Χαμός! Είναι η λέξη που μπορεί να περιγράψει το τι επακολούθησε του λανσαρίσματος του The Witcher 3: Wild Hunt νωρίτερα μέσα στην εβδομάδα. Ο λόγος; Οι κατηγορίες προς τη CD Projekt RED πως το παιχνίδι στην έκδοση για PC είναι εμφανισιακά κατώτερο των όσων μας είχαν παρουσιαστεί τα προηγούμενα χρόνια.

Προσωπικά, για να πω την αλήθεια, χρειάστηκε να ψάξω και να βρω τα επίμαχα τρέιλερ από το 2013, τότε που στην παρουσίαση της Microsoft της E3 είχαμε δει και θαυμάσει για πρώτη φορά το παιχνίδι της CD Projekt. Πράγματι, οι διαφορές του παιχνιδιού σήμερα σε σχέση με τα βίντεο που κυκλοφόρησαν γι’ αυτό τα δύο προηγούμενα χρόνια, είναι εμφανείς, τουλάχιστον στην έκδοση για τα PC –μιας και όταν ανακοινώθηκε, τα Xbox One και PS4 δεν είχαν καν διατεθεί στην αγορά. Τα γραφικά του στα τρέιλερ του παρελθόντος δείχνουν πολύ πιο «πλούσια», με ρεαλιστικότερο φωτισμό, πιο πειστικά εφέ, εντυπωσιακότερα περιβάλλοντα και μεγαλύτερο draw distance (η απόσταση που βλέπει ο παίκτης στον ορίζοντα). Δεν χρειάζεται να καταβάλλει και ιδιαίτερη προσπάθεια κανείς για να το παρατηρήσει. Το κρατάμε αυτό ως γεγονός και πάμε παρακάτω.

 

 

Οι αλλαγές και πώς επηρεάζουν

 

Πόσοι είναι εκείνοι που διαθέτουν σύστημα ικανό να φτάσει το The Witcher 3 στα όριά του; Και όταν μιλάμε πλέον για “όρια” στο PC gaming, δεν εννοούμε τα 1080p αλλά τη 4Κ ανάλυση και τα σταθερά 60 fps. Βέβαια τα “θέματα” του παιχνιδιού δεν αφορούσαν το framerate του (τουλάχιστον όχι στα PC) αλλά τη γενικότερη ποιότητα των γραφικών. Για την ιστορία, δεν γνωρίζω άνθρωπο που να έχει καταφέρει να παίξει το The Witcher 3 στα 4K με ένα ικανοποιητικό framerate αλλά ας μη μένουμε εκεί: σημασία δεν έχει η ανάλυση αλλά η λεπτομέρεια και εκεί είναι που στη CD Projekt “το έχασαν”.

 

Ψάχνοντας online, βρήκα μια Link.png Site:

του Χοσέ Τεχέιρα, υπεύθυνου οπτικών εφέ για το παιχνίδι στο πολωνικό στούντιο, ο οποίος μίλησε για το θέμα υποστηρίζοντας πως αφ’ ενός αυτά που πραγματικά θα πρέπει να λαμβάνουν υπ’ όψιν οι παίκτες είναι τα gameplay τρέιλερ και αφ’ ετέρου κατά την ανάπτυξή, ένας τίτλος αλλάζει.

 

Δεν λέει ψέματα: ένα παιχνίδι που αναπτύσσεται τόσα χρόνια, είναι απολύτως λογικό να μεταβληθεί στο ενδιάμεσο. Αλλού είναι το “ζουμί” στα λόγια του: στο φιλτράρισμα που θα πρέπει να υποβάλλουν οι καταναλωτές καθετί τους “σερβίρουν” οι εταιρείες. Να πάψουν να μας δείχνουν το οτιδήποτε μέχρι το παιχνίδι να λάβει την τελική του μορφή δεν γίνεται για δύο λόγους κυρίως: πρώτον διότι αυτό συμβαίνει πολύ αργά στον κύκλο ανάπτυξης και δεύτερον λόγω των προπαραγγελιών. Σε μια βιομηχανία που προσπαθεί να πείσει τον καταναλωτή για την αξία των προϊόντων της μήνες ή και χρόνια προτού καν αυτά γίνουν διαθέσιμα, κάτι τέτοιο απλά δεν γίνεται.

 

 

Αλλά για μια στιγμή: και gameplay βίντεο να βλέπαμε από το The Witcher 3 καναδυό χρόνια πριν, έτσι όπως συνέστησε στην προαναφερθείσα συνέντευξή του ο Τεχέιρα, ποιος μας εγγυάται πως τα όσα θα περιλαμβάνονταν σε αυτό, θα εμφανίζονταν και στην τελική έκδοση του παιχνιδιού; Είπαμε: τα videogames όσο αναπτύσσονται αλλάζουν, οπότε; Θυμηθείτε τι συνέβη π.χ. με το Watch Dogs που άπαντες την “έπεσαν” στη Ubisoft για τον ίδιο λόγο. Πηγαίνετε λίγο πιο πίσω και φέρτε κατά νου τίτλους όπως τα Alan Wake, Assassin’s Creed Unity και Dragon Age: Inquisition που το gameplay που μας έδειχναν στα πρώτα τους τρέιλερ, εν τέλει απουσίαζε τελείως από τις τελικές τους εκδόσεις! Δεν συζητάμε φυσικά για περιπτώσεις τύπου Deus Ex: Mankind Divided και Need for Speed όπου δεν έχουμε δει καν gameplay παρά μόνο cinematics.

