Αν υπήρξε μία είδηση που να ξεχώρισε στην επικαιρότητα αυτής της εβδομάδας, ήταν αδιαμφισβήτητα οι αποφάσεις της Nintendo σχετικά με τη δραστηριοποίησή της στην αγορά των smartphones και των tablets καθώς επίσης και τα όσα λίγα αποκαλύφθηκαν για την επόμενη οικιακή της κονσόλα.

Η Nintendo είναι και η first-party εταιρεία που έχει συζητηθεί περισσότερο τα τελευταία χρόνια, κάτι απόλυτα λογικό αν σκεφτεί κανείς πού βρισκόταν πριν από μια οκταετία και πού βρίσκεται τώρα.

 

Πριν λίγα 24ώρα λοιπόν, η εταιρεία από το Κιότο ανακοίνωσε τη συμφωνία της με τη DeNA (προφέρεται όπως το DNA), μια επίσης ιαπωνική εταιρεία η οποία ειδικεύεται στην προσφορά διαδικτυακών υπηρεσιών (gaming, e-commerce κ.α.). Το όλο deal χωρίζεται σε δύο τμήματα: τη δημιουργία και ανάπτυξη ενός συστήματος μελών που θα αντικαταστήσει το Club Nintendo και την υποστήριξη του λανσαρίσματος τίτλων σε mobile (smartphones & tablets) συσκευές. Ειδικά όσον αφορά αυτό το τελευταίο, η DeNA θα παρέχει τη λεγόμενη backend υποστήριξη, την ώρα που η Nintendo θα ασχοληθεί με τη δημιουργία και την προώθηση των παιχνιδιών. Οι δύο εταιρείες αντάλλαξαν και μετοχές με την όλη συμφωνία να επικυρώνεται και τυπικά στις 2 Απριλίου.

 

post-335201-0-57303500-1427032038.jpg

 

Αναγνωρίζοντας ότι υπάρχουν κι άλλες συσκευές

 

Ξεκινώντας με το σκέλος της συμφωνίας που φυσιολογικά προβλήθηκε λιγότερο, η πλατφόρμα που σκοπεύει να αναπτύξει η Nintendo, είναι και μια πρώτη απόδειξη πως οι Γιαπωνέζοι σαν να άρχισαν να βλέπουν και λίγο πιο μακριά απ’ τα «χωράφια» τους. Στόχος των ανθρώπων της Nintendo, είναι ο αντικαταστάτης του Club Nintendo να υποστηρίζει όχι μόνο τις κονσόλες τους αλλά και άλλες συσκευές όπως υπολογιστές, tablets και smartphones. Πρακτικά αυτό μπορεί να μη λέει τίποτα, μπορεί όμως να λέει και πολλά. Για μια εταιρεία που μέχρι πρότινος δεν έδινε δεκάρα τσακιστή για τη δημιουργία ενός δικτύου στα πρότυπα του Xbox LIVE και του PSN και την προσφορά τίτλων και υπηρεσιών μέσα απ’ αυτό, πρόκειται για ένα τεράστιο βήμα. Η κουλτούρα της Nintendo είναι τέτοια που άφηνε τους ιθύνοντές της παγερά αδιάφορους μπροστά σε οτιδήποτε άλλο πέραν του core gaming και εδώ παρατηρείται και μια μεγάλη αντίθεση: πώς είναι δυνατόν μια εταιρεία με τόσο casual κοινό να έχει μία τόσο hardcore φιλοσοφία…

 

Εν πάση περιπτώσει η Nintendo αναγνωρίζει ότι εκτός απ’ τα DS και τα Wii της υπάρχουν και άλλες πλατφόρμες, οπότε όπως ήταν λογικό, με δεδομένο κιόλας ότι χτίζει ένα σύστημα απ’ την αρχή, φροντίζει να συμπεριλάβει κι αυτές στη λίστα των υποστηριζόμενων συσκευών. Κάπου εδώ, ακριβώς μετά την προαναφερθείσα αναγνώριση λοιπόν, έρχεται να “κουμπώσει” και το βασικό μέρος της συμφωνίας της Nintendo με τη DeNA που δεν είναι άλλο από το λανσάρισμα τίτλων και σε άλλες συσκευές.

