Προς το περιεχόμενο

Night Trap: Ο “άγνωστος” τίτλος που οδήγησε στη δημιουργία του ESRB


Ocelote

Προτεινόμενες αναρτήσεις

Δημοσ. (επεξεργασμένο)

Το 1992 ήταν η χρονιά που κυκλοφόρησαν μεταξύ άλλων τίτλοι που μνημονεύουμε μέχρι και σήμερα: Super Mario Kart, Alone in the Dark, Super Mario Land 2: 6 Golden Coins, Indiana Jones and the Fate of Atlantis, Sonic the Hedgehog 2, Final Fantasy V, Ecco the Dolphin, Mortal Kombat.

Σίγουρα θα πρέπει να κατέβει κανείς αρκετά κάτω στη λίστα μέχρι να συναντήσει το Night Trap, ένα δημιούργημα της Digital Pictures για λογαριασμό της SEGA –αποκλειστικότητα, τότε, του SEGA CD. Τι το ιδιαίτερο είχε το συγκεκριμένο; Το κόνσεπτ του ήταν τόσο “ιδιαίτερο” που απασχόλησε μέχρι και τη Γερουσία των ΗΠΑ, οδηγώντας επί της ουσίας στη σύσταση του ESRB, της Επιτροπής Χαρακτηρισμού Ψυχαγωγικού Λογισμικού της χώρας και τη δημιουργία του συστήματος αξιολόγησης που υπάρχει μέχρι και σήμερα!

Δημοσιευμένη Εικόνα

Όλα ξεκίνησαν…

…πριν από 32 χρόνια και συγκεκριμένα το 1985, όταν ο Τομ Ζίτο ξεκίνησε να δουλεύει πάνω σε μία νέα κονσόλα. Επρόκειτο για το Control-Vision, ένα σύστημα που χρησιμοποιώντας βιντεοκασέτες (VHS) αντί cartridges, θα προσέφερε gaming εμπειρίες που θα παρέπεμπαν περισσότερο σε διαδραστικές ταινίες –συνδυάζοντας full motion video (FMV) με ένα βασικό gameplay. Η ιδέα του Ζίτο άρεσε στη Hasbro η οποία και τη χρηματοδότησε με $7 εκατ. επιτρέποντάς του να προχωρήσει στη δημιουργία των πρώτων τίτλων. Η αρχή έγινε με τρία μικρά, δοκιμαστικά παιχνίδια για να ακολουθήσουν δύο πλήρη, μεγαλύτερα: το Night Trap και το Sewer Shark.

Το μπάτζετ των δύο τίτλων ήταν εντυπωσιακό για την εποχή: $1,5 εκατ. για το Night Trap και $3 εκατ. για το Sewer Shark –λογικό, αν σκεφτεί κανείς πως απαιτούνταν τόσο προγραμματισμός όσο και γυρίσματα. Κανείς τους όμως δεν έμελλε να κυκλοφορήσει στην ώρα του, αφού μόλις δύο μήνες πριν το λανσάρισμα του Control-Vision, η Hasbro επικαλούμενη την υψηλή του τιμή (ξεκινούσε στα $299, όταν το NES κόστιζε περί τα $100) ακύρωσε ολόκληρο το πρότζεκτ! Ο Ζίτο φρόντισε να αγοράσει τα δικαιώματα των παιχνιδιών και δικαιώθηκε για την επιλογή του τρία χρόνια αργότερα, καθώς η SEGA που στο μεταξύ έψαχνε launch τίτλους για το SEGA CD, επικοινώνησε μαζί του εκδηλώνοντας το ενδιαφέρον της.