 

Άρα; Άνθρακες ο θησαυρός;

 

Τα παραπάνω λοιπόν τι σημαίνουν; Πως οι εταιρείες μας λένε ψέματα; Παρ’ ότι αυτό θα ήταν η εύκολη απάντηση, δεν νομίζω πως θα ήταν κι η σωστή. Οι εταιρείες, στούντιο και εκδότες, προσπαθούν να κάνουν τα πάντα προκειμένου να μας τραβήξουν το ενδιαφέρον, να μας δείξουν την ποιότητα του παιχνιδιού τους και εν τέλει να μας προδιαθέσουν θετικά γι’ αυτό. Ναι, είναι λογικό να επιλέξουν τα καλύτερα στοιχεία του ώστε να τα προβάλλουν σε τρέιλερ και ναι, είναι εξίσου λογικό να μην αναφερθούν στις αδυναμίες του που πρώτοι οι ίδιοι γνωρίζουν. Προσοχή: δεν ψεύδονται, απλά δεν μας μιλούν γι’ αυτές. Το αποτέλεσμα βέβαια είναι το ίδιο: ο καταναλωτής να σχηματίζει μια λανθασμένη άποψη για το παιχνίδι. Στη CD Projekt δικαιολογήθηκαν για το The Witcher 3 λέγοντας πως δεν έγινε “downgrade” αλλά “optimization”: δεν μπήκε χαλινάρι δηλαδή στις επιδόσεις του παιχνιδιού, απλά έγιναν ορισμένες παρεμβάσεις προκειμένου αυτό να αποδίδει καλύτερα. Όταν ερωτήθηκαν γιατί δεν αναφέρθηκαν πριν την κυκλοφορία σε αυτή την κίνησή τους, απάντησαν πως δεν τη θεώρησαν σημαντική.

 

gallery_335201_1967_299224.jpg

 

Με gameplay που ξεπερνά τις 200 ώρες, είναι δυνατόν να στέκεται κανείς στα γραφικά του The Witcher 3 και όχι στο βάθος του, τον κόσμο του, το σενάριο και την πλοκή του; Είναι και παραείναι, αφού ο καθένας είναι ελεύθερος να προτιμήσει ένα παιχνίδι για όποιον λόγο θέλει εκείνος. Εφ’ όσον του υποσχέθηκαν συγκεκριμένα γραφικά, το γεγονός ότι του ζητούν μετά την απομάκρυνση από το ταμείο να συμβιβαστεί με κάτι λιγότερο, είναι τουλάχιστον ασέβεια απέναντι σε έναν πελάτη ο οποίος μάλιστα έσπευσε να αγοράσει το προϊόν των Πολωνών από την πρώτη μέρα κυκλοφορίας του.

 

Θεωρώ μέγα φάουλ το γεγονός ότι στην εποχή που τα “making of” και τα κάθε λογής “documentaries” πάνε σύννεφο πριν από κάθε λανσάρισμα, δεν βρέθηκε ένας άνθρωπος της CD Projekt να μας πει ότι κάπου στην πορεία αποφάσισαν να ξαναδούν κάποια πραγματάκια με αποτέλεσμα να αλλάξουν μέχρι και τα μενού! Σε τελική ανάλυση το δικό τους παιχνίδι και την καταπληκτική δουλειά τους αδικούν διότι αντί να ασχολούμαστε με τη μοναδική πάστα του The Witcher 3, η κουβέντα περιστρέφεται γύρω από το “downgrade” που η CD Projekt επιμένει να αποκαλεί “optimization”.

 

Τελικά τι εμπιστευόμαστε;

 

Παλαιότερα βασιζόμασταν σε screenshots για τις πρώτες μας εντυπώσεις. Με το ίντερνετ να ενηλικιώνεται, η εικόνα των χιλίων λέξεων έδωσε τη θέση της στο βίντεο των χιλιάδων και πράγματι: αφήναμε τα cinematic τρέιλερ να μας εντυπωσιάσουν όμως στηριζόμασταν στα αντίστοιχα με gameplay ή στα playthroughs για την εξαγωγή συμπερασμάτων.

 

Εν τέλει, αυτό που ισχύει είναι πως ακόμα κι έτσι, πιθανότητες για παρεξηγήσεις υπάρχουν και ειλικρινά δεν μπορώ να καταλήξω αν περισσότερο αδικημένος είναι ο παίκτης ή το ίδιο το παιχνίδι. Εν τέλει τι μπορεί να κάνει κανείς για να αποκτήσει όσο το δυνατόν πληρέστερη εικόνα για ένα παιχνίδι; Μπορώ να σκεφτώ τον συνδυασμό παρουσίασης και demo: η πρώτη από κάποιον συντάκτη, του οποίου την κρίση εμπιστεύεστε και το δεύτερο –αν και- όταν με το καλό κυκλοφορήσει. Δώστε την απαραίτητη προσοχή σε κάθε σας αγορά και δεν θα χάσετε: ο έξυπνος καταναλωτής δύσκολα βγαίνει χαμένος.