Σύμφωνα με τους Financial Times, η Google και ορισμένες από τις μεγαλύτερες εταιρείες τηλεπικοινωνιών στην Ευρώπη ζήτησαν από τις ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ να χαρακτηρίσουν το iMessage ως "βασική" υπηρεσία.

Κάτι τέτοιο, με βάση τη Πράξη για τις Ψηφιακές Αγορές (DMA), θα απαιτούσε από την Apple να καταστήσει την πλατφόρμα επικοινωνίας της συμβατή με ανταγωνιστικές υπηρεσίες συνομιλίας.

Η Google, η Vodafone, η Deutsche Telekom, η Telefónica και η Orange ανέφεραν σε επιστολή τους προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ, ότι η υπηρεσία της Apple πληροί τα ποιοτικά κριτήρια της πράξης (άνω των 45 εκ. ενεργών χρηστών) και ως εκ τούτου, θα πρέπει να υπαχθεί στους κανόνες προς "όφελος των ευρωπαίων καταναλωτών και επιχειρήσεων".

Υποστήριξαν ότι το iMessage έχει "θεμελιώδη χαρακτήρα" ως "σημαντική πύλη μεταξύ των εταιρικών χρηστών και των πελατών τους" και ότι αυτός είναι αρκετός λόγος για να οριστεί η Apple ως gatekeeper για την υπηρεσία iMessage. Ανέφεραν ακόμα ότι ο ορισμός θα ωφελήσει τους καταναλωτές επειδή τα "εμπλουτισμένα μηνύματα" είναι προσβάσιμα μόνο στους χρήστες της Apple, σύμφωνα με την έκθεση.

Η Apple δεν σχολίασε την έκθεση, αλλά παρέπεμψε σε προηγούμενη δήλωσή της που ανέφερε:

"Το iMessage είναι μια σπουδαία υπηρεσία που οι χρήστες της Apple αγαπούν επειδή παρέχει έναν εύκολο τρόπο επικοινωνίας με φίλους και συγγενείς, ενώ παράλληλα προσφέρει κορυφαία προστασία της ιδιωτικής ζωής και της ασφάλειας.

Οι καταναλωτές σήμερα έχουν πρόσβαση σε μεγάλη ποικιλία εφαρμογών ανταλλαγής μηνυμάτων και συχνά χρησιμοποιούν πολλές ταυτόχρονα, γεγονός που αντικατοπτρίζει το πόσο εύκολη είναι η εναλλαγή μεταξύ τους. Το iMessage έχει σχεδιαστεί και διατίθεται στην αγορά για προσωπικές επικοινωνίες των καταναλωτών και ανυπομονούμε να εξηγήσουμε στην επιτροπή γιατί το iMessage δεν εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της DMA".

Η Apple αμφισβήτησε τον χαρακτηρισμό της από τη ρυθμιστική αρχή της ΕΕ ως "gatekeeper" πριν από τη δημοσίευση του πρώτου καταλόγου των υπηρεσιών που θα ρυθμίζονται από τον νόμο για τις ψηφιακές αγορές (DMA). Η νομοθεσία εισάγει νέους κανόνες που ισχύουν για τις υπηρεσίες που θεωρούνται βασικές υπηρεσίες πλατφόρμας και τις αναγκάζει να ανοίξουν τις διάφορες υπηρεσίες και πλατφόρμες τους σε άλλες εταιρείες και προγραμματιστές. Για παράδειγμα, η Apple θα μπορούσε να αναγκαστεί να επιτρέψει σε τρίτες εταιρείες και ανταγωνιστικές εφαρμογές, όπως το WhatsApp της Meta, να ενσωματωθούν απευθείας στο iMessage.

Ωστόσο, η Apple υποστήριξε ότι το iMessage δεν έχει τον αριθμό χρηστών που απαιτείται για να ισχύσουν οι κανόνες της DMA και δεν θα πρέπει να συμμορφωθεί με αυτούς. "Το iMessage δεν αποτελεί σημαντική πύλη στην ένωση για τους εταιρικούς χρήστες προκειμένου να προσεγγίσουν τους τελικούς χρήστες λόγω της μικρής κλίμακας του σε σχέση με άλλες υπηρεσίες ανταλλαγής μηνυμάτων", φέρεται να δήλωσε η Apple στην επιτροπή. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει για τρία άλλα προϊόντα της Apple αφού η αρχική λίστα της Ε.Ε θεωρεί ως gatekeepers το Safar, το iOS και το App Store.

Οι αναλυτές εκτιμούν ότι το iMessage έχει περίπου 1 δισεκατομμύριο χρήστες παγκοσμίως, αλλά η Apple δεν έχει αποκαλύψει επίσημους αριθμούς σχετικά με την υπηρεσία εδώ και αρκετά χρόνια. Το αν το iMessage θα συμπεριληφθεί στον αρχικό κατάλογο της ΕΕ με τις υπηρεσίες gatekeeper θα εξαρτηθεί από τον τρόπο με τον οποίο θα ορίσει την αγορά στην οποία δραστηριοποιείται.

Η έρευνα της ΕΕ σχετικά με το iMessage βρίσκεται σε εξέλιξη και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει προθεσμία μέχρι τον Φεβρουάριο για να λάβει απόφαση.