Προς το περιεχόμενο

Βρέθηκε ο τάφος του Αλεξάνδρου ή και πάλι όχι?


funbreaker

  

230 μέλη έχουν ψηφίσει

  1. 1. Ποιος πιστεύετε ότι θάφτηκε στον τύμβο;

    • Μέγας Αλέξανδρος
      66
    • Ρωξάνη & Αλέξανδρος Δ'
      11
    • Ολυμπιάδα
      13
    • Ηρακλής, γιος του Αλεξάνδρου
      4
    • Θεσσαλονίκη, αδερφή του Αλεξάνδρου
      4
    • Κλεοπάτρα, αδερφή του Αλεξάνδρου
      2
    • Φίλιππος Β' (για όσους αμφισβητούν την έρευσή του)
      1
    • Φίλιππος ο Αριδαίος
      0
    • Ηφαιστίωνας
      26
    • Κάσσανδρος
      17
    • Αντίπατρος
      3
    • Αντίγονος ο μονόφθαλμος
      2
    • Νέαρχος
      11
    • Λαομέδων
      2
    • Κενοτάφιο φτιαγμένο για το Μέγα Αλέξανδρο
      33
    • Πολυάνδρειο στρατιωτών
      12
    • Άλλο (πείτε ποιος)
      23
  2. 2. Τι θεωρείτε πιθανότερο σχετικά με τη σύληση του τύμβου;

    • Ο τύμβος δεν είναι συλημένος.
      36
    • Ο τύμβος συλήθηκε μερικώς πριν πολλούς αιώνες.
      93
    • Ο τύμβος συλήθηκε μερικώς στη σύγχρονη εποχή.
      10
    • Ο τύμβος συλήθηκε μερικώς πολλές φορές σε διάφορες περιόδους.
      49
    • Ο τύμβος έχει συληθεί ολοκληρωτικά ως αποτέλεσμα μίας ή πολλών διαφορετικών συλήσεων.
      27
    • Ο τύμβος έχει λεηλατηθεί και καταστραφεί.
      6
    • Άλλο (εξηγείστε).
      9
  3. 3. Από που προέρχεται η άμμος;

    • Η άμμος προέρχεται από φυσικά αίτια.
      59
    • Η άμμος αποτελεί αποτρεπτικό μηχανισμό κατά της τυμβωρυχίας και τοποθετήθηκε από την αρχή αμέσως μετά την ταφή του νεκρού.
      67
    • Η άμμος αποτελεί αποτρεπτικό μηχανισμό κατά της τυμβωρυχίας και τοποθετήθηκε αργότερα.
      85
    • Άλλο (εξηγείστε).
      19


Προτεινόμενες αναρτήσεις

  • Απαντ. 8,7k
  • Δημ.
  • Τελ. απάντηση

Συχνή συμμετοχή στο θέμα

Γερμανία δεν θα γίνουμε, αλλά τα σκόπια εχουν παντού επισημη ονομασία τον ορο μακεδονία, και εμέις κοιμόμαστε ....

 

Αστους να χτυπιούνται.

Αν δε δώσει η Ελλάδα όνομα, δεν κάνουν τίποτα κι ας μπερδεψουν όλον τον κόσμο με την προπαγάνδα τους.

  • Like 3
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Τα πρόσφατα από το διαδίκτυο:

 

1. Ο Αμερικανός James Romm, ιστορικός σε ιδιωτικό κολλέγιο, διερωτάται τι θα σήμαινε για την Ελλάδα το να είναι ο τάφος ρωμαϊκός (προσοχή: δεν υποστηρίζει ότι είναι ρωμαϊκός)

http://www.thetoc.gr/politismos/article/amfipoli-alla-an-o-tumbos-einai-rwmaikos

http://www.thedailybeast.com/articles/2014/10/17/amphipolis-tomb-yields-amazing-finds-but-mysteries-linger.html

 

2. Η ειδικός στα αρχαία ψηφιδωτά Ατζακά σχολιάζει το ψηφιδωτό

 

3. Η αρχαιολόγος Δήμητρα Κουτσούμπα μιλάει για την πολιτική της αρχαιολογίας στην Εργατική Λέσχη Καλλιθέας (αν έχετε το κουράγιο να την ακούσετε, προσωπικά με δυσκόλεψε η άρθρωσή της, ο ρυθμός της και τα συνεχή της μισόγελα). Τα συμπεράσματα δικά σας, η ομιλία έχει πολιτική, όχι αρχαιολογική βάση.

