Ένα βίντεο με τίτλο Facebook Fraud η επί το ελληνικότερον «Η Απάτη του Facebook», κάνει το γύρο του διαδικτύου, αναλύοντας το μοντέλο διαφημίσεων του Facebook το οποίο σύμφωνα με το δημιουργό του βίντεο, έχει σοβαρά προβλήματα αξιοπιστίας.

Στο βίντεο, ο δημιουργός προχωρά σε λεπτομερή αναφορά στο σύστημα συγκέντρωσης Like από διαχειριστές Facebook σελίδων που θέλουν να εμφανίσουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο αριθμό με παράλληλη αύξηση συμμετοχής στο περιεχόμενο που δημοσιεύουν. Η νόμιμη οδός για κάτι τέτοιο είναι μέσω του συστήματος διαφήμισης που προσφέρει το Facebook όμως υπάρχει και η παράνομη οδός με ειδικές υπηρεσίες οι οποίες ονομάζονται «φάρμες κλικ», που έχουν στη διάθεση τους χιλιάδες ψεύτικους λογαριασμούς, προχωρώντας σε πακέτα προσφορών, με τα 1000 likes να κοστίζουν 70 δολάρια.

 

Το πρόβλημα όμως έγκειται στο «νόμιμο» τρόπο και συγκεκριμένα όταν ο ενδιαφερόμενος καλείται να πληρώσει διάφορα ποσά στο Facebook προκειμένου να αυξήσει τον αριθμό των like αλλά και της συμμετοχής στη σελίδα που διατηρεί στην υπηρεσία. Σύμφωνα με την έρευνα του Veritasium η συντριπτική πλειοψηφία των χρηστών που προχωράνε σε like της ιστοσελίδας ως αποτέλεσμα διαφημιστικής καμπάνιας, προέρχονται κυρίως από αναπτυσσόμενες χώρες όπως Ινδία, Φιλιππίνες, Μπανγκλαντές, Σρι Λάνκα, Ναπάλ, Πακιστάν και Αίγυπτο.

 

Στο παράδειγμα της σελίδας του Veritasium στο Facebook και μετά την έναρξη της προώθησης της μέσω των διαφημίσεων του Facebook, το 75% των νέων like που προστέθηκαν προήλθαν από τις παραπάνω χώρες. Πιο ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι οι «χρήστες» που προήλθαν από τις παραπάνω χώρες, είχαν σχεδόν μηδενική συμμετοχή στις μετέπειτα