Κάθε δίκτυο χρησιμοποιούσε διαφορετικές μεθόδους για να διαμορφώσει την κοινή άποψη.

Το Facebook έκλεισε τους λογαριασμούς δέκα δικτύων που παραβίασαν την πολιτική του αναφορικά με τη «συντονισμένη και μη αυθεντική συμπεριφορά», μεταξύ 22 Σεπτεμβρίου και σήμερα. Έξι από τα δίκτυα είχαν αποκαλυφθεί τις προηγούμενες ημέρες ενώ τα τέσσερα από αυτά αποκλείστηκαν την τελευταία εβδομάδα.

Ο επικεφαλής ασφαλείας του Facebook, Nathaniel Gleicher, είπε σε δημοσίευση blog:

Σε κάθε περίπτωση, οι άνθρωποι πίσω από αυτήν την δραστηριότητα συντονίστηκαν μεταξύ τους και χρησιμοποίησαν πλασματικούς λογαριασμούς και πρόσωπα ως κεντρικό μέρος των δραστηριοτήτων τους για να παραπλανήσουν τους ανθρώπους σχετικά με το ποιοι είναι και τι κάνουν, και αυτή ήταν η βάση για τη δράση μας. Όταν ερευνούμε και καταργούμε αυτές τις λειτουργίες, εστιάζουμε στη συμπεριφορά και όχι απαραίτητα στο περιεχόμενο, είτε είναι ξένοι ή ντόπιοι λογαριασμοί, και ανεξάρτητα από το ποιος είναι πίσω τους ή τι δημοσιεύουν.

Ίσως η πιο αξιοσημείωτη διαγραφή ήταν ένα δίκτυο παραπληροφόρησης που αποτελούνταν από 200 λογαριασμούς Facebook, 55 σελίδες Facebook και 76 λογαριασμούς Instagram που επικεντρώνονταν σε κοινό στις ΗΠΑ, την Κένυα και την Μποτσουάνα. Αντί να δημοσιεύουν δικό τους παραπλανητικό περιεχόμενο, οι εμπλεκόμενοι που χρησιμοποιούσαν λογαριασμούς με stock εικόνες προφίλ, σχολίαζαν σε ιστορίες άλλων ειδησεογραφικών δικτύων και δημόσιων προσώπων.

Ο Gleicher είπε συγκεκριμένα για αυτό το δίκτυο:

Αυτά τα σχόλια περιελάμβαναν θέματα όπως το αθλητικό κυνήγι και τα λάφυρα ως τρόπαιο στις ΗΠΑ και την Κένυα, τις ενδιάμεσες εκλογές του 2018, τις προεδρικές εκλογές 2020, την πανδημία του COVID-19, την κριτική του Δημοκρατικού κόμματος και του προεδρικού υποψηφίου Joe Biden αλλά και τους επαίνους του Προέδρου Trump και των Ρεπουμπλικανών.

facebook-katargei-10-diktia-parapliroforisis-1.jpg.34352d3cb92d489fc736c9fe83cc2e79.jpg

Από τα τέσσερα δίκτυα παραπληροφόρησης που έκλεισε η εταιρία αυτόν τον μήνα, το συγκεκριμένο είχε δαπανήσει τα περισσότερα χρήματα σε διαφημίσεις. Συνολικά, $973.000 δαπανήθηκαν και από τα 4 δίκτυα σε Facebook και Instagram, αν και το Facebook σημείωσε γρήγορα ότι τουλάχιστον μερικά από αυτά τα χρήματα προέρχονταν από «αυθεντικούς» λογαριασμούς. Αυτό το μεγάλο ποσό υποδήλωνε μάλιστα πως πίσω από το δίκτυο που ξόδεψε τα περισσότερα, βρίσκονταν κάποιος με «μεγάλο πορτοφόλι». Το Facebook σύνδεσε το συγκεκριμένο δίκτυο με μια αμερικανική εταιρία marketing που ονομάζεται Rally Forge, η οποία εργάζονταν εκ μέρους της Inclusive Conservation Group και του συντηρητικού ΜΚΟ Turning Point USA.

Ο Gleicher σημειώνει ότι περισσότερες από τις μισές εκστρατείες που έκλεισε το Facebook μεταξύ Σεπτεμβρίου έως και σήμερα επικεντρώθηκαν σε ντόπιο κοινό και αρκετές από αυτές συνδέθηκαν με ομάδες και άτομα από τη Μιανμάρ, τη Ρωσία, τη Νιγηρία, τις Φιλιππίνες, το Αζερμπαϊτζάν και τις ΗΠΑ. Στην περίπτωση της Νιγηρίας μάλιστα, χρησιμοποιήθηκαν 79 λογαριασμοί Facebook, 47 σελίδες Facebook, 93 ομάδες Facebook και 48 λογαριασμοί Instagram, για την ενίσχυση του hashtag που υποστήριζε τον Ibrahim Zakzaky, τον φυλακισμένο ηγέτη του ισλαμικού κινήματος IMN. Μάλιστα ορισμένοι από τους ψεύτικους λογαριασμούς παρουσιάζονταν ως ειδησεογραφικοί οργανισμοί για να δημοσιεύουν ψεύτικα άρθρα σε τρίτους ιστότοπους.

Το πόσο αποτελεσματικές ήταν τελικά αυτές οι καμπάνιες παραπληροφόρησης δεν μπορεί να ειπωθεί με βεβαιότητα, αλλά υπάρχουν κάποια στοιχεία που υποδηλώνουν πως οι προσπάθειές των δικτύων αυτών θα διακοπούν. Το Facebook από την πλευρά του, αν και είναι δύσκολο να επιτηρεί τα πάντα και ολόκληρη την πλατφόρμα, παρουσίασε μία λίστα πολιτικών που αποσκοπούν στην καθοδήγηση της νομοθεσίας για τον περιορισμό της παραπληροφόρησης. Η εταιρία μεταξύ των άλλων ζητά μεγαλύτερη διαφάνεια για τις δαπάνες στην πολιτική διαφήμιση, υποστηρίζει την έρευνα που απαιτείται για την καταπολέμηση των παραποιημένων μέσων όπως deepfakes και θέλει καλύτερη ανταλλαγή πληροφοριών για πιθανές απειλές μεταξύ των πλατφορμών, του κοινού και της κυβέρνησης.