Η Intel βρίσκεται σε φάση ανάπτυξης μίας τεχνολογίας ανταγωνιστικής προς την DLSS 3 της NVIDIA.

Σε συνεργασία με ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, μηχανικοί της Intel δημοσίευσαν πρόσφατα ένα έγγραφο που περιγράφει λεπτομερώς την τεχνολογία, η οποία προς το παρόν έχει την ονομασία ExtraSS (αποτελεί μέρος του framework XeSS της Intel) και παρουσιάστηκε επίσημα στο συνέδριο SIGGRAPH Asia 2023 στο Σύδνεϋ, στην Αυστραλία.

Η τεχνολογία πετυχαίνει αυτό που κάνει και η τεχνολογία DLSS 3, δηλαδή δημιουργεί και τοποθετεί εμβόλιμα νέα καρέ (frames) στις τρισδιάστατες σκηνές με στόχο τη βελτίωση των επιδόσεων του συστήματος. Παρόλα αυτά, σε αντίθεση με το DLSS 3, η τεχνολογία ExtraSS χρησιμοποιεί την προεκβολή καρέ (extrapolation) και όχι παρεμβολή (interpolation).

Στη τελευταία περίπτωση, η μέθοδος που λειτουργεί το DLSS 3 -και το FSR 3 της AMD- με απλά λόγια παίρνει δύο διαδοχικά καρέ και τα συγκρίνει για να δημιουργήσει ένα ενδιάμεσο καρέ. Αυτό ωστόσο έχει ως αποτέλεσμα μία μικρή υστέρηση καθώς παίζετε καθώς η τεχνολογία χρειάζεται απαιτεί τόσο το τρέχον όσο και το επόμενο καρέ για να λειτουργήσει. Η Intel από την άλλη, προτείνει μια τεχνική που αξιοποιεί τη μηχανική εκμάθηση/τεχνητή νοημοσύνη, η οποία χρησιμοποιεί προεκβολή, όπου χρησιμοποιεί δεδομένα μόνο από προηγούμενα καρέ για να προβλέψει το επόμενο καρέ. Και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να απαλλάσσεται από το ζήτημα της υστέρησης που αντιμετωπίζει σήμερα το DLSS 3.

intel-extrass-artifacts-3.webp

Η προεκβολή δεν είναι πάντως απαλλαγμένη από ζητήματα και ενδεχομένως για αυτόν τον λόγο δεν την έχουμε δει να εφαρμόζεται ακόμη σε παιχνίδια. Οι ερευνητές για παράδειγμα επισημαίνουν ένα σημαντικό ζήτημα που υφίσταται με τη χρήση της τεχνικής προεκβολής και έχει σχέση με την επικάλυψη περιοχών κατά την μετακίνηση αντικειμένων, ένα φαινόμενο γνωστό και ως «disocclusion». Αν για παράδειγμα παίζετε ένα παιχνίδι, και ο χαρακτήρας σας βρίσκεται μπροστά από ένα συγκεκριμένο σημείο μίας σκηνής και μετακινηθεί, το συγκεκριμένο μέρος της σκηνής θα πρέπει να γίνει ορατό.

intel-extrass-artifacts-1.webp

Επειδή ωστόσο στην προεκβολή, η τεχνική προβλέπει τα μελλοντικά καρέ, δεν έχει πληροφόρηση σχετικά με το τι εμπόδιζε ή έκρυβε ο χαρακτήρας σας και αυτό με τη σειρά του δημιουργεί διάφορα τεχνουργήματα επικάλυψης (disocclusion artifacts) που μοιάζουν με ένα τρεμάμενο φάντασμα που ακολουθεί κινούμενα αντικείμενα. Οι ερευνητές παρόλα αυτά υποστηρίζουν ότι είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα. «Η μέθοδος μας προτείνει μια νέα τεχνική στρέβλωσης με ένα ελαφρύ μοντέλο ροής για την προεκβολή καρέ με καλύτερα χαρακτηριστικά από τις προηγούμενες μεθόδους δημιουργίας καρέ και με μικρότερη υστέρηση σε σχέση με τις μεθόδους που βασίζονται στην παρεμβολή». Εκτός από την προεκβολή πλαισίων, το framework που παρουσίασαν οι ερευνητές περιλαμβάνει και υπερδειγματοληψία (supersampling), παρόμοια με τις βασικές εκδόσεις των NVIDIA DLSS και AMD FSR. Οι ερευνητές λένε ότι η υλοποίηση παρουσιάζει συγκρίσιμη ποιότητα, την οποία και ανέδειξαν στο συνέδριο SIGGRAPH Asia 2023 μέσω ενός σύντομου βίντεο επίδειξης.

Οι ερευνητές λένε ότι είναι σε θέση να επιτύχουν αποτελέσματα υψηλής ποιότητας χρησιμοποιώντας το γεωμετρικό buffer (ή G-buffer) όσον αφορά την στρέβλωση (warping). Όπως αναφέρεται και στο έγγραφο «η μέθοδός παρουσιάζει συγκρίσιμα αποτελέσματα λόγω της καλής αρχικοποίησης που παρέχεται από τις μονάδες στρέβλωσης και βελτιστοποίησης σκίασης οι οποίες καθοδηγούνται από το G-buffer. Ακόμη και αν χρησιμοποιηθεί η ανάλυση στόχος ως είσοδος, [το Temporal Anti-Aliasing Upscaling ή TAAU] παράγει καθυστερημένες γυαλιστερές αντανακλάσεις ενώ η δική μας [ExtraSS] παρέχει σωστές σκιάσεις».

intel-extrass-artifacts-2.webp

Επί του παρόντος, πρόκειται απλώς για μια ερευνητική εργασία και όχι για ένα προϊόν. Θα χρειαστεί να γίνουν ακόμη αρκετές δοκιμές και βελτιώσεις για να δούμε την τεχνική να περιλαμβάνεται στο utility με την ονομασία XeSS της εταιρείας ωστόσο φαίνεται ότι είναι απλώς θέμα χρόνου.

Στο έγγραφο της Intel που δημοσιεύτηκε αναφέρονται τέσσερις μηχανικοί της Intel, συμπεριλαμβανομένου και του Anton Kaplanyan, του δημιουργού του DLSS της NVIDIA. H Intel αναμένεται να αποκαλύψει λεπτομέρειες για τις επόμενης γενιάς κάρτες γραφικών της με την κωδική ονομασία «Battlemage» μέσα στο 2ο εξάμηνο του 2024. Λογικά, αναμένεται παράλληλα να ανακοινώσει και την τεχνική ExtraSS ή όπως θα ονομαστεί επισήμως. 

  • Like 3