Πέρυσι, ένας Κινέζος επιστήμονας ισχυρίστηκε ότι βοήθησε να γεννηθούν τα πρώτα γενετικά τροποποιημένα μωρά χρησιμοποιώντας τη μέθοδο γενετικής παρέμβασης CRISPR-Cas9 (μέθοδος ΚΡΙΣΠΕΡ) προκαλώντας σοκ στην διεθνή επιστημονική κοινότητα και στη κοινή γνώμη.

Ο Κινέζος βιοφυσικός, He Jiankui, ισχυρίστηκε στο Associated Press ότι τα δίδυμα κοριτσάκια Lulu και Nana γεννήθηκαν τον περασμένο Νοέμβριο, αφού όμως σε εμβρυακό στάδιο ο He Jiankui τροποποίησε πρώτα το γονίδιο CCR5 που μέσω μίας πρωτεΐνης επιτρέπει στον ιό HIV να μολύνει τα κύτταρα. Τότε, ο Κινέζος επιστήμονας είχε ισχυριστεί ότι τροποποίησε τα έμβρυα επτά ζευγαριών που είχαν καταφύγει στην εξωσωματική γονιμοποίηση ωστόσο το τελικό αποτέλεσμα έγινε γνωστό μόνο στη μία περίπτωση (των δίδυμων κοριτσιών).

Μάλιστα ο ίδιος είχε ισχυριστεί ότι τα μωρά γεννήθηκαν στην κλινική «Shenzhen HarMoniCare Women's and Children's Hospital» αν και το νοσοκομείο αρνήθηκε κάτι τέτοιο. Στο άκουσμα της είδησης, Αμερικανοί επιστήμονες και ερευνητές καταδίκασαν τις πράξεις του Κινέζου επιστήμονα χαρακτηρίζοντας τον ασυνείδητο, ανέντιμο και ανήθικο.

Πάντως δεν υπήρξε κάποια ανεξάρτητη επιβεβαίωση των ισχυρισμών του He Jiankui, ενώ και η εργασία του δεν δημοσιεύτηκε σε κάποιο επιστημονικό σύγγραμμα –αν και πως θα μπορούσε να γίνει κάτι τέτοιο; Το γεγονός ωστόσο ότι ο He Jiankui καταδικάστηκε, μετά από μία μυστική δίκη στην Κίνα, σε τριετή φυλάκιση ενδεχομένως να σημαίνει πολλά για τις ενέργειες του. Σε ποινή φυλάκισης 2 ετών και 18 μηνών καταδικάστηκαν και δύο συνεργάτες του, οι Zhang Renli και Qin Jinzhou.

Οι τρεις τους καταδικάστηκαν για «παράνομες ιατρικές πρακτικές» όπως είναι η τροποποίηση γονιδίων ανθρώπινου εμβρύου για «αναπαραγωγικούς σκοπούς» σύμφωνα με το Κινέζικο ειδησεογραφικό πρακτορείο Xinhua. Επίσης θα πληρώσει πρόστιμο ύψους 3 εκ. yuan (περίπου $429 χιλιάδες) ενώ το δικαστήριο διέταξε την αναστολή διά βίου της άδειας ασκήσεως αναπαραγωγικής ιατρικής.

Σύμφωνα με την Δικαστική απόφαση, ο ίδιος και οι συνεργάτες του συνωμότησαν το 2016 για να προχωρήσουν στην τροποποίηση του γονιδίου CCR5 με τέτοιο τρόπο ώστε να κάνουν τους ανθρώπους ανθεκτικούς στον ιό HIV. Η επιστημονική ομάδα βοήθησε στον τομέα της αναπαραγωγής πολλαπλά ζευγάρια που είχαν μολυνθεί με τον ιό HIV σύμφωνα με το ειδησεογραφικό πρακτορείο Xinhua. Μετά την γενετική τροποποίηση των εμβρύων (περίπου τριών με πέντε ημερών), εμφυτεύθηκαν σε δύο γυναίκες, οι οποίες γέννησαν τρία γενετικά τροποποιημένα μωρά. Στην δίκη μάλιστα για πρώτη φορά γίνεται γνωστό ότι τελικά τα μωρά ήταν τρία.

Το δικαστήριο επεσήμανε ότι η τεχνική γενετικής παρέμβασης δεν είχε «επαληθευτεί για την ασφάλεια και την αποτελεσματικότητα της» και ότι ο He Jiankui και οι συνεργάτες του πλαστογράφησαν έγγραφα για να πείσουν ασθενείς και ιατρούς να τους βοηθήσουν. Μάλιστα, η ομάδα των επιστημόνων έλεγε στους ασθενείς ότι είχαν λάβει μέρος σε δοκιμές ενός εμβολίου κατά του AIDS και όχι σε γενετικές τροποποιήσεις.

Ο He Jiankui σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Τεχνολογίας και Επιστημών στην Κίνα από το 2002 μέχρι το 2006, και τέσσερα χρόνια αργότερα πήρε το διδακτορικό του από το Πανεπιστήμιο William Marsh Rice στις ΗΠΑ υπό την επίβλεψη του Καθηγητή Michael W. Deem. Μετά το Ph.D, εργάστηκε ως βοηθός του Καθηγητή Stephen Quake στο Πανεπιστήμιο του Stanford και το 2012 επέστρεψε στην Κίνα υπό το πρόγραμμα Thousands Talents και άνοιξε ένα εργαστήριο κοντά στο Southern University of Science and Technology στην Shenzhen, στην Κίνα. To 2012 ίδρυσε την Direct Genomics και αργότερα την Vienomics Biotech.

Τα κλινικά πειράματα γονιδιακής τροποποίησης του He Jiankui διεξήχθησαν χωρίς δημόσια συζήτηση στην επιστημονική κοινότητα. Έγιναν γνωστά δημοσίως για πρώτη φορά στις 25 Νοεμβρίου του 2018 όταν το MIT Technology Review δημοσίευσε ένα άρθρο για το έργο του, έχοντας ως βάση ορισμένα έγγραφα που είχαν δημοσιευτεί νωρίτερα τον ίδιο μήνα στο μητρώο κλινικών δοκιμών της Κίνας. Μετά την δημοσίευση του άρθρου του MIT Technology Review, ο He Jiankui προχώρησε στην ανάρτηση ενός διαφημιστικού βίντεο στο YouTube και την επόμενη ημέρα το ειδησεογραφικό πρακτορείο Associated Press δημοσίευσε μία συνέντευξη του Κινέζου επιστήμονα. Τελικά, στις 27 Νοεμβρίου, ο He Jiankui παρουσίασε την εργασία του στο International Human Genome Editing Summit στο Hong Kong.

Engadget