Κάποτε οι φορητές κονσόλες μεσουρανούσαν: Game Boy (συν τις πάμπολλες παραλλαγές του), Game Gear, PSP, DS.

Το handheld gaming έχει μετρήσει εκατοντάδες εκατομμύρια πωλήσεις hardware και ακόμα περισσότερες σε software αποφέροντας στις εταιρείες μια φορά κι έναν καιρό σημαντικά κέρδη. Με τον χώρο όμως να μεταβάλλεται δυναμικά, οι ισορροπίες αλλάζουν και μαζί μ’ αυτές, το ίδιο συμβαίνει και με το “status quo” στη βιομηχανία. Οι άλλοτε κραταιές φορητές κονσόλες, σήμερα περνούν απαρατήρητες, αδυνατώντας να ξεφύγουν από την αφάνεια στην οποία έχουν πέσει. PS Vita και 3DS/2DS έχουν περιοριστεί σε ρόλο κομπάρσου με τις Sony και Nintendo να περιμένουν σχεδόν μοιρολατρικά τη στιγμή που θα ανακοινώσουν πως σταματούν την υποστήριξή τους.

 

Δεν μπορεί να τις κατηγορήσει κανείς πως δεν προσπάθησαν πάντως. Η Nintendo μπήκε στην τρέχουσα γενιά οικιακών/φορητών συστημάτων ψυχαγωγίας με πολλές προσδοκίες και όνειρα. Θα θυμάστε ίσως τα αρχικά της σχέδια που ήθελαν Wii U και 3DS να επικοινωνούν με το ένα να συμπληρώνει το άλλο, σχέδια που ποτέ δεν έγιναν πραγματικότητα. Στο Κιότο συνέχισαν να το παλεύουν: μέχρι και σε redesign προχώρησαν, λανσάροντας έναν χρόνο μετά την πρώτη εμφάνιση του 3DS την XL εκδοχή του, πριν μας συστήσουν τα 2DS και τα New 3DS & 3DS XL.

 

Η Sony από την άλλη κατάφερε να δημιουργήσει τον πολυπόθητο σύνδεσμο ανάμεσα στο PS Vita και το PS4, όμως ποτέ δεν κατόρθωσε να πείσει το κοινό γιατί θα άξιζε τον κόπο να επενδύσει μεμονωμένα στο πρώτο. Το PS Vita έγινε για το PS4, ό,τι ήταν το Move για το PS3: ένα γουστόζικο αλλά αχρείαστο και ακριβό για τα όσα προσέφερε αξεσουάρ και τίποτε περισσότερο.

 

gallery_335201_1967_29091.jpg

To PowerShell Controller της Logitech ήταν από τα πρώτα και συνάμα ποιοτικότερα στο είδος του. Με τα μεγέθη των οθονών smartphones να έχουν πάρει την ανιούσα πλέον, ο έλεγχος των videogames γίνεται μια χαρά και μέσω αυτών.

 

Sony και Nintendo είναι ιαπωνικές εταιρείες. Ακόμα κι αν δραστηριοποιούνται σε ολόκληρο τον πλανήτη, οι βάσεις τους είναι στην Ιαπωνία (Τόκιο η μία, Κιότο η άλλη), διοικούνται από Ιάπωνες και ως εκ τούτου, οι αποφάσεις τους επηρεάζονται σε έναν βαθμό από τις συνθήκες της εκεί αγοράς. Στη χώρα του “Ανατέλλοντος Ηλίου” το handheld gaming ανέκαθεν κυριαρχούσε και αυτό δεν αφορούσε μόνο τις πωλήσεις: οι Ιάπωνες έχουν μάθει να προσεγγίζουν τα παιχνίδια τους με handheld νοοτροπία, ακόμα κι αν πρόκειται για τίτλους σε οικιακές κονσόλες με πιο τρανό παράδειγμα τα Mario που δεν είναι τίποτε περισσότερο, αν το καλοσκεφτείτε, από πίστες του πενταλέπτου, η μία μετά την άλλη. Δεν τους κακίζω γι’ αυτό και σίγουρα δεν το θεωρώ αρνητικό, απλά οι Ιάπωνες βλέπουν το handheld gaming τελείως διαφορετικά απ’ ότι ο υπόλοιπος κόσμος, οπότε με δεδομένη την εγχώρια “αγάπη” για τον κλάδο, οι δύο μεγάλοι της βιομηχανίας, είναι λογικό σε έναν βαθμό να το παλεύουν λίγο παραπάνω.

