Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων μπορεί να είναι ιστορικά οι πιο σημαντικοί στον πλανήτη, αλλά φαίνεται πως πλέον χάνουν τον αγώνα δρόμου ενάντια στην Κινεζική βιομηχανία ηλεκτροκίνητων. 

Όλα τα φώτα πλέον είναι στραμμένα σε αμιγώς ηλεκτροκίνητες λύσεις, και η αγορά φαίνεται επίσης να ρέπει ξεκάθαρα προς τα εκεί. Σε αυτή τη νέα εποχή, η Κίνα φαίνεται να είναι ο οδηγός των εξελίξεων, ενώ οι υπόλοιποι πασχίζουν να ακολουθήσουν με αρκετούς αναλυτές να προειδοποιούν πως ίσως να είναι ήδη αργά. 

Μεγάλοι Ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων όπως η Volkswagen, Mercedes-Benz και Renault αναπτύσσουν ήδη πλάνα για μαζική μετακόμιση των γραμμών παραγωγής στην Κίνα, αφού εκεί παράγεται το 67% των μπαταριών του πλανήτη (1% στην Ευρώπη). Πέρα όμως από τα οφέλη της εφοδιαστικής αλυσίδας, υπάρχει και το γεγονός ότι η Κίνα είναι η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων (50% του κόσμου), και άρα οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές θα μπορούσαν να γλιτώσουν τεράστια ποσά από τους δασμούς εισαγωγών με τους οποίους επιβαρύνονται τώρα αν παρήγαγαν τα μοντέλα τους εκεί.  

Η Volkswagen και η Tesla έχουν ήδη ανακοινώσει επενδυτικά πλάνα που προβλέπουν την κατασκευή μονάδων παραγωγής αυτοκινήτων στη Σαγκάη, μεταφέροντας εκεί το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής τους. Ακόμη και οι ελάχιστοι και σχετικά μικροί κατασκευαστές μπαταριών που βρίσκονται αυτή την στιγμή στην Ευρώπη σχεδιάζουν να μεταφέρουν την παραγωγή τους στην Κίνα, αφού οι πρώτες ύλες είναι φθηνότερες εκεί, ενώ η σχετική γραφειοκρατεία στη γηραιά ήπειρο καθιστά τη λειτουργία τους ασύμφορη. 

Σύμφωνα με τους αναλυτές, η γραφειοκρατεία που υπάρχει στην Ευρώπη είναι αποτέλεσμα της έλλειψης οράματος που έχουν οι ιθύνοντες για τον αναδυόμενο τομέα των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων. Η Κίνα από την άλλη μεριά, έχει απλοποιήσει τη σχετική γραφειοκρατεία, και επιπλέον προσφέρει και σημαντικά κίνητρα για την ενίσχυση της ανάπτυξης αυτής της νέας αγοράς. Αυτό βοήθησε στη σχεδόν ακαριαία ανάπτυξη της σχετικής βιομηχανίας στην Κίνα, πιάνοντας στον ύπνο τους κατασκευαστές σε Ευρώπη και Αμερική. Κατασκευαστές όπως η Geely και η BYD που χρηματοδοτείται και από τον Warren Buffet, έχουν ήδη κατακτήσει σχεδόν ολοσχερώς την Κινεζική αγορά. 

7ef21bba-af39-11e7-9cb1-5f6b75e2d8b2_1280x720_133212.jpg.c276c6eeef75f3373b0cb585a17e1743.jpg

Η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε φέτος, έστω και αργά, να πάρει κάποια μέτρα, εισάγοντας νέα χρηματοδοτικά προγράμματα για κατασκευαστές μπαταριών και ξεκινώντας μια συζήτηση για απλοποίηση της γραφειοκρατίας. Οι κατασκευαστές μπαταριών πάντως κατηγορούν τους Ευρωπαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων για την ολιγωρία της Ε.Ε., αφού όπως λένε οι τελευταίοι δεν πήραν το ζήτημα της ηλεκτροκίνησης σοβαρά. Κάποιοι από αυτούς όπως η BMW για παράδειγμα, έχουν ήδη ξεκαθαρίσει ότι δεν πιστεύουν σε ένα ηλεκτροκίνητο μέλλον και ότι η συζήτηση για τα ηλεκτροκίνητα δεν είναι καν ρεαλιστική. Ως εκ τούτου δεν προβληματίζονται για το αν θα μείνουν εκτός εξελίξεων. 

Ακόμη και με τις όσες προσπάθειες γίνονται στη δική μας ήπειρο όμως, φαίνεται πως η κατάσταση δε θα ανατραπεί εύκολα. Τα τελευταία χρόνια, η Κίνα ακολουθεί μια ξεκάθαρα επιθετική πολιτική στο θέμα, “κλειδώνοντας” την παροχή λιθίου και κοβαλτίου στον υπόλοιπο κόσμο. Αυτό καθιστά αδύνατο για οποιονδήποτε άλλο να κατασκευάσει μπαταρίες σε μεγάλη κλίμακα, και φέρνει την Κίνα σε θέση οδηγού. Η τελευταία ελπίδα για την Ευρώπη σύμφωνα με αναλυτές είναι να γίνει κάτι παρόμοιο με την Airbus, ενώνοντας δηλαδή όλους τους κατασκευαστές μπαταριών της Ευρώπης σε μια μεγάλη εταιρία. 

CNN