15-22 Νοεμβρίου 2013: η περίοδος-φωτιά για το gaming, το σημείο “μηδέν” της όγδοης γενιάς οικιακών συστημάτων ψυχαγωγίας αφού οι δύο εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο, αποφάσισαν να κατεβάσουν τα χαρτιά τους με διαφορά μόλις μίας εβδομάδας.

Η Sony έκανε την αρχή με το PlayStation 4 (ή PS4 όπως “μας ζήτησε” εν συνεχεία να το αποκαλούμε) στην αγορά των ΗΠΑ την Παρασκευή 15 Νοεμβρίου του 2013, για να ακολουθήσει η Microsoft μια βδομάδα μετά με το Xbox One με τη διαφορά ότι εκείνη ήταν σε θέση να καλύψει εκτός από τη Β. Αμερική, την Ευρώπη και την Αυστραλία.

 

Από τότε βέβαια έχουν περάσει δύο χρόνια, περίοδος που ουσιαστικά αντιστοιχεί στο 1/3 του προσδόκιμου ζωής της τρέχουσας γενιάς κονσολών. Στο μεσοδιάστημα πολλά έχουν αλλάξει: μέσα από αλλεπάλληλα updates, οι δύο εταιρείες έχουν ενισχύσει τα συστήματά τους με νέες λειτουργίες και υπηρεσίες, φροντίζοντας να τα πλαισιώνουν κατά καιρούς με νέα αξεσουάρ και φυσικά αποκλειστικότητες που κλέβουν την παράσταση. Ναι, PS4 και Xbox One έχουν αλλάξει από τότε και μάλιστα πολύ, παραμένοντας ωστόσο εξαιρετικές περιπτώσεις αμφότερα και κύριοι εκφραστές της κατηγορίας… toys for boys.

 

Έχουν μεταβληθεί όμως οι μεταξύ τους ισορροπίες; Έχει πάρει προβάδισμα σε κάποιον τομέα το ένα εκ των δύο συστημάτων και αν ναι, ποιος είναι αυτός; Πάμε να ξετυλίξουμε το κουβάρι της ιστορίας μας, ξεκινώντας, από πού αλλού, από την αρχή…

 

gallery_335201_1967_65832.jpg

Οι πωλήσεις του PS4 από το λανσάρισμά του μέχρι και σήμερα. Δείτε πόσο καλύτερα τα πήγε πέρυσι Σεπτέμβριο & Οκτώβριο σε σχέση με φέτος...

 

Κακή αρχή για το Xbox One, ρελάνς στη συνέχεια

 

PS4 και Xbox One κυκλοφόρησαν ταυτόχρονα, έστω κι αν δεν διατέθηκαν εξ αρχής στις ίδιες αγορές. Αυτό όμως κατέστησε ευκολότερη τόσο την παρακολούθηση της πορείας τους, όσο και τη μεταξύ τους σύγκριση. Τι μας έδειξε αυτή; Πως το Xbox One υποχρεώθηκε εξ αρχής να κυνηγά το PS4, με το σύστημα της Sony να δημιουργεί διαφορά την οποία και διατήρησε στη συνέχεια. Βέβαια μετά τα πρώτα τρία τρίμηνα η κατάσταση άρχισε τουλάχιστον να σταθεροποιείται τα Χριστούγεννα του ’14. Το μικρό προβάδισμα που έχει κάθε μήνα το PS4 εδώ και σχεδόν δύο χρόνια πάντως, φαίνεται ακόμα καλύτερα στα αθροιστικά στοιχεία για τα δύο συστήματα: αυτό της Sony μόλις πρόσφατα ξεπέρασε τις 30 εκατ. πωλήσεις, την ώρα που εκείνο της Microsoft αγωνίζεται να φτάσει τις 20 εκατ., ευρισκόμενο λίγο πάνω από τα 17 εκατ. –σύμφωνα με στοιχεία του VGChartz και με κάθε επιφύλαξη.

