Η Meta, η μητρική εταιρεία του Facebook, φέρεται να επεξεργάζεται έναν νέο τρόπο για να επιτρέπει στους χρήστες στην Ευρωπαϊκή Ένωση να κατεβάζουν εφαρμογές απευθείας από την πλατφόρμα της, χωρίς να περνούν από τα καταστήματα εφαρμογών της Apple και της Google.

Η κίνηση αυτή θα μπορούσε να αμφισβητήσει την κυριαρχία των δύο τεχνολογικών κολοσσών, οι οποίοι σήμερα ελέγχουν το μεγαλύτερο μέρος της διανομής εφαρμογών και των εσόδων στις κινητές συσκευές.

Σύμφωνα με το The Verge, η Meta θα αρχίσει να δοκιμάζει έναν νέο τύπο διαφήμισης που θα επιτρέπει στους χρήστες να εγκαθιστούν εφαρμογές από έναν περιορισμένο αριθμό προγραμματιστών Android, κάτι που θα ισχύσει από το τέλος του 2023. Οι διαφημίσεις θα εμφανίζονται στο Facebook και το Instagram και θα παρακάμπτουν το Google Play Store και το App Store τα οποία τα οποία κανονικά παίρνουν μερίδιο έως και 30% από τους δημιουργούς εφαρμογών και παιχνιδιών.

Η Meta πιστεύει η δημιουργία αυτού του νέου τύπου διαφήμισης είναι εφικτός χάρη στο Digital Markets Act, μια νέα νομοθεσία που ψηφίστηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση και αποσκοπεί στον περιορισμό των πρακτικών των μεγάλων διαδικτυακών πλατφορμών που βλάπτουν την ανταγωνιστικότητα. Η πράξη απαιτεί από τις πλατφόρμες να ανοίξουν τους "περιφραγμένους κήπους" τους και να σταματήσουν να ευνοούν τις δικές τους υπηρεσίες έναντι άλλων.

Η Meta προσφέρει επίσης ένα κίνητρο για τους προγραμματιστές να συμμετάσχουν στο πιλοτικό πρόγραμμα αφού δεν θα λάβει κανένα ποσοστό από τα έσοδα των εφαρμογών που γίνονται download μέσω των διαφημίσεών της. Η ενέργεια θα μπορούσε να προσελκύσει προγραμματιστές που δεν είναι ευχαριστημένοι με τις προμήθειες που χρεώνουν η Apple και η Google, οι οποίες έχουν αντιμετωπίσει αγωγές και ρυθμιστικό έλεγχο σχετικά με τις πολιτικές τους για τα ηλεκτρονικά καταστήματα των mobile πλατφορμών τους.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Meta, Μαρκ Ζούκερμπεργκ, έχει ασκήσει στο παρελθόν έντονη κριτική στις πρακτικές των καταστημάτων εφαρμογών της Apple και της Google. Έχει κατηγορήσει την Apple ότι προσπαθεί να ελέγξει ποιες εφαρμογές θα μπουν στις συσκευές της, μια τακτική που τη χαρακτήρισε "προβληματική" και "μη βιώσιμη". Έχει επίσης υποστηρίξει ότι οι εφαρμογές της Meta, όπως το Facebook και το Instagram, συμβάλλουν στην αύξηση της επισκεψιμότητας και των εσόδων στα καταστήματα εφαρμογών και δεν θα πρέπει να υπόκεινται στους κανόνες τους.

Η Apple και η Google δεν έχουν σχολιάσει ακόμη τα σχέδια της Meta, αλλά είναι πιθανό να αντιταχθούν σε αυτά. Και οι δύο εταιρείες έχουν υπερασπιστεί τις πολιτικές τους για τα καταστήματα εφαρμογών ως απαραίτητες για τη διασφάλιση της ποιότητας, της ασφάλειας και της ιδιωτικότητας για τους χρήστες και τους προγραμματιστές. Έχουν επίσης κάνει κάποιες παραχωρήσεις για να κατευνάσουν τις ρυθμιστικές αρχές και τους προγραμματιστές, όπως τη μείωση των αμοιβών τους για τους μικρούς προγραμματιστές και προσφέροντας τη δυνατότητα εναλλακτικών μεθόδων πληρωμής.

Οι νέες διαφημίσεις της Meta θα μπορούσαν ενδεχομένως να φέρουν σημαντικές αλλαγές στο τοπίο των app stores  στην Ευρώπη και να δημιουργήσουν περισσότερες επιλογές και ανταγωνισμό για τους χρήστες και τους προγραμματιστές. Ωστόσο, θα μπορούσαν επίσης να εγείρουν ερωτήματα σχετικά με τη δύναμη και την επιρροή της ίδιας της Meta στο οικοσύστημα των εφαρμογών, καθώς και τις πρακτικές προστασίας της ιδιωτικής ζωής και της ασφάλειάς της. Μένει να δούμε πώς θα αντιδράσουν οι χρήστες, οι προγραμματιστές, οι ρυθμιστικές αρχές και οι ανταγωνιστές στη φιλόδοξη κίνηση της Meta.