Τις τελευταίες εβδομάδες το πρόγραμμα περιελάμβανε κάμποσο PlayStation VR: από τη μία ήταν το Tokyo Game Show κατά τη διάρκεια του οποίου πήραμε μια ικανοποιητική πρώτη γεύση και από την άλλη είχαμε την επίσκεψή μας στο PlayStation VR Hands-On Experience στο Golden Hall, έναν χώρο που είχαμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε ακόμα περισσότερους τίτλους για το VR headset της εταιρείας

Ειρήσθω εν παρόδω, να πούμε ότι από τις 14 Οκτωβρίου και μέχρι το τέλος του έτους θα είναι ανοιχτός και για το κοινό ώστε ο καθένας να έχει τη δυνατότητα να αντιληφθεί από πρώτο χέρι την τόσο ξεχωριστή εμπειρία της εικονικής πραγματικότητας. Κρατήστε το αυτό το τελευταίο, θα επανέλθουμε σε λίγο…

PlayStation VR λοιπόν. Πετάξαμε πάνω απ’ το Παρίσι με το Eagle Flight, θυμηθήκαμε το Tron με το Rez Infinite, σκοράραμε με το RIGS Mechanized Combat League, αδειάσαμε γεμιστήρες επί γεμιστήρων με το London Heist: Getaway, είδαμε από… κοντά καρχαρίες με το The Deep, τρομάξαμε με το Rush of Blood και νιώσαμε την καρδιά μας να πεταρίζει (όχι, δεν είναι καλό αυτό) με το Resident Evil 7: Biohazard. Με λίγα λόγια, μια πρώτη εικόνα για το PlayStation VR τη σχηματίσαμε και η Sony δείχνει να κερδίζει εκείνο το στοίχημα που έβαζε το καλοκαίρι στην E3 και το Λος Άντζελες…

gallery_335201_1967_8079.jpg

Κάνοντας ( ;) το VR προσβάσιμο

Είθισται η σύνοψη να γίνεται στο τέλος, όμως εμείς θα της δώσουμε προτεραιότητα ώστε να “πατήσουμε” πάνω σε αυτή: το PlayStation VR αποτελεί αυτή τη στιγμή (κυκλοφορεί άλλωστε σε λιγότερο από έναν μήνα) την πιο θελκτική και συνάμα την πιο προσιτή οικονομικά πρόταση που υπάρχει στην αγορά της εικονικής πραγματικότητας. Είναι φθηνό; Σε καμία περίπτωση. Τα 410€ που στοιχίζει το headset άλλωστε, θα σας προσφέρουν μόνο αυτό και τίποτε άλλο. Υπολογίστε άλλα 45,90€ για την κάμερα, 80€ επιπλέον για δύο Move, αν θέλετε να ζήσετε την πληρέστερη δυνατή εμπειρία και βέβαια τα περίπου 290-310€ που θα σας έχει κοστίσει το PS4. Μιλάμε βέβαια για μια λύση κατά πολύ φθηνότερη του Oculus Rift (699€ χωρίς μεταφορικά/τελωνεία συν το PC που θα χρειαστείτε) και με αρκετά περισσότερα αξιόλογα παιχνίδια σε σχέση με τον λοιπό ανταγωνισμό (HTC Vive, Samsung Gear VR).

Πρακτικά λοιπόν το PlayStation VR έρχεται να “αναστήσει” δύο αξεσουάρ που έμοιαζαν τελείως παράταιρα στην εποχή του PS4: το Move και την κάμερα. Το πρώτο έμοιαζε να έχει ξεμείνει σε ένα “λίμπο” κατά τη μετάβαση στην τρέχουσα γενιά κονσολών ενώ αναφορικά με τη δεύτερη, ποτέ κανείς δεν κατάλαβε τον λόγο που θα έπρεπε να επενδύσει σε αυτή. Να που όμως η Sony βρήκε χρησιμότητα και στα δύο, έστω κι αν το Move συγκαταλέγεται στα προαιρετικά αξεσουάρ –με την έννοια ότι δεν είναι απαραίτητο για την αναπαραγωγή όλων των τίτλων. Μ’ αυτά και μ’ εκείνα, δηλαδή το PS4, το PS VR και τα λοιπά συμπράγκαλα, ο λογαριασμός αγγίζει το χιλιάρικο όμως όσο απλησίαστο κι αν μοιάζει με μια πρώτη ανάγνωση αυτό το νούμερο, σκεφτείτε ότι μιλάμε για εικονική πραγματικότητα, τουτέστιν ό,τι πιο “high end” έχει να μας προσφέρει εμπορικά η τεχνολογία σήμερα, και θα δείτε ότι μεγέθη σαν κι αυτό είναι μάλλον λογικά.

