Μια βδομάδα πριν, στις τάξεις της κοινότητας του Skyrim επικρατούσε η απόλυτη ηρεμία. Το παιχνίδι παρά τα 3,5 χρόνια του στην αγορά εξακολουθούσε να παραμένει εξαιρετικά δημοφιλές, η κοινότητά του το στήριζε όσο τίποτα και μολονότι η Bethesda δεν δραστηριοποιούταν ενεργά, οι modders φρόντιζαν να κρατούν το ενδιαφέρον στα ύψη λανσάροντας κάθε βδομάδα νέο περιεχόμενο κάθε λογής.

Μέχρι που έπεσε σαν κεραυνός εν αιθρία η είδηση της χρονιάς: Valve και Bethesda ξεκινούσαν πιλοτικά ένα κατάστημα για επί πληρωμή πρόσθετο περιεχόμενο για το παιχνίδι διά χειρός χρηστών!

 

Ουσιαστικά δηλαδή, ένας modder μπορεί να επιλέξει αντί να διαθέσει δωρεάν τη δημιουργία του για το The Elder Scrolls V: Skyrim, να το πουλήσει. Από τα χρήματα που θα καταβάλλει ένας παίκτης για την αγορά του, το 30% καταλήγει στη Valve, το 45% πάει στη Bethesda και το 25% στον δημιουργό του mod. Όπως ήταν αναμενόμενο η κίνηση αυτή πυροδότησε σωρεία αντιδράσεων από τους παίκτες, τους modders και την κοινότητα των Elder Scrolls εν γένει η οποία εν μία νυκτί χωρίστηκε σε στρατόπεδα: οι modders που δεν ενδιαφέρονται για το πρόγραμμα κοιτούν με μισό μάτι όσους καλοβλέπουν την πληρωμή που υπόσχεται αυτό, οι παίκτες φοβούνται για φαινόμενα κανιβαλισμού και άπαντες “τα χώνουν” σε Valve και Bethesda κατηγορώντας τες για “διύλιση του κώνωπα”.

 

Προσωπικά δεν τους κακίζω για το δηλητήριο που βγάζουν τις τελευταίες μέρες: είναι απόλυτα δικαιολογημένοι. Το Skyrim είναι ένα παιχνίδι που έχει μείνει στην επιφάνεια τόσα χρόνια από την αγνή και αμόλυντη αγάπη που του έχουν δείξει οι παίκτες του. Χωρίς οικονομικά οφέλη, τόσος και τόσος κόσμος ασχολείται με την ανάπτυξη mods. Γιατί; Επειδή απλά αγαπά το παιχνίδι και μάλιστα κρατώντας μέσα απ’ τη δουλειά του και άλλους παίκτες “ζεστούς”. Valve και Bethesda έρχονται να καταστρέψουν αυτό το “παρεΐστικο” κλίμα θέτοντας ΄όρους και κανόνες, προσελκύοντας παράλληλα και “καρχαρίες” που θα δουν στο Skyrim την ευκαιρία για εύκολο κέρδος. Ήδη ένα επί πληρωμή mod “κατέβηκε” αφού χρησιμοποιούσε περιεχόμενο από ένα άλλο mod, το οποίο ο δημιουργός του ήθελε να εξακολουθήσει να διατίθεται δωρεάν (οπότε και ένα άλλο που “πατούσε” πάνω του δεν μπορούσε να προσφέρεται έναντι χρηματικού αντιτίμου).

 

post-335201-0-96503900-1430040884.png

Πόσα απ' αυτά τα 3.429 σχόλια λέτε να είναι θετικά/ενθαρρυντικά;

 

Επιπρόσθετα, αν δει κανείς τη μοιρασιά που γίνεται στα χρήματα, δεν μπορεί παρά να παρατηρήσει την κατάφορη αδικία που γίνεται εις βάρος των modders, εκείνων δηλαδή που έχουν κάνει ολόκληρη τη δουλειά! Η Valve παίρνει το 30%, ένα ποσοστό αν μη τι άλλο λογικό (και η Apple στο App Store ακολουθεί πολιτική 30-70), όμως από εκεί και πέρα, η λογική πάει περίπατο. Αντί τα υπόλοιπα έσοδα να διανεμηθούν εξίσου σε Bethesda και modder, η πρώτη παίρνει τη μερίδα του λέοντος και ο δεύτερος… ό,τι περισσέψει. Σίγουρα είναι καλύτερο από το τίποτα που έπαιρνε πριν, όμως προσέξτε τη διαφορά: μέχρι πρότινος δημιουργούσε με όρεξη και μεράκι και την καλή του την καρδιά, την ώρα που τώρα θεωρείται τρόπον τινά συνεργάτης, υπάλληλος και μάλιστα κακοπληρωμένος. Τι απ’ τα δύο είναι χειρότερο;

