Αν υπάρχει μία είδηση με μπόλικο… ψωμί τις τελευταίες μέρες, αυτή δεν είναι άλλη από την απόφαση της EA να μη συμμετάσχει στην προσεχή E3 όπως έκανε κάθε χρόνο αλλά να πλαισιώσει μια μάλλον τυπική συμμετοχή, χωρίς τυμπανοκρουσίες με δύο ανοιχτά προς το κοινό events που θα διοργανώσει.

Μιλάμε για τα EA Play τα οποία θα λάβουν χώρα στις 12 Ιουνίου στο Λονδίνο και στις 12-14 του ίδιου μήνα στο Λος Άντζελες. Σε αυτά έρχεται να προστεθεί η καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου της εταιρείας σε κάποιο θέατρο της “πόλης των Αγγέλων” στις 12 Ιουνίου, το μοναδικό event που θα απευθύνεται (λογικά, διότι και γι’ αυτό δεν έχουμε επίσημη επιβεβαίωση ακόμα) αποκλειστικά σε δημοσιογράφους. Σημειώστε πως η φετινή E3 διεξάγεται στο εκθεσιακό κέντρο του Λος Άντζελες στις 14-16 Ιουνίου.

 

Με μια πρώτη ανάγνωση, θα μπορούσε κανείς να τοποθετήσει την EA στο κλαμπ των εταιρειών που σνομπάρουν ή, αν προτιμάτε, που δεν ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν στην E3, τη μεγαλύτερη και πιο προβεβλημένη έκθεση για videogames στον κόσμο. Η λίστα περιλαμβάνει κι άλλα ονόματα με μεγαλύτερα αυτά της Blizzard, της Riot και της Valve, την ώρα που ο τρίτος εκ των κατασκευαστών, η Nintendo, περιορίζεται τα τελευταία χρόνια σε μια τυπική συμμετοχή στο event. Είναι όμως έτσι τα πράγματα; Κατ’ αρχάς οι εταιρείες που αναφέραμε φροντίζουν να συσπειρώνουν τις κοινότητές τους οι ίδιες, μέσα από ενέργειες που συχνά βγάζουν “λαβράκια”. H Nintendo ας πούμε ανέκαθεν έδινε μεγαλύτερη βαρύτητα στο “εντός έδρας” Tokyo Game Show, την ώρα που η Riot διεξάγει με απόλυτη επιτυχία –και τρομακτική κοσμοσυρροή- τους τελικούς του League of Legends ανά τον πλανήτη. Η Valve έχει τις εκπτώσεις της οπότε δεν την καίει κάτι άλλο ενώ η Blizzard διοργανώνει εδώ και χρόνια το μεγαλύτερο εταιρικό event στην αγορά, τη BlizzCon, τα εισιτήρια της οποίας φτάνουν να πωλούνται στη μαύρη αγορά (aka eBay)!

 

gallery_335201_1967_119584.jpg

 

Καμία από αυτές τις εταιρείες δεν έχει πραγματικά ανάγκη την E3 και αυτό το αποδεικνύει η χαρακτηριστική αδιαφορία τους για καθετί σχετικό με αυτή, εν αντιθέσει με άλλα events που διεξάγονται στον κόσμο, στα οποία και συμμετέχουν κανονικά (gamescom, Tokyo Game Show κ.α.). Η περίπτωση της EA όμως είναι διαφορετική. Η εταιρεία ανακοίνωσε πως αντί για το παραδοσιακά μεγάλο booth στο South Hall του εκθεσιακού κέντρου του Λος Άντζελες (πέρυσι παίζει και να ήταν το μεγαλύτερο στην έκθεση) θα τρέξει δύο events: ένα στην ίδια πόλη κι ένα στο Λονδίνο. Το “catch” εδώ δεν είναι άλλο από τις ημερομηνίες που επέλεξε γι’ αυτά: ακριβώς πριν την έναρξη της E3, παράλληλα μάλιστα με τη συνέντευξη Τύπου της. Η EA δεν θέλει να πληρώσει την ESA (Entertainment Software Association, η Ένωση που μεταξύ άλλων διοργανώνει την E3) για τη συμμετοχή της στην έκθεση (τουλάχιστον όχι το ποσό που απαιτείτο για την “τυπική massive παρουσία” της) αλλά παρ’ όλα αυτά έχει ακόμα ανάγκη την τελευταία. Δεν εξηγείται αλλιώς η απόφασή της να τρέξει το… πανηγύρι της τις μέρες που όλος ο πλανήτης θα είναι έτοιμος να διαβάσει για videogames.

 

Είναι κατακριτέα η απόφαση της EA; Σε καμία περίπτωση. Πρώτον διότι ο απώτερος σκοπός μιας εταιρείας είναι το κέρδος, οπότε όλες της οι ενέργειες θα πρέπει να ανταποκρίνονται σε αυτόν, και δεύτερον διότι το (παρντόν) “κερατιλίκι” για ένα τέτοιο event είναι μεγάλο, πολύ μεγάλο. Το κόστος των δύο events της EA θα είναι περίπου όσο η συμμετοχή της στην E3 αλλά με μία ειδοποιό διαφορά: αντί να εκτεθεί στα μάτια 50.000 συνεργατών και δημοσιογράφων, θα υποδεχθεί πολλές περισσότερες δεκάδες χιλιάδες κόσμου ο οποίος και θα έχει την τύχη να έρθει απ’ ευθείας σε επαφή με τα παιχνίδια της, να ζήσει ο ίδιος τη “gameplay εμπειρία” τους και όχι να βολευτεί με ένα κείμενο εντυπώσεων και ένα βίντεο στο YouTube. Το ίδιο δεν έκανε και η Sony με το PlayStation Experience; Σαφώς. Βγήκε χαμένη; Εννοείται πως όχι, με τη διαφορά όμως πως εκείνη συνεχίζει να συμμετάσχει κανονικά στα μεγαλύτερα events του κόσμου με μοναδική εξαίρεση τη gamescom την οποία και έκοψε για χάρη του Paris Games Week.