 

 

 

post-335201-0-71986100-1427032071.png

 

Smart συσκευές, “smart” κίνηση

 

Οι αναλυτές φώναζαν εδώ και χρόνια πως ήταν επιτακτική η ανάγκη για τη Nintendo να δραστηριοποιηθεί και σε άλλες συσκευές, πέραν των δικών της. Tablets και smartphones φάνταζαν οι ιδανικές λύσεις, το κοινό το ήθελε όσο και οι μέτοχοι της εταιρείας, ωστόσο η απόφαση δεν έλεγε να παρθεί με τίποτα. Τελικά οι διοικούντες την, ενέδωσαν στις πιέσεις και έδωσαν το πράσινο φως για το λανσάρισμα τίτλων σε mobile συσκευές, υπό τους όρους τους όμως. Αφού ξεκαθαρίστηκε διά στόματος του προέδρου της εταιρείας, Σατόρου Ιγουάτα, πως η Nintendo δεν πρόκειται να απολέσει στο ελάχιστο τον χαρακτήρα της, ανακοινώθηκε η πρόθεσή της να μπει στην αγορά των tablets και των smartphones. Αυτό θα γίνει με καινούριους τίτλους που θα αναπτυχθούν με γνώμονα τα στάνταρ της συγκεκριμένης αγοράς και με απώτερο σκοπό να προσελκύσει κατ’ αυτόν τον τρόπο κόσμο η Nintendo στο λεγόμενο “core business” της, δηλαδή τις κονσόλες και τα videogames τους.

 

Σαν κίνηση, εφ’ όσον δεν προκύψουν τυχόν “διορθωτικές κινήσεις”, δεν είναι κακή. Το μεγάλο και πιθανότατα το μοναδικό όπλο που διαθέτουν πλέον τα συστήματα της εταιρείας, είναι οι first-party τίτλοι τους. Ούτε δυνατά τεχνικά χαρακτηριστικά έχουν, ούτε σπουδαίες κυκλοφορίες από τρίτες εταιρείες, ούτε δίκτυο, ούτε τίποτα. Mario, Donkey Kong, Pokemon, Zelda, Metroid, αυτά έχουν, αυτά προσφέρουν. Πιθανό λανσάρισμά τους σε οποιαδήποτε άλλη πλατφόρμα, θα ήταν κίνηση lose/lose για τη Nintendo: αν πουλούσαν, τότε θα έχαναν μέρος της δυναμικής τους οι κονσόλες της. Αν δεν πουλούσαν, well, τότε θα μιλούσαμε για μία ακόμα αποτυχία της. Επιπλέον, την προκειμένη στιγμή ένα Mario στο 3DS κοστίζει γύρω στα 30-40€. Ποιος θα τολμήσει να παίξει με τέτοια τιμή σε Google Play και App Store; Κι αν εκεί τελικά υιοθετηθούν χαμηλότερες τιμές, ποιος ο λόγος να πληρώνει τσάμπα ο κάτοχος DSi/3DS;

 

amiibo_bigimage.jpg

 

Οι ενστάσεις μου εδώ είναι δύο: κατ’ αρχάς η Nintendo θα πρέπει να πάει κόντρα στην ίδια τη φιλοσοφία της και να βγάλει ακόμα πιο εύπεπτα παιχνιδάκια από τα όσα ήδη έχει. Ευτυχώς για την ίδια, μιλάμε για μία ιαπωνική εταιρεία και οι Ιάπωνες είναι ίσως ο πιο εξοικειωμένος με το “handheld gaming” λαός στον πλανήτη. Τα παιχνίδια της Nintendo ξεκίνησαν ως handheld εμπειρίες και ακόμα κι όταν μεταπήδησαν στις οικιακές κονσόλες, η προσέγγισή τους παρέμεινε η ίδια (οι πολλές πίστες στα Mario ή τα Donkey Kong, οι μάχες στα Pokemon κλπ). Σαν εταιρεία δηλαδή “το ‘χει” με τα handhelds, ωστόσο για καλό δικό της θα πρέπει να ρίξει τα ποιοτικά της στάνταρ: η ποιότητα που παραδοσιακά έχουν οι τίτλοι της Ninty δεν πρόκειται να εκτιμηθεί από το κοινό των smartphones και των tablets –ο κανόνας του Παρέτο εφαρμόζει τέλεια εδώ.

