Προς το περιεχόμενο

ταχύτητας σφαίρας-βλήματος


jimarass

Προτεινόμενες αναρτήσεις

  • Απαντ. 48
  • Δημ.
  • Τελ. απάντηση
Δημοσ.
Εγώ σε κατάλαβα πως κατάφερες και έγραψες μόνο 4 γράμματα :-)

 

Μπράβο ρε jason. :-D Μόλις ανέβηκες στην υπόληψή μου.

Δημοσ.

ακολουθει νεα μεγαλο ποστ γιατι αυτα τα οποια ακουστηκαν ηταν μεταξυ αστείου και φανταστικου.λοιπον εχουμε και λεμε (απλες γνωσεις λυκειου θα αναφερω):

 

σφαιρα-->οπως ειπωθηκε και παραπανω η περιστροφη της σφαιρας γυρω απο τον επιμηκη αξονα της(το μεγαλο δηλαδη, επι της διευθυνσης της βολης) επιτυγχανεται με τις αυλακωσεις εσωτερικα της καννης του οπλου. η σφαιρα δηλαδη ενω ταξιδευει αρχιζει να περιστρεφεται σα σβουρα. αυτη η κινηση προσδιδει στησφερα/βλημα ΣΤΡΟΦΟΡΜΗ και συνεπως ΓΥΡΟΣΚΟΠΙΚΗ ΕΥΣΤΑΘΕΙΑ. αυτο κραταει τη σφαιρα στη κατευθυνση(=διευθυνση και φορα) βολης και την αποτρεπει να "πλαγιασει" γιατι κατι τετοιο θα αλλαζε τη μετωπικη επιφανεια της σφαιρας (το "προφιλ" της δηλαδη) με 2 αποτελεσματα.

1ον--αυξηση των αντιστασεων(αρα μικροτερη αποσταση βολης/μικροτερη ταχυτητα προσκρουσης στο στοχο) και

2ον-- αυτο το "πλαγιασμα" θα ασκουσε ανισοκατανεμημενες αεροδυναμικες αντιστασεις (οχι ομοιομορφες) με αποτελεσμα την αναπτυξη αεροδυναμικων δυναμεων που θα εξετρεπαν τη σφαιρα απο την πορεία της (αρα οχι ακριβης στοχευση).

 

αυτη τη γυροσκοπικη ευσταθει ατην επιδιωκουν και αλλες κατασκευες. πχ το διαστημικο λεωφορειο λιγο μετα την αρχικη ανοδο του απο την εξεδρα εκτοξευσης κανει μια μανουβρα που λεγεται roll δηλαδη αυτοπεριστροφη γυρω απο τον επιμηκη του αξονα για να γινει λιγοτερο ευαισθητο σε εξωτερικες δυναμεις-επιδρασεις (πχ πλαγιους ανεμους).

 

γενικα αυτα να τα σκεφτειτε εχοντας στο νου μια σβουρα. ενω η σβουρα περιστρεφεται με μεγαλη ταχυτητα εχει ναπτυξει μεγαλη ΣΤΡΟΦΟΡΜΗ και αλλαζει δυσκολα την κινητικη της κατασταση( για αυτο δεν πεφτει). οταν η περιστροφικη της κινηση μειωθει λογω απωλειων εξαιτιας της τριβης, μειωνεται η στροφορμη και τελικα η σβουρα πεφτει.(γιατι οταν πεφτει αλλαζει η διευθυνση του αξονα, αρα και του διανυσματος της στροφορμης).

 

το ιδιο φαινομενο συμβαινει και με το ποδηλατο. οταν το ποδηλατο κυλα η στροφορμη που αναπτυσουν οι περιστρεφομενοι τροχοι κανουν πιο ευκολη της ισορροπια πανω στο ποδηλατο. οταν το ποδηλατο ειναι σταματημενο η ισορροπια διατηρειται δυσκολα διοτι δεν υπαρχει στροφορμη να διατηρησει την κινητικη κατασταση του ποδηλατου.

