Έπειτα από παράπονα που έγιναν σχετικά με το μοντέλο pay-to-play της Google, η αμερικανική εταιρεία δεν θα χρεώνει πλέον τους παρόχους μηχανών αναζήτησης για τη δυνατότητα να γίνει η δική τους μηχανή η προεπιλεγμένη στα Android τηλέφωνα των χρηστών εντός Ευρώπης.

Η Google αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η οθόνη επιλογής της μηχανής αναζήτησης στο Android για την Ευρώπη, μετά από παράπονα που έγιναν από αντίπαλες μηχανές αναζήτησης σχετικά με το μοντέλο pay-to-play. Η οθόνη επιλογής εμφανίζεται στους χρήστες μετά την πρώτη εγκατάσταση του Android και έχει σχεδιαστεί να προσφέρει τη δυνατότητα στον χρήστη να επιλέξει ο ίδιος τη μηχανή αναζήτησης που επιθυμεί. Μία οθόνη η οποία προέκυψε έπειτα από ένα ρεκόρ αντιμονοπωλιακών προστίμων ύψους $5 δισεκατομμυρίων που επιβλήθηκε στη Google το 2018. Πλέον, από τον Σεπτέμβριο, η Google δεν θα χρεώνει τους άλλους παρόχους που θα συμπεριλαμβάνονται σε αυτή την οθόνη ενώ θα αυξήσει τον αριθμό των υπηρεσιών που θα εμφανίζονται.

Επί του παρόντος, η οθόνη επιλογής περιλαμβάνει τέσσερις μηχανές αναζήτησης. Η μία από αυτές είναι η Google ενώ οι άλλες τρεις επιλέγονται μέσω μιας κλειστής δημοπρασίας. Οι τρίτοι πάροχοι δηλώνουν από πριν την τιμή που είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν σε περίπτωση που ένας χρήστης επιλέξει τη δική τους μηχανή αναζήτησης ως προεπιλεγμένη και στη συνέχεια η Google επιλέγει τους τρεις υψηλότερους πλειοδότες. Αυτές οι επιπλέον τρεις μηχανές αναζήτησης, εμφανίζονται με τυχαία σειρά στην οθόνη.

Μετά τις αλλαγές, οι οποίες θα ισχύουν για όλες τις συσκευές που πωλούνται εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης και Ηνωμένου Βασιλείου, η Google θα εμφανίζει έως 12 παρόχους μηχανών αναζήτησης και κανένας από αυτούς δεν θα χρειάζεται να πληρώσει για να συμπεριληφθεί. Οι πρώτες πέντε θα είναι οι πιο δημοφιλείς στη χώρα στην οποία βρίσκεται ο χρήστης, σε τυχαία σειρά, όπως καθορίζεται από την υπηρεσία StaCounter. Κάτω από τους πέντε, η Google θα εμφανίσει έως και επτά ακόμη παρόχους σε τυχαία σειρά.

Παρόλο που οι πάροχοι δεν θα χρειαστεί να πληρώσουν για να συμπεριληφθούν, η Google έχει αναφέρει λεπτομερώς ορισμένες προϋποθέσεις καταλληλότητας. Οι πάροχοι πρέπει να προσφέρουν μια «γενική υπηρεσία αναζήτησης», κάτι που σημαίνει πως τα αποτελέσματα δεν μπορούν να περιορίζονται σε ένα μόνο θέμα, πρέπει να προσφέρουν μια δωρεάν εφαρμογή στο Google Play και πρέπει να προσφέρουν υπηρεσίες στις ίδιες γλώσσες στις χώρες τις οποίες απευθύνονται.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της DuckDuckGo, Gabriel Weinberg, αν και χαιρέτισε τις αλλαγές, επέκρινε την Google αφού, όπως αναφέρει, έπρεπε η αμερικανική εταιρεία να κάνει τις αλλαγές τρία χρόνια νωρίτερα. Δήλωσε επίσης, ότι οι αλλαγές πρέπει να ισχύουν για περισσότερες συσκευές και σε όλες τις χώρες ενώ αναφέρει πως η οθόνη επιλογής δεν θα πρέπει να περιορίζεται μόνο στην πρώτη εγκατάσταση του Android ή μετά από επαναφορά εργοστασιακών ρυθμίσεων. Όπως έχει επιβεβαιώσει η Google, οι χρήστες θα βλέπουν την οθόνη επιλογής μόνο μία φορά ανά συσκευή, κατά τη διάρκεια της εγκατάστασης. Πέρυσι, ο Weinberg, επέκρινε τη διαδικασία δημοπρασίας χαρακτηρίζοντάς την ως «θεμελιώδης ελαττωματική».

Ωστόσο, αξιωματούχοι της Ε.Ε. χαιρέτισαν τη «θετική» κίνηση της Google λέγοντας πως οι χρήστες θα έχουν ακόμη περισσότερες ευκαιρίες να επιλέξουν μια εναλλακτική λύση.