 

4. Η αρχαιολόγος Αδάμ-Βελένη, διευθύντρια του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, συνιστά σοφά υπομονή

http://www.voria.gr/index.php?module=news&func=display&sid=197889

 

5. Στον Εμπεδότιμο ερευνητής και σχολιαστές έχουν καταλήξει πανηγυρικά -μετά από τον πλήρη αποσυμβολισμό των πάντων- στον Αλέξανδρο ή τουλάχιστον στον Ηφαιστίωνα (αφού εγκατέλειψαν το σενάριο η Περσεφόνη να είναι η έγκυος Ολυμπιάδα με φίδια ή να δηλώνει την ψυχή του Αλέξανδρου - No comment).

  • Like 3
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Είχα 2 μέρες να διαβάσω και πλάκωσαν 10 σελίδες :P

 

Το συγκεκριμενο το γνωριζεις προσωπικα απο καπου? Η εχεις πληροφοριες απο τον Λιακοπουλο και τα νεφελιμ... Περιμενω να δω τι αλλες μπουρδες θα γραφτουν!

 

Μιλάς και εσύ μωρέ που μας είπες ότι έχουν βρει μέσα στον τάφο το άρμα? :P :P

 

Πλάκα κάνω.

 

 

Ασφαλης ειναι ο τυμβος οσο ο κοσμος πιστευε οτι η σορος του Αλεξανδρου βρισκεται αλλου και οτι ο εδω ο τυμβος ενω προοριζοταν για τον Αλεξανδρο εγινε κενοταφιο που μπορουσε εστω και με αυτην την μορφη  αυτη να λειτουργησει αριστα ως προς την αποδοση τιμων προς την μοναδικοτητα του νεκρου.

 

Ο Μ.Αλέξανδρος ήθελε να ταφεί στην Αλεξάνδρεια.Αυτή ήταν η επιθυμία του νεκρού.

Λες τώρα εσύ να την παράκουσαν?

 

 

offtopic

 

Σε ένα σεμινάριο λοιπόν πριν αρκετά χρόνια, το οποίο αφορούσε την Ελληνική επανάσταση του ΄21 και ήταν σε μορφή συζήτησης και συμμετοχής απ το κοινό, ένας ακροατής είπε πως υπήρξε εποχή που Έλληνες και συγκεκριμένα Κρητικοί, πολέμησαν μαζί με τους Οθωμανούς ως σύμμαχοι. Το άφησε έτσι. Γιουχαρίστηκε από την πλειονότητα της αίθουσας και ο ένας εισηγητής (μεγάλο κεφάλι και καθηγηταράς) τον ειρωνεύτηκε. Όταν κόπασε η ιαχή του όχλου, ο άλλος εισηγητής είπε πως όντως συνέβη κατά τη διάρκεια της αποτίναξης της Ενετοκρατίας, αφού ηταν γνωστή η υπερφορολόγηση των Κρητικών από τους Ενετους με αποτέλεσμα να θεωρήσουν οτι οι Οθωμανοί θα τους σώσουν!!!!

Κανείς δεν γιούχαρε τον καθηγηταρά που ειρωνεύτηκε...στο τέλος μάλιστα τον καταχειροκρότησαν. Γιατι? Επειδή ήταν Ο καθηγητής. Μαντέψτε λοιπόν. Στην αρχαιολογία, στην ιστορία, ακόμα και στην τέχνη και οι καθηγητές κάνουν λάθη.

Open your mind :-)

 

 

 

 

Για αυτό και έκαναν 25 χρόνια να την πάρουν :P.Τουλάχιστον 20 χρόνια προσπαθούσαν να πάρουν το Ηράκλειο και παίζει να μην το έπαιρναν, αν δεν υπήρχε ο κλασσικός προδότης που υπάρχει πάντα και παντού :P

 

Άσε που κάποιοι έφευγαν από την κρήτη.