 

Αλλά ως εδώ ήταν. Ο Σουχέι Γιοσίντα πριν λίγες εβδομάδες ξεκαθάρισε πως η Sony δεν προτίθεται να αναπτύξει φορητό σύστημα που θα διαδεχθεί το PS Vita, υποστηρίζοντας πως η κατάσταση δεν το επέτρεπε. Όσο για τη Nintendo; Μοιάζει να έχει ρίξει το βάρος της στο επικείμενο NX, το σύστημα οικιακής ψυχαγωγίας που ετοιμάζει, έχοντας αφήσει τα 3DS/2DS στην ησυχία τους και σίγουρα δίχως να “καίγεται” πραγματικά για την προετοιμασία μιας διάδοχης κατάστασης. Ίσα-ίσα που φρόντισε να καταστήσει σαφές πως δεν πρόκειται να παραμείνει αμέτοχη στον “πόλεμο του smartphone”, ανακοινώνοντας τη συμφωνία της με τη DeNA. Ναι, σύμφωνοι, μπορεί να μη δούμε τώρα άμεσα Pokemon και Mario σε Play Store και App Store όμως τίποτα μην αποκλείετε για το μέλλον. Εξ άλλου η Nintendo δεν μπήκε για πλάκα σε μία αγορά που ήδη έχουν κάνει τις πρώτες τους κινήσεις EA, Square Enix, Konami, SEGA, Capcom και πολλές πολλές ακόμα…

 

gallery_335201_1967_25310.jpg

Οι πωλήσεις των φορητών συστημάτων. Οι αριθμοί είναι σε εκατ. τεμάχια (πηγή: VGchartz.com).

 

Ο κόσμος έχει προτιμήσει ξεκάθαρα πλέον smartphones –πρωτίστως- και tablets –δευτερευόντως. Προτιμά την πληθώρα επιλογών που του προσφέρουν –ως επί το πλείστον τα πρώτα- και εκτιμά το γεγονός ότι με μία συσκευή μπορεί να καλύψει πλήθος εν κίνησει αναγκών. Ναι, η οθόνη αφής δεν μπορεί να ανταγωνιστεί τα παλιά, καλά κουμπιά, όπως επίσης και όσο δεν κυκλοφορούν μεγάλα franchises εγνωσμένης αξίας, ο χώρος θα στερείται βαρύτητας. Ε, και;

 

Τα μεγάλα ονόματα σιγά-σιγά κάνουν τις πρώτες τους εμφανίσεις στις mobile πλατφόρμες, ενώ κι οι ίδιες οι συσκευές παρουσιάζουν τεράστια βελτίωση, τόσο ως προς τις οθόνες (βλ. αύξηση ppi, multitouch τεχνολογία, ISP πάνελ κλπ) όσο και ως προς τα υπόλοιπα. Δείτε τα τεχνικά χαρακτηριστικά ενός high end smartphone του 2011 και αυτά του Galaxy S6 π.χ. και θα αντιληφθείτε για τι αλματώδη πρόοδο μιλάμε. Προσθέστε στα παραπάνω τις αυξημένες δυνατότητες “προσηλυτισμού” νέων παικτών (το “πείραμα της μαμάς”: πού είναι πιθανότερο να παίξει ένα παιχνιδάκι η μητέρα σας, στο smartphone ή το 3DS/PS Vita;) των smartphones και δεν χρειάζεται κάτι παραπάνω.

 

Τα handhelds έχουν κάψει όσο καύσιμο διέθεταν και πλέον, για το υπόλοιπο της διαδρομής τους είναι αναγκασμένα να πηγαίνουν με τις “αναθυμιάσεις”. Σύντομα θα αποτελέσουν ιστορία, μέχρι τη στιγμή που οι συνθήκες θα ευνοήσουν το μεγάλο τους “come back” και με το mobile gaming να παίζει χωρίς αντίπαλο, τα χαρτιά στην αγορά του handheld gaming θα μοιραστούν εκ νέου.