Acmilangr2 Δημοσ. 25 Ιανουαρίου 2019 Δημοσ. 25 Ιανουαρίου 2019 (επεξεργασμένο) Τι είναι 60Hz; τι είναι 144Hz,τι είναι 1080p;1440p; τι είναι 60fps;τι είναι V-SYNC; τι είναι Freesync; τι είναι G-SYNC; Τι είναι το HDR; Τι είναι το 16:9; Τι είναι το 21:9;Τι είναι Tearing; Επειδή υπάρχουν πολλοί νέοι στην τεχνολογία του PC (Gaming) είπα να φτιάξω ένα μικρό οδηγό επεξήγησης κάποιων ερωτήσεων που ενδεχομένως θα έχουν. Τι είναι τα 60hz/75hz/144hz;FPS; Κάθε οθόνη έχει έναν ρυθμό ανανέωσης που μετριέται σε HZ. Αυτό που βλέπουμε στην οθόνη ανανεώνεται συνεχώς. Το πόσες φορές ανανεώνεται ανά δευτερόλεπτο μετριέται σε HZ. Δηλαδή αν παράδειγμα μία οθόνη έχει ρυθμό ανανέωσης 60ΗΖ σημαίνει ότι αυτό που βλέπουμε ανανεώνεται 60 φορές το δευτερόλεπτο. Όσα περισσότερα είναι τα HZ τόσο μειώνεται το «τρέμουλο» της εικόνας (από τα 60HZ και επάνω δεν υπάρχει διαφορά στο τρέμουλο, όμως υπάρχουν χρήστες που κουράζονται τα μάτια τους όταν δουλεύουν πάνω σε μία οθόνη για πολλές ώρες και δεν έχει μεγάλο ρυθμό ανανέωσης (100+hz)). Όταν η οθόνη έχει πολλά HZ η μετακίνηση των παραθύρων καθώς και το «σκρολάρισμα» μιας ιστοσελίδας στα windows είναι πιο ομαλά στο μάτι. Το πιο σημαντικό όμως πλεονέκτημα σε μία οθόνη που έχει μεγάλο ρυθμό ανανέωσης (HΖ) είναι ότι μπορεί να «δείξει» περισσότερα καρέ ανά δευτερόλεπτο σε βίντεο και παιχνίδια. Είναι τα λεγόμενα FPS (Frame Per Second) και είναι κάτι που απασχολούσε μία ζωή το gaming. Όσα περισσότερα είναι τα FPS τόσο πιο ομαλή είναι η κίνηση και ευχάριστη στο μάτι. Έτσι όταν μία οθόνη είναι 60ΗΖ μπορεί να “δείξει» μέχρι 60FPS (144fps σε 144hz αντίστοιχα κλπ). Εάν όμως ένα παιχνίδι «στείλει» στην οθόνη περισσότερα FPS από όσα είναι τα HZ της οθόνης τότε προκαλείται το φαινόμενο Tearing. Δηλαδή κάποιες εικόνες (καρέ) έρχονται στην οθόνη που δεν «προλαβαίνει» να τις δείξει αφού είναι περισσότερα από αυτά που μπορεί να «δείξει». Tearing επίσης προκαλείται ακόμα και όταν τα fps είναι λιγότερα από τα HZ της οθόνης επειδή δεν υπάρχει σωστός συγχρονισμός μεταξύ της οθόνης και της κάρτας γραφικών. Για να επιλυθεί το πρόβλημα αυτό χρειάζονται μέθοδοι συγχρονισμού όπως το V-SYNC, FreeSync, G-SYNC. Δείγμα Tearing στην φωτογραφία. V-SYNC (Κάθετος συγχρονισμός). Για να εξαλειφθεί το πρόβλημα του Tearing, υπάρχει μία μέθοδος που λέγεται V-SYNC. Με το V-SYNC η κάρτα συγχρονίζει τα FPS που «στέλνει» (κάνει rendering πιο σωστά) με τον ρυθμό ανανέωσης. Για να γίνει σωστά αυτό όμως θα πρέπει τα FPS να έχουν τον ίδιο αριθμό με τον ρυθμό ανανέωσης της οθόνης (HZ). To V-SYNC αυτομάτως περιορίζει τα επιπλέον fps που υπάρχουν σε σχέση με το μέγεθος των HZ της οθόνης. Έτσι τα FPS είναι σταθερά. Παράδειγμα 60fps σε 60hz oθόνη. Τότε έχουμε τέλειο συγχρονισμό και δεν υπάρχει ίχνος Tearing. Όμως τότε έχουμε 2 προβλήματα. Το πρώτο είναι το αυξημένο INPUT LAG. Input lag είναι η καθυστέρηση εντολών που δίνει ο χρήστης στο πληκτρολόγιο/ποντίκι/gamepad μέχρι αυτό να εμφανιστεί στην οθόνη. Όταν παράδειγμα κάνετε κλικ με το ποντίκι σε ένα παιχνίδι για να πυροβολήσετε, αυτό στην οθόνη φαίνεται μετά από έναν Χ χρόνο (milliseconds). Όσο περισσότερο είναι το input lag τόσο μεγαλύτερη η καθυστέρηση εντολών. Το Input lag σχετίζεται άμεσα με την οθόνη. Υπάρχουν οθόνες με χαμηλό και υπάρχουν οθόνες (κυρίως τηλεοράσεις) με πολύ υψηλό. Το V-SYNC προσθέτει επιπλέον input lag στο υπάρχων που έχει η οθόνη. Το δεύτερο και μεγάλο πρόβλημα του V-SYNC είναι ότι θα πρέπει η κάρτα γραφικών να έχει την δύναμη να «στέλνει» πάντα παραπάνω FPS από όσο είναι ο ρυθμός ανανέωσης της οθόνης , δηλαδή σε μία οθόνη 60HZ να έχει minimum 60FPS ώστε να “κλειδώνει” σταθερά στα 60fps για να υπάρχει συγχρονισμός, Αν όμως δεν το καταφέρει αυτό, τότε (επειδή δεν υπάρχει άλλη επιλογή) συγχρονίζει στο μισό του ρυθμού ανανέωσης, δηλαδή στα 30FPS. Οπότε ακόμα και αν η κάρτα γραφικών στέλνει 59FPS εμείς στην ουσία βλέπουμε 30FPS. Για αυτό και είναι πολύ ενοχλητικό όταν πέφτει από τα 60 στα 59. Γιατί στην ουσία πέφτει από τα 60 στα 30fps. G-SYNC/FREESYNC Εδώ και πολλά χρόνια οι οθόνες (και πρόσφατα οι νέες τηλεοράσεις) έχουν τεχνολογικά αναβαθμιστεί στο ρυθμό ανανέωσης τους. Πλέον υπάρχουν οθόνες που έχουν μεταβλητό ρυθμό ανανέωσης και πλεονεκτούν πολύ (σε gaming) από τις απλές οθόνες. Αυτές οι οθόνες μεταβάλουν σε πραγματικό χρόνο το ρυθμό ανανέωσης (HZ). Έτσι έχουμε το πλεονέκτημα ότι μπορούμε να έχουμε οποιοδήποτε αριθμό fps χωρίς να έχουμε Tearing.Το «οποιοδήποτε» βέβαια δεν είναι απόλυτα ακριβές αφού αυτές οι οθόνες έχουν περιορισμένο εύρος που μπορούν να το κάνουν αυτό (πχ 40-75hz). Έτσι το μόνο που χρειάζεται είναι ένας τρόπος να επικοινωνεί η κάρτα γραφικών με την οθόνη ώστε να γίνεται συγχρονισμός ανά πάσα στιγμή. Για παράδειγμα όταν η κάρτα «στέλνει» 50fps να «επικοινωνεί» με την οθόνη προηγουμένως ώστε και αυτή με την σειρά της να μεταβάλει τον ρυθμό της στα 50hz πριν δείξει το συγκεκριμένο καρέ. Η NVIDIA το ονομάζει G-SYNC ενώ η AMD το ονομάζει FREESYNC. Οι οθόνες μεταβλητό ρυθμό ανανέωσης ή θα είναι G-SYNC η θα είναι FREESYNC και κάθε μία είναι συμβατή μόνο με την αντίστοιχη εταιρία (NVIDIA-GSYNC και AMD-FREESYNC) . Οι διαφορές μεταξύ τους είναι οι εξής: -Οι οθόνες με G-SYNC έχουν ένα εξτρά τσιπ (hardware) το οποίο επιβαρύνεται στην τελική τιμή ενώ οι FREESYNC οθόνες το κάνουν απλά μέσω software. Δηλαδή οι οθόνες freesync είναι πάντα πιο φθηνές -Κάποιες οθόνες G-SYNC έχουν μεγαλύτερο εύρος από τις FREESYNC. (πχ 30-60 έναντι 45-60 μιας freesync) -Υπάρχουν αναφορές που λένε ότι οι FREESYNC οθόνες έχουν ελαφρύ φαινόμενο ghosting. (Δεν μπορώ να το επιβεβαιώσω) -Το Freesync (προς στιγμήν τουλάχιστον) δεν είναι συμβατό με HDR1000 (θα εξηγηθεί αργότερα περι HDR) Πρόσφατα η NVIDIA διέθεσε Drivers που επιτρέπουν τις οθόνες με Freesync να είναι συμβατές με το GSYNC. Αυτό σημαίνει ότι πλέον μπορούμε να έχουμε Freesync οθόνη συνδεμένη με NVIDIA καρτα γραφικών και να εκμεταλευτούμε τον μεταβλητό ρυθμό ανανέωσης H συνέχεια όταν θα έχω χρόνο, θα γίνεται συνεχώς edit με προσθήκες και διορθώσεις Επεξ/σία 26 Ιανουαρίου 2019 από Acmilangr2 17 2
Acmilangr2 Δημοσ. 26 Ιανουαρίου 2019 Μέλος Δημοσ. 26 Ιανουαρίου 2019 Έγινε update περί V-SYNC Έγινε update περί G-SYNC/FREESYNC
Προτεινόμενες αναρτήσεις
Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε
Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο
Δημιουργία λογαριασμού
Εγγραφείτε με νέο λογαριασμό στην κοινότητα μας. Είναι πανεύκολο!
Δημιουργία νέου λογαριασμούΣύνδεση
Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.
Συνδεθείτε τώρα