 

gallery_335201_1967_884053.jpg

 

Η EA έκρινε πως στην παρούσα φάση δεν θα ήταν σε θέση να υποστηρίξει η ίδια ολομόναχη ένα “community event” στον βαθμό που μπορεί να το κάνει μία Blizzard, μία Valve, μία Nintendo. Δεν έχει συμπεριφερθεί άλλωστε σωστά στο κοινό της τα τελευταία 10-15 χρόνια, δεν το έχει συσπειρώσει, δεν του έχει δείξει πόσο σημαντικό είναι γι’ αυτή. Έχει προτιμήσει να υιοθετήσει μια πιο απρόσωπη, πιο “business-oriented” και “politically correct” στάση, αποφεύγοντας την ειλικρινή επίκληση στο συναίσθημα –στρατηγική που έχει “βγει” σε ανταγωνίστριές της. Αυτό από τη μία την έχει γλιτώσει από κάθε λογής δύσκολες καταστάσεις (βλ. γκρίνια για προβληματικές κυκλοφορίες ή χρέωση επιπρόσθετων υπηρεσιών) αλλά από την άλλη δεν της έχει επιτρέψει να “δεθεί” με τους πελάτες της στον βαθμό που απαιτεί η διοργάνωση ενός επιτυχημένου event του βεληνεκούς μιας BlizzCon/Worldwide Invitational ή των τελικών του LoL. Έτσι, παίρνει η ίδια αυτοβούλως ό,τι τελευταίο θεωρεί πως έχει να της προσφέρουν E3 και ESA, ευελπιστώντας πως το λεγόμενο “reach” της φέτος θα είναι μεγαλύτερο σε σχέση με άλλες χρονιές. Σε τελική ανάλυση, αν το πείραμα δεν πετύχει, του χρόνου θα μιλάμε για “μια μεγάλη επιστροφή”.

 

Τι σημαίνει πρακτικά η απόφαση της EA για τη βιομηχανία, την αγορά και τον Τύπο που τις καλύπτει; Κάθε τέτοια κίνηση, να ξέρετε, αποτελεί “case study”: αν πετύχει, αν έχει αποτελέσματα, η αποχώρηση της εταιρείας είναι πολύ πιθανό να βρει σύντομα μιμητές –κανείς δεν χαίρεται να πληρώνει όσα ζητάει η ESA. Από την άλλη αν ο ένας μετά τον άλλον οι μεγάλοι παίκτες του gaming αρχίσουν να αποχαιρετούν την E3, τότε μοιραία αυτή θα χάσει τη λάμψη της, κάτι που δεν θέλει κανείς: ούτε η ESA διότι θα δει τα ταμεία της να αδειάζουν, ούτε οι ίδιες οι εταιρείες που γνωρίζουν ότι συνυπάρχοντας μετά των ανταγωνιστών τους στον ίδιο χώρο για τρεις μέρες, εξασφαλίζουν στη “μπίζνα” τους τη μέγιστη δυνατή προβολή (η ισχύς εν τη ενώσει, γαρ). Με EA, Valve, Blizzard και Riot εκτός όμως, τα προβλήματα δεν απέχουν και πολύ: μία ή δύο αποχαιρετιστήριες ανακοινώσεις ακόμα και θα αρχίσουν οι μπελάδες. Παρόμοια προβλήματα απουσιών αντιμετωπίζουν και οι άλλες μεγάλες εκθέσεις, σίγουρα, όμως όταν μιλάμε για τη μεγαλύτερη όλων, είναι λογικό και το κάθε πρόβλημα να γιγαντώνεται αναλόγως. Θα μπορούσε η αγορά να ζήσει χωρίς E3; Αν μιλάμε για την E3 αυτή καθαυτή ναι, αν μιλάμε για αυτού του είδους τις εκθέσεις γενικότερα όχι. Αν κάποια στιγμή η E3 πάψει να διοργανώνεται, τότε όλο και κάποια θα βρεθεί με τον έναν ή τον άλλο τρόπο να πάρει τη θέση της.

 

gallery_335201_1967_215660.jpg

 

Εν κατακλείδι, gaming χωρίς την όποια E3 δεν γίνεται να υπάρξει. Η ίδια η βιομηχανία, οι ανάγκες και οι μηχανισμοί της είναι έτσι δομημένα που δεν της επιτρέπουν να ζήσει χωρίς εκθέσεις-σημεία αναφοράς. Ε ναι, και πού και πού θα υπάρχουν και εταιρείες που θα αποφασίζουν να αυτονομηθούν θέλοντας να δοκιμάσουν και κάτι διαφορετικό. Είναι σαν τα οργισμένα νιάτα που αποφασίζουν να φύγουν από το σπίτι και να ανεξαρτητοποιηθούν, περιμένοντας όμως το μηνιάτικο απ’ τον μπαμπά για να τα βγάλουν πέρα. Σιγά που δεν θα ήξεραν οι Αμερικάνοι να φτιάχνουν μοντέλα ικανά να σταθούν στον χρόνο…