Γενικά δεν νομίζω ότι στέκει αυτό.Άλλη θρησκεία ο ένας άλλη ο άλλος.Δεν νομίζω ότι θεωρούσαν λυτρωτές του Τούρκους...

 

Ψάχνω να βρω το λινκ που είχα διαβάσει για τον πληθυσμό και πόσοι έμειναν μετά την μάχη.Η Κρήτη είχε περίπου 300.000 πληθυσμό τότε και πρέπει να έμειναν (αν θυμάμαι καλά) 100.00 και πιο κάτω.Γύρω στο 1/3.

 

 

  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Εβναι δυνατον να χτισανε κατι τοσο μεγαλο για 4-5 θαλαμους?

 

Φυσικά και είναι αν λάβεις υπόψη σου το φορτίο από ολόκληρο τον λόφο και τα χώματα στο επάνω μέρος του ταφικού οικοδομήματος. Όσο μεγαλύτερο εμβαδό έχουν οι θάλαμοι τόσο εντονότερη πρέπει να είναι η στατική ενίσχυση της οροφής. Με έναν τέτοιο λόφο από πάνω έκαναν αυτούς τους θαλάμους, πάντως δεν ξέρουμε ακόμα αν είναι 4-5.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

3. Η αρχαιολόγος Δήμητρα Κουτσούμπα μιλάει για την πολιτική της αρχαιολογίας στην Εργατική Λέσχη Καλλιθέας (αν έχετε το κουράγιο να την ακούσετε, προσωπικά με δυσκόλεψε η άρθρωσή της, ο ρυθμός της και τα συνεχή της μισόγελα). Τα συμπεράσματα δικά σας, η ομιλία έχει πολιτική, όχι αρχαιολογική βάση.

Αυτή τη θυμάμαι,την είχα δει στη τηλεόραση ως αντιπρόσωπο του ΑΝΤΑΡΣΥΑ.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

 

Ο Μ.Αλέξανδρος ήθελε να ταφεί στην Αλεξάνδρεια.Αυτή ήταν η επιθυμία του νεκρού.

Λες τώρα εσύ να την παράκουσαν?

 

 

Η προφητεία του γενάρχη της δυναστείας των Αργεαδών , έλεγε ότι η δυναστεία θα εξαφανιζόταν όταν ένας βασιλιάς δεν θα ταφεί στην Μακεδονία. Την προφητεία την γνώριζε ο Μέγας Αλέξανδρος. 

Η αναφορά περί επιθυμίας του να ταφεί στην Αίγυπτο προέρχεται από τον ίδιον τον Πτολεμαίο, που ήθελε να δικαιολογήσει την κλοπή του σώματος.

http://www.parapolitika.gr/parapolitikablog/ελλαδα/μεγας-αλεξανδρος-ηθελε-να-ταφει-στην-μακεδονια-η-στην-αιγυπτο

http://nationalgeographic.gr/specialedition/files/basic-html/page16.html

Ακομα και να υπηρχε αναφορα απο τον ιδιο τον Αλεξανδρο σε κατι τετοιο μπορει να ηταν μονο για διπλωματικους λογους,ενω στην πραγματικοτητα να ειχε δωσει σαφεις εντολες για ταφη του στην Μακεδονια.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Πολυ καλή συνέντευξη της Δάφνης Αγγελίδουhttp://amfipolinews.blogspot.gr/2014/10/blog-post_684.html

Είναι ζωγράφος και αναπληρώτρια καθηγήτρια στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, στο εργαστήριο Ψηφιδωτού και συγκαταλέγεται στους ελάχιστους σήμερα καλλιτέχνες που δημιουργούν ψηφιδωτά. (στην εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής)

