Προς το περιεχόμενο

Nagisa Oshima (1932 - 2013)


paredwse

Προτεινόμενες αναρτήσεις

  • Super Moderators
Σε ηλικία 80 ετών άφησε την τελευταία του πνοή στην Φουτσισάβα της Ιαπωνίας ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος Ναγκίσα Όσιμα, δημιουργός θρυλικών ταινιών, όπως η αμφιλεγόμενη στην εποχή της «Αυτοκρατορία των Αισθήσεων», η «Αυτοκρατορία του Πάθους» και «Καλά Χριστούγεννα κύριε Λόρενς». Τα τελευταία χρόνια ο Όσιμα είχε επιβαρυμένη υγεία, το 1996 είχε υποστεί εγκεφαλικό επεισόδιο και σύμφωνα με πληροφορίες ο θάνατός του οφείλεται σε πνευμονία.

 

O Όσιμα γεννήθηκε το 1932 και μετά από σπουδές πολιτικών επιστημών στο Κιότο, βρέθηκε να εργάζεται ως βοηθός σκηνοθέτη. Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινίας του «Α Town of Love and Hope», ένα ρομάντζο ανάμεσα σε ένα φτωχό νέο και μια αστή, ήδη έδειξε τη διαφοροποίησή του από το συμβατικό ιαπωνικό σινεμά, με μια βίαιη σκηνή στο φινάλε που προκάλεσε σκάνδαλο και απαγορεύτηκε σε πολλές αίθουσες. Ένα χρόνο αργότερα, το 1960, ο Όσιμα επικρίνει την παρηκμασμένη σύγχρονη κοινωνία με το «Naked Youth», ενώ πρωτοστατεί στην άνθιση του ιαπωνικού νέου κύματος, επηρεσμένος τότε από τη γαλλική νουβέλ βαγκ και τον Γκοντάρ. Η ταινία του «The Sun's Burial» γίνεται έμβλημα του νέου ιαπωνικού κινηματογράφου, ενώ η επόμενη ταινία του «Night and Fog in Japan» λογοκρίνεται, όταν συνδέεται με τη δολοφονία σοσιαλιστή πολιτικού λίγες ημέρες μετά την πρώτη προβολή της.

 

Απογοητευμένος ο δημιουργός δηλώνει: «Η ταινία μου είνα το όπλο του αγωνιζόμενου λαού και των ανθρώπων που απαιτούν το μέλλον του ιαπωνικού κινηματογράφου να είναι συνδεδεμένο με το δικό τους μέλλον». Ο Όσιμα ιδρύει εταιρεία παραγωγής και σκηνοθετεί μια σειρά από ντοκιμαντέρ για την τηλεόραση.

 

Με την επιστροφή του στον κινηματογράφο (με ταινίες όπως "The Pleasures of the Flesh", "Death by Hanging", "Η Τελετή") επιμένει να στηλιτεύει την ιαπωνική κοινωνία, μέχρι που το 1976 δημιουργεί την «Αυτοκρατορία των Αισθήσεων», την ταινία που θα διχάσει τους κριτικούς, συνδέοντας το πολιτικό με το σεξ και δίνοντας ένα ισχυρό προηγούμενο σε κάθε μελλοντική απόπειρα χρησιμοποίησης της πορνογραφίας ως εργαλείο του καλλιτεχνικού σινεμά.

 

Η ταινία, που καθυστέρησε να προβληθεί στη Δύση, λόγω των τολμηρών ερωτικών σκηνών της ενθουσιάζει τελικά το ευρωπαϊκό κοινό, με τον Όσιμα να επιστρέφει δυο χρόνια αργότερα με την «Αυτοκρατορία του Πάθους», ταινία με την οποία κέρδισε στις Κάννες το βραβείο σκηνοθεσίας.

 

Το κοινό της Δύσης τον γνωρίζει πλέον καλά, όταν το 1983 σκηνοθετεί μια μεταφορά του μετα-πολεμικού μυθιστορήματος του Λόρενς βαν ντερ Ποστ «Καλά Χριστούγεννα Κύριε Λόρενς», με τους Ντέιβιντ Μπάουι, Τομ Κόντι, Τακέσι Κιτάνο και Ριουίτσι Σακαμότο.

 

Η ιστορία, τοποθετημένη το 1942, σε ένα γιαπωνέζικο στρατόπεδο συγκέντρωσης, βάζει τον Βρετανό Τζον Λόρενς να γίνεται μάρτυρας της σύγκρουσης δύο διαφορετικών κοσμοθεωριών, αλλά και αυτής του συγκρατούμενού του Τζακ Σέλιερς με τον διοικητή του στρατοπέδου.

 

Τελευταία ταινία του ήταν το «Ταμπού», μια παραγωγή του 1999, που ήταν ανάμεσα στις ταινίες που διεκδίκησαν το Χρυσό Φοίνικα.

 


 

Link.png Site: http://en.wikipedia.org/wiki/Nagisa_Oshima">Άρθρο της wikipedia για τον Nagisa Oshima (αγγλικά)

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Εγγραφείτε με νέο λογαριασμό στην κοινότητα μας. Είναι πανεύκολο!

Δημιουργία νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
  • Δημιουργία νέου...