«Πάροχοι σύνδεσης, οι σερίφηδες του ελληνικού Ιντερνετ» και «το Far West των πνευματικών δικαιωμάτων» είναι δύο αρκούντως ενδεικτικοί τίτλοι δημοσιευμάτων σε ελληνικά blogs που ενημερώνουν για μια νέα φάση στην οποία πιθανότατα εισέρχεται ο πόλεμος γύρω από την παράνομη διακίνηση πνευματικών έργων, ταινιών και μουσικής. Εταιρείες προστασίας, όπως η Ανώνυμη Εταιρεία Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΑΕΠΙ), αλλά και πάροχοι σύνδεσης στο Ιντερνετ, στέλνουν αυτές τις ημέρες προειδοποιήσεις προς τους χρήστες που διακινούν πνευματικά προϊόντα, ενώ στο πλαίσιο της διαβούλευσης που διεξάγει ο Οργανισμός Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΟΠΙ) συζητείται ακόμα και το ενδεχόμενο να διακόπτεται η σύνδεση χρηστών που παρανομούν επανειλημμένως, όπως για παράδειγμα, γίνεται στη Γαλλία...

 

«Οι πάροχοι σύνδεσης, υπό την πίεση των κατόχων πνευματικών δικαιωμάτων (βλέπε ΑΕΠΙ) και του Κράτους (βλέπε ΟΠΙ), τείνουν να εξελιχθούν στους σερίφηδες του ελληνικού Διαδικτύου. Αποστολή τους, η πάταξη κάθε θεωρούμενης από τους ίδιους παράνομης ανταλλαγής αρχείου μέσα από δίκτυα peer-to-peer (δηλαδή ανταλλαγής αρχείων) έξω από κάθε νομοθετικό και θεσμικό πλαίσιο», γράφει χαρακτηριστικά o blogger Νίκος Σμυρναίος που έφερε στην επιφάνεια την υπόθεση επιστολής της εταιρείας vivodi, προς χρήστη peer to peer δικτύου, ο οποίος διέθεσε παράνομα μια κινηματογραφική ταινία, προς τρίτους. Η επιστολή, που πρωτοδημοσιεύθηκε στο φόρουμ adsl.gr αναφέρει χαρακτηριστικά: «Ενημερωθήκαμε ότι στις 13/72007 και ώρα 2:48 η διεύθυνση IP χρησιμοποιήθηκε για τη μετάδοση σε τρίτους μέσω υπηρεσιών peer to peer κινηματογραφικών ταινιών της αμερικανικής εταιρείας Warner Bros... Η μετάδοση/διάθεση των παραπάνω κινηματογραφικών ταινιών πραγματοποιήθηκε χωρίς την προηγούμενη έγγραφη και ειδική για το σκοπό αυτό άδεια του δικαιούχου».

 

Ο blogger καταγγέλλει τη συγκεκριμένη μέθοδο καταπολέμησης της πειρατείας (μαζί του και πολλοί άλλοι) σημειώνοντας πως «συνιστά κατάφωρη παραβίαση των ψηφιακών δικαιωμάτων και έχει καταδικαστεί από ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου».

 

Ενημέρωση

 

Η εταιρεία vivodi, όχι μόνο δεν αρνείται την επιστολή, αλλά όπως λέει στην «Κ» εκπρόσωπός της, είναι πολλές οι επιστολές που έχουν αποσταλεί σε χρήστες, κατόπιν αιτήματος της Warner και κατά πάσα πιθανότητα θα ακολουθήσουν περισσότερες με σκοπό να τους ενημερώσουν ότι έχουν τη δυνατότητα αν χρειασθεί ακόμα και να διακόψουν συνδέσεις.

 

«Πρόκειται απλώς για ειδοποιήσεις που υποχρεούται η εταιρεία να στείλει εφόσον δέχεται παράπονα και οφείλει να ενημερώσει τους χρήστες γιʼ αυτή τη δυνατότητα που έχει», αναφέρει χαρακτηριστικά ο εκπρόσωπος Τύπου της εταιρείας κ. Νίκος Βελισσάριος.

 

Την ίδια ώρα που συμβαίνουν αυτά, ένας άλλος blogger, ο Νίκος Δρανδάκης δημοσιεύει στο blog του επιστολή της ΑΕΠΙ, η οποία τον ενημερώνει ότι χρειάζεται ειδική άδεια εκ μέρους της, προκειμένου να αναπαραγάγει στο blog του αλλά και στις ελεύθερες τηλεοπτικές πλατφόρμες του Διαδικτύου (mogu-lus.tv) μέρος μουσικών έργων που υπόκεινται σε πνευματικά δικαιώματα. «O καθένας, εφόσον χρησιμοποιεί υλικό που υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα υποχρεούται να τα καταβάλλει ασχέτως της χρήσης», δηλώνει στην «Κ» ο κ. Δημήτρης Αλευράς, διευθυντής του τμήματος Νέων Μέσων της ΑΕΠΙ.

 

Και καθώς εισερχόμαστε στην εποχή της διαδικτυακής τηλεόρασης και του διαδικτυακού ραδιοφώνου, πολλοί bloggers αναρωτιούνται αν αυτό θα αναγκάσει τους παρόχους σύνδεσης στο Ιντερνετ που έως σήμερα αρνούνταν να προχωρήσουν σε έλεγχο της χρήσης του δικτύου που κάνουν οι πελάτες τους, να αναθεωρήσουν τη στάση τους υπό την πίεση δισκογραφικών εταιρειών και εταιρειών διανομής ταινιών.

