Απέχουμε μόλις λίγα 24ώρα από τη “Black Friday" ή αν προτιμάτε τη “Μαύρη Παρασκευή”, τη μέρα που κάλλιστα θα μπορούσε να θεωρηθεί και ως η παγκόσμια ημέρα καταναλωτισμού.

Ξεκίνησε να γιορτάζεται το 1932 στις ΗΠΑ, σηματοδοτώντας την εκκίνηση της χριστουγεννιάτικης αγοραστικής περιόδου και όπως κάθε καταναλωτικό έθιμο, έτσι κι αυτή δεν άργησε να βρει τον δρόμο της για την Ευρώπη. Πρόκειται για μέρα που πολλά καταστήματα ανοίγουν νωρίτερα από το συνηθισμένο, υποδεχόμενα τους πελάτες τους με προσφορές κόντρα σε κάθε λογική, ικανές να δελεάσουν ακόμα και τους πλέον εγκρατείς. Δεν μπορεί να μην έχετε πετύχει σε ανύποπτο χρόνο στην τηλεόραση ρεπορτάζ με κόσμο να μαλλιοτραβιέται σε καταστήματα για το τελευταίο κομμάτι από κάτι που ξέμεινε στο ράφι: ε, το πιθανότερο είναι να επρόκειτο για πλάνα από κάποια “Μαύρη Παρασκευή”.

 

Πώς όμως επηρεάζει ένα αμερικάνικο έθιμο τους Έλληνες καταναλωτές; Ευτυχώς για όλους μας, ένα από τα καλά του ηλεκτρονικού εμπορίου είναι η εκμηδένιση του χρόνου που απαιτείται για να περάσει μία πρακτική τον Ατλαντικό. Συνυπολογίζοντας δε και το γεγονός πως πολλά καταστήματα συντηρούν πελατολόγιο σε όλα τα μήκη και πλάτη του πλανήτη, δεν είναι να απορεί κανείς με την ευκολία με την οποία οικειοποιήθηκε τη “Μαύρη Παρασκευή” και η Ευρώπη. Όταν άλλωστε πρόκειται για την πιο “γεμάτη” μέρα του χρόνου –καταναλωτικά- στις ΗΠΑ, ποιος ο λόγος να την αρνηθεί η δικιά μας αγορά; Μ’ αυτά και μ’ εκείνα, με τα χρόνια ολοένα και περισσότερα ευρωπαϊκά ψηφιακά καταστήματα στην Ευρώπη ξεκίνησαν να “γιορτάζουν” τη συγκεκριμένη μέρα με προσφορές αντάξιες της φήμης και του ονόματός της.

 

gallery_335201_1967_1527084.jpg

 

Συν τω χρόνω, η “Black Friday” απέκτησε και… ουρά. Ο λόγος για τη “Cyber Monday”, τη Δευτέρα που έπεται της “Μαύρης Παρασκευής” και που σύμφωνα με το “έθιμο” είναι αφιερωμένη στις προσφορές των ψηφιακών καταστημάτων. Με δεδομένο βέβαια πως αυτά δραστηριοποιούνται κανονικότατα και την Παρασκευή, απλά έχουμε “ακόμα μία μέρα” προσφορών. Φέτος δε, το πράγμα άνοιξε ακόμα περισσότερο με τον “πρέσβη” της “Μαύρης Παρασκευής”, το Amazon, να γιορτάζει το “έθιμο” με μία περίοδο εκπτώσεων και προσφορών διάρκειας 35 ημερών! Χρήματα να υπάρχουν δηλαδή κι από προσφορές… άλλο τίποτα!

 

Καθώς όμως η πίεση του χρόνου, το λεγόμενο “urgency” που δημιουργούν τα καταστήματα εκείνη τη μέρα, δεν είναι κι ο καλύτερος σύμμαχος, πάμε να δούμε όσο είναι καιρός μια σειρά από χρήσιμες συμβουλές που καλό θα ήταν άπαντες να έχουμε κατά νου εν όψει της 25ης Νοέμβρη.

 

gallery_335201_1967_136394.jpg

 

Προσοχή στο τελωνείο

 

