Όπως κάθε φορά που σχολιάζουμε την επικαιρότητα στο gaming μέσα από το Insomnia, έτσι και τώρα ξεκινάμε με μια σύντομη περιγραφή των γεγονότων.

Μέχρι και πριν λίγα 24ωρα υπήρχαν ορισμένες σκόρπιες φήμες που ήθελαν τη Sony να δουλεύει πάνω σε μία βελτιωμένη έκδοση του PS4. Όχι τη “slim” όπως συνέβαινε με τα PlayStation μέχρι και τώρα αλλά μία με ανώτερα τεχνικά χαρακτηριστικά. Λάδι στη φωτιά –ίσως και κάτι παραπάνω- ήρθε να ρίξει δημοσίευμα του Giant Bomb (επιβεβαιώθηκε στην πορεία και από το Eurogamer) το οποίο αναλύει πλήρως όχι απλά τα τεχνικά χαρακτηριστικά της “νέας κονσόλας” αλλά και την προσέγγιση της Sony σε σχέση με το υπάρχον μοντέλο του PS4.

 

Εν τάχει λοιπόν, η νέα έκδοση του PS4, το… PS4.5, φέρει το κωδικό όνομα “NEO” για την ώρα και διαθέτει 8 πυρήνες Jaguar στα 2,1 GHz (έναντι των 1,6 GHz του PS4), μία βελτιωμένη εκδοχή της AMD GCN με 36 CU (computer units) στα 911 MHz (18 CU και 800 MHz αντίστοιχα οι τιμές της υπαρχούσης έκδοσης) και 8 GB GDDR5 στα 218 GB/s (17 GB/s τώρα). Η Sony ξεκαθαρίζει εξ αρχής πως δεν θα επιτρέψει το λανσάρισμα τίτλων που θα παίζουν αποκλειστικά στο NEO, αν και ζητά από τους δημιουργούς να “στήνουν” δύο διαφορετικές εκδοχές των παιχνιδιών τους: μία για το απλό PS4 και μία για το NEO –με τη δεύτερη προφανώς να είναι σε θέση, εκμεταλλευόμενη τα ανώτερα τεχνικά χαρακτηριστικά του συστήματος, να αποδώσει και ποιοτικότερη εικόνα.

 

gallery_335201_1967_15762.jpg

 

Νέα κονσόλα κατά το ήμισυ

 

Μιλάμε για ένα νέο PlayStation; Σε καμία περίπτωση. Τότε έχουμε να κάνουμε απλά με μία νέα εκδοχή του PS4, όπως έχει συμβεί άλλωστε με κάθε γενιά PlayStation; Ούτε. Η αλήθεια βρίσκεται κάπου στη μέση αφού ναι μεν το… PS4.5 ή NEO όπως φέρεται να το αποκαλεί επί του παρόντος η Sony δεν αποτελεί καινούρια κονσόλα, αλλά από την άλλη δεν χαρακτηρίζεται και από την “αβάσταχτη ελαφρότητα” που διέκρινε τις slim εκδόσεις των προηγούμενων PlayStation. Εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα σύστημα που διαθέτει διαφορετικά τεχνικά χαρακτηριστικά σε σχέση με το υπάρχον, μία ουσιωδώς βελτιωμένη έκδοσή του, ικανή να επιτύχει ακόμα καλύτερες επιδόσεις και αυτό είναι που περιπλέκει τα πράγματα αφού συνιστά κίνηση πρωτόγνωρη για τη βιομηχανία του gaming.

 