 

**αν καποιος καταλαβε τα παραπανω ας μου ζητησει και ενα πιο προχωρημενο παραδειγμα που αφορα το συστημα KERS που χρησιμοποιει η BMW φετος στη Formula 1**

 

 

δυναμη coriolis---> αυτη αν δεν κανω λαθος ειναι μια ΜΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΔΥΝΑΜΗ, δηλαδη ειναι μια δυναμη την οποια στην πραγματικοτητα εχουμε εφευρει ωστε να εξηγηθουν φαινομενα οπως η περιριστροφη του νερου σε σιφωνι. αυτη η περιστροφικη κινηση του νερου(η των ανεμοστροβιλων, γενικα των ρευστων) και η διαφορα της φορας της στα 2 ημισφαιρια οφειλεται στην επιδραση που εχει στα ρευστα η περιστροφικη κινηση της γης γυρω απο τον αξονα της(κινηση που προκαλει το μερα-νυχτα).

 

τωρα ως αναφορα τις μπαλες εχουμε και λεμε--->ραγκμπυ(μακροστενη μπαλα) ιδια αρχη με την σφαιρα.. τωρα οσο αφορα το "φαλτσο" η περιστρεφομενη μπαλα επειδη ειναι σφαιρα και οπως και να γυρισει θα εχει την ιδια μετωπικη επιφανεια, αρα ιδια συμπεριφορα ισχυει κατι λιγο διαφορετικο. καθως η μπαλα περιστρεφεται (φανταστειτε ενα εξωτερικο φαλτσο με δεξι ποδι) συμφωνα με τη φορα των δεικτων του ρολογιου, η πλευρα της μπαλας που ειναι εσωτερικα(αυτη που χτυπησε το παπουτσι) κινειται ααντιθετα προς τον αερα που διασχιζει η μπαλα. το αντιθετο ισχυει για την εξωτερικη πλευρα της μπαλας. χοντρικα αυτη η παραπανω τριβη των επιφανειων αλλαζει τη σχετικη ταχυτητα του αερα γυρω απο την μπαλα. ετσι στην εσωτερικη πλευρα της μπαλας η πιεση του αερα αυξανεται λιγο(φαινομενο Μπερνουλι πολυ γενικα=μεγαλη ταχυτητα αερα->μικρη πιεση και αντιστροφα), ενω αντιθετα η πιεση του αερα στην εξωτερικη πλευρα της μπαλας μειωνεται λιγο. υτη η διαφορα πιεσεων εκατερωθεν της μπαλας εχει ως αποτελεσμα την αναπτυξη μιας δυναμης που ωθει την μπαλα να διαγραψει "τροχια μπανανας". καταλαβαινετε τωρα γιατι ενα απευθειας φαουλ απο στημενη φαση ειναι τοσο ομορφο........

 

 

τελος παντων γενικα η δυναμικη των ρευστων ειναι απο τα δυσκολοτερα προβληματα της φυσικης (κυριως απο υπολογιστικης πλευρας) και για να εξηγηθουν καποια πραγματα χρειαζονται σχηματα(πραγμα που εγω βαριεμαι να κανω τωρα).

 

σορυ για την κουρτινα και ελπιζω να βοηθησσα αρκετους. ποσταρετε αποριες και τις απαντω.

Δημοσ.

Θα κερδίσω το τζόκερ? Και αν ναι, πότε. Σε παρακαλώ πολύ, είναι σοβαρό. Ευχαριστώ.

 

Edit. Αν είναι να μην το κερδίσω, σε παρακαλώ πολύ πες μου νούμερα της επόμενης κλήρωσης (με pm).

Αρχειοθετημένο

Αυτό το θέμα έχει αρχειοθετηθεί και είναι κλειστό για περαιτέρω απαντήσεις.

  • Δημιουργία νέου...