Το Night Trap έκανε τη μετάβαση από το VHS στο CD-ROM και κυκλοφόρησε στο SEGA CD το 1992 –πέντε χρόνια δηλαδή μετά τα γυρίσματά του! Και κάπου εκεί άνοιξαν οι ασκοί του Αιόλου…

Δημοσιευμένη Εικόνα

Λίγα λόγια για το Night Trap

Η ιδέα πίσω από το παιχνίδι ήταν αν μη τι άλλο πρωτότυπη. Ο παίκτης αναλάμβανε τον ρόλο του μέλους μιας ομάδας ειδικών δυνάμεων (S.C.A.T. από το SEGA Control Attack Team) η οποία ερευνούσε την εξαφάνιση μιας ομάδας νεαρών κοριτσιών σε μία έπαυλη. Με μία νέα κοριτσοπαρέα να ετοιμάζεται να επισκεφθεί την οικία της οικογένειας Martin, ο παίκτης έχοντας πρόσβαση στο κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης θα προσπαθούσε να ξεδιαλύνει το μυστήριο, φροντίζοντας να τη βγάλουν καθαρή οι ανέμελες δεσποσύνες –μεταξύ των οποίων υπήρχε και μία μυστική πράκτορας.

[ακολουθούν spoilers]

Όπως αντιλαμβανόταν στην πορεία, οι εξαφανίσεις οφείλονταν σε μια ομάδα βαμπίρ που τρέφονταν με αίμα, μέλη της οποίας ήταν και οι ίδιοι οι οικοδεσπότες! Έτσι, ήταν στο χέρι του ενεργοποιώντας τις σωστές παγίδες την κατάλληλη στιγμή, να σώσει τα κορίτσια και να εξουδετερώσει την απειλή. Η δράση εξελισσόταν αποκλειστικά μέσω FMV με τον παίκτη να αλλάζει δωμάτιο και να καθορίζει τις παγίδες μέσω ενός μενού. Το φινάλε μάλιστα του τίτλου, εξαρτάτο από τα κοράσια που θα κατάφερνε να σώσει εν τέλει ο παίκτης –χαρακτηριστικό ιδιαίτερα εντυπωσιακό για τα δεδομένα της εποχής.



Γιατί τέτοιος χαμός;

Αν και το παιχνίδι δεν ήταν ιδιαίτερα βίαιο –με εξαίρεση κάποιες μεμονωμένες σκηνές- και δεν έκανε χρήση γυμνού, το γεγονός πως στηριζόταν αποκλειστικά σε βίντεο με πραγματικούς ηθοποιούς –με αποτέλεσμα η όλη εμπειρία να δείχνει ιδιαίτερα ρεαλιστική- ήταν αυτό που το έφερε στο μάτι του κυκλώνα. Το Night Trap και το Mortal Kombat ήταν οι δύο τίτλοι που χρησιμοποιήθηκαν από τον γερουσιαστή Τζο Λίμπερμαν το 1993, στην προσπάθειά του να αποδείξει πώς “τα videogames διέφθειραν την αμερικανική νεολαία”, κι αν το μεν Mortal Kombat ήταν αναμενόμενο πως θα “καιγόταν” από τα βίαια fatalities του, το δε Night Trap “την πάτησε” από τον τρόπο που αντιμετώπιζε το γυναικείο φύλο και τη ρεαλιστική απεικόνιση των σκηνών βίας. Το θέμα έφτασε μέχρι και τη Γερουσία των ΗΠΑ, ενώ καλύφθηκε από κορυφαίες εφημερίδες όπως η Washington Post, οι Times της Νέας Υόρκης και η USA Today.

SEGA και Nintendo βρέθηκαν ενώπιον της επιτροπής που ανέλαβε να εξετάσει την υπόθεση, μόνο που η συμπεριφορά των εκπροσώπων τους (Χάουαρντ Λίνκολν, πρόεδρος της Nintendo of America και Μπιλ Ουάιτ, αντιπρόεδρος της SEGA of America) ήταν επιεικώς απαράδεκτη. Η Nintendo υιοθέτησε μία συντηρητική στάση, υποστηρίζοντας ότι τα παιχνίδια που κυκλοφορούσαν στις κονσόλες της ήταν για παιδιά. Η SEGA από την άλλη, την κατηγόρησε προβάλλοντας βίντεο από βίαιους τίτλους που έτρεχαν σε συστήματά της Nintendo, επιστρατεύοντας ακόμα και το Super Scope, το οποίο και παρουσίασε ενώπιον της επιτροπής! Ο ίδιος ο γερουσιαστής Λίμπερμαν, σε συνέντευξή του αργότερα, είχε δηλώσει έκπληκτος με τον πόλεμο που είχαν ανοίξει οι δύο εταιρείες, όταν άπαντες τις περίμεναν να εμφανιστούν ενωμένες, διατηρώντας κοινή γραμμή πλεύσης.