 

Η αγορά ενός PS4 ή ενός Xbox One, μιας κονσόλας “νέας γενιάς” τέλος πάντων, μοιάζει με μονόδρομο για κάποιον που ενδιαφέρεται να επενδύσει σε μία παιχνιδομηχανή σήμερα. Οι τιμές τους έχουν πέσει σε σχέση με δύο χρόνια πριν και εδώ εντοπίζεται η πρώτη βασική διαφορά σε σχέση με τα τέλη του 2013: με 400€ τότε κάποιος απλά αγόραζε την κονσόλα (410€ στην περίπτωση του PS4), κάτι που πλέον μπορεί να κάνει με 40-50€ λιγότερα. Αντίθετα, στα “τέσσερα κατοστάρικα” τον περιμένουν εξαιρετικά bundles που περιλαμβάνουν μία από τις δύο κονσόλες συν κάποιο από τα μεγάλα ΑΑΑ παιχνίδια που κυκλοφορούν γι’ αυτές, αποκλειστικά ή όχι. Στο PS4 με 10€ περισσότερα θα βρείτε την έκδοση με τον δίσκο του 1 TB, ενώ πηγαίνοντας προς το “φράγμα” των 450€ συναντάμε συλλεκτικές εκδόσεις (Black Ops III, Battlefront κ.α.). Το ίδιο συμβαίνει και στο Xbox One με τη διαφορά ότι εδώ φτάνουμε μέχρι και τα 500€ και τα Elite Bundle (δίσκος 1 TB και Elite χειριστήριο) και Halo 5 Limited Edition.

 

gallery_335201_1967_41324.jpg

Εδώ οι πωλήσεις του Xbox One. Το τελευταίο τετράμηνο του 2014, η κονσόλα της Microsoft τα πήγε καλύτερα σε σχέση με την ίδια περίοδο φέτος. Τα Χριστούγεννα αποτελούν ένα μεγάλο στοίχημα για την αμερικανική εταιρεία. Θα το κερδίσει;

 

Elite εξοπλισμός

 

Με δεδομένο ότι τα πακέτα και των δύο συστημάτων είναι αρκετά ενδιαφέροντα και συν τοις άλλοις διατίθενται σε παραπλήσιες –αν όχι τις ίδιες- τιμές, αξίζει να αναφερθούμε στον εξοπλισμό που συνοδεύει τις κονσόλες. Και εδώ, οι συσκευασίες Xbox One και PS4 περιλαμβάνουν ακριβώς τα ίδια πράγματα: τα συστήματα με δίσκο 500 GB (σε ορισμένες περιπτώσεις ανεβαίνουμε στο 1 TB), χειριστήριο, headset, καλώδιο τροφοδοσίας και ακόμα ένα HDMI, για να τα συνδέσετε στην τηλεόρασή σας. Εννοείται πως υπάρχει βέβαια πλήθος πρόσθετων αξεσουάρ που μπορείτε να προμηθευτείτε για να βελτιώσετε την όλη εμπειρία σας όπως καλύτερο headset, συλλεκτικά χειριστήρια κλπ.

 

Τα χειριστήρια των δύο συστημάτων “πατούν” στις εκδόσεις τους στην προηγούμενη γενιά, με το DualShock 4 να διαθέτει τις περισσότερες αλλαγές με το touchpad στην πρόσοψη και τη LED ένδειξη. Και τα δύο πάντως είναι πιο “γεμάτα” από τους προκατόχους τους, προσφέροντας καλύτερο κράτημα. Στην περίπτωση του Xbox One η επαναφορτιζόμενη μπαταρία είναι "must” (το DualShock 4 τη διαθέτει ενσωματωμένη εξ αρχής ούτως ή άλλως) αν και η Microsoft έχει ήδη λανσάρει μια βελτιωμένη εκδοχή του βασικού ασύρματου χειριστηρίου της κονσόλας της με θύρα 3,5 mm ώστε να προσαρτήσετε πάνω του τα ακουστικά της αρεσκείας σας. Φυσικά δεν θα μπορούσαμε να μην αναφερθούμε στο Elite χειριστήριο του Xbox One με τις πρόσθετες σκανδάλες, το επανασχεδιασμένο D-pad και τα… συναρμολογούμενα μέρη –και την τσιμπημένη τιμή, θα μπορούσε να προσθέσει κάποιος. Το Elite Controller πωλείται ξεχωριστά βέβαια, εναλλακτικά συμπεριλαμβάνεται στο Elite Bundle της κονσόλας.

