Έρευνα καταναλωτικής οργάνωσης αναδεικνύει τις ανησυχητικές διαστάσεις του φαινομένου

Σύμφωνα με την καταναλωτική οργάνωση Which? η πώληση πλαστών αξιολογήσεων για προϊόντα που προσφέρονται μέσω της Amazon έχει λάβει μαζικές διαστάσεις.

Η οργάνωση εντόπισε 10 ιστοσελίδες μέσω των οποίων πωλούνται πλαστές αξιολογήσεις, έναντι 5 λιρών η μία, ενώ παρέχονται κίνητρα για την καταχώρηση θετικών αξιολογήσεων με αντάλλαγμα χρήματα ή δωρεάν προϊόντα.

Το συμπέρασμα είναι πως οι καταναλωτές βρίσκονται αντιμέτωποι με μια "ολόκληρη βιομηχανία παραγωγής πλαστών αξιολογήσεων".

Απαντώντας, εκπρόσωπος της Amazon δήλωσε τα εξής: "Διαγράφουμε τις πλαστές αξιολογήσεις και λαμβάνουμε μέτρα απέναντι σε οποιονδήποτε εμπλέκεται στην κατάχρηση του συστήματος". Η διαδικτυακή αγορά που έχει δημιουργήσει η εταιρία του Μπέζος δίνει τη δυνατότητα σε άλλους μεταπωλητές να διαθέτουν τα προϊόντα τους μέσω της ιστοσελίδας της Amazon.

Η Which? εντόπισε ιστοσελίδες οι οποίες προσέφεραν υπηρεσίες καταχώρησης αξιολογήσεων για αγαθά που διατίθενται μέσω της Amazon, κατά παράβαση των σχετικών όρων χρήσης.

Μεταξύ των προσφερόμενων υπηρεσιών που προτείνονται στους πωλητές περιλαμβάνονται "οικονομικά πακέτα" τα οποία πωλούνται έναντι 15 λιρών το καθένα, καθώς και "πακέτα χονδρικής", τα οποία ξεκινούν από τις 620 λίρες για 50 αξιολογήσεις και φτάνουν μέχρι τις 8.000 λίρες για 1.000 αξιολογήσεις.

Η καταναλωτική οργάνωση ανέφερε επίσης πως πέντε από τις περιπτώσεις που εξέτασε διέθεταν περισσότερους από 702.000 "αξιολογητές" στους καταλόγους τους.

Σε αυτούς τους αξιολογητές προϊόντων προσφέρονται μικροποσά, τα οποία κυμαίνονται από δυο-τρεις λίρες ενώ κατά περίπτωση υπερβαίνουν τις δέκα, παράλληλα με δωρεάν ή εκπτωτικά προϊόντα. Έχουν επίσης τη δυνατότητα συμμετοχής σε "προγράμματα πιστών συνεργατών", μέσα από τα οποία μπορούν να κερδίσουν προϊόντα όπως παιδικά παιχνίδια ή όργανα γυμναστικής.

Οι ιστοσελίδες που εξέτασε η Which? προσφέρουν επίσης συμβουλές για τη σύνταξη των αξιολογήσεων, ούτως ώστε να μην κινήσουν τις υποψίες της Amazon, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις υπάρχουν και ποιοτικά κριτήρια τα οποία πρέπει να καλυφθούν προκειμένου οι αξιολογητές να δικαιούνται επιβράβευσης. Μεταξύ αυτών των κριτηρίων περιλαμβάνεται η υποχρέωση δημοσίευσης αξιολογήσεων με έκταση τουλάχιστον δύο προτάσεων ή που να περιλαμβάνουν φωτογραφίες, για παράδειγμα.

Η Νάταλι Χίτσινς, επικεφαλής του τομέα οικιακών προϊόντων και υπηρεσιών της Which? κάλεσε την Αρχή Προστασίας Ανταγωνισμού και Αγορών (CMA) να ασχοληθεί επειγόντως με το πρόβλημα των πλαστών αξιολογήσεων που διατίθενται προς πώληση.

"Η ρυθμιστική αρχή οφείλει να πατάξει το φαινόμενο και να θέσει τις ιστοσελίδες προ των ευθυνών τους εφόσον αδυνατούν να προφυλάξουν τους χρήστες τους", ανέφερε χαρακτηριστικά.

"Εφόσον κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει, τότε η κυβέρνηση οφείλει να ενεργήσει άμεσα προκειμένου να ενισχύσει τα μέτρα προστασίας των καταναλωτών στο διαδίκτυο".

Σε προηγούμενη έρευνα της ίδιας καταναλωτικής οργάνωσης είχαν εντοπιστεί δεκάδες ομάδες στο Facebook όπου πωλητές προσέφεραν επιστροφές χρημάτων ή προμήθειες με αντάλλαγμα πλαστές, θετικές αξιολογήσεις. Η έρευνα αυτή οδήγησε το Facebook αλλά και το eBay να υπογράψουν συμφωνίες με τη CMA με τις οποίες δεσμεύονταν να "βελτιώσουν τον εντοπισμό, τη διερεύνηση και την αντίδραση σε πλαστές και παραπλανητικές αξιολογήσεις".

Η κυρία Χίτσινς, όμως, υπογραμμίζει πως: "Τόσο η Amazon, όσο και οι άλλες διαδικτυακές πλατφόρμες πωλήσεων, οφείλουν να αναλάβουν περισσότερες πρωτοβουλίες προκειμένου να αποτρέψουν τις πλαστές αξιολογήσεις που παρεισφρέουν στις ιστοσελίδες τους, ώστε να μπορούν οι καταναλωτές να έχουν εμπιστοσύνη στην ακεραιότητα των δημοσιευμένων κριτικών".

Εκπρόσωπος της Amazon επισήμανε πως ο μεταπωλητικός κολοσσός συνεργάζεται ήδη με τεχνολογικές εταιρίες προκειμένου να "εντοπίζονται οι κακόβουλοι", συμπληρώνοντας όμως πως οι διαδικτυακοί μεταπωλητές "είναι αδύνατο να τα καταφέρουν μόνοι τους". Συμφώνησε πως οι καταναλωτές πρέπει να μπορούν να έχουν εμπιστοσύνη στις αξιολογήσεις που βλέπουν δημοσιευμένες στο διαδίκτυο και ότι θα πρέπει να δοθούν διευρυμένες ελεγκτικές εξουσίες σε ρυθμιστικές αρχές όπως η CMA.

Καθώς η ζήτηση για διαδικτυακές αγορές κατέγραφε αισθητή άνοδο με το ξέσπασμα της πανδημίας, η βρετανική ρυθμιστική αρχή ξεκινούσε έρευνα σχετικά με το πώς οι διάφορες ιστοσελίδες εντοπίζουν και αντιδρούν στη δημοσίευση πλαστών και παραπλανητικών αξιολογήσεων.

Η CMA προειδοποιούσε ήδη από τον περασμένο Μάιο πως "δεν θα διστάσει" να λάβει μέτρα, εφόσον εντοπίζονταν ιστοσελίδες οι οποίες παράβαιναν το νόμο. Τα μέτρα αυτά θα μπορούσαν να οδηγήσουν σημαντικούς παράγοντες της αγοράς ενώπιον των δικαστηρίων, αν και στη σχετική ανακοίνωση δεν κατονόμαζε συγκεκριμένες ιστοσελίδες που θα αποτελούσαν το αντικείμενο της έρευνας.

 

 

 

  • Sad 1