Δημοσιευμένη Εικόνα

Ουδέν κακόν αμιγές καλού

Τον Φεβρουάριο του ’94, δύο μήνες μετά την ακρόαση της υπόθεσης δηλαδή, ο Λίμπερμαν πρότεινε τη δημιουργία μίας ομοσπονδιακής επιτροπής η οποία θα φρόντιζε για τη θέσπιση ενός πλαισίου αξιολόγησης videogames. Η μοναδική περίπτωση να μην προχωρούσε το πλάνο του, θα ήταν αν οι εταιρείες κατάφερναν να τα βρουν μεταξύ τους, κάτι που, ώ του θαύματος, συνέβη. Nintendo, SEGA, Acclaim και Electronic Arts μεταξύ άλλων κάθισαν στο ίδιο τραπέζι ιδρύοντας την Interactive Digital Software Association (IDSA), έναν συνεταιρισμό που θα προασπιζόταν τα συμφέροντά τους στην Ουάσινγκτον και που στο μέλλον θα μετεξελισσόταν στην Entertainment Software Association –τη γνωστή μας ESA που διοργανώνει σε ετήσια βάση την E3. Σε ό,τι αφορά την αξιολόγηση των videogames, η IDSA θα στελέχωνε και θα διαχειριζόταν έναν ανεξάρτητο φορέα, το Entertainment Software Ratings Board ή αλλιώς το ESRB!

Μερικούς μήνες αργότερα, το ESRB παρουσίαζε στο Κογκρέσο τις προτάσεις του σε ό,τι αφορά τις βαθμίδες αξιολόγησης videogames –δεν απείχαν ιδιαίτερα από αυτές που ισχύουν και σήμερα ενώ θύμιζαν αρκετά το σύστημα που χρησιμοποιούσε ήδη η SEGA. Το σύστημα τέθηκε σε ισχύ από την 1η Σεπτεμβρίου του 1994 με το ESRB να προσλαμβάνει αξιολογητές οι οποίοι παρακολουθούσαν βιντεοκασέτες με το gameplay τίτλων, “μοιράζοντας” ακολούθως τα κατάλληλα ratings. Το ESRB είναι επιφορτισμένο με την αξιολόγηση των videogames για την αγορά των ΗΠΑ. Στην Ευρώπη το αντίστοιχο σύστημα είναι το PEGI (Pan European Game Information) το οποίο αναπτύχθηκε από την Interactive Software Federation of Europe και χρησιμοποιείται ανελλιπώς από τον Απρίλιο του 2003.

Δημοσιευμένη Εικόνα

Night Trap vs. Mortal Kombat

Αν και το Mortal Kombat ήταν αδιαμφισβήτητα ο “σταρ” της υπόθεσης (τα βίαια fatalities του, σε συνδυασμό με το ρεαλιστικό animation των χαρακτήρων, το είχαν μυθοποιήσει στα arcades), το Night Trap αποτέλεσε το “αουτσάιντερ”, τον τίτλο που κανείς δεν θα μπορούσε να φανταστεί πως θα έπαιζε τόσο σημαντικό ρόλο στην καμπάνια των γερουσιαστών Λίμπερμαν και Κολ. SEGA και Nintendo μπορεί να είχαν στραμμένη την προσοχή τους σχεδόν αποκλειστικά στον τίτλο της Midway (το “ΜΚ” άλλωστε πούλησε πέντε φορές περισσότερα αντίτυπα στο Genesis/Mega Drive της SEGA σε σχέση με το SNES, καθώς η Nintendo ενέκρινε μία πιο “σοφτ” εκδοχή του τίτλου χωρίς πολλή βία), όμως το Night Trap ήταν εκείνο που με τα FMV του, ανάγκασε τη βιομηχανία του gaming να ανασυνταχθεί.

