Αυτό το Σαββατοκύριακο συμπληρώνονται τέσσερα χρόνια από την αρχική κυκλοφορία του Grand Theft Auto V, ενός παιχνιδιού-φαινομένου που καταφέρνει να παραμένει “στον αφρό” ακόμα και 48 μήνες μετά την πρώτη του εμφάνιση.

Δηλώνοντας παρόν στα εβδομαδιαία και μηνιαία charts των δυτικών αγορών, το GTA V συνεχίζει να πουλάει, με τις επιδόσεις του να αγγίζουν επίπεδα που οι δημιουργοί άλλων franchises δεν μπορούν ούτε καν να φανταστούν.

 

Πού οφείλεται όμως η διάρκεια του τίτλου της Rockstar;

 

gallery_335201_1967_89189.jpg

 

Δεν είναι κανένας τυχαίος…

 

Η περίπτωση του GTA V μόνο τυχαία δεν είναι. Ναι, οι προκάτοχοί του είχαν γράψει άπαντες τη δική τους ιστορία, πουλώντας δεκάδες εκατομμύρια αντίτυπα, έχοντας εξελιχθεί σε σημεία αναφοράς και τραβώντας επάνω τους τα φώτα της δημοσιότητας ουκ ολίγες φορές, μόνο που το ενδέκατο παιχνίδι της σειράς, προοριζόταν εξ αρχής για κάτι γκράντε.

 

Από το 2009 και για τα επόμενα τέσσερα χρόνια, στην ανάπτυξή του εργάστηκαν πάνω από 1.000 άτομα. Με τη Rockstar North που εδρεύει στο Εδιμβούργο να συντονίζει τα στούντιο της Rockstar σε Σαν Ντιέγκο και Νέα Αγγλία (ΗΠΑ), Λιντς και Λονδίνο (Ηνωμένο Βασίλειο) και Τορόντο (Καναδάς), υπολογίζεται ότι το κόστος παραγωγής και προώθησης ξεπέρασε τα $265 εκατ. χαρίζοντας έτσι στο GTA V τον τίτλο του ακριβότερου παιχνιδιού μέχρι τότε –υπάρχει πιθανότητα να το έχει ξεπεράσει το Destiny, αν και τα φημολογούμενα $500 εκατ. που φέρεται να κόστισε στην Activision, εν τέλει ουδέποτε επιβεβαιώθηκαν.

 

Από τις 25 Οκτωβρίου του 2011, όταν και ανακοινώθηκε –αναπάντεχα- με κάθε επισημότητα το GTA V, μέχρι και την κυκλοφορία του, η Rockstar δεν σταμάτησε να το προωθεί. Το πλάνο στο οποίο στηρίχθηκε ήταν εντυπωσιακό, περιλαμβάνοντας κάθε είδους προβολή και μολονότι ο τίτλος δεν κατάφερε να είναι συνεπής στο αρχικό του ραντεβού (Μάρτιος – Μάιος ’13), κάτι που συνέβη και με τις εκδόσεις για τα PS4/Xbox One (αναβλήθηκαν τρις), όταν τελικά έκανε την εμφάνισή του, προκάλεσε πάταγο.

 

gallery_335201_1967_125678.jpg

 

Το χρονικό της επιτυχίας

 

Το GTA V λοιπόν κυκλοφόρησε στις 17 Σεπτεμβρίου του 2013 σε Xbox 360 και PS3. Μέσα στις πρώτες του 24 ώρες στην παγκόσμιο αγορά, είχε βγάλει και με το παραπάνω τα έξοδά του καθώς ο τζίρος του υπολογίστηκε πως ξεπέρασε τα $800 εκατ. με πωλήσεις αρκετά πάνω από τα 11 εκατ. αντίτυπα. Στο τριήμερο τα έσοδα από τις πωλήσεις είχαν ξεπεράσει το $1 δισ. ενώ η φρενήρης πορεία συνεχίστηκε και όταν διατέθηκε ψηφιακά μέσω PS Store και Xbox LIVE, σπάζοντας κάθε διαθέσιμο ρεκόρ επιδόσεων –και μαζί μ’ αυτά και οκτώ Γκίνες. Με περίπου 30 εκατ. αντίτυπα του GTA V να έχουν διοχετευτεί στην αγορά μέσα σε έξι μόνο βδομάδες μετά την κυκλοφορία του, η Rockstar δεν χρειαζόταν κάτι άλλο για να ανάψει το πράσινο φως για τη μεταφορά του τίτλου σε PC και “next gen” συστήματα.