 


PlayStation%20VR_1.jpg


PlayStation VR

PlayStation VR

PlayStation VR


Εννοείται πως σε καμία περίπτωση δεν μιλάμε για την πλατφόρμα που θα εμπιστευτούν μεμιάς οι μάζες, ωστόσο η Sony έχει καταφέρει να κάνει το πακέτο της να δείχνει όσο πιο σέξι γίνεται: έχει κρατήσει την τιμή σε χαμηλά, συγκριτικά με τον ανταγωνισμό επίπεδα, το έχει πλαισιώσει με ουκ ολίγα αξιόλογα παιχνίδια και το έχει εντάξει σε μία οικογένεια που διαθέτει πιστό κοινό ανά την υφήλιο. Πρόκειται βέβαια για κάτι τόσο καινοτόμο που καμία παρουσίαση, καμία ανάλυση και κανένα αφιέρωμα δεν είναι σε θέση να κάνουν τον παίκτη να καταλάβει τι τον περιμένει, αν δεν το δοκιμάσει ο ίδιος.

Το PlayStation VR Hands-On Experience του Golden Hall στο Μαρούσι είναι μια κίνηση προς τη σωστή κατεύθυνση από τη Sony, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τη χώρα μας, που ιδανικά θα πρέπει να ακολουθηθεί και από τις μεγάλες αλυσίδες στις αγορές της τεχνολογίας και της ψυχαγωγίας. Όσο καλός πωλητής και να είναι κάποιος, αυτός που μπορεί να πουλήσει καλύτερα το PlayStation VR, είναι ο ίδιος του ο εαυτός…

gallery_335201_1967_268424.jpg

Μας έπεισε;

Με μία λέξη; Ναι. Με το χέρι στην καρδιά αν κάποιος αντέχει οικονομικά την επένδυση σε αυτό, το PlayStation VR μοιάζει ως το πρώτο βήμα προς “το gaming του μέλλοντος” (που μπορεί να μην είναι στο πολύ μέλλον που φαντάζεστε). Ούτε 3D, ούτε παράλληλη συμβίωση με το mobile, ούτε διαδικτυακοί συνεχείς κόσμοι, ούτε καν επαυξημένη πραγματικότητα: το VR δείχνει να ‘ναι το trend που έχει τις περισσότερες πιθανότητες από οποιοδήποτε άλλο να επικρατήσει στο μέλλον.

Συνυπολογίστε και την καλά μελετημένη πρόταση της Sony και έχετε τον συνδυασμό που κερδίζει –ειδικά οι κάτοχοι PS4 ή όσοι σκέφτονται την αγορά του PS4 Pro, δεν έχουν λόγο να κοιτάξουν αλλού. Μια ματιά στα παιχνίδια που ετοιμάζονται εξ άλλου για το PlayStation VR, και δεν αναφερόμαστε σε αυτά που λειτουργούν ως tech demos, θα κάνει τον καθένα να καταλάβει ότι δεν μιλάμε για ένα μπλιμπλίκι που μετά από πεντέξι ώρες θα θρονιαστεί κάπου κάτω από το τραπεζάκι του σαλονιού και δεν θα το ξανακουνήσει ρούπι αλλά για ένα αξεσουάρ που σε λίγο καιρό θα “κοντράρει” σε σημαντικότητα το DualShock.

Τα παραπάνω σημαίνουν πως τα πάντα στον κόσμο του PlayStation VR είναι ρόδινα; Ούτε κατά διάνοια. Η κίνηση της Sony να μη συμπεριλάβει στο αρχικό πακέτο του αξεσουάρ της την απαραίτητη για τη λειτουργία του κάμερα, αναγκάζοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο την πλειοψηφία των κατόχων, υπαρχόντων και wannabe του PS4, να ρίξουν το έξτρα “πενηντάρικο” για να την αποκτήσουν, συνιστά μια μικρότητα που δεν συνάδει με το προφίλ που έχει υιοθετήσει τα τελευταία χρόνια (“4 the Players” κανείς ;) η εταιρεία. Ο μεγαλύτερος προβληματισμός μας ωστόσο δεν έχει να κάνει τόσο με θέματα εμπορικά όπως το παραπάνω αλλά με άλλα, πιο πρακτικά ζητήματα.

Η Sony προωθεί το VR σαν μια “εμπειρία καναπέ”. Με μια απλή διαδικτυακή αναζήτηση θα εντοπίσετε, αν δεν τις έχετε πετύχει ήδη κάπου, φωτογραφίες που δείχνουν παίκτες σε καναπέδες και πολυθρόνες, να κάθονται άνετα και να δοκιμάζουν το PlayStation VR μόνοι ή με παρέα. Όσες φορές δοκιμάσαμε οι ίδιοι την πλατφόρμα ωστόσο, είτε στην Ελλάδα, είτε στο εξωτερικό, το κόνσεπτ ήταν το ίδιο: ο παίκτης καθόταν σε μία φυσιολογική καρέκλα σε απόσταση γύρω στο 1-1,5 μέτρο από την τηλεόραση και κατ’ επέκταση την κάμερα. Φυσικά η απόδοση του VR headset ήταν εξαιρετική σε κάθε περίπτωση όμως για σκεφτείτε: πόσο όμορφη είναι μια τέτοια εικόνα; Το PlayStation VR συνιστά μια εμπειρία χαλαρή και όχι αυστηρή: διαβάζουμε ότι σε απόσταση 3 μέτρων αρχίζουν να παρατηρούνται “θεματάκια” και αναρωτιόμαστε σε πόσα σαλόνια οι παίκτες θα πρέπει να ξεβολευτούν για να κάτσουν ακριβώς μπροστά σε μια τηλεόραση που ούτε καν θα κοιτούν!