«Το ψηφιδωτό της Αμφίπολης είναι από τα ωραιότερα δείγματα βοτσαλωτού ψηφιδωτού που έχω δει και της αρχαίας ελληνικής τέχνης γενικότερα. Εδώ το ψηφιδωτό αναδεικνύεται ως μια από τις ευγενέστερες τέχνες της εποχής». Η Δάφνη Αγγελίδου συγκαταλέγεται στους ελάχιστους σήμερα καλλιτέχνες που δημιουργούν ψηφιδωτά. Είναι ζωγράφος και αναπληρώτρια καθηγήτρια στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, στο εργαστήριο Ψηφιδωτού. Σήμερα εστιάζει τη ματιά της στο εντυπωσιακό ψηφιδωτό του Τύμβου Καστά της Αμφίπολης που η θεματολογία του παραπέμπει στο γνωστό μυθολογικό θέμα της αρπαγής της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα. Η γνωστή εικαστικός μάς μιλάει επίσης για τους καλλιτέχνες που δημιούργησαν αυτά τα ποιοτικά έργα αλλά και για τα μυστικά της τέχνης τους. 

«Αυτό που μου φαίνεται πιο ενδιαφέρον στο ψηφιδωτό της Αμφίπολης είναι η μεταφυσική διάθεση στο θέμα του. Ο Ερμής Ψυχοπομπός είναι μια εκπληκτική μορφή, έτσι όπως τον είδα από τις φωτογραφίες. Μου θυμίζει κάποιους πίνακες της Αναγέννησης ο τρόπος που στρέφει το κεφάλι του. Εχει μια αμεσότητα το βλέμμα του Ερμή προς το θεατή που είναι συγκλονιστική, σε συναρπάζει. Καταλαβαίνεις όλο αυτό που πρόκειται να διαμειφθεί, μεταξύ θανάτου και ζωής».

 

%CE%B1%CE%BC%CF%86%CE%B9%CF%80%CE%BF%CE%

Το καταλαβαίνεις με έναν τρόπο πολύ ποιητικό…

Είναι πράγματι πάρα πολύ ποιητική όλη η σύλληψη για ψηφιδωτό. Η Περσεφόνη οδηγείται στον Κάτω Κόσμο κι έτσι γίνεται χειμώνας στη γη. Υπάρχει μια μεταφορά ότι και η απουσία του νεκρού θα φέρει χειμώνα στη γη. Συνήθως έχουνε πολύ πιο ρεαλιστικές απεικονίσεις επειδή πρόκειται για μια τέχνη σκληρή και αδρή. Βλέπουμε μυθολογικές σκηνές σε δημόσιους χώρους ή σκηνές κυνηγιού σε ανδρώνες, σε μέρη όπου μεγαλώνουν άνδρες. Και αυτό επειδή το κυνήγι αποτελεί ανδρική δραστηριότητα και παράλληλα δραστηριότητα που παραπέμπει σε ευγενή καταγωγή. Οπως το βασιλικό κυνήγι του λιονταριού ή το κυνήγι της ελάφου στην Πέλλα. Γενικά υπάρχει μεγάλη σχέση μεταξύ της θεματογραφίας του ψηφιδωτού και της λειτουργίας του χώρου στον οποίο βρίσκεται. Στο ταφικό μνημείο της Αμφίπολης η αρχιτεκτονική σύλληψη είναι μοναδική. Εχουμε τις Σφίγγες, τις Καρυάτιδες, τώρα αυτό το υπέροχο ψηφιδωτό και ποιος ξέρει τι άλλο ακόμα θα «βγάλει» η ανασκαφή.Πρόκειται πραγματικά για ένα μοναδικό σύνολο. Το δε ψηφιδωτό, για το οποίο μπορώ να μιλήσω, με την ιδιότητά μου ως καλλιτέχνιδος και όχι ως αρχαιολόγου, είναι εξαιρετικής ποιότητας. Με υπέροχα χρώματα, εκπληκτικά. Το «πλάσιμό» του είναι πολύ πιο ζωγραφικό απ’ ό,τι σε άλλα παρόμοια βοτσαλωτά ψηφιδωτά. 

