Η«γενιά του Google» δεν διαβάζει βιβλία, είναι κοινωνικά απομονωμένη και συνεχώς με το «ποντίκι» στο χέρι...

 

Δέχεται καταιγιστικές πληροφορίες από πολλαπλές πηγές ενημέρωσης, ωστόσο δεν μπαίνει καν στον κόπο να τις φιλτράρει και να τις αξιολογήσει.

 

Η ψηφιακή γενιά ή αλλιώς η «γενιά του Google», όρος που εμπνεύστηκε ο Αμερικανός φουτουριστής Μαρκ Πρίνσκι, σκέφτεται πολύ διαφορετικά από τις προηγούμενες, αφού η τεχνολογία έχει μπει για τα καλά στη ζωή της, καθορίζοντας ακόμα και τις διαπροσωπικές σχέσεις της.

 

Αποτελείται από δύο κατηγορίες: τους «ψηφιακούς κατοίκους» και τους «ψηφιακούς τουρίστες», κοινό γνώρισμα των οποίων είναι η τάση τους να εντρυφήσουν σε πληροφορίες με την αμέριστη βοήθεια της τεχνολογίας.

 

Δεν είναι τυχαίο, όπως υποστηρίζει ο Πρίνσκι, ότι ο σύγχρονος σπουδαστής, προτού αποφοιτήσει, θα δαπανήσει 10 χιλιάδες ώρες από τον ελεύθερο χρόνο του παίζοντας ηλεκτρονικά παιχνίδια και μόνο πέντε χιλιάδες ώρες διαβάζοντας βιβλία.

 

Προβληματισμός

Η Ρόουζ Λάκιν, καθηγήτρια στο Κέντρο Εκμάθησης και Σχεδιασμού στο Εργαστήριο του Λονδίνου, μελετώντας τις επιπτώσεις του Ιντερνετ στην υγεία των εφήβων έμεινε έκπληκτη όταν διαπίστωσε ότι η «γενιά του Google» εμφανίζει μειωμένα αντανακλαστικά σχετικά με την επεξεργασία της πληροφορίας.

 

«Η τεχνολογία καθιστά πιο εύκολη τη συλλογή πληροφοριών, όχι όμως την ανάλυση και κατανόησή της», τονίζει.

 

Στις αρχές του 2008 ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Λονδίνου έδωσαν στη δημοσιότητα τα πορίσματα πενταετούς έρευνάς τους για την ψηφιακή γενιά, σύμφωνα με τα οποία οι χρήστες έχουν αναπτύξει αφαιρετική ικανότητα, αφού μπορούν και διαβάζουν περιληπτικά και, μάλιστα, όχι παραπάνω από τρεις ηλεκτρονικές σελίδες.

 

«Οταν μελετήσαμε εκπροσώπους της σύγχρονης γενιάς, που επισκέπτονται ιστοσελίδες, ηλεκτρονικά βιβλία και άλλες πηγές ενημέρωσης, διαπιστώσαμε ότι η υπομονή τους εξαντλούνταν σε λίγες σελίδες...», επισημαίνει στη βρετανική εφημερίδα «Τάιμς» η Γουίλμα Κλαρκ, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Σάσεξ.

 

Η Βρετανίδα καθηγήτρια προσθέτει πως αυτή η τάση συνήθως δεν παρατηρείται σε σπουδαστές, αλλά σε καθηγητές πανεπιστημίου λόγω φόρτου εργασίας.

 

Από την πλευρά του ο Ρόουζ Λάκιν, ερευνητής από το Ινστιτούτο Εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου, υπογραμμίζει ότι οι τεχνολογικές εξελίξεις είναι καταιγιστικές, συμπαρασύροντας στη δίνη τους τους χρήστες.

 

«Οταν οι έφηβοι αφιερώνουν όλο τον χρόνο τους για να ενημερωθούν για μηχανήματα τελευταίας τεχνολογίας, προκειμένου κάποια στιγμή να τα αποκτήσουν, απέχουν, εξ ανάγκης, από άλλες δραστηριότητες», λέει χαρακτηριστικά.

