Όπως αναφέρει το Moneyreview, η πρωτοβουλία έρχεται ως απάντηση σε μια νέα νομοθετική ρύθμιση που τίθεται σε ισχύ στις 11 Αυγούστου, η οποία απαγορεύει τις προμήθειες για αναλήψεις μεταξύ τραπεζών και περιορίζει στο 1,5 ευρώ το κόστος για χρήση μηχανημάτων από παρόχους όπως η Euronet ή η Cashflex. Οι τράπεζες ανησυχούν ιδιαίτερα για τις επιπτώσεις στους Ευρωπαίους τουρίστες, οι οποίοι πλέον θα μπορούν να χρησιμοποιούν τα ελληνικά ATM χωρίς επιβάρυνση, σύμφωνα με τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης που απαγορεύουν διακρίσεις στις χρεώσεις. Οι νομικές υπηρεσίες των τραπεζών, μετά από ενδελεχή εξέταση, καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι αυτή η αλλαγή θα μειώσει σημαντικά τα έσοδα, όχι μόνο από εγχώριες συναλλαγές αλλά κυρίως από ξένους επισκέπτες.
Στο πλαίσιο αυτό, εξετάζεται η δημιουργία ενός ενιαίου δικτύου ATM, όπου όλες οι τράπεζες θα μοιράζονται τα μηχανήματα υπό μια κοινή επωνυμία. Η ιδέα βασίζεται σε επιτυχημένα παραδείγματα από άλλες χώρες, όπως η Πορτογαλία, όπου το σύστημα Multibanco λειτουργεί με τη συμμετοχή 29 τραπεζών και ανήκει στην εταιρεία SIBS, παρόμοια με τον ελληνικό ΔΙΑΣ. Εκεί, οι χρήστες απολαμβάνουν υπηρεσίες πέρα από απλές αναλήψεις, όπως πληρωμές λογαριασμών ηλεκτρικού, νερού ή τηλεφώνου, μεταφορές χρημάτων και αγορές εισιτηρίων. Παρόμοια μοντέλα εφαρμόζονται με επιτυχία στη Γερμανία, την Αυστρία και την Ολλανδία, όπου η συνεργασία επιτρέπει καλύτερη γεωγραφική κάλυψη χωρίς υπερβολικά έξοδα για κάθε τράπεζα ξεχωριστά.
Η λογική πίσω από αυτή την προσέγγιση θυμίζει τον τρόπο που λειτουργούν οι πλατφόρμες κοινής χρήσης οχημάτων, όπου τα κόστη κατανέμονται μεταξύ πολλών συμμετεχόντων, μειώνοντας το βάρος για τον καθένα. Στην περίπτωση των ATM, ο επιμερισμός των εξόδων συντήρησης και ανάπτυξης επιτρέπει στις τράπεζες να διατηρούν ένα εκτεταμένο δίκτυο, ενώ τα έσοδα κατανέμονται ανάλογα με τον αριθμό συναλλαγών κάθε ιδρύματος. Οι πελάτες επωφελούνται από χαμηλές ή μηδενικές προμήθειες για βασικές υπηρεσίες, όπως ενημέρωση υπολοίπου ή πληρωμή φόρων και εισφορών κοινωνικής ασφάλισης.
Ωστόσο, η νέα ρύθμιση προκαλεί ανησυχίες πέρα από την απώλεια εσόδων. Οι τράπεζες φοβούνται ότι θα ανοίξει ο δρόμος για δωρεάν πρόσβαση σε ξένες εταιρείες χωρίς φυσική παρουσία στην Ελλάδα, όπως η Revolut, η οποία προετοιμάζεται για επέκταση μέσω ευρωπαϊκού διαβατηρίου. Στελέχη τραπεζών επισημαίνουν ότι τέτοια ιδρύματα θα εκμεταλλευτούν το υπάρχον δίκτυο χωρίς να έχουν συνεισφέρει στο κόστος δημιουργίας του, ενώ οι ελληνικές τράπεζες θα συνεχίσουν να επωμίζονται τα έξοδα συντήρησης. Ο επικεφαλής ανάπτυξης της Revolut για τη Νότια Ευρώπη, Ιγκνάσιο Ζουνζούνεγκι, χαιρέτισε την απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης, δηλώνοντας ότι στηρίζει τους καταναλωτές εξαλείφοντας περιττές χρεώσεις.
Παράλληλα, παρόμοια πλεονεκτήματα θα έχουν πελάτες άλλων τραπεζών χωρίς εκτεταμένο δίκτυο, όπως η Viva, η Credia (πρώην Attica Bank), η Optima και οι Συνεταιριστικές Τράπεζες. Το ζήτημα δεν περιορίζεται στη δωρεάν χρήση, αλλά εκτείνεται στην πιθανή αποθάρρυνση των μεγάλων συστημικών τραπεζών από την επέκταση του δικτύου. Αυτό το δίκτυο παραμένει κρίσιμο για τμήματα του πληθυσμού, όπως οι ηλικιωμένοι, που βασίζονται σε αυτό για πρόσβαση σε μετρητά και άλλες συναλλαγές, χωρίς να χρησιμοποιούν διαδικτυακές ή κινητές εφαρμογές.
Η κατάργηση χρεώσεων ισχύει μόνο για Ευρωπαίους πολίτες, ενώ επιτρέπεται η επιβάρυνση χρηστών από τρίτες χώρες.
-
1
-
1
-
30
ΣΧΟΛΙΑ (76)
Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε
Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο
Δημιουργία λογαριασμού
Εγγραφείτε με νέο λογαριασμό στην κοινότητα μας. Είναι πανεύκολο!
Δημιουργία νέου λογαριασμούΣύνδεση
Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.
Συνδεθείτε τώραΔημοσίευση ως Επισκέπτης
· Αποσύνδεση