Ο μεγαλύτερος κίνδυνος της “Μαύρης Παρασκευής” ακούει στο όνομα “τελωνείο”. Ναι, τα αμερικάνικα καταστήματα είναι αυτά που λόγω κουλτούρας έχουν τις πλέον ελκυστικές προσφορές και πράγματι, πολλά από αυτά αποστέλλουν στην Ευρώπη και τη χώρα μας. Η παγίδα εδώ έχει να κάνει με το τελωνείο, αφού κατά πάσα πιθανότητα, το δέμα σας θα “παρκάρει” προσωρινά στο κτήριο πλησίον του αεροδρομίου “Ελευθέριος Βενιζέλος” μέχρι εσείς να περάσετε μια βόλτα και καταβάλλοντας το απαραίτητο ποσό (ΦΠΑ + έξοδα διαχείρισης + λοιποί δασμοί) να το αποδεσμεύσετε. Η φορολόγηση αφορά την αξία των προϊόντων που έχετε αγοράσει συν τα μεταφορικά και συχνά, το ποσό που εν τέλει καλείστε να πληρώσετε είναι τέτοιο που καθιστά την αγορά σας ασύμφορη. Προσέξτε καλά από πού θα φύγει η παραγγελία σας (πολλά καταστήματα π.χ. έχουν αποθήκες και στην Ευρώπη για την εξυπηρέτηση και των εδώ πελατών τους) και υπολογίστε τυχόν πρόσθετα έξοδα ώστε να μη βρεθείτε προ εκπλήξεως.

 

Ψηφιακή διανομή: αγοράζοντας τα παιχνίδια της χρονιάς

 

Ένας κλάδος που τα τελευταία χρόνια έχει διαγράψει άλματα προόδου είναι αυτός της ψηφιακής διανομής και καθώς ολόκληρη η αγορά, φυσική τε και ψηφιακή οσαύτως “χορεύει” στον ρυθμό των προσφορών τη “Μαύρη Παρασκευή”, το “digital distribution” δεν θα μπορούσε να μείνει εκτός. Δώστε λοιπόν ιδιαίτερη βάση στις προσφορές που θα έχουν εκείνη τη μέρα τo Xbox LIVE, το PlayStation Network και, κυρίως, το Steam. Η Valve που ως γνωστόν δεν έχει όρια στις εκπτώσεις της, παραδοσιακά κάθε χρόνο τέτοια μέρα, δίνει τη δυνατότητα στους πελάτες της να εμπλουτίσουν τη συλλογή τους με παιχνίδια που θα τους κρατήσουν απασχολημένους μέχρι το Πάσχα με ένα ποσό που υπό κανονικές συνθήκες θα ξόδευαν για την αγορά ενός και μόνο ΑΑΑ τίτλου. Αν λοιπόν υπήρξατε υπομονετικοί κατά τη διάρκεια του τριμήνου-φωτιά του gaming, θα έχετε τη δυνατότητα να βρείτε παιχνίδια σε απίστευτες τιμές και μάλιστα να τα κάνετε δικά σας χωρίς τον φόβο εξάντλησης των αποθεμάτων!

 

gallery_335201_1967_774963.png

 

Προσφορές της ώρας

 

Στο παραδοσιακό εμπόριο, η μέρα της “Μαύρης Παρασκευής” συνοψιζόταν στο άνοιγμα των καταστημάτων: το κοινό “χιμούσε” μέσα και… όποιος προλάβει. Στην περίπτωση του online όμως τα πράγματα διαφέρουν, καθώς τα ψηφιακά καταστήματα θέλουν για εμπορικούς αλλά και πρακτικούς λόγους να μοιράσουν την επισκεψιμότητά τους καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας. Ως εκ τούτου, οι προσφορές τους δεν εμφανίζονται όλες μαζί στις 00:01 της Παρασκευής αλλά σταδιακά κατά τη διάρκεια της μέρας. Η αποτελεσματικότερη στρατηγική εδώ, είναι να έχετε εντοπίσει από πριν τα καταστήματα στα οποία θα επικεντρωθείτε και να μελετήσετε το πρόγραμμά τους για την ημέρα της “Μαύρης Παρασκευής”: δείτε με τι συχνότητα σκοπεύουν να βγάζουν τις προσφορές τους, σε ποια χρονικά σημεία και, αν σας προσφέρουν τη δυνατότητα, προσθέστε τα προϊόντα που πρόκειται να “σφάξουν” στις λίστες σας έτσι ώστε να τα εντοπίσετε πιο εύκολα όταν έρθει η μεγάλη ώρα.

 

Τα μάτια σε newsletters & social media

 

Όλα τα λεφτά στη “Μαύρη Παρασκευή” είναι η άμεση ενημέρωση. Τι να τα κάνετε τα νέα για μια σούπερ προσφορά όταν το απόθεμα που αφορούσε αυτή έχει κάνει φτερά; Γι’ αυτό θα πρέπει να μεριμνήσετε ώστε οι πολύτιμες πληροφορίες να φτάσουν σε εσάς όσο το δυνατόν ταχύτερα. Εγγραφείτε σε newsletters με τα οποία θα μπορέσετε να πάρετε μια πρώτη γεύση πριν την Παρασκευή για τις προσφορές που ετοιμάζουν οι αλυσίδες και τα ψηφιακά καταστήματα. Για την ημέρα της “Black Friday” δε, επικεντρωθείτε στα social media: δημιουργήστε μια λίστα στο Twitter ώστε να παρακολουθείτε επί τούτου ανακοινώσεις προσφορών και προωθητικών ενεργειών και επιλέξτε να ενημερώνεστε με κάθε είδους “notification” στο Facebook για τις δημοσιεύσεις καταστημάτων και sites που παρακολουθούν την αγορά. Το ίδιο με εσάς θα κάνουν κι άλλοι, γι’ αυτό φροντίστε να έχετε ανά πάσα στιγμή εύκολη πρόσβαση σε όλα τα παραπάνω.