 

H vivodi παρέχει ήδη υπηρεσίες διαδικτυακής τηλεόρασης και video on demand έχοντας υπογράψει συμφωνίες τόσο με την Warner, όσο και με άλλες εταιρείες. Το ίδιο συμβαίνει και με την on telecoms, η οποία ανακοίνωσε και αυτή νέες τηλεοπτικές υπηρεσίες καθώς και τη forthnet που προχώρησε πρόσφατα στην εξαγορά της δορυφορικής πλατφόρμας NOVA. Ανεπίσημα στελέχη των τηλεπικοινωνιακών εταιρειών παραδέχονται ότι η στάση τους θα καθορισθεί τελικά τόσο από τη νομοθεσία, όσο και από τις συμφωνίες που συνάπτουν με τις εταιρείες διανομής μουσικής και ταινιών που σε κάποιες περιπτώσεις απαιτούν να λαμβάνονται μέτρα εναντίον των χρηστών που παρανομούν.

 

Στη Γαλλία

 

Ελλείψει νομικού πλαισίου, ο Οργανισμός Πνευματικής Ιδιοκτησίας, παρέτεινε έως σήμερα τη δημόσια διαβούλευση στην οποία κάλεσε εταιρείες τηλεπικοινωνιών και εταιρείες πολιτιστικών προϊόντων προκειμένου να υπογράψουν μια συμφωνία που θα υποχρεώνει τους πρώτους να διακόπτουν τις συνδέσεις των χρηστών τους εφόσον αυτοί διακινούν παράνομα περιεχόμενο, όπως συμβαίνει στη Γαλλία με νόμο Ολιβιέν που προωθεί η κυβέρνηση.

 

«Δεν δικαιούνται ούτε οι πάροχοι ούτε άλλες εταιρείες να παρακολουθούν τις επικοινωνίες των χρηστών στο διαδίκτυο χωρίς προηγούμενη απόφαση εισαγγελέα», τονίζει στην «Κ» η καθηγήτρια στη Σχολή Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Αιγαίου κ. Λίλιαν Μήτρου. «Είναι αντίθετο στις αποφάσεις του δικαστηρίου των Ευρωπαϊκών κοινοτήτων που έχει εκφρασθεί πάνω στο θέμα με αφορμή σχετική υπόθεση από την Ισπανία προ τριμήνου».

 

Ανύπαρκτες

 

«Η υποκρισία των παρόχων είναι τέτοια που ενώ διαφημίζουν υψηλής ταχύτητας συνδέσεις και χρησιμοποιούν ως επιχείρημα το «γρήγορο κατέβασμα» μουσικής και ταινιών, γνωρίζοντας ότι οι νόμιμες προσφορές στην Ελλάδα είναι από εμβρυακές έως ανύπαρκτες, ταυτόχρονα απειλούν του ίδιους τους πελάτες τους που έκαναν χρήση peer to peer», σημειώνει ο blogger που έφερε την υπόθεση στην επιφάνεια.

 

Σε διεθνές επίπεδο, τον πρεσεχή Ιούλιο, στη σύνοδο του G8 αναμένεται να συζητηθεί μεταξύ άλλων και το ενδεχόμενο υπογραφής διεθνούς συμφωνίας με αντικείμενο την προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας.

 

Ποιοι διέθεσαν δωρεάν τα βιβλία τους στο Διαδίκτυο

 

Η αλήθεια είναι πως για πρώτη φορά εντελώς δωρεάν διέθεσε ένα βιβλίο του ο Νίκος Δήμου, όμως ο Μίμης Ανδρουλάκης καταγράφεται ως ο πρώτος συγγραφέας που διαθέτει ένα βιβλίο του δωρεάν (το «Χαμένο Μπλουζ») υπό την προστασία μιας νέας μορφής αδειών χρήσης που επιτρέπει την ελεύθερη διακίνηση χωρίς να στερεί από τον δημιουργό «κάποια δικαιώματα», όπως αυτό της υποχρεωτικής αναφοράς και την απαγόρευση χρήσης για εμπορικούς σκοπούς. Σε ένα χαρακτηριστικό σημείωμα προς τους Ελληνες χρήστες του Διαδικτύου, ο Μίμης Ανδρουλάκης αναφέρει: «Εχετε πλέον στα χέρια σας το “Χαμένο Μπλουζ” για να ξαναγράψετε εσείς ελεύθερα, σε κείμενο, σε ήχο, σε εικόνα, ό,τι σας κεντρίζει από την περιπέτεια την Ολιας, του Μάριου, του Δημήτρη, του Μάικλ, της Κριστίν κ.ά., να παρουσιάσετε τις δικές σας αφηγήσεις, να πείτε τη γνώμη σας γιʼ αυτό που συνέβη και γιʼ αυτό που θα μπορούσε να έχει συμβεί και δεν συνέβη, να στοιχηματίσετε για το πραγματικό και το φανταστικό της ιστορίας. Κερδίστε διαδικτυακά έναν κόσμο που “χάθηκε” και ίσως “χάσαμε για πάντα”». Η κίνηση αυτή χαιρετίστηκε βεβαίως ευρύτατα στα blogs αφού επιτρέπει τώρα όχι μόνο την ελεύθερη διακίνηση του βιβλίου, αλλά και τη χρήση του ως πρωτογενούς υλικού για την παραγωγή νέων πολιτιστικών έργων από νεότερους δημιουργούς.

 

Source.png Πηγή: kathimerini.gr