Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης έδωσαν την τελική έγκριση τους αυτή την Τρίτη σε έναν νέο νόμο-ορόσημο που σηματοδοτεί τον τερματισμό των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων που εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα (CO2) από το 2035, με τη Γερμανία να καταφέρνει τελικά να «κερδίσει» μία εξαίρεση για τα αυτοκίνητα που λειτουργούν με συνθετικά καύσιμα ή ηλεκτροκαύσιμα (e-fuels).

Η έγκριση από τους υπουργούς Ενέργειας των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης σημαίνει ότι η βασική πολιτική για την κλιματική αλλαγή της Ευρώπης όσον αφορά τα αυτοκίνητα μπορεί πλέον να τεθεί σε ισχύ μετά από εβδομάδες καθυστέρησης, η οποία προκλήθηκε από την αντίθεση της Γερμανίας κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή. Η νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα απαιτεί όλα τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται να έχουν μηδενικές εκπομπές CO2 από το 2035 (καθώς ουσιαστικά ρυθμίζει τις εκπομπές των ρύπων στην εξάτμιση) και 55% χαμηλότερες εκπομπές CO2 από το 2030 (σε σχέση με τα επίπεδα εκπομπών ρύπων του 2021). Οι παραπάνω στόχοι σχεδιάστηκαν για ταχεία απαλλαγή από τον άνθρακα.

Παρόλα αυτά, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεσμεύτηκε να δημιουργήσει μια νόμιμη οδό για να συνεχιστούν οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων που λειτουργούν με e-fuels και μετά το 2035 στην Ευρώπη καθώς η Γερμανία ζήτησε τη συγκεκριμένη εξαίρεση. Η πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης αναμενόταν να καταστήσει αδύνατη την πώληση αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης στην ήπειρο από το 2035 ωστόσο η εξαίρεση που ουσιαστικά πέτυχε η Γερμανία προσφέρει μία πιθανή σωτηρία στα παραδοσιακά οχήματα - αν και τα ηλεκτροκαύσιμα ή e-fuels δεν παράγονται ακόμη σε μεγάλη κλίμακα.

Ο Γερμανός υπουργός Μεταφορών Volker Wissing δήλωσε ότι η συμφωνία «θα ανοίξει σημαντικές επιλογές για τον πληθυσμό προς μια κλιματικά ουδέτερη και οικονομικά προσιτή κινητικότητα». O Frans Timmermans, Επικεφαλής της Ευρωπαϊκής πολιτικής για το κλίμα δήλωσε: «Η κατεύθυνση στις μεταφορές και στις μετακινήσεις είναι σαφής: το 2035, τα νέα αυτοκίνητα και τα φορτηγά πρέπει να έχουν μηδενικές εκπομπές ρύπων».

Τα e-fuels θεωρούνται ουδέτερα ως προς τον άνθρακα επειδή παράγονται με τη χρήση δεσμευμένων από την ατμόσφαιρα εκπομπών CO2 και υδρογόνου, κάτι που όπως λένε οι υποστηρικτές τους, εξισορροπεί το CO2 που απελευθερώνεται στην ατμόσφαιρα όταν το καύσιμο καίγεται σε έναν κινητήρα. Με πιο απλά λόγια, όταν τα e-fuels καίγονται απελευθερώνουν στην ατμόσφαιρα διοξείδιο του άνθρακα όμως η ποσότητα που απελευθερώνεται είναι μικρότερη ή ίση από αυτή που αφαιρείται από την ατμόσφαιρα κατά την παραγωγή τους, με αποτέλεσμα να είναι στην χειρότερη περίπτωση περιβαλλοντικά ουδέτερα. Με αυτόν τον τρόπο, όπως άλλωστε ισχυρίστηκε και η Γερμανία, μειώνεται η επιβάρυνση του περιβάλλοντος χωρίς να είναι απαραίτητος ο αφανισμός των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Επί του παρόντος πάντως, δεν αποτελούν οικονομικά βιώσιμη λύση, με την έννοια ότι η παραγωγή τους είναι αρκετά ακριβή. 

Το Φθινόπωρο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα προτείνει τους τρόπους για να συνεχιστούν οι πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης που θα καταναλώνουν ηλεκτροκαύσιμα και μετά το 2035. Για παράδειγμα, θα πρέπει να χρησιμοποιούν τεχνολογία που εμποδίζει την εκκίνηση τους όταν γεμίζουν με βενζίνη ή πετρέλαιο κίνησης. Η Πολωνία καταψήφισε την νομοθεσία ενώ οι Ιταλία, Βουλγαρία και Ρουμανία απείχαν από τη ψηφοφορία.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες Porsche και Ferrari είναι μεγάλοι υποστηρικτές των e-fuels, κάτι φυσιολογικό, αν λάβουμε υπόψη μας ότι οι στόλοι των αυτοκινήτων τους, σε συντριπτικό ποσοστό βασίζονται σε κινητήρες εσωτερικής καύσης, που αποτελούν ένα από τα βασικά «selling-points» τους. Καθώς επίσης κατασκευάζουν αυτοκίνητα υψηλών επιδόσεων, βλέπουν τα e-fuels ως διέξοδο για να αποφύγουν τα αυτοκίνητα τους να επιβραδυνθούν από τις βαριές μπαταρίες. Άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Volkswagen, η Mercedes-Benz και η Ford «ποντάρουν» στα ηλεκτρικά οχήματα για το μέλλον τους. Η καθυστερημένη παρέμβαση της Γερμανίας, καθώς οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Βουλή είχαν ήδη συμφωνήσει στη σταδιακή κατάργηση των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035 πέρυσι, εξόργισε ορισμένους διπλωμάτες στην Ευρωπαϊκή Ένωση και πυροδότησε ανησυχίες ότι οι κυβερνήσεις ενδέχεται να προσπαθήσουν να εμποδίσουν άλλες προσεκτικά σχεδιασμένες και ήδη διαπραγματευμένες συμφωνίες που σχετίζονται με πολιτικές για το κλίμα. 

«Καταρχήν, δεν μας αρέσει αυτή η προσέγγιση. Πιστεύουμε ότι είναι άδικη» δήλωσε απογοητευμένη η Ισπανίδα υπουργός Ενέργειας Teresa Ribera για την καθυστερημένη ένσταση της Γερμανίας, προσθέτοντας ότι οι τρέχουσες εκτιμήσεις δείχνουν ότι τα συνθετικά καύσιμα είναι πολύ ακριβά για να χρησιμοποιηθούν σε ευρεία κλίμακα. Οι υπουργοί Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης συμφώνησαν επίσης την περασμένη Τρίτη να επεκτείνουν τον εθελοντικό στόχο περιορισμού της χρήσης φυσικού αερίου κατά 15% για 12 μήνες ώστε να διευκολύνουν τις προετοιμασίες για τον επόμενο χειμώνα καθώς παραμένουν τα προβλήματα εφοδιασμού με το Ρωσικό αέριο.

Ορισμένοι αξιωματούχοι της Ευρωπαϊκής Ένωσης περίμεναν από τους υπουργούς Ενέργειας να διευθετούσαν τη διαφωνία που υπάρχει σχετικά με το αν η πυρηνική ενέργεια θα πρέπει να συμπεριλαμβάνεται στους στόχους που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας - ένα ερώτημα που έχει διχάσει τις χώρες και απειλεί να καθυστερήσει την βασική Ευρωπαϊκή πολιτική για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Να αναφέρουμε σε αυτό το σημείο ότι οι μεταφορές ευθύνονται για περίπου το ένα τέταρτο των συνολικών εκπομπών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία φαίνεται πως έχει λάβει πολύ σοβαρά την ευθύνη της για το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή κάνοντας πραγματικές τομές, σε αντίθεση με άλλα κράτη, υπερδυνάμεις, που κάνουν το ελάχιστο που μπορούν ή δεν κάνουν σχεδόν τίποτα για να συνεισφέρουν.

 

 

  • Like 7