Ενώ εταιρείες όπως η Google έχουν αντιμετωπίσει αμέτρητες αντιμονοπωλιακές υποθέσεις που έχουν ασκηθεί εναντίον τους από την ΕΕ, αντιθέτως το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ έχει δείξει ότι είναι πολύ πιο επιεικής.

Μετά από χρόνια επιείκειας, ωστόσο, η κατάσταση δείχνει να αλλάζει. Σχεδόν δυόμισι χρόνια μετά την κατάθεση αντιμονοπωλιακής αγωγής κατά της Google για την κυρίαρχη θέση της στην αναζήτηση, το Υπουργείο Δικαιοσύνης κινεί άλλη μια αντιμονοπωλιακή υπόθεση κατά της μητρικής εταιρείας, της Alphabet, για φερόμενη κατάχρηση μονοπωλίου μέσω των διαδικτυακών διαφημιστικών πλατφορμών της.

Η νεότερη αγωγή κατατέθηκε την Τρίτη, όπως αναφέρουν οι New York Times. Αρκετές πολιτείες, μεταξύ των οποίων η Καλιφόρνια, το Κολοράντο, το Κονέκτικατ, το Νιου Τζέρσεϊ, η Νέα Υόρκη, το Ρόουντ Άιλαντ, το Τενεσί και η Βιρτζίνια, προσχώρησαν στη σημερινή αγωγή του αμερικανικού υπουργείου Δικαιοσύνης. Η αγωγή υποστηρίζει ότι η Google εκμηδένισε τον ανταγωνισμό στον χώρο των διαφημίσεων με "μια συστηματική εκστρατεία για την κατάληψη του ελέγχου της ευρείας έκτασης των εργαλείων υψηλής τεχνολογίας που χρησιμοποιούνται από εκδότες, διαφημιστές και μεσίτες, για τη διευκόλυνση της ψηφιακής διαφήμισης". Εάν οι ενάγοντες κερδίσουν τελικά την υπόθεσή τους, η Google θα μπορούσε να αναγκαστεί να πουλήσει τμήματα - ή ακόμη και το σύνολο - των διαφημιστικών της επιχειρήσεων.

Από την πλευρά της, η Google δημοσίευσε μια απάντηση στο επίσημο ιστολόγιο της εταιρείας, υποστηρίζοντας ότι η αγωγή του Υπουργείου Δικαιοσύνης "προσπαθεί να ξαναγράψει την ιστορία" στοχεύοντας σε εξαγορές που είχαν εγκριθεί στο παρελθόν. Η ανάρτηση επισημαίνει επίσης αρκετούς ανταγωνιστές της Google στον χώρο της διαφήμισης, όπως τη Microsoft και το TikTok.

Η υπόθεση αυτή βρίσκεται στα σκαριά εδώ και αρκετό καιρό. Τον Ιούλιο του 2022, η Google φέρεται να προσφέρθηκε να αναδιαρθρώσει τις διαφημιστικές της δραστηριότητες σε μια προσπάθεια να κατευνάσει τους ερευνητές του Υπουργείου Δικαιοσύνσης, οι οποίοι εκείνη την εποχή, επικεντρώνονταν στον τρόπο με τον οποίο η Google συμμετείχε στις δικές της δημοπρασίες για τις πωλήσεις διαφημίσεων, δίνοντάς της τη δυνατότητα να κατευθύνει τις επιχειρήσεις προς τον εαυτό της και μακριά από τους ανταγωνιστές. Η προσφορά της εταιρείας του Mountain View προς τους ερευνητές περιελάμβανε τον πλήρη διαχωρισμό της διαφημιστικής επιχείρησης από το Google Search, διατηρώντας παράλληλα την ιδιοκτησία υπό την ομπρέλα της Alphabet.

Μια εκκρεμούσα αγωγή που κατατέθηκε από το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ κατά της Google τον Οκτώβριο του 2020 έχει δεσμεύσει μια προσωρινή ημερομηνία δίκης για τις 12 Σεπτεμβρίου 2023, για περισσότερο από δύο χρόνια δηλαδή . Η εν λόγω υπόθεση θα προσπαθήσει να καθορίσει εάν η εταιρεία χρησιμοποίησε την κυριαρχία της στην online αναζήτηση για να παρεμποδίσει τον ανταγωνισμό στην αγορά με μη ανταγωνιστικές πρακτικές, όπως τη σύναψη συμφωνιών για να καταστεί ο προεπιλεγμένος πάροχος αναζήτησης σε προγράμματα περιήγησης, smartphones και έξυπνα ηχεία.

Εν τω μεταξύ, η Alphabet αντιμετωπίζει αυξανόμενο νομικό έλεγχο παγκοσμίως. Το 2021, η Google τιμωρήθηκε με πρόστιμο ύψους 177 εκατομμυρίων δολαρίων από την κυβέρνηση της Νότιας Κορέας επειδή ανάγκασε τους κατασκευαστές ΟΕΜ να υπογράψουν συμβόλαια που δήλωναν ότι δεν θα λανσάρουν τηλέφωνα με παραλλαγμένες εκδόσεις του Android. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ινδίας επέβαλε στην Google πρόστιμο άνω των 161 εκατομμυρίων δολαρίων επειδή απαιτούσε από τους κατασκευαστές συσκευών να προεγκαθιστούν ορισμένες εφαρμογές της Google όταν κυκλοφορούσαν Android smartphones, μια απόφαση που επικυρώθηκε τον Ιανουάριο του 2023. Μέχρι σήμερα, το μεγαλύτερο πρόστιμο κατά του γίγαντα της αναζήτησης επιβλήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση για το ποσό ρεκόρ των 4,1 δισεκατομμυρίων ευρώ για πολιτική του Android που προωθούσε τη χρήση εφαρμογών και υπηρεσιών της Google, μια απόφαση κατά της οποίας η Alphabet άσκησε έφεση τους τελευταίους δύο μήνες.

Η είδηση αυτή έρχεται λίγες μόλις ημέρες μετά την ανακοίνωση της Google ότι απολύει πάνω από 12.000 εργαζομένους, μια απόφαση που έχει ήδη επηρεάσει projects με μελλοντικό στόχο κυκλοφορίας, όπως το Fuchsia και το Area 120. Η Google δεν είναι η μόνη τεχνολογική εταιρεία που έχει προχωρήσει σε απολύσεις αφού αντίστοιχες είδαμε από το Spotify, την Amazon και τη Microsoft.

  • Like 2