Just Cause 2

Η σειρά Just Cause μας έχει συνηθίσει από το πρώτο κιόλας επεισόδιό της σε τεράστιους χάρτες με ελεύθερη πρόσβαση. Το πρώτο παιχνίδι της διέθετε “playable area” 1.025 τετρ. χιλιομέτρων, για να έρθει το Just Cause 2 με τα 1.035,55 τετρ. χιλιόμετρά του να πάρει την πρωτιά. Για τον τρίτο τίτλο μπορεί να μην έχουμε στοιχεία αλλά έτσι κι αλλιώς, αυτό που προκάλεσε τη μεγαλύτερη αίσθηση ήταν το Just Cause 2 του 2010. Το παιχνίδι εκτυλισσόταν στο Panau, ένα φανταστικό νησί της νοτιοανατολικής Ασίας και η πρόσβαση στον χάρτη γινόταν μέσω του GPS του πρωταγωνιστή, Rico Rodriguez. Μετά από ‘κει… το χάος: το νησί ήταν γιγαντιαίο, περιλαμβάνοντας αχανείς ζούγκλες, μεγάλες πόλεις, απομακρυσμένες εγκαταστάσεις και άπειρα μέσα προπαγάνδας που περίμεναν καρτερικά τον παίκτη να τα καταστρέψει!

gallery_335201_1967_57530.jpg

Minecraft

Με διαφορά ό,τι πιο μεγάλο έχουμε δει ποτέ σε χάρτη στο gaming. Και στην περίπτωση του Minecraft, η λέξη “μεγάλο” είναι μάλλον υποτιμητική αφού ο κόσμος του, γνωστός ως Overworld, καταλαμβάνει επιφάνεια 4,1 εκατ. τετρ. χιλιομέτρων! Πρακτικά αποτελεί τη διάσταση απ’ όπου ξεκινούν τις περπλανήσεις τους οι παίκτες και ξεχωρίζει για το εξαιρετικά πολύπλοκο περιβάλλον του το οποίο περιλαμβάνει διαφορετικά είδη εδάφους και βλάστησης, φυσικές κατασκευές και mobs ενώ χαρακτηρίζεται και από κύκλο ημέρας/νύχτας. Η επιφάνεια του Overworld είναι 8 φορές αυτή της Γης και πλησιάζει εκείνη του πλανήτη Ποσειδώνα. Ο μεγαλύτερος αριθμός blocks που μπορούν να δημιουργηθούν είναι κατά προσέγγιση 921,6 τετράκις εκατομμύρια, τη στιγμή που η Γη θα εκτεινόταν σε 3,69 τρισ. blocks!

gallery_335201_1967_37695.jpg

Red Dead Redemption

Με το Red Dead Redemption η Rockstar κατέθεσε για ακόμα μια φορά τα διαπιστευτήριά της σε ό,τι αφορά τη δημιουργία κόσμων. Ο χάρτης του παιχνιδιού ήταν το κάτι άλλο: στα –φανταστικά- σύνορα ΗΠΑ-Μεξικού, αποτελεί μέχρι και σήμερα την καλύτερη αναπαράσταση της Άγριας Δύσης που έχουμε δει σε videogame. Για την ακρίβεια δεν είχε να ζηλέψει το παραμικρό από τα σκηνικά και την ατμόσφαιρα των “σπαγγέτι γουέστερν” του Σέρτζιο Λεόνε: από τη βλάστηση, τη μορφολογία του εδάφους, την πανίδα, τους ληστές που παραμόνευαν, τις μικρές και τις μεγάλες πόλεις, η ποικιλία ήταν απλά ασύγκριτη! Ο ποταμός San Luis αποτελούσε το φυσικό σύνορο των δύο χωρών ενώ για να γλιτώσει το ταξίδι που σε κάποιες περιπτώσεις έμοιαζε ατελείωτο, ο παίκτης μπορούσε να πάρει είτε άμαξα, είτε τρένο!

