Το 2017 ήταν αδιαμφισβήτητα η χρονιά των loot boxes στο gaming καθώς οι εταιρείες του χώρου, η μία μετά την άλλη κατέφευγαν στην υιοθέτησή τους –ανεξαρτήτως είδους και κατηγορίας παιχνιδιού. Κάποιες πιο διακριτικά, άλλες πιο άγαρμπα, δημιούργησαν μία μόδα που το κοινό δεν είδε με καθόλου καλό μάτι –με την EA να “λούζεται” την αποτυχία του Battlefront 2 και εν τέλει να πληρώνει το μάρμαρο.

Μέσα στον χαμό των loot boxes, της μεθόδου που βρήκε η βιομηχανία του gaming να “επεκτείνει” ακόμα και single player εμπειρίες, προσδίδοντάς τους χαρακτήρα υπηρεσίας και όχι προϊόντος, την εμφάνισή του έκανε το Fortnite Battle Royale. Το mode του ομώνυμου τίτλου της Epic που προέκυψε ως απάντηση στο PUBG, ξεπέρασε γρήγορα σε παίκτες και δημοτικότητα τον τίτλο της PUBG Corporation έχοντας ως μεγάλο του όπλο τη δωρεάν διάθεσή του.

Το φινάλε του 2017 μπορεί να βρήκε το PUBG μπροστά σε τζίρο, όμως τη φετινή χρονιά η κατάσταση έχει αλλάξει ολοκληρωτικά, με το Fortnite να βρίσκει τον τρόπο να πείσει τους παίκτες του να βάλουν το χέρι στην τσέπη. Το Battle Pass του έχει γίνει αποδεκτό χωρίς αντιδράσεις από την κοινότητα των παικτών του, δείχνοντας τον δρόμο σε ολόκληρη τη βιομηχανία για ένα νέο μοντέλο συνδρομής.

large.fortnite-pass-2.jpg.72cb9fb56439c0

Σεζόν: η μαγική λέξη

Τι έκανε λοιπόν η Epic; Δημιούργησε “σεζόν”, περιόδους δηλαδή με το πέρας των οποίων μηδενίζεται η πρόοδος του κάθε παίκτη. Κατά τη διάρκειά τους, εκείνος έχει τη δυνατότητα να ξεκλειδώσει επιπλέον περιεχόμενο διακοσμητικού χαρακτήρα, ολοκληρώνοντας μικρές αποστολές: αν παίζει το παιχνίδι δωρεάν, τον περιμένουν απλές ανταμοιβές, αν έχει πληρώσει, παίρνει ακόμα περισσότερες και εντυπωσιακότερες. Όλοι κερδίζουν κι από κάτι δηλαδή, απλά εκείνος που έχει δώσει τον οβολό του, μεταξύ άλλων, ανταμείβεται ένα “κλικ” καλύτερα και συχνότερα.

Με τον τρόπο αυτό, οι παίκτες αφ’ ενός έχουν κίνητρο για να συνεχίζουν να παίζουν, αφού γνωρίζουν εξ αρχής τι τους περιμένει ανάλογα με τις επιδόσεις τους και παράλληλα πως αν δεν το ξεκλειδώσουν πριν τη λήξη της σεζόν, δεν θα έχουν τη δυνατότητα να το αποκτήσουν ποτέ ξανά. Στους νέους παίκτες μάλιστα, το σύστημα της Epic κάνει διπλό καλό αφού τους ωθεί να εξερευνήσουν πτυχές του παιχνιδιού που υπό άλλες συνθήκες μπορεί να μην είχαν την ευκαιρία να το κάνουν –όπως π.χ. να χρησιμοποιήσουν διαφορετικά όπλα, να κινηθούν σε άγνωστες γι’ αυτούς τοποθεσίες, να αλλάξουν τρόπο παιχνιδιού κλπ.

large.fortnite-pass-1.jpg.bd8f059a3b9b4f

Δουλεύει; Ναι. Γιατί όμως;

Η τιμή του προαιρετικού Battle Pass είναι 950 V-Bucks, ήτοι κάτι λιγότερο από 10€/$10/£8 –το ποσό αυτό αφορά τα 1000 V-Bucks. Η δε διάρκεια της κάθε σεζόν είναι περίπου δύο μήνες, οπότε στην πράξη μιλάμε για ένα κόστος 5€/μηνα, το οποίο το Fortnite δικαιολογεί πλήρως.