Αναφερθήκατε προηγουμένως στη σχέση της θεματολογίας του ψηφιδωτού με το χώρο στον οποίο βρίσκεται. Ποια άλλα στοιχεία καθορίζουν αυτή τη σχέση;

Επειδή το ψηφιδωτό είναι μια διακόσμηση προσπαθεί πάντα όταν είναι σε ένα αρχιτεκτόνημα να μην πάρει το ρόλο του αρχιτεκτονήματος. Δηλαδή όταν είναι τοιχογραφία δεν πρέπει να βγάζει ψεύτικο ανάγλυφο, ούτε ψεύτικο βάθος φόντου. Δεν πρέπει να ξεφεύγει από την επιφάνεια του τοίχου. Οταν είναι δάπεδο δεν πρέπει να βγάζει βάθος. Δεν μπορείς να περπατήσεις πάνω σε κάτι που σου δημιουργεί την αίσθηση ότι θα σε «ρουφήξει». Είναι πολύ βασικό στην αρχιτεκτονική του χώρου να μη δημιουργούνται «τρύπες» εφόσον το ψηφιδωτό παίζει ένα διακοσμητικό ρόλο. Κι εκεί ακριβώς βρίσκεται η μεγαλοπρέπεια αυτού του υλικού. Γιατί παρόλο που στέκεται πάντα στην επιφάνεια, έχει μοναδική εικαστική αξία. Παρόλο που είναι διακόσμηση, δεν είναι τελικά διακόσμηση. Πρόκειται για μοναδικά έργα τέχνης που, κατά κάποιον τρόπο, ισορροπούν στο κενό. Το ίδιο ισχύει με τις τοιχογραφίες στις εκκλησίες. Υπάρχει το χρυσό φόντο μέσα από το οποίο οι μορφές βγαίνουν μυστηριακές και κατά κάποιον τρόπο προσπαθούν να αναιρέσουν την αρχιτεκτονική μορφή του κτιρίου. Δηλαδή προσέχει κανείς μόνο αυτούς τους άγιους που συνήθως κοιτάνε κατάματα το θεατή. Οπως συμβαίνει με τα επιτοίχια ψηφιδωτά, έτσι και στο ψηφιδωτό της Αμφίπολης οι μορφές αυτές στέκονται στην επιφάνεια, είναι όμως περίτεχνα πλασμένες χωρίς να δημιουργούν βάθος με προοπτική. Το ίδιο βλέπουμε και στο μεγάλο ψηφιδωτό του Αλεξάνδρου που αποκαλύφθηκε στην Πομπηία. 


AlexMos.jpg

 

Πρόκειται για ένα από τα πιο διάσημα ψηφιδωτά έργα…

Είναι τόσο σημαντικό αυτό το ψηφιδωτό ώστε με λίγους ανθρώπους και με ελάχιστα στοιχεία εικονίζεται μια από τις επιβλητικότερες πολεμικές σκηνές στην ιστορία της τέχνης. Γι’ αυτό και ο ο Γκαίτε βλέποντας ένα σκίτσο έγραψε: «Η εποχή μας και οι μελλοντικές εποχές δεν θα μπορέσουν να αποδώσουν δικαιοσύνη σε αυτό το θαύμα της τέχνης και ύστερα από μελέτη και εξέταση θα είμαστε υποχρεωμένοι να ξαναγυρίσουμε και πάλι σε μια φάση καθαρού και απλού θαυμασμού». Υπάρχει μια τρομερή σοφία στον τρόπο σύλληψης αυτού του ψηφιδωτού και στην οικονομία των υλικών και της αφήγησης.

Στο ψηφιδωτό της Αμφίπολης ποια άλλα στοιχεία σάς προκαλούν το θαυμασμό; 

Εκτός από τη μορφή του Ερμή, με το εξαιρετικό πλάσιμό του, τον τρόπο που κοιτάζει το θεατή, είναι εξαιρετικές οι μορφές των αλόγων. Είναι πάρα πολύ καλά δουλεμένα γιατί φαίνονται όλες οι λεπτομέρειες με τις μικρές χρωματικές διαβαθμίσεις. Σε συνδυασμό με το γεγονός ότι το ένα άλογο είναι πιο μπροστά και το άλλο πιο πίσω, πείθεσαι ότι αυτό το άρμα κινείται πολύ γρήγορα και έντονα. Η παράσταση των επιπέδων όπου ισορροπούν τα άλογα και οι μορφές δημιουργούν μια περίτεχνη αυταπάτη βάθους.