gallery_335201_1967_68930.jpg

The Witcher 3: Wild Hunt

Ένα γιγάντιο παιχνίδι, ένα σύγχρονο έπος, το The Witcher 3 φροντίζει να επιβεβαιώνει την ορθότητα των χαρακτηρισμών που το συνοδεύουν σε κάθε ευκαιρία και ο χάρτης του είναι μία πρώτης τάξεως τέτοια. Κατά τη CD Projekt, το παιχνίδι ήταν 35 φορές (!) μεγαλύτερο σε σχέση με τον προκάτοχό του, με τον χάρτη του να εκτείνεται σε 136 τετρ. χιλιόμετρα (άλλοι ανεβάζουν τον αριθμό αυτό στα 218). Βέβαια αντιλαμβάνεστε ότι όλα τα παραπάνω δεν θα είχαν καμία απολύτως σημασία αν ο προαναφερθείς χάρτης δεν ήταν γεμάτος με κάθε λογής προκλήσεις, απ’ αυτές που κάνουν τον παίκτη να θέλει να κόψει ποδαράτη μια διαδρομή, περιμένοντας από το ίδιο το παιχνίδι να τον εκπλήξει. Και ξέρετε κάτι; Το The Witcher 3 το έκανε και μάλιστα με έναν απ’ τους καλύτερους τρόπους που έχουμε δει μέχρι σήμερα.

gallery_335201_1967_138950.png

Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies

Όλα –ή έστω, τα περισσότερα από- τα παιχνίδια της σειράς Dragon Quest μας έχουν καλομάθει σε μεγάλους, πλούσιους και γεμάτους χάρτες, μόνο που αυτό που συνέβη με το Dragon Quest XI: Sentinels of the Starry Skies δεν είχε προηγούμενο. Ο πρώτος τίτλος του franchise που κυκλοφόρησε σε φορητή κονσόλα και δεν υστερούσε πουθενά έναντι των προκατόχων του, ακόμα και στον κόσμο! Ο χάρτης του παιχνιδιού, βλέπετε, ήταν τεράστιος, γεμάτος με κάθε λογής τοποθεσίες και “καλούδια” που ο παίκτης καλείτο να ανακαλύψει. Μια πραγματικά επική περιπέτεια, ικανή να κρατήσει αμείωτο το ενδιαφέρον του τελευταίου για δεκάδες ώρες και μάλιστα χωρίς να προσπαθήσει σχεδόν καθόλου! Ένας από τους ποιοτικότερους και πιο “χορταστικούς” τίτλους που είδαμε ποτέ στο DS

gallery_335201_1967_26082.jpg

World of Warcraft

Ο χάρτης του World of Warcraft, του τίτλου της Blizzard που οριοθέτησε την κατηγορία των MMORPG και έγινε συνώνυμο του είδους, έχει ένα πολύ χαρακτηριστικό ιδίωμα: μεγαλώνει expansion με το expansion ή για να ακριβολογούμε, αυξάνεται η “playable area”. Το αρχικό παιχνίδι διέθετε στους παίκτες περί τα 207 τετρ. χιλιόμετρα: από τότε έχουν κυκλοφορήσει 6 expansions, ορισμένα εκ των οποίων έχουν προσθέσει επιπλέον περιοχές στο παιχνίδι (ενδεικτικά Northrend το Wrath of the Lich King, Pandaria το Mists of Pandaria ενώ με το Cataclysm και την έλευση των ιπτάμενων mounts επανασχεδιάστηκε όλος ο χάρτης). Ο κολοσσιαίος χάρτης του WoW πάντως λέει τη μισή αλήθεια, αφού η άλλη μίση βρίσκεται στα εκατοντάδες instances (dungeons) του.

gallery_335201_1967_272877.png

The Legend of Zelda: Link’s Awakening

Το Link’s Awakening ξετρέλανε τους πάντες όταν πρωτοκυκλοφόρησε το 1993 στο Game Boy και ο βασικός λόγος για τον οποίο συνέβη αυτό, ήταν ο κόσμος του. Ρίχνοντας κανείς μια ματιά στον χάρτη του ακόμα και σήμερα, δεν μπορεί παρά να εντυπωσιαστεί από το μέγεθος και την πολυπλοκότητά του, οπότε σκεφτείτε τι “ζημιές” είχε κάνει πριν από 23 χρόνια. Το παιχνίδι διέθετε έναν απίστευτο αριθμό από διαφορετικές τοποθεσίες, η καθεμία από τις οποίες έκρυβε τους δικούς της θησαυρούς και μυστικά –και να σκεφτεί κανείς ότι τα γεγονότα του δεν διαδραματίζονταν στη Hyrule αλλά στο Koholint Island. Η κυκλοφορία του παιχνιδιού στο Game Boy Color μια πενταετία αργότερα, έκανε απλά το όμορφο ομορφότερο, προσθέτοντας χρωματιστές πινελιές στον έτσι κι αλλιώς υπερπλήρη χάρτη του.