 

Το λανσάρισμα του νέου καταστήματος για τα επί πληρωμή mods του Skyrim έγινε με άκρα μυστικότητα: πολλοί ήταν οι modders που πιάστηκαν “στον ύπνο”, καθώς η Valve είχε στείλει προσκλήσεις συμμετοχής μόνο σε εκείνους που ήθελε. Μέγα λάθος από μία εταιρεία που αν μη τι άλλο έχει δείξει πως σέβεται και τιμά την κοινότητα και τους πελάτες της. Θα μπορούσε να το συζητήσει μαζί τους, να πάρει ιδέες, να τρέξει πιλοτικά μια beta, να αξιολογήσει το περιεχόμενο που εν τέλει θα διατίθετο και στο φινάλε, να περάσει το δικό της μεν, με έναν σαφώς περισσότερο “politically correct” τρόπο. Αντ’ αυτών δίνει την εικόνα μιας “αχόρταγης” εταιρείας που βλέπει μια ευκαιρία να αποκομίσει ακόμα περισσότερα κέρδη, χωρίς να σκέφτεται τις συνέπειες των πράξεών της.

 

post-335201-0-98686900-1430040895.png

1,39€ μίνιμουμ για δέκα αντικείμενα. Μάλιστα. Και να σκεφτεί κανείς πως κάποτε είχαμε πάθει συγκοπή με τα $2,5 που ζητούσε -ω του θαύματος- και πάλι η Bethesda για την πανοπλία του αλόγου μας στο Oblivion...

 

Τι θα γίνει όταν το αντιγραμμένο και κλεμμένο περιεχόμενο κάνει σωρηδόν την εμφάνισή του στα mods που προσφέρονται επί πληρωμή; Πώς θα αντιδρά η εταιρεία όταν παρά τις παραινέσεις του κόσμου, κάποιος modder δεν ασχολείται με την επιδιόρθωση bugs και προβλημάτων στη δουλειά του (με το σκεπτικό ότι έχει ήδη τσεπώσει τα χρήματα και άρα δεν ενδιαφέρεται για το “μετά”); Κι αν το Skyrim αρχικά και τα υπόλοιπα παιχνίδια εν συνεχεία μεταμορφωθούν σε “πανηγύρια μικροσυναλλαγών” με αποτέλεσμα το gaming να γίνει ακριβότερο και η κοινότητα του modding να αρχίσει να φθίνει καθώς αηδιασμένοι και απηυδισμένοι όσοι τη στήριζαν τόσα χρόνια θα αρχίσουν να αποχωρούν;

 

Δεν μου αρέσει η κινδυνολογία, ωστόσο θεωρώ ότι οι μέρες που διανύουμε είναι κρίσιμες για το μέλλον του modding. Το Steam είναι κατεστημένο στο PC gaming, οπότε οι κατευθύνσεις της Valve έχουν την ισχύ προεδρικών διαταγμάτων. Δεν θέλει πολύ για να δημιουργηθεί μία κατάσταση που θα είναι δυσάρεστη για την πλειοψηφία των παικτών και από την οποία δύσκολα θα υπάρχει γυρισμός. Προσωπικά ελπίζω πως η Valve θα κινητοποιηθεί από τις αντιδράσεις των παικτών (μια βόλτα σε forums και messageboards αρκεί) και θα επαναπροσδιορίσει το πλάνο της, προχωρώντας στις απαραίτητες διορθωτικές κινήσεις. Εταιρείες σαν τη Bethesda θα έπρεπε να βλέπουν την κινητικότητα που προκαλείται λόγω του modding σαν ένα πάτημα για να επενδύσουν περαιτέρω στα franchises τους και όχι ως πηγή εύκολου και ευκαιριακού κέρδους.