 

Στα της χωρητικότητας, το Xbox One προσφέρει δυνατότητα σύνδεσης εξωτερικού σκληρού δίσκου –εξ ου και οι 3 θύρες USB, ώστε να έχετε τη σχετική “άπλα”. Το PS4 μπορεί να μην έχει ακολουθήσει εδώ, όμως η διαδικασία αναβάθμισης του δίσκου του είναι πανεύκολη, οπότε και εδώ υπάρχει δυνατότητα αναβάθμισης.

 

Κάτι τελευταίο για να κλείσουμε το θέμα των αξεσουάρ: έχει πάρα πολλή πλάκα το πώς και οι δύο εταιρείες επέλεξαν να “ξεχάσουν” το motion gaming με το οποίο μας είχαν ζαλίσει στο φινάλε της προηγούμενης γενιάς κονσολών. Και καλά, η Sony την “ψυλλιάστηκε” νωρίς τη δουλειά και ούτε καν επιχείρησε να φέρει το Move στο PS4. Η Microsoft όμως; Που λάνσαρε αρχικά το Xbox One παρέα με το Kinect στην αρχή, για να το φάει στην πορεία το κακόμοιρο το μαύρο σκοτάδι; Φυσικά η πλάκα παύει να υφίσταται αν κάποιος είχε την ατυχή έμπνευση να επενδύσει στην εν λόγω τεχνολογία αλλά δυστυχώς αυτή είναι η μοίρα των “early adopters”…

 

gallery_335201_1967_309811.png

 

Διαφορά στην απόδοση; Όντως;

 

Τους πρώτους μήνες κυκλοφορίας των δύο συστημάτων, είχε γίνει ένας μικρός χαμός με όλους εκείνους που συνέκριναν τα διάφορα multiplatform παιχνίδια για να διαπιστώσουν σε ποια από τις δύο κονσόλες απέδιδαν καλύτερα. Για κάποιον ανεξήγητο λόγο είχαμε φτάσει να βλέπουμε τα fps να συγκρίνονται με ακρίβεια που θα ζήλευε και η FIA στη Formula 1! Λες και τα 2,53 περισσότερα καρέ/δευτερόλεπτο με τα οποία έτρεχε το Call of Duty στο PS4 έναντι του Xbox One θα έπειθαν κάποιον να επενδύσει στο σύστημα της Sony αντί αυτού της Microsoft. Απλά όπως συμβαίνει σε κάθε νέα γενιά συστημάτων οικιακής ψυχαγωγίας, στούντιο και δημιουργοί χρειάζονται λίγο χρόνο μέχρι να βρουν τα “πατήματά” τους στην ανάπτυξη τίτλων και να αρχίσουν να εκμεταλλεύονται όλα όσα είναι σε θέση να τους προσφέρει μία κονσόλα. Ενώ ξεκινήσαμε με 720p και 960p, πλέον τα 1080p θεωρούνται δεδομένα στις κυκλοφορίες που φτάνουν στα χέρια μας. Μοιραίο ήταν, κάποια στιγμή θα γινόταν.

 

Μεταξύ μας τώρα, οι δύο κονσόλες από πλευράς hardware είναι τόσο κοντά, που είναι τουλάχιστον ανώφελο και αδόκιμο να προσπαθεί κανείς να καταλήξει στο ποια απ’ τις δύο παίζει καλύτερα τα παιχνίδια. Αν υπάρχει κάτι που μετράει, είναι οι αποκλειστικότητες: βάσει αυτών θα αποφασίσει κανείς αν θα επενδύσει σε ένα Xbox One ή ένα PS4. Σας αρέσουν π.χ. τα racing/driving games; Με τρία Forza να σας περιμένουν στο σύστημα της Microsoft (Forza 5, Forza Horizon 2, Forza 6) δεν έχετε κανένα λόγο να προτιμήσετε αυτό της Sony. Αν πάλι είστε φαν σειρών όπως τα Halo ή τα Gears of War, τότε το Xbox One είναι το σύστημά σας –και ούτω καθ’ εξής. Εννοείται πως αν σε προηγούμενες γενιές είχατε επιλέξει “στρατόπεδο”, οι πιθανότητες να προτιμήσετε το ίδιο είναι αυξημένες. Η Microsoft πάντως σας δίνει επιπλέον λόγους για πάτε μαζί της και αυτοί οι λόγοι είναι οι τίτλοι που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα Backwards Compatibility το οποίο και ανακοινώθηκε προσφάτως. Η Sony προσπάθησε να απαντήσει με remastered κυκλοφορίες του PS2 στο PS4 όμως οι διαφορές ανάμεσα στα δύο προγράμματα, είναι αν μη τι άλλο εμφανείς. Η ιαπωνική εταιρεία πάντως έχει να το λέει για την υποστήριξη που έχει προσφέρει στα indie στούντιο: αν τα indie games είναι το “thing” σας, το PS Store είναι ένας επίγειος, ψηφιακός παράδεισος!