 

Η δεύτερη ένστασή μου έχει να κάνει με τις όποιες ομοιότητες διακρίνω με την περίπτωση της SEGA: κι εκείνη κάποτε ήταν μεγάλη εταιρεία στον χώρο, κι εκείνη λάνσαρε τις δικές της κονσόλες και όταν είδε τις πωλήσεις τους να πέφτουν (βλ. Saturn, Dreamcast), αποφάσισε να το “γυρίσει” στην ανάπτυξη τίτλων, επιτρέποντας φυσικά αυτό που μερικά χρόνια πριν θα έμοιαζε αδιανόητο: έναν τίτλο Sonic να τρέχει σε ένα σύστημα Nintendo. Μετά και τις τελευταίες εξελίξεις, η SEGA δείχνει να κρατά πολύ συγκεκριμένα franchises (Football Manager, Total War και ποιος ξέρει ποιο άλλο), να ξεγράφει την ανάπτυξη τίτλων όπως την έκανε μέχρι τώρα και να εστιάζει στα “smartphone & online PC games”. Θα μπορούσε η Nintendo να φτάσει σε αυτό το επίπεδο; Δύσκολο αλλά ποιος το φανταζόταν π.χ. για τη SEGA;

 

Ό,τι άρεσε, άρεσε

 

Τα νέα πάντως φαίνεται πως ήχησαν ευχάριστα αν όχι στο κοινό, σίγουρα στους επενδυτές. Αμέσως μετά τις ανακοινώσεις, η μετοχή της Nintendo στον NASDAQ βρέθηκε από τα $14,32 στα $24,50 ανεβαίνοντας διαρκώς για δύο συνεχόμενες μέρες πριν σταθεροποιηθεί εν τέλει λίγο πάνω από τα $18. Το ίδιο συνέβη και στο χρηματιστήριο του Τόκιο με την άνοδο να ξεπερνά το 30%. Η αγορά περίμενε να ακούσει καλά νέα για τη Nintendo που τα τελευταία δύο χρόνια μόνο πίκρες έχει μοιράσει στους μετόχους της. Ε, τα νέα ήρθαν και το κοινό ήδη ανταποκρίθηκε.

 

post-335201-0-70047700-1427032095.png

Οι πωλήσεις των συστημάτων της Nintendo (σε εκατ. τεμάχια) σύμφωνα με τα δεδομένα του VGChartz.com. Ακόμα κι αν οι αριθμοί δεν είναι ακριβείς, είναι σε θέση να δείξουν την τάση που υπάρχει.

 

Θα χρειαστεί να περάσει πολύς καιρός βέβαια μέχρι να δούμε τη μετοχή της να φτάνει στα επίπεδα του 2007 και τα $78,50 (αν ποτέ την ξαναδούμε εκεί ψηλά) αλλά αν μη τι άλλο, μια κάποια αρχή έγινε: η Nintendo αποδέχθηκε ότι ήρθε η ώρα να δραστηριοποιηθεί και στον χώρο του mobile, έψαξε και βρήκε νέο προϊόν (βλ. Amiibo) ενώ με τα όσα λίγα διέρρευσε για τη νέα της κονσόλα, το περίφημο NX, εμμέσως πλην σαφώς παραδέχθηκε την αποτυχία του Wii U. Ο κόσμος μπορεί να το ‘χε τούμπανο, στο Κιότο όμως το ‘χαν κρυφό καμάρι (“καμάρι” τώρα…). Με το 3DS να έχει πληγεί από τα smartphones και τα tablets και το Wii U να αδυνατεί να πάει ψηλότερα –κι ας σκούζουν όσο θέλουν τα fanboys- στη Nintendo αντιλήφθηκαν ότι είχε έρθει η ώρα για μια αλλαγή. Ριζική αλλαγή, απ’ αυτές που δεν ταιριάζουν τόσο στην ιδιοσυγκρασία των Ιαπώνων, όμως απαραίτητη.

 

Το αν ήταν η πρέπουσα ή όχι, θα το κρίνει ο χρόνος και κάτι μου λέει ότι η διετία 2016-2017 θα είναι και μία από τις κρισιμότερες στα 126 χρόνια ιστορίας της Ninty.