 

gallery_335201_1967_74123.jpg

 

Λάβετε υπ’ όψιν τα μεταφορικά

 

Μιας που δεν είναι λίγοι εκείνοι που περιμένουν την προσεχή Παρασκευή για τις “μεγάλες” τους αγορές, σας εφιστούμε την προσοχή στα μεταφορικά: εκτός κι αν κάποιο κατάστημα αναφέρει κάτι συγκεκριμένα, όσο κι αν πέσουν οι τιμές στα προϊόντα του, τα έξοδα μεταφοράς παραμένουν ως έχουν. Αν σκοπεύετε λοιπόν π.χ. να φέρετε από το εξωτερικό μια κονσόλα, μία τηλεόραση ή ένα laptop, αφού πρώτα βεβαιωθείτε ότι το κατάστημα που έχετε εντοπίσει την προσφορά σας στέλνει το εν λόγω προϊόν στην Ελλάδα, κάντε κι έναν έλεγχο στα μεταφορικά για να έχετε την πλήρη εικόνα του “deal”. Εναλλακτικά, ρίξτε μια ματιά και στα εγχώρια καταστήματα –το Public και το MediaMarkt, ας πούμε, έχουν ανακοινώσει εδώ και μέρες πως θα γιορτάσουν τη "Μαύρη Παρασκευή”. Ένεκα της ημέρας, ενδεχομένως να αξίζει τον κόπο να κάνετε τις αγορές μαζεμένες από συγκεκριμένα καταστήματα, έτσι ώστε να επωφεληθείτε από τυχόν δωρεάν μεταφορικά που ισχύουν από ορισμένα ποσά και άνω.

 

“Στ’ αλήθεια το χρειάζεστε;”

 

Προφανώς και δεν θα σας πούμε εμείς τι χρειάζεστε και τι όχι, όμως ένα φαινόμενο που παρατηρείται τη συγκεκριμένη μέρα, είναι πολλοί να κάνουν αγορές που όχι απλά δεν χρειάζονται άμεσα, αλλά έπειτα από λίγες μέρες ή και ώρες, αναρωτιούνται γιατί τις έκαναν. Είναι αυτό το “urgency” που λέγαμε πριν, η έννοια του επείγοντος που καλλιεργούν επιμελώς τα καταστήματα με όπλο τους φυσικά την περιορισμένη διαθεσιμότητα. Με τον χρόνο να πιέζει και την ευκαιρία να χάνεται κάθε λεπτό που περνά, ο καταναλωτής σπεύδει να την προλάβει όσο είναι καιρός και κάπου εκεί είναι που χάνεται κάθε επαφή με την πραγματικότητα. Πριν να έρθει λοιπόν η Παρασκευή, κάντε μια λίστα με πράγματα που χρειάζεστε και πράγματα που δεν θα λέγατε όχι αν βρίσκατε κάτι καλό και μείνετε σε αυτά. Ορίστε ένα συνολικό “budget” και κατόπιν σπάστε το ανά κατηγορία ώστε να μην το υπερβείτε ορμώμενοι από κάποιο “deal” που μόλις παρουσιάστηκε. Για πιο “σφιχτές” καταστάσεις, μπορείτε να βάλετε από πριν τα προϊόντα για τα οποία ενδιαφέρεστε στις “wishlists” σας ώστε να έχετε την προσοχή σας σε αυτά και μόνο.

 

Με φόντο τα Χριστούγεννα

 

Τελευταίο αλλά εξίσου σημαντικό: η “Μαύρη Παρασκευή” είναι μια καλή ευκαιρία για τους πιο προνοητικούς να κάνουν τις αγορές των χριστουγεννιάτικων δώρων τους ή έστω, κάποιων εξ αυτών. Και εδώ βολεύει αρκετά η λύση της λίστας έτσι να ξέρετε από πριν πού ακριβώς στοχεύετε. Να θυμάστε ότι δεν είναι ανάγκη σώνει και ντε να προχωρήσετε σε κάποια αγορά, απλά και μόνο για να… τιμήσετε το έθιμο αλλά μόνο στην περίπτωση που βρείτε κάτι που όντως σας ενδιαφέρει.

 

Από εμάς, καλά ψώνια!