 

Έτσι, για την ιστορία πάντως, σύμφωνα με το Metacritic το PS4 διαθέτει 46 αποκλειστικούς τίτλους με βαθμολογία τουλάχιστον 80%, την ώρα που για το Xbox One ο αριθμός αυτός πέφτει στους 15. Από τις αποκλειστικότητες που ξεχώρισαν φέτος, στο PS4 διακρίθηκαν τα Journey, Until Dawn, Uncharted: The Nathan Drake Collection, Bloodborne, The Order: 1886, Infamous: Second Son και The Last of Us Remastered. Στο Xbox One πάλι είχαμε μια ακόμα πιο εντυπωσιακή λίστα: Halo 5, Forza 6, Gears of War Collection, Titanfall, Sunset Overdrive, Ori and the Blind Forest, Rise of the Tomb Raider και Halo: The Master Chief Collection. Αξίζει να υπογραμμίσουμε την εξαιρετική δουλειά που κάνει τα τελευταία χρόνια η Sony ως προς τον εξελληνισμό, τη μετάφραση και τη μεταγλώττιση στα Ελληνικά που κάνει στις μεγάλες, δικές της κυκλοφορίες.

 

gallery_335201_1967_64901.jpg

 

Δίκτυο και περιβάλλον

 

Σε ό,τι έχει να κάνει με το περιβάλλον χρήστη, τα δύο συστήματα τραβούν δρόμους αντίθετους. Το PS4 έχει κρατήσει το ίδιο “interface” το οποίο μάλιστα ξεχωρίζει χάρη στον λιτό σχεδιασμό του: δύο μπάρες με εικονίδια και… αυτό ήταν όλο! Πολύ πιο λειτουργική και ξεκάθαρη είναι και η ενοποίηση των Trophies ενώ απουσιάζουν οι επιλογές τροποποίησης και προσωποποίησης του όλου περιβάλλοντος. Το Xbox One από την άλλη άλλαξε ρότα πριν μερικές εβδομάδες με το τελευταίο μεγάλο update στο λειτουργικό του το οποίο πλέον μοιάζει περισσότερο στα Windows 10 παρά στα Windows 8 –με το χαρακτηριστικό “tile interface”. Η συνήθεια βέβαια παίζει τον ρόλο της, ωστόσο η αλήθεια είναι ότι το περιβάλλον χρήστη του Xbox One είναι σαφέστατα πιο “φορτωμένο”. Άπαξ και το μάθετε/συνηθίσετε όμως δεν θα έχετε κανένα απολύτως πρόβλημα –το ότι έχει ακόμα δουλειά είναι μια άλλη ιστορία.

 

Και τα δύο συστήματα πάντως όλους αυτούς τους μήνες μας έχουν… ταράξει στα updates, πολλά εκ των οποίων “ζυγίζουν” και αρκετά GB: κακό αυτό αν η σύνδεσή σας στο διαδίκτυο δεν είναι για πολλά-πολλά… Sony και Microsoft έχουν δώσει βαρύτητα στο online κομμάτι και την ψηφιακή διανομή: μια συνδρομή στο PlayStation Plus και το Xbox LIVE (Gold), δεν θα σας δώσει απλά τη δυνατότητα να παίξετε online τα αγαπημένα σας παιχνίδια (multiplayer) και να χρησιμοποιήσετε τις λοιπές υπηρεσίες των δύο δικτύων (cloud saving, party chat, streaming, sharing και Share Play ειδικά στο PS4), αλλά θα σας “προικίσει” και με αρκετά παιχνιδάκια σε μηνιαία βάση τα οποία θα μπορείτε να κατεβάσετε και να παίξετε στο σύστημά σας. Τι σημαίνει αυτό; Πως για όσο διαρκεί η συνδρομή σας, θα υπάρχει μονίμως ροή ποιοτικών τίτλων στην κονσόλα σας –μειώνοντας το μπάτζετ σας για νέα παιχνίδια.
Η συνδρομή Xbox LIVE Gold στοιχίζει 59,99€ (θα τη βρείτε πάντως στα 49,99€) ενώ αυτή του PS Plus τιμάται περί τα 10€ φθηνότερα (ήτοι 49,99€). Αμφότερες έχουν ισχύ 12 μηνών.

