Μια γεύση από τη σημασία του ψηφιακού μετασχηματισμού και τη σημασία της τεχνητής νοημοσύνης στη βιομηχανία, μπορέσαμε να πάρουμε σε πρόσφατη παρουσίαση που διοργάνωσε η Microsoft στο Sandviken της Σουηδίας, σε συνεργασία με την εταιρεία Sandvik και με τη συμμετοχή εταιρειών όπως η BMW και η Siemens.

Με 24.000 περίπου κατοίκους, το Sandviken είναι μια όμορφη κωμόπολη της Σουηδίας, 190 χιλιόμετρα βόρεια της Στοκχόλμης, στην οποία η Microsoft όπως ενημερωθήκαμε θα κατασκευάσει δύο datacenters τα οποία θα βασίζονται αποκλειστικά σε πηγές ανανεώσιμης ενέργειας. Με ιστορία 75 ετών, η Sandvik μπορεί να μην είναι ευρέως γνωστή όμως αποτελεί μία από τις κορυφαίες εταιρείες μεταξύ άλλων στο χώρο των εργαλείων και συστημάτων για κοπή μετάλλων, εξόρυξης  και κατασκευών.

microsoft_sandvik_5.jpg.15fe98e5855c4263b504438b00fd550d.jpg     microsoft_sandvik_3.jpg.429b3895223d530a968b868738e6f1b5.jpg

Όπως μας ανέφεραν στελέχη της,  είναι πολλές οι πιθανότητες να έχουμε χρησιμοποιήσει ή να έχουμε στην κατοχή μας κάποιο προϊόν το οποίο είτε περιέχει τεχνολογία της Sandvik είτε κάποιο από τα εργαλεία της έχει χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή του. Τεχνολογία της Sandvik βρίσκουμε ακόμα σε τηλεσκόπια της NASA, αλλά και σε αεροπλάνα όπου χρησιμοποιούνται ελαφρύτερα μέταλλα για εξοικονόμηση καυσίμων. Μάλιστα στα πλαίσια της παρουσίασης, είχαμε την ευκαιρία να δούμε από κοντά τη νέα δημιουργία της εταιρείας, το πρώτο συνθετικό διαμάντι που προήλθε από τρισδιάστατη εκτύπωση και το οποίο με την εξαιρετική του αντοχή, είναι κατάλληλο για ένα ευρύ φάσμα βιομηχανικών χρήσεων.

microsoft_sandvik_2.jpg.67aef4dc562a3c0fa8a5b7b77e32bc53.jpg

Σύμφωνα με την κ. Petra Sundstrom, επικεφαλής ανάπτυξης ψηφιακών επιχειρήσεων της Sandvik, ο ψηφιακός μετασχηματισμός μιας εταιρείας θα πρέπει να αποτελεί απόλυτη προτεραιότητά αφού ανοίγει τεράστιες ευκαιρίες. Σε αυτές περιλαμβάνονται νέα business models, ολοκληρωμένες λύσεις και ψηφιακές υπηρεσίες προς τον τελικό πελάτη, ακόμα και εντελώς νέες επιχειρηματικές δραστηριότητες. Μερικές από τις μεγαλύτερες εταιρείες τεχνολογίας στον κόσμο όπως η Amazon, η Apple, το Uber και το Netflix, σημείωσαν και εξακολουθούν να σημειώνουν τεράστια επιτυχία όχι τόσο για τις τεχνολογίες που έχουν αναπτύξει αλλά γιατί βάζουν τον τελικό καταναλωτή και τις ανάγκες του στο επίκεντρο των δραστηριοτήτων τους. Οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν πάντως είναι αρκετοί και κυρίως πολιτικοί, οικονομικοί, κοινωνικοί, τεχνολογικοί και περιβαλλοντολογικοί, με την κ. Sundstrom να πιστεύει ότι μια εταιρεία θα πρέπει να παρακολουθεί τις εξελίξεις και να είναι έτοιμη να αντιδράσει στις καταστάσεις που δημιουργούνται, εκμεταλλευόμενη κάθε ευκαιρία.

Από την πλευρά της Microsoft, ο κ. Patrik Sjoestedt, Manufacturing Lead για τη Microsoft EMEA ανέφερε ότι η εταιρεία του παραμένει πρωτοπόρος σε ότι αφορά την ασφάλεια, επαναλαμβάνοντας το σύνθημα του CEO, Satya Nadella ότι «στόχος της Microsoft είναι να παρέχει σε κάθε άτομο και εταιρεία παγκοσμίως τα κατάλληλα εργαλεία προκειμένου να πετύχει περισσότερα». Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία επιθυμεί με τα δικά της εργαλεία να φέρει πολλές τεχνολογίες που για την ώρα ακούγονται απλά υποσχόμενες (με αρκετό hype), σε πολύ περισσότερο κόσμο προκειμένου να ενισχυθεί σημαντικά η χρήση τους. Η επαυξημένη πραγματικότητα, το Mixed Reality, η αυτόνομη οδήγηση (επίπεδο 4), το έξυπνο σπίτι και το blockchain, είναι μερικές μόνο από αυτές τις τεχνολογίες. Με ένα τεράστιο παγκόσμιο δίκτυο και παρουσία του Azure σε 54 διαφορετικές τοποθεσίες στον κόσμο, η Microsoft προωθεί τις hybrid cloud υπηρεσίες σημειώνοντας εξαιρετική επιτυχία κάτι που αντικατοπτρίζεται και στα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας τα τελευταία χρόνια.

microsoft_sandvik_7.jpg.c13ba683da9b73edec09b927359d22a5.jpg

Η τεχνητή νοημοσύνη ήδη αποτελεί σημαντικό κομμάτι για πολλές εταιρείες, και στο μέλλον η συγκεκριμένη τεχνολογία αναμένεται να έχει πολύ μεγαλύτερη συμμετοχή στη λειτουργία ενός «έξυπνου εργοστασίου», έχοντας παρουσία σε όλα τα στάδια παραγωγής. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η συγκέντρωση δεδομένων από τις μηχανές προκειμένου να γίνει η καλύτερη δυνατή ανάλυσή τους και το AI να προχωρά στις ενδεδειγμένες κινήσεις όπου χρειάζεται. 

Μια τέτοια λύση ακολουθεί η BMW για την κατασκευή των αυτοκινήτων της, ακολουθώντας το Industry 4.0 ή αλλιώς τη φημολογούμενη τέταρτη βιομηχανική επανάσταση. Αυτή διακρίνεται για το υψηλό ποσοστό αυτοματοποίησης και ανταλλαγής δεδομένων που πραγματοποιείται σε τεχνολογίες παραγωγής και περιλαμβάνει τα κυβερνο-φυσικά συστήματα, το IoT, το cloud computing και τη γνωστική υπολογιστική. Σε μια τέτοια πραγματικότητα, αισθητήρες και συστήματα παίρνουν αποφάσεις χωρίς την ανθρώπινη παρεμβολή, ενημερώνοντας τους χειριστές πότε χρειάζονται επισκευή και με την προσθήκη του AI να βελτιώνει σημαντικά την όλη διαδικασία εξοικονομώντας κόστος.

Η IoT πλατφόρμα του BMW Group αποτελεί σύμφωνα με τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, ουσιαστικό μέρος του παγκόσμιου συστήματος παραγωγής που διαθέτει η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, με θετικό αντίκτυπο στο χρόνο, το κόστος και την ποιότητα.