Όσο για τη συνέχεια των δύο IP; Το μεν Mortal Kombat εξελίχθηκε σε μία από τις δημοφιλέστερες σειρές fighting (μαζί με τα Tekken και Street Fighter) μετρώντας 22 κυκλοφορίες και περισσότερες από 35 εκατ. πωλήσεις συνολικά. Το δε Night Trap αν και αρχικά αποσύρθηκε με συνοπτικές διαδικασίες από τα ράφια των καταστημάτων, μόλις καταλάγιασε ο θόρυβος διατέθηκε στο SEGA 32X, το 3DO και τους υπολογιστές (Mac OS, DOS) –με διαφορετικό εξώφυλλο για ευνόητους λόγους. Σε λίγους μήνες μάλιστα, ετοιμάζεται να κάνει δυναμικό comeback, στην επέτειο των 25 ετών από την αρχική του κυκλοφορία, αφού θα κυκλοφορήσει σε περιορισμένο αριθμό αντιτύπων από τη Limited Run Games σε PS4 και Xbox One –με τα εξώφυλλα των SEGA CD & 32X! Τον νου σας…

Επεξ/σία από Ocelote
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημοσ. (επεξεργασμένο)

Το Night Trap δεν θα βγει με 2 εξωφυλλα αλλα με 3.

Το τρίτο θα το παρουν αποκλειστικα οσοι εχουν μαζεψει 40 tickets απο προηγουμενες κυκλοφορίες της εταιρειας. Προσωπικά στοχευω και στα 3 εξωφυλλα απλά όσοι δεν έχουν ιδέα για αυτές τις σπάνιες κυκλοφορίες να ξέρουν ότι εξαντλούνται σε 2-3 λεπτά με το ρολόι οπότε να εξασκηθούν στην πληκτρολόγηση.

Επεξ/σία από xaerialtwistx
  • Like 2
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Ocelote, το embedded YT στο αρθρο σου δεν δουλευει.

Million thanks :) Είναι έτοιμο!

 

 

Επίσης, για όσους ενδιαφέρονται, το link από την επανακυκλοφορία του τίτλου από τη Limited Run Games, είναι αυτό: https://limitedrungames.com/collections/games/products/limited-run-74-night-trap-ps4

  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Τρελή μπίζνα το Limited Run Games. Έχω πάρει καναδυό παιχνιδάκια από εκεί αλλά πραγματικά αισθάνομαι τυχερός αφού, οι πιο χωμένοι στο κόλπο θα σας επιβεβαιώσουν ότι εξαφανίζονται σε μερικά λεπτά. Το συγκεκριμένο πάντως στο eBay ήδη πάει πενηντάρικο (χωρίς τα μεταφορικά), οπότε σαν "πακετάκι" νομίζω πως θα "γράψει" όμορφα...

  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Τρελή μπίζνα το Limited Run Games. Έχω πάρει καναδυό παιχνιδάκια από εκεί αλλά πραγματικά αισθάνομαι τυχερός αφού, οι πιο χωμένοι στο κόλπο θα σας επιβεβαιώσουν ότι εξαφανίζονται σε μερικά λεπτά. Το συγκεκριμένο πάντως στο eBay ήδη πάει πενηντάρικο (χωρίς τα μεταφορικά), οπότε σαν "πακετάκι" νομίζω πως θα "γράψει" όμορφα...

 

 

Έχω όλη την PS Vita συλλογή της LRG και αρκετά PS4. Το DariusBurst CS ειχε εξαντληθει σε λιγοτερο απο 5 λεπτα, αυτο περιμενω να φυγει σε 3-4 λεπτά.

 

Κάτι που δεν εχει αναφερθει ειναι πως θα βγει και με το μουσικο θεμα του παιχνιδιου σε βινυλιο σε ελαχιστα αντιτυπα (νομιζω 500). 

  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Εγγραφείτε με νέο λογαριασμό στην κοινότητα μας. Είναι πανεύκολο!

Δημιουργία νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
  • Δημιουργία νέου...