 

Σημειώστε πως και οι δύο κονσόλες δεν περιορίζονται μόνο στο να παίζουν παιχνίδια: υποστηρίζουν πληθώρα τύπων αρχείων πολυμέσων, DLNA και τηλεχειριστήριο (το Xbox One μπορείτε να το χειριστείτε και μέσω smartphone) ενώ μπορείτε να εγκαταστήσετε και κάμποσες εφαρμογές για browsing και γενικότερα αυτό που αποκαλούμε οικιακή ψυχαγωγία ή “home entertainment”. Το κακό, ειδικά με το Xbox One, είναι πως πολλές από τις επιπρόσθετες λειτουργίες του αφορούν την αγορά των ΗΠΑ ή άλλες, επιλεγμένες ευρωπαϊκές, οπότε εν Ελλάδι πάνε ολίγον τι στράφι.

 

Στα αρκετά ενδιαφέροντα έξτρα των δύο συστημάτων, οι εφαρμογές για smartphones και tablets που έχουν λανσάρει Sony και Microsoft και θα σας επιτρέψουν να προβείτε σε αγορές, να προγραμματίσετε downloads, να αλληλεπιδράσετε με φίλους και γνωστούς και γενικώς να “παίξετε” με τον λογαριασμό σας. Τόσο το PlayStation app όσο και το SmartGlass διανέμονται δωρεάν με μοναδικό μειονέκτημα του δεύτερου, την ύπαρξη διαφορετικών εφαρμογών για Xbox 360 και Xbox One.

 

gallery_335201_1967_145583.jpg

 

Πόσο άλλαξες, πόσο άλλαξα…

 

Και τα δύο συστήματα έχουν αλλάξει την τελευταία διετία. Όσο για το ποιο άλλαξε περισσότερο προς το καλύτερο; Ελάτε, ας μην κρυβόμαστε: η Sony πασχίζει να αντιγράψει τη Microsoft κι η Microsoft τη Sony. Ό,τι κάνει η μία και πετυχαίνει στην κονσόλα της, αργά ή γρήγορα το βλέπουμε και “απέναντι”. Δείτε τι έγινε με τα μεταχειρισμένα, με το streaming περιεχομένου (μπορείτε να “streamάρετε” περιεχόμενο από το PS4/Xbox One σας σε έναν υπολογιστή που βρίσκεται στο ίδιο δίκτυο με αυτό, αν η τηλεόραση π.χ. είναι μακριά σας ή κατειλημμένη), ακόμα και με το backwards compatibility. Η Microsoft, η αλήθεια είναι, πως “ψάχνεται” περισσότερο (interface, χειριστήριο κλπ) όμως την ίδια στιγμή, κάποιος θα μπορούσε να πει πως αν κάτι είναι εξ αρχής καλό και λειτουργικό, δεν χρειάζεται καμία αλλαγή.

 

Τα δύο συστήματα άλλαξαν όμως δεν συνέβη το ίδιο και με τις μεταξύ τους ισορροπίες. Εν έτει 2015 –για λίγο ακόμα- η επιλογή μεταξύ τους παραμένει εξαιρετικά δύσκολη. Με τις γιορτές να έρχονται και μια κονσόλα να αποτελεί το τέλειο δώρο, όσοι αποφασίσετε να φανείτε γενναιόδωροι φέτος με τους εαυτούς σας, θα έχετε ένα πολύ, πολύ δύσκολο έργο…