Μέσα σε λίγες εβδομάδες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να ανακοινώσει και να θέσει σε ισχύ τους πρώτους κανόνες οι οποίοι θα σχετίζονται με την εκτέλεση πτήσεων όλων των τύπων μη επανδρωμένων αεροσκαφών (UAVs/drones).

Σίγουρα, για αρκετούς τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη αποτελούν μια πολλά υποσχόμενη τεχνολογία, η χρήση της οποίας αναμένεται να ενισχύσει αρκετούς εμπορικούς και ανθρωπιστικούς τομείς, όμως δεν είναι λίγοι εκείνοι που επισημαίνουν ότι η χρήση μη επανδρωμένων αεροσκαφών εγείρει ορισμένες ανησυχίες, κυρίως όσον αφορά την ασφάλεια και την προστασία της ιδιωτικής ζωής, με την επιβολή αυστηρών ζωνών "γεω-περίφραξης" να αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα.

 

Μέχρι σήμερα, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA), ρυθμιστικός φορέα της ΕΕ σε αυτόν τον τομέα, είχε αναλάβει τις ρυθμίσεις οι οποίες αφορούσαν τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη άνω των 150 κιλών. Όμως η ραγδαία ανάπτυξη των μικρότερων υλοποιήσεων και η τεράστια εμπορική τους επιτυχία επιβάλουν πλέον την εκπόνηση ενός ευρύτερου σχεδίου κοινών κανόνων και κατευθυντηρίων αρχών, βάση των οποίων θα ταυτοποιούνται οι δυνατότητες του κάθε drone (προφίλ) και θα ρυθμίζονται τα της λειτουργίας και εκμετάλλευσης του εντός των ευρωπαϊκών συνόρων.

 

Κατά συνέπεια, τα σχέδια κατασκευής, παραγωγής, συντήρησης και λειτουργίας των drones, εμπορικής ή μη χρήσης, θα πρέπει να πιστοποιούνται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, να εναρμονίζονται με τα νεά αυτά πρότυπα και να ενσωματώνουν μηχανισμούς αποφυγής σύγκρουσης (όσον αφορά τα μοντέλα άνω των 150 κιλών) αλλά και περιορισμούς πτήσεων σε απαγορευμένες ζώνες - οι οποίοι θα ενεργοποιούνται μέσω δορυφορικών συστημάτων πλοήγησης (GPS).

 

Και οι κάτοχοι των μη επανδρωμένων αεροσκαφών θα οφείλουν να συμμορφωθούν με τους νέους κανόνες της ΕΕ (στη χώρα μας να μην έχουν επιβληθεί ακόμα ποινές για παραβάσεις κατά τη χρήση τους, αλλά σε πολλές χώρες του κόσμου εφαρμόζονται ήδη σχετικοί νόμοι), καθώς οι υψηλές και οι χαμηλές πτήσεις δεν απειλούν μόνο την ακεραιότητα των εμπορικών πτήσεων αλλά και την ασφάλεια των συμπολιτών τους, όταν εκτελούνται σε αστικές περιοχές.

 

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσβλέπει στη συνεργασία των κρατών-μελών, τα οποία με τη συνδρομή των αρμόδιων τοπικών αρχών θα καταγράφουν τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη και τις ταυτότητες των ιδιοκτητών τους. Θα είναι επίσης υπεύθυνα για τις τελικές λεπτομέρειες, σχετικά με τους κανόνες κυκλοφορίας, δημιουργώντας ένα ενιαίο νομοθετικό πλαίσιο, με την ελπίδα να περιοριστεί η έκταση των μελλοντικών ατυχημάτων αλλά και να αποφευχθεί στο μέγιστο δυνατό βαθμό η χρήση των drones από ενδεχόμενες τρομοκρατικές ενέργειες.

 

Link.png Site: Εuractiv