 

Επιπλέον, προσθέτει, προτιμούν να ανταλλάξουν απόψεις μέσω του Διαδικτύου με τους φίλους ή να αποκτήσουν νέους φίλους, από το να μαζευτούν σ' ένα σπίτι και να διαβάσουν τα μαθήματα της επόμενης ημέρας.

 

Το ερώτημα είναι, όπως τονίζει η Γουίλμα Κλαρκ, ότι η τεχνολογία αντικατέστησε κατά κάποιον τρόπο τη φιλία, ωστόσο δεν πρέπει να πανικοβαλλόμαστε. Ο ρόλος των γονέων και των εκπαιδευτικών είναι ιδιαίτερα σημαντικός, γι αυτό και θα πρέπει να ελέγχουν τις ώρες που αφιερώνουν οι έφηβοι στο Διαδίκτυο, καθώς επίσης να τους καθοδηγούν έτσι ώστε να μάθουν να φιλτράρουν και να αξιολογούν τις πληροφορίες που δέχονται.

 

Η ίδια επισημαίνει ότι χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή από τους γονείς, τα παιδιά των οποίων έχουν εθιστεί στο Διαδίκτυο.

 

«Εγκυμονεί ο κίνδυνος εμφάνισης του συνδρόμου ελλειμματικής προσοχής λόγω της πολύωρης έκθεσης στο Διαδίκτυο», υποστηρίζει η Κλαρκ, τονίζοντας πως τα κύρια χαρακτηριστικά του είναι η έντονη κόπωση, η έλλειψη προσήλωσης, η κοινωνική απομόνωση και η αϋπνία...

 

ΤΟ ΠΡΟΦΙΛ ΤΗΣ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΓΕΝΙΑΣ

Από την... κούνια χειρίζεται ηλεκτρονικό υπολογιστή και κινητό τηλέφωνο. Ακόμα και δεκάχρονα ανταλλάσσουν ηλεκτρονικά μηνύματα με φίλους τους αντί να παίζουν μαζί τους.

Αντικαθιστά τα βιβλία και τα... τετράδια με το λάπτοπ (όλα τα μαθήματα γίνονται μέσω του υπολογιστή).

Δεν μπαίνει στον κόπο να διαχειριστεί τις πληροφορίες που δέχεται και κατά συνέπεια να τις αξιολογήσει.

Αναζητά κυρίως εξειδικευμένες πληροφορίες.

Κινδυνεύει από το σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής εξαιτίας της πολύωρης επαφής με το Διαδίκτυο.

Οδηγείται σε κοινωνική απομόνωση καθώς ο ελεύθερος χρόνος αξιοποιείται με φίλους μέσω των διαδικτυακών τόπων κοινωνικού περιεχομένου.

 

Ψηφιακοί κάτοικοι

Γίνονται δέκτες πληροφοριών από πολλαπλές πηγές μέσων ενημέρωσης.

Επεξεργάζονται παράλληλα πληροφορίες και επικοινωνούν με διάφορες πύλες του Ιντερνετ.

Επεξεργάζονται πρώτα τις εικόνες, τον ήχο και το βίντεο προτού εντρυφήσουν στο κείμενο.

Επικοινωνούν παράλληλα και με άλλους χρήστες.

Ενημερώνονται στην ώρα τους για το θέμα που τους απασχολεί.

 

Ψηφιακοί τουρίστες

Εχουν πρόσβαση σε περιορισμένες πηγές ενημέρωσης, προκειμένου να έχουν τον έλεγχο της πληροφορίας.

Επεξεργάζονται το κείμενό τους προτού εντοπίσουν συνοδευτικές φωτογραφίες, ήχο και βίντεο.

Λειτουργούν ανεξάρτητα στο Διαδίκτυο.

Γίνονται δέκτες πληροφοριών που θεωρούνται αναμενόμενες.

Ενημερώνονται κυρίως σε περίπτωση που προκύψει ένα θέμα, το οποίο πιθανότατα θα τους απασχολήσει στο μέλλον.

 

Source.png Πηγή: ethnos.gr