Περαιτέρω μέτρα, στο πλαίσιο έρευνας για εικαζόμενη παραβίαση από τη Google (κατ' επέκταση και από την Alphabet) των κανόνων της ΕΕ λόγω των πρακτικών της σχετικά με τη σύγκριση τιμών και των διαφημιστικών πρακτικών της, λαμβάνει από σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Με σχετική - συμπληρωματική - ανακοίνωση της, η Επιτροπή δήλωσε ότι η Google έχει καταχραστεί τη δεσπόζουσα θέση της, ευνοώντας συστηματικά τη δική της υπηρεσία σύγκρισης τιμών στις οικείες σελίδες αποτελεσμάτων αναζήτησης, στερώντας από άλλες εταιρείες τη δυνατότητα να ανταγωνίζονται και να καινοτομούν.

 

Μιλώντας σήμερα το πρωί, Επίτροπος Margrethe Vestager, αρμόδια για θέματα πολιτικής ανταγωνισμού, δήλωσε:

 

«Σήμερα υπεραμυνόμαστε περαιτέρω της θέσης μας ότι η Google έχει αδικαιολόγητα ευνοήσει τη δική της υπηρεσία σύγκρισης τιμών στις οικείες ιστοσελίδες γενικών αποτελεσμάτων αναζήτησης. Έχουμε εκφράσει τις ανησυχίες μας για το ότι η Google παρεμποδίζει τον ανταγωνισμό, περιορίζοντας τη δυνατότητα των ανταγωνιστών της να τοποθετούν διαφημίσεις αναζήτησης σε ιστοτόπους τρίτων μερών, γεγονός που περιορίζει τις επιλογές των καταναλωτών και αποτελεί τροχοπέδη στην καινοτομία.

 

Η Google έχει πλέον την ευκαιρία να απαντήσει στις ανησυχίες που διατυπώνουμε σήμερα. Θα εξετάσω τα επιχειρήματά της προσεκτικά πριν αποφασίσω για την περαιτέρω πορεία των δύο υποθέσεων. Αλλά, εάν οι έρευνες μας καταλήξουν στο συμπέρασμα ότι η Google έχει παραβιάσει τους κανόνες της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας της ΕΕ, η Επιτροπή έχει καθήκον να αναλάβει δράση με σκοπό την προστασία των Ευρωπαίων καταναλωτών και του θεμιτού ανταγωνισμού στις ευρωπαϊκές αγορές.»

 

Η Επιτροπή εκφράζει τις ανησυχίες της διότι στις εν λόγω συμφωνίες με τους άμεσους εταίρους, η Google έχει παραβιάσει τους κανόνες της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας της ΕΕ επιβάλλοντας τους ακόλουθους όρους:

 

α) Αποκλειστικότητα: απαίτηση από τα τρίτα μέρη να μην προμηθεύονται διαφημίσεις αναζήτησης από τους ανταγωνιστές της Google.
β) Τοποθέτηση σε περίοπτη θέση ελάχιστου αριθμού διαφημίσεων αναζήτησης της Google: απαίτηση από τα τρίτα μέρη να λαμβάνουν ελάχιστο αριθμό διαφημίσεων αναζήτησης από την Google και να τοποθετούν τις διαφημίσεις αναζήτησης της Google στην πλέον εμφανή θέση των οικείων ιστοσελίδων αποτελεσμάτων αναζήτησης. Επιπλέον, ανταγωνιστικές διαφημίσεις αναζήτησης δεν πρέπει να τοποθετούνται πάνω από τις διαφημίσεις αναζήτησης της Google ή δίπλα σε αυτές.
γ) Δικαίωμα να επιτρέπονται οι ανταγωνιστικές διαφημίσεις: απαίτηση από τα τρίτα μέρη να εξασφαλίζουν την έγκριση της Google πριν προβούν σε οποιαδήποτε αλλαγή στην εμφάνιση των ανταγωνιστικών διαφημίσεων αναζήτησης.

 

Η Google αντιμετωπίζει πρόστιμα ύψους έως και 10% των ετήσιων εσόδων της (έως και 7 δισεκατομμύρια δολάρια) και μπορεί να υποχρεωθεί έως και σε αλλαγή του επιχειρηματικού της μοντέλου, κάτι το οποίο θα μπορούσε να επιφέρει τεράστιο πλήγμα στα οικονομικά της αμερικανικής εταιρείας, η οποία το τελευταίο τρίμηνο σημείωσε κέρδη ύψους 19 δισεκατομμυρίων δολαρίων (90% των συνολικών εσόδων της) μέσω των διαφημίσεων.

 

Στις διαφημιστικές δραστηριότητες της περιλαμβάνεται η πώληση χώρου σε δικές της πλατφόρμες (όπως το YouTube) καθώς και η διαθεσιμότητα ανάλογων υπηρεσιών, όπως το AdSense και AdWords.

 

Η Google και η Alphabet έχουν στη διάθεσή τους 8 εβδομάδες για να απαντήσουν σχετικά με τις υπηρεσίες σύγκρισης τιμών και 10 εβδομάδες για με τους περιορισμούς που έχουν επιβάλλει, όσον αφορά τη δυνατότητα ορισμένων ιστοτόπων τρίτων μερών να εμφανίζουν διαφημίσεις αναζήτησης των ανταγωνιστών της Google (AdSense).

 

Τον περασμένο Απρίλιο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε παραπέμψει την Google, σχετικά με την απαίτηση της προς τις κατασκευάστριες εταιρείες κινητών τηλεφώνων, για την προεγκατάσταση της μηχανή αναζήτησης της και του Google Chrome, προκειμένου να έχουν πρόσβαση και σε άλλες εφαρμογές (όπως το Google Play Store) ενέργεια η οποία θα έβλαπτε τόσο τα συμφέροντα των καταναλωτών όσο και των ανταγωνιστών της - με την αμερικανική εταιρεία να ζητάει επιπλέον χρόνο, προκειμένου να επανεξετάσει τα έγγραφα τις δικογραφίας και να απαντήσει έως τις 7 Σεπτεμβρίου.

 

Ενημέρωση 14/7 17:45 Σε επίσημη δήλωση της η Google σχετικά με την τελευταία εξέλιξη, αναφέρει: «Πιστεύουμε ότι η καινοτομία των προϊόντων μας και οι συνεχείς βελτιώσεις σε αυτά έχουν αυξήσει τις επιλογές για τους Ευρωπαίους καταναλωτές και συμβάλλουν στον ανταγωνισμό. Θα εξετάσουμε την αναθεωρημένη επιχειρηματολογία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και θα παρέχουμε μια εμπεριστατωμένη απάντηση μέσα στις επόμενες εβδομάδες».