Πολλοί είναι εκείνοι που υποστήριζαν –και υποστηρίζουν- πως η τρέχουσα γενιά επιτραπέζιων κονσολών ψυχαγωγίας θα είναι και η τελευταία. Συμφωνεί-δεν συμφωνεί κανείς, ακόμα κι αυτό να συμβεί, η Sony θα έχει αγοράσει λίγο παραπάνω χρόνο για να σχεδιάσει προσεκτικά τις επόμενες κινήσεις της, ενώ θα έχει παρατείνει και τη διάρκεια ζωής της γενιάς του PS4 –ας μην ξεχνάμε ότι μιλάμε ήδη για hardware τετραετίας και γράφουμε… Το πρόβλημα βέβαια εδώ είναι πως οι καταναλωτές και η ίδια η βιομηχανία, δεν έχουν μάθει να υποδέχονται τέτοιες “ενδιάμεσες” εκδόσεις. Πρακτικά, αγοράζοντας κάποιος κονσόλα, είχε το κεφάλι του ήσυχο, γνωρίζοντας ότι θα χρειαζόταν να την αλλάξει μια και καλή όταν εμφανιζόταν η επόμενη γενιά. Εν προκειμένω, υιοθετώντας μια λογική που παραπέμπει περισσότερο σε αυτή της “αναβάθμισης” των υπολογιστών, τα πράγματα μάλλον περιπλέκονται.

 

gallery_335201_1967_7489.jpg

 

Και με τα παιχνίδια;

 

Σε ό,τι αφορά τους τίτλους, οι οδηγίες της Sony, πάντα σύμφωνα με την πηγή του Giant Bomb, είναι ξεκάθαρες: δεν θα υπάρξουν παιχνίδια που θα τρέχουν μόνο στο NEO και οι κάτοχοι των δύο εκδόσεων του PS4 θα παίζουν κανονικά μεταξύ τους online. Επιπλέον οι τίτλοι θα πρέπει να διαθέτουν Base & NEO modes έτσι ώστε να αποδίδουν ανάλογα σε κάθε εκδοχή του PS4. Και καθόλου τεχνικές γνώσεις να μη διαθέτετε, μπορείτε να αντιληφθείτε πόσο πολύ αναμένεται να δυσκολέψει τη δουλειά των προγραμματιστών αυτό το τελευταίο. Φτάνει να αναλογιστείτε πως ουσιαστικά τους ανακοινώθηκε ότι θα πρέπει να στήσουν το κάθε παιχνίδι τους για δύο διαφορετικά συστήματα: το PS4 και το NEO –ή όπως αλλιώς λέγεται αυτό. Μιλάμε για διαφορετικό framerate, πιθανώς και άλλη ανάλυση, συν ένα κάρο τεχνικές έννοιες ακόμα στις οποίες δεν έχει νόημα να αναφερθούμε από εδώ.

 

Δεδομένης δε της αυξημένης ισχύος της νέας έκδοσης της κονσόλας, οι διαφορές στο VR gameplay αναμένεται να είναι ακόμη μεγαλύτερες. Όπως συνέβαινε με το motion gaming στην περασμένη γενιά, έτσι και το VR σε αυτή μοιάζει να είναι ένα μέγεθος μεγαλύτερο απ’ αυτό που ενδεχομένως μπορούν να “σηκώσουν” τα συστήματα. Με το NEO όμως, η Sony εξασφαλίζει στο PlayStation VR την επιπλέον ισχύ που τόσο πολύ είχε ανάγκη αυτό, υποσχόμενη παράλληλα μια περισσότερο “στρωτή” και απρόσκοπτη εμπειρία στους παίκτες. Εδώ ανοίξτε μια παρένθεση και σημειώστε τα εξής: αν με την κίνηση αυτή η Sony προσφέρει μια εμπειρία εφάμιλλη με αυτή του Rift, τότε θα το έχει καταφέρει με ένα αρκετά χαμηλότερο κόστος, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την έκβαση της “πρώτης μάχης του VR”.

 

gallery_335201_1967_5814.jpg

 

Μα θα παίρνουμε τώρα κι άλλη κονσόλα;

 

