Το 2017, αστρονόμοι της NASA ανακοίνωσαν την ανακάλυψη ενός ηλιακού συστήματος με επτά γήινους πλανήτες.

Το σύστημα αυτό, το TRAPPIST-1, αποτελεί το πρώτο όπου όχι μόνον εντοπίστηκε ο μεγαλύτερος αριθμός γήινων πλανητών, αλλά και ο μεγαλύτερος αριθμός ουράνιων σωμάτων στην «κατοικήσιμη» ζώνη, δηλαδή σε τέτοιες αποστάσεις από τον αστέρα τους ώστε οι θερμοκρασίες τους να μην είναι τόσο ακραίες που να εξαλείφουν κάθε πιθανότητα ανάπτυξης ζωής.

Από τους 3 πλανήτες του TRAPPIST 1 που βρίσκονται στην «κατοικήσιμη» ζώνη, επιστήμονες φέρνουν τώρα στο φως στοιχεία τα οποία δείχνουν πως 2 θα ήταν δυνατόν να φιλοξενήσουν ζωή. Η μελέτη της ομάδας δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση Astronomy & Astrophysics.

Προκειμένου να πραγματοποιήσει την έρευνά της, η ομάδα δημιούργησε σύνθετα μαθηματικά μοντέλα, για τη χημική σύσταση της ατμόσφαιρας, του ανάγλυφου και του υπεδάφους των 7 πλανητών του TRAPPIST-1. Βάσει αυτών των μοντέλων, μπόρεσαν να διαπιστώσουν ότι σε 6 από αυτούς ενδεχομένως να υπάρχει νερό σε υγρή μορφή ή σε πάγο, ενώ μάλιστα ένας είναι πιθανό να «φιλοξενεί» έναν ωκεανό.

Τo επόμενο βήμα ήταν να μελετήσουν την τροχιά καθενός σώματος, ώστε να εκτιμήσουν τη θερμοκρασία στην επιφάνειά του. Οι πλανήτες του TRAPPIST-1 φαίνεται να διαγράφουν έντονα ελλειπτικές τροχιές, που μοιάζουν με το σχήμα του αβγού. Έτσι, η παραμόρφωσή τους λόγω των βαρυτικών δυνάμενων είναι πιθανό να προκαλεί την ανάπτυξη θερμότητας στο εσωτερικό τους.

Αυτό το φαινόμενο είναι γνωστό ως «παλιρροϊκή θέρμανση» και, εκτός από την παραγωγή θερμότητας, ενδέχεται να διατηρεί τον μανδύα σε ρευστή μορφή, ευνοώντας τις χημικές διεργασίες στο εσωτερικό του. Μηχανισμοί που, όπως συνέβη στη Γη, ευονούν την ανάπτυξη ζωής.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι το φαινόμενο της ««παλιρροϊκής θέρμανσης» αφορά τους πλανήτες b, c, d, και e. Ωστόσο, στους d και e έχει μικρότερη ένταση, εντός του ορίου που τους καθιστά τα ιδανικότερα μέλη του TRAPPIST-1 για την ανάπτυξη ζωής.

Πιο συγκεκριμένα, στους πλανήτες d και e υπάρχουν περιοχές με ήπιες θερμοκρασίες, οι οποίες στον d φτάνουν στους 15 βαθμούς Κελσίου και ξεκινούν λίγο πάνω από τη θερμοκρασία που λιώνει ο πάγος. Όπως εκτιμούν οι επιστήμονες, ο πλανήτης e έχει υψηλότερες θερμοκρασίες, παρόμοιες με της Ανταρκτικής στη Γη.

Προς το παρόν, τα μαθηματικά μοντέλα είναι ο μόνος τρόπος να εξιχνιάσουμε τις συνθήκες των πλανητών του TRAPPIST-1. Ωστόσο, ακόμη δεν γνωρίζουμε εάν κάποιος από αυτούς διαθέτει ατμόσφαιρα αξιόλογου πάχους.

Ευτυχώς, αρκετά πρότζεκτ βρίσκονται καθοδόν για τη μελέτη των εξωπλανητών με περισσότερη λεπτομέρεια, συμπεριλαμβανομένων και των μελών του TRAPPIST-1. Εξάλλου, η μελέτη εξωπλανητών θα είναι από τις πρώτες αποστολές που θα αναλάβει το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb από τις αρχές του 2019, όταν θα εκτοκευθεί

Σε κάθε περίπτωση, η έρευνα των εξωπλανητών μόλις ξεκίνησε – αφού μόλις το 1992 επιβεβαιώθηκε η ύπαρξή τους. Από τότε, έχουμε επιβεβαιώσει την ύπαρξη 3.726 πλανητών, σε 2.792 ηλιακά συστήματα, εκ των οποίων οι 20 θεωρούνται ευνοϊκοί για την ύπαρξη ζωής.

Futurism