 

Τα μαντάτα ανακοινώθηκαν κατά τη διάρκεια της E3 του 2014 με τις εκδόσεις για PS4 και Xbox One να κυκλοφορούν εν τέλει τον Νοέμβριο του ίδιου έτους και εκείνη των PC τον Απρίλιο του ’15. Το εντυπωσιακό με δαύτες, εμπορικά πάντα, βέβαια είναι πως μολονότι δεν έκαναν το “μπαμ” των αρχικών δύο, έχουν επιτρέψει στο GTA V να διατηρείται σταθερά στα top10 κάθε δυτικής αγοράς από τότε μέχρι και σήμερα! Μόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο, το GTA V έχει πουλήσει πάνω από 350.000 αντίτυπα φέτος, διεκδικώντας ακόμα και την κορυφή του chart της GfK ορισμένες εβδομάδες! Στις ΗΠΑ πάλι φιγουράρει στην 7η θέση στη λίστα της NPD για το πρώτο μισό του έτους. Παρόμοια είναι η κατάσταση σε Αυστραλία και Νέα Ζηλανδία.

 

Φέτος τον Φεβρουάριο το GTA V έφτασε τα 75 εκατ. τεμάχια στην αγορά. Τον Μάιο ξεπέρασε και τα 80 εκατ. και συνεχίζει ακάθεκτο. Ενδεικτικό του ξέφρενου ρυθμού και του μομέντουμ που έχει αποκτήσει, το γεγονός πως το 2016 οι πωλήσεις του παιχνιδιού ήταν περισσότερες απ’ ότι το 2015 –προφανώς έπαιξε τον ρόλο της και η αυξημένη διείσδυση των PS4 και Xbox One αλλά και πάλι… Η ίδια η Take-Two χαρακτήρισε “φαινόμενο” τον τίτλο ενώ διά στόματος του διευθύνοντος συμβούλου της, Στράους Ζέλνικ, φρόντισε να ξεκόψει κάθε ενδεχόμενο σύγκρισης των επιδόσεών του με το επερχόμενο Red Dead Redemption 2.

 

gallery_335201_1967_132408.jpg

 

Όλοι έχουν κι από ένα

 

Μιλώντας πριν λίγες εβδομάδες στο GamesIndustry.biz, ο Ζέλνικ είπε μεταξύ άλλων μία πολύ μεγάλη αλήθεια: “Αν κάποιος είναι άνω των 17 και έχει κονσόλα νέας γενιάς, έχει και το GTA V, σε διαφορετική περίπτωση δεν θα είχαμε σημειώσει 80 εκατ. πωλήσεις”. Εκ πρώτης όψεως το GTA V είχε την “ατυχία” να κυκλοφορήσει την περίοδο που έκαναν το ίδιο και οι –τότε- κονσόλες νέας γενιάς. Με μια πιο ψύχραιμη ματιά όμως, ο οποιοσδήποτε μπορεί να δει πως τα πράγματα μόνο έτσι δεν ήταν. Ο κόσμος γνώρισε το έτσι κι αλλιώς εξαιρετικό πόνημα της Rockstar στα Xbox 360 και PS3, οι κριτικοί το εξύμνησαν και κάπως έτσι αυτό “έχτισε” το όνομά του εν όψει της επόμενης γενιάς.