Αν υπάρχει κάτι από το οποίο πιθανώς να έχει ανάγκη και μάλιστα άμεση το PlayStation VR, είναι μία καινούρια κάμερα, ικανή να “διαβάζει” τα λοιπά αξεσουάρ της κονσόλας σε απόσταση μεγαλύτερη των 10 μέτρων (9,8 μέτρα για την ακρίβεια) χωρίς το παραμικρό πρόβλημα. Και ναι, καλά καταλάβατε, μιλάμε για την ίδια κάμερα που η Sony υποχρεώνει τους καταναλωτές να πληρώσουν έξτρα για να αγοράσουν.

gallery_335201_1967_133973.jpg

Η μαγική λέξη: οικοσύστημα

Έχει το PlayStation VR τα φόντα να υπερισχύσει των άλλων προτάσεων στον χώρο του VR; Σε ό,τι αφορά το gaming –διότι, ας μην ξεχνάμε, οι εφαρμογές του VR στην καθημερινότητά μας είναι άπειρες- ναι. Όχι γιατί βγαίνει πρώτο, όχι διότι κοστολογείται χαμηλότερα σε σχέση με τον μεγάλο του ανταγωνιστή, ούτε καν γιατί χρησιμοποιεί συσκευές ισχυρότερες από τις άλλες VR λύσεις αλλά διότι πολύ απλά η Sony έπραξε το αυτονόητο και το ενέταξε μέσα σε ένα ήδη δομημένο οικοσύστημα, αυτό του PlayStation.

Όταν οι ανταγωνίστριες εταιρείες προσπαθούσαν να πουλήσουν VR headsets με “indie” –για τα δεδομένα της επένδυσης- προτάσεις software, η Sony ενεργοποίησε τους third-party συνεργάτες της, προέταξε το brand name του PlayStation και κάπως έτσι μας προσέφερε μία συσκευή στο πλαίσιο ενός ευρύτερου, ενός μεγαλύτερου franchise. Με το PlayStation VR προσφέρει μια καινούρια, μια πρωτόγνωρη εμπειρία, ενισχύοντας με έναν μαγικό τρόπο μία ήδη υπάρχουσα και αυτό είναι κάτι που καμία από τις άλλες εταιρείες που μονομαχούν για ένα κομμάτι από την πίτα του VR δεν είναι σε θέση να επιτύχουν.

 



Εν τέλει, μπορεί να πετύχει το PlayStation VR; Δεν θα μας εξέπληττε. Παρά τα προβληματάκια του, πρόκειται για μια πλατφόρμα πλήρη και πάνω απ’ όλα ικανή να περάσει το gaming στο επόμενο επίπεδο. Το “level up” αυτό θα κοστίσει βέβαια αλλά σάμπως το ίδιο δεν ισχύει στο λεγόμενο early adoption” των νέων τεχνολογιών; Με τον καιρό, στούντιο και δημιουργοί θα πάρουν ακόμα περισσότερα ρίσκα και καλώς εχόντων των πραγμάτων, τα όσα θα βλέπουν τα μάτια μας έναν χρόνο μετά το λανσάρισμα του headset δεν θα έχουν καμία σχέση με τους “launch” τίτλους. Μπορεί το PlayStation VR να γίνει το νέο Wii; Μην πέφτετε στην παγίδα: λόγος σύγκρισης δεν υφίσταται. Θα εξαντληθεί μόλις κυκλοφορήσει μέχρι η Sony να ξαναγεμίσει την αγορά με επαρκή αποθέματα, ικανά να καλύψουν τη ζήτηση του κοινού. Στη χώρα μας δε, αρκετοί θα είναι εκείνοι που θα μείνουν με το παράπονο κι ας έχουν κάνει την προπαραγγελία τους, να ξέρετε…

Συγκριτικά με τις υπόλοιπες VR προτάσεις πάντως, αυτή της Sony με τα ως τώρα δεδομένα, μοιάζει να έχει το πάνω χέρι. Αν υπάρχει μία, ικανή να πείσει το κοινό για την αξία της επένδυσης στην εικονική πραγματικότητα, είναι εκείνη του PlayStation. Θα τα καταφέρει; Εμείς πάντως της το δίνουμε…