Η επόμενη μεγάλη κίνηση του Facebook ενδεχομένως να εστιάζει στο να γνωρίσετε τους γείτονές σας.

Η εταιρία επιβεβαίωσε νωρίτερα αυτή την εβδομάδα ότι δοκιμάζει μια νέα λειτουργία, η οποία ενθαρρύνει τους χρήστες να αναρτούν και να κοινοποιούν ειδήσεις σε μικρά κοινωνικά δίκτυα, τα οποία εστιάζουν σε περιορισμένες γεωγραφικές περιοχές. Οι χρήστες θα μπορούν να δημιουργούν ειδικά προφίλ, μέσω των οποίων θα μοιράζονται συγκεκριμένες πληροφορίες με τους γείτονές τους, ενώ το Facebook θα αξιοποιεί τα λεπτομερή δεδομένα τοποθεσίας που θα συλλέγει από εκείνους που θα εγγραφούν προκειμένου να προβάλλει διαφημίσεις που θα είναι «περισσότερο συναφείς» με τα ενδιαφέροντά τους.

Η λειτουργία αυτή, με την ονομασία Neighborhoods βρίσκεται ήδη στο δοκιμαστικό στάδιο, αν και μόνο σε μία αγορά, το Κάλγκαρι, στον Καναδά, όμως είναι πιθανό το Facebook να διευρύνει την πρόσβαση, εφόσον η δοκιμή στεφθεί με επιτυχία. Ένα δεύτερο άκρως εστιασμένο κοινωνικό δίκτυο, το Nextdoor, απέδειξε τη βιωσιμότητα αυτού του μοντέλου και σύμφωνα με πληροφορίες εξετάζει την περίπτωση να διαθέσει μέσω χρηματιστηρίου μετοχές, με την αποτίμησή του να κυμαίνεται μεταξύ 4 και 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Εντωμεταξύ, screenshots του Neighborhoods αναρτήθηκαν στο Twitter την Τρίτη, από το Matt Navarra, σύμβουλο μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ενώ μια προγενέστερη έκδοση της λειτουργίας αυτής εντοπίστηκε το Μάιο από τη Jane Manchun Wongs. Εκπρόσωπος του Facebook, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα του Bloomberg επιβεβαίωση τη δοκιμή, λέγοντας: «Περισσότερο από κάθε άλλη φορά, οι άνθρωποι χρησιμοποιούν το Facebook προκειμένου να συμμετέχουν στα δρώμενα των τοπικών κοινοτήτων τους. Προκειμένου να τους διευκολύνουμε στην προσπάθειά τους αυτή, προχωράμε σε μια περιορισμένη δοκιμή του Neighborhoods, μιας ειδικά σχεδιασμένης ενότητας εντός του Facebook, ώστε να μπορούν οι χρήστες να επικοινωνούν με τους γείτονές τους».



Τα screenshots που ανέβασε ο Navarra δείχνουν τη διαδικασία σύνδεσης, με τους χρήστες του Facebook να καλούνται να «συνδεθούν με γείτονες». Οι χρήστες πρέπει να επιβεβαιώσουν την τοποθεσία τους, προκειμένου να ενταχθούν στο δίκτυο της περιοχής τους (μπορούν να ακυρώσουν την πρόσβαση σε αυτά τα δεδομένα αργότερα, αν και αυτό ελάχιστη σημασία έχει σε επίπεδο ιδιωτικότητας, εκτός κι αν ο χρήστης μετακομίσει αργότερα) και στη συνέχεια να δημιουργήσουν ένα περιορισμένο προφίλ, το οποίο θα είναι ορατό σε χρήστες που βρίσκονται κοντά, ακόμη κι αν δεν είναι καταχωρημένοι ως φίλοι στο Facebook.

Μια οθόνη καλωσορίσματος στην υπηρεσία καλεί τους χρήστες να θυμούνται πέντε κανόνες: να είναι δεκτικοί, ευγενικοί, να εστιάζουν σε θέματα τοπικού ενδιαφέροντος, το υλικό που αναρτούν να είναι καθαρό και να μοιράζονται χρήσιμες πληροφορίες. Οι χρήστες μπορούν να προσκαλέσουν φίλους τους να ενταχθούν στην υπηρεσία και καλούνται να απαντήσουν σε ερωτήσεις σχετικά με τη γειτονιά τους, καθώς και να μοιραστούν φωτογραφίες. Ο Navarra αναφέρει πως οι χρήστες μπορούν να αποχωρήσουν ή να αλλάξουν γειτονιά ανά πάσα στιγμή.

Η επικέντρωση στις γειτονιές θα ταίριαζε στην μετακίνηση του Facebook, η οποία εξελίσσεται με αργά βήματα, προς τις μικρότερες κοινότητες. Τα τελευταία χρόνια, η εταιρία έχει εστιάσει περισσότερο σε κλειστές και δημόσιες ομάδες, αντί για έναν ευκολότερο διαμοιρασμό πληροφοριών μεταξύ του ευρύτατου κύκλου φίλων ενός χρήστη.

 


Αυτή η αλλαγή στην ακολουθούμενη στρατηγική δεν παύει να είναι αμφιλεγόμενη, όμως. Οι επικριτές του Facebook επισημαίνουν πως αυτή η νέα έμφαση στις μικρότερες ομάδες έχει ενισχύσει μια σειρά δυσάρεστων τάσεων, από την εξάπλωση του αντιεμβολιαστικού κινήματος, μέχρι τη χρήση ομάδων στο Facebook από πολιτοφυλακές, προκειμένου να ενθαρρύνουν βίαιες αντιδράσεις. Ο έλεγχος του περιεχομένου που αναρτάται σε αυτές τις ομάδες από συντονιστές απαιτεί περισσότερους πόρους από όσους είναι διατεθειμένο το Facebook να διαθέσει, ενώ οι ίδιες επιζήμιες τάσεις θα μπορούσαν άνετα να επαναληφθούν σε ομάδες με επίκεντρο συγκεκριμένες γειτονιές. Το Nextdoor, λόγου χάρη, έχει γίνει κατ’ επανάληψη στόχος επικρίσεων καθώς, χωρίς να υπάρχει τέτοια πρόθεση από την πλευρά της υπηρεσίας, έχει καλλιεργήσει το ρατσισμό στην πλατφόρμα αυτή, ενώ τα πεπραγμένα του Facebook δεν αφήνουν περιθώρια αισιοδοξίας πως θα μπορούσε να αποφύγει αντίστοιχα τοξικές καταστάσεις.

  • Confused 1
  • Sad 1