Τα παραπάνω βέβαια τα ακούνε βερεσέ όλοι όσοι επένδυσαν πρόσφατα σε ένα PS4, καθώς βλέπουν τη Sony να καθιστά την τελευταίας τεχνολογίας κονσόλα τους παρωχημένη. Ακόμα κι η τελευταία προσπαθήσει να αποφύγει τις διακρίσεις με νύχια και με δόντια, ο κάτοχος ενός PS4 θα ξέρει πάντα πως η εκδοχή του παιχνιδιού που θα παίζει ανά πάσα στιγμή, απλά δεν θα είναι η καλύτερη. Προσέξτε: μιλάμε για κάτι που ο κάτοχος μίας κονσόλας δεν γνωρίζει πώς να διαχειριστεί. Αγοράζοντας ένα gaming PC, ο καθείς είναι συμφιλιωμένος με την ιδέα πως την επόμενη κιόλας ημέρα είναι πιθανό να έχει κυκλοφορήσει κάτι καλύτερο απ’ αυτό που έχει εκείνος. Ο κάτοχος μίας κονσόλας όμως; Τα είπαμε και νωρίτερα… Ακόμα κι αν το NEO είναι σε θέση να αποδώσει ποιοτικότερα γραφικά σε σχέση π.χ. με το Xbox One, η προσέγγιση της Microsoft αν μη τι άλλο θα είναι τιμιότερη και αυτό, διαχρονικά, η αγορά του gaming έχει δείξει πως το εκτιμά και το ανταμείβει.

 

Αυτό που είναι πραγματικά απορίας άξιο, είναι το γιατί η Sony αποφασίζει να ταράξει τόσο πολύ τα νερά της αγοράς όταν το έργο που παίζεται εδώ και περίπου δυόμισι χρόνια της πάει απόλυτα. Όταν δηλαδή το PS4 έχει βάλει πλώρη για τις 40 εκατ. πωλήσεις τη στιγμή που το Xbox One βρίσκεται περίπου στις μισές. To “αν δεν έχει χαλάσει, μην το φτιάξεις” δεν έχει βγει τυχαία, ξέρετε, και με το PS4 να έχει πουλήσει εξωφρενικά γρήγορα, η τρέχουσα γενιά είχε όλα τα φόντα να εξελιχθεί σε μία από τις πλέον ξεχωριστές, τουλάχιστον για τη Sony. Με την τελευταία όμως να αποφασίζει να σπάσει τη βάση καταναλωτών της στα δύο, η εξίσωση αλλάζει αφού προστίθεται ακόμη ένας άγνωστος που δεν είναι άλλος από την αντίδραση του κοινού: ήδη στο διαδίκτυο, η γκρίνια για το… PS4.5 των $399 είναι αρκετή και η λογική λέει πως οι φήμες επαληθευτούν, θα γίνει ακόμα περισσότερη. Να θεωρούν στη Sony πως για να αγόρασε τόσος κόσμος το PS4, θα τα καταφέρει εξίσου καλά και το NEO; Να στοχεύουν σε μια τριετία από τώρα, όταν και θεωρητικά το PS4 θα έπρεπε να παραδίδει τη σκυτάλη στον διάδοχό του; Ποιος ξέρει…

 

Υπάρχει ακόμα ένα σενάριο, αν και κομματάκι τραβηγμένο, που θέλει τη Sony να ετοιμάζει μια έκδοση του PS4 ικανή να παίξει παιχνίδια σε 4K ανάλυση, σε μια προσπάθεια έτσι να πουλήσει UHD τηλεοράσεις. Αν και θεωρητικά δεν μπορεί να πει κανείς ότι δεν βγάζει νόημα, με βάση και τα δείγματα γραφής της ιαπωνικής εταιρείας όλα αυτά τα χρόνια, μοιάζει ως η λιγότερο πιθανή εκδοχή.

 

gallery_335201_1967_22541.jpg

 

Είναι καιρός για πειράματα;

 

Να ευσταθούν άραγε οι φήμες; Πολύ πιθανό και μάλιστα, με δεδομένο πως δεν μιλάμε για καινούρια κονσόλα αλλά για νέα εκδοχή ήδη υπάρχουσας, το λανσάρισμά της θα μπορούσε να γίνει ακόμα και μέσα στον χρόνο –αν καθυστερούσε περισσότερο θα ήταν έκπληξη. Η Sony δεν λέει κουβέντα και ενδεχομένως, επισήμως τουλάχιστον, να συνεχίσει να αρνείται τα πάντα μέχρι την E3. Ο καιρός άλλωστε δεν είναι πολύς και οι πληροφορίες μας λένε πως η εταιρεία έχει δείξει ένα σαφώς εντονότερο ενδιαφέρον για την παρουσία δημοσιογράφων στο L.A. απ’ ό,τι τις προηγούμενες χρονιές…