Οι καλλιτέχνες που δημιουργούσαν τόσο ποιοτικά ψηφιδωτά έργα ήταν παράλληλα και εξαιρετικοί ζωγράφοι;

Πιστεύω ότι αποκλείεται να μην ξέρανε από ζωγραφική. Οι καλλιτέχνες που ασχολούνται με το ψηφιδωτό είναι πάντα καλλιτέχνες που προέρχονται από το χώρο της ζωγραφικής ή και της γλυπτικής και γνωρίζουν πάρα πολύ καλά σχέδιο. Το ψηφιδωτό είναι ένα υλικό που δεν μπορείς να το δουλέψεις χωρίς σχέδιο. Δεν μπορείς να περάσεις μια λαζούρα και να κρύψεις κάτι ή να το αλλάξεις μετά. Πρέπει να έχεις μεγάλη εμπειρία για να συνθέσεις τις μορφές και τα υπόλοιπα στοιχεία της σύνθεσης. Αρα χρειάζεται πολύ καλή οργάνωση και εξαιρετικό σχέδιο. Από αυτό συμπεραίνω ότι οι τεχνίτες που επελέγησαν για να κάνουν τα ψηφιδωτά, ας πούμε της Πέλλας και της Αμφίπολης, πρέπει να ήταν από τους καλύτερους της εποχής.

Προφανώς δεν δουλεύανε μόνοι τους…

Πιθανόν να υπήρχαν και βοηθοί οι οποίοι μαζεύανε τα βότσαλα, κάνανε τις βοηθητικές εργασίες. Αυτό το γνωρίζουμε σίγουρα για τα αυτοκρατορικά συνεργεία της Κωνσταντινούπολης, επειδή υπάρχουν πολλές μαρτυρίες. Γνωρίζουμε, δηλαδή, ότι άλλοι μαζεύανε τις ψηφίδες, οι πιο ταπεινοί εργάτες ας πούμε του συνεργείου, άλλοι τις κόβανε -δεν είχανε άλλη δουλειά, μόνο κόβανε ψηφίδες-, άλλοι τις ταξινομούσανε. Κάποιος έκανε την ψηφοθέτηση στα αρχικά σχέδια, άλλος την έκανε μόνο σε ρούχα. Οι εξαιρετικοί καλλιτέχνες κάνανε μόνο τα πρόσωπα. Στον Οσιο Λουκά, στη Φωκίδα, έχουμε διαφορετικής τεχνοτροπίας πρόσωπα. Τα είχαν αναλάβει εξολοκλήρου διαφορετικοί καλλιτέχνες, δεν ξέρουμε ποιοι φυσικά. 

Μας περιγράφετε μια εξαιρετικά χρονοβόρα καλλιτεχνική διαδικασία.

Οπωσδήποτε πολύ χρονοβόρα. Ο καθένας μπορεί να καταλάβει ότι δεν είναι εύκολη η επιλογή των υλικών, των χρωμάτων, το στάδιο της κατασκευής. Απαιτεί πολύ χρόνο και χρήμα. Πάντα τα ψηφιδωτά -ειδικά στη βυζαντινή περίοδο- βλέπουμε ότι τα χρησιμοποιούν οι αυτοκράτορες ως επίδειξη πλούτου. Δεν είναι τυχαίο ότι την εποχή του Ιουστινιανού και της Θεοδώρας έγιναν τα υπέροχα ψηφιδωτά της Ραβέννας με ημιπολύτιμους λίθους και χρυσό και αναδείχτηκε το ψηφιδωτό ως το τελειότερο μέσο έκφρασης ολόκληρης της βυζαντινής εποχής.

 

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Επισκέπτης
Αυτό το θέμα είναι πλέον κλειστό για περαιτέρω απαντήσεις.

  • Δημιουργία νέου...