 

Κυκλοφορώντας σε PS4 και Xbox One αφού τα τελευταία είχαν βρει τα πατήματά τους στην αγορά, το GTA V εξελίχθηκε σε κάτι μοναδικό, ένα πραγματικό φαινόμενο. Ο λόγος; Διότι πολύ απλά, δεν νοείται κάτοχος –άνω των 17 τυπικά- κονσόλας τελευταίας γενιάς να μην έχει πάρει αργά ή γρήγορα το αριστούργημα της Rockstar. Η “next gen” έκδοση –ως επί το πλείστον- του παιχνιδιού συνεχίζει και πουλάει με εντυπωσιακούς ρυθμούς σε Ευρώπη και Αμερική ακόμα και σήμερα. Το GTA V κατόρθωσε να γίνει το απαραίτητο έξτρα, η “brainless” αγορά μαζί με μια κονσόλα. Ότι δηλαδή ήταν το Gran Turismo για το πρώτο PlayStation, το Halo για το Xbox ή το Breath of the Wild για το Switch, μόνο που εδώ μιλάμε για τίτλο που κυριάρχησε όχι σε ένα αλλά δύο formats.

 

Το GTA V έχει ωφεληθεί κατά καιρούς και από τις μειώσεις στην τιμή του, μόνο που αυτό δεν μειώνει σε καμία περίπτωση τον “άθλο” του: η πορεία του εξ άλλου παραμένει σταθερή ακόμα κι όταν αυτό επανέρχεται στα συνήθη επίπεδα των $59,99/£49,99/49,99€. Επιπρόσθετα δε, δεν είναι δυνατόν να υπολογιστεί η “ζημιά” που έχουν κάνει στις πωλήσεις του τίτλου οι πωλήσεις μεταχειρισμένων αντιτύπων. Με δεδομένο ότι ανεπίσημα υπολογίζονται σε αρκετά εκατομμύρια, αυτή τη στιγμή ενδεχομένως υπό άλλες συνθήκες να μιλούσαμε πια για εννιαψήφιο αριθμό πωλήσεων!

 

gallery_335201_1967_755715.jpg

 

Ναι αλλά γιατί;

 

Και κάπου εδώ αρχίζουν οι εικασίες. Κανείς δεν γνωρίζει –επίσημα, εκτός Rockstar- τον λόγο που το GTA V εξακολουθεί και πουλάει τόσο ακόμα και σήμερα. Οφείλεται στον εκπληκτικό του κόσμο, το προσεγμένο μέχρι τελευταίας λεπτομέρειας σενάριο και το ανεξάντλητο endgame περιεχόμενό του; Μήπως ο τίτλος χρωστά την επιτυχία του στο GTA Online που τριάμισι χρόνια μετά την εμφάνισή του συνεχίζει και προσελκύει χωρίς την παραμικρή δυσκολία νέους παίκτες, πρόθυμους να αφοσιωθούν σε αυτό; Στη Rockstar, νούμερα μπορεί να μην έχουν δώσει στη δημοσιότητα, όμως δηλώνουν έκπληκτοι με την πορεία του online τμήματος του τίτλου που τόσα χρόνια μετά την πρώτη του εμφάνιση, συνεχίζει να σπάει το ένα ρεκόρ πίσω απ’ το άλλο.

 

Το μόνο σίγουρο είναι πως η πρωτόγνωρη επιτυχία του GTA V δεν οφείλεται συγκεκριμένα σε κάποιο στοιχείο του. Κανείς δεν μπορεί να την πιστώσει μόνο στα γραφικά, το σενάριο, την πλοκή, το online τμήμα ή το endgame του. Το GTA V αποτελεί τον ιδανικό συνδυασμό, το τέλειο κράμα των σωστών υλικών στις κατάλληλες ποσότητες, τον τίτλο που στο σύνολό του έχει εκείνο το “κάτι” που του επιτρέπει να επιβάλλεται. Και κάπως έτσι, έχοντας και το σωστό timing όπως εξηγήσαμε, το GTA V έγραψε ιστορία. Όσο για το αν θα βρεθεί κάποιος για να το εκθρονίσει; Οι όποιες ελπίδες εναπόκεινται στον “διάδοχο”…