Ποιο είναι το πλεονέκτημα του τίτλου της Epic απέναντι σε πιθανούς μιμητές του; Μα τι άλλο από τη δωρεάν διάθεσή του. Ακόμα κι αν το Overwatch, το Destiny 2 ή ακόμα και το PUBG υιοθετούσαν ένα αντίστοιχο μοντέλο, ο παίκτης θα χρειαζόταν σε κάθε περίπτωση να έχει πληρώσει για την αγορά του παιχνιδιού, γεγονός που θα τον έκανε να δει με σκεπτικισμό μία τέτοια κίνηση –στη λογική “μα πλήρωσα, γιατί μου ζητάνε περισσότερα”;

Το Fortnite όμως είναι ξεκάθαρο απέναντι στον παίκτη από την πρώτη στιγμή: του επιτρέπει να παίξει όσο και όπως εκείνος θέλει, χωρίς να δώσει μία, όμως ακόμα κι αν εκείνος αποφασίσει να πληρώσει, του εξηγεί εξ αρχής τι παίρνει και με τι προσπάθεια. Μη νομίζετε ότι αυτό οι παίκτες δεν το εκτιμούν –ιδίως όταν βλέπουν ότι άλλες εταιρείες προσπαθούν να τους απομυζήσουν οικονομικά σε κάθε ευκαιρία. Επί του πρακτέου, με την υιοθέτηση του Battle Pass, το Fortnite ακύρωσε τα loot boxes και κάθε ανάγκη για δαύτα. Τόσο απλά.

large.fortnite-pass-3.png.033fed6ba530b3

Loot boxes; Last year

Η πλάκα με τα loot boxes ξέρετε ποια είναι, ε; Ότι το βασικό mode (Save the World) του Fortnite διαθέτει τέτοια –μην τα μπερδέψετε με τα Supply Llamas του Battle Royale. Τα δύο τμήματα του παιχνιδιού ωστόσο δείχνουν πλέον τόσο διαφορετικά που μοιάζουν με ξεχωριστά παιχνίδια. Έχοντας βρει πια τον δρόμο του όμως, το Battle Royale είναι απίθανο να καταφύγει σε τέτοιες τακτικές –τουλάχιστον στο εγγύς μέλλον. Ακόμα κι αν το κάνει, θα έχει πάντα ως βάση του τη δωρεάν του διάθεση και την προσφορά μίας πλήρους εμπειρίας gameplay χωρίς την παραμικρή ανάγκη επένδυσης.

Η κίνηση είχε αρκετό ρίσκο για την Epic, όπως και για κάθε εταιρεία που υιοθετεί το free-to-play μοντέλο, προσφέροντας επί πληρωμή αντικείμενα/υπηρεσίες διακοσμητικού χαρακτήρα (βλ. π.χ. Riot παλαιότερα) όμως εν τέλει δείχνει να τη δικαιώνει. Με την προσθήκη ακόμα περισσότερων ανταμοιβών στην τρίτη σεζόν του παιχνιδιού –και ποιος ξέρει ακόμα τι στην αμέσως επόμενη- το Battle Pass του Fortnite θεωρείται πλέον “must” για όλους όσοι περνούν καθημερινά τον χρόνο τους μαζί του.

Κάθε ολοκληρωμένη σεζόν του όμως, αποτελεί κι ένα μάθημα για τη βιομηχανία, μαζί και μία απόδειξη πως αν το εκάστοτε προϊόν σέβεται τον παίκτη, εκείνος θα το στηρίξει και θα το τιμήσει όπως και να ‘χει.

  • Like 18
  • Thanks 1