Αυτή η τεχνική θα μπορούσε να βοηθήσει στην καλύτερη κατανόηση των αερομεταφερόμενων ασθενειών αλλά και στην εξιχνίαση εγκλημάτων.

Οι επιστήμονες και οι ερευνητές ενδέχεται στο μέλλον να μην χρειάζεται να παίρνουν δείγματα DNA από συγκεκριμένες επιφάνειες. Σύμφωνα με το περιοδικό Science Focus, ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Queen Mary του Λονδίνου έδειξαν ότι κάποιος μπορεί να συλλέξει «περιβαλλοντικό DNA» (eDNA) απευθείας από τον αέρα.

Η ομάδα χρησιμοποίησε μία περισταλτική αντλία σε συνδυασμό με φίλτρα πίεσης για να συλλέξει δείγματα DNA ενός αρουραίου για 5 έως 20 λεπτά και στη συνέχεια χρησιμοποίησε τυποποιημένα κιτ για να εντοπίσει τα γονίδιά του. Αυτή η μέθοδος όχι μόνο εντόπισε το DNA του αρουραίου αλλά «έπιασε» ταυτόχρονα και ανθρώπινο DNA.

Η επικεφαλής της ομάδας Dr. Elizabeth Claire ανέφερε ότι το project είχε αρχικά σκοπό να βοηθήσει τους οικολόγους να μελετήσουν τα βιολογικά περιβάλλοντα. Ωστόσο, έπειτα από αρκετή ανάπτυξη, η ίδια μέθοδος θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για πολλά περισσότερα. Οι ιατροδικαστικές μονάδες θα μπορούσαν να συλλέξουν DNA από τον αέρα για να προσδιορίσουν εάν ένας ύποπτος ήταν παρών στο σημείο του εγκλήματος. Μπορεί επίσης να είναι χρήσιμο και στην ιατρική, καθώς οι ιολόγοι και οι επιδημιολόγοι θα μπορούσαν να κατανοήσουν καλύτερα πώς εξαπλώνονται οι ιογενείς ιοί, όπως αυτός του COVID-19.

Σε κάθε περίπτωση, οποιαδήποτε πρακτική χρήση είναι ακόμη μακριά. Η ερευνητική ομάδα συνεργάζεται ήδη με ιδιωτικές εταιρείες όπως η NatureMetrics για την ανάπτυξη πρακτικών εφαρμογών. Βέβαια, υπάρχουν και περιορισμοί με αυτή τη μέθοδο καθώς μπορεί να μην είναι η καταλληλότερη σε πολυσύχναστα δωμάτια ή εξωτερικούς χώρους αλλά ενδεχομένως θα πρέπει να χρησιμοποιείται σε μέρη όπου οι ερευνητές γνωρίζουν το είδος του DNA που αναζητούν. Ωστόσο, η μέθοδος αυτή θα μπορούσε να είναι πολύ χρήσιμη σε περιπτώσεις όπου η συλλογή DNA από διάφορες επιφάνειες δεν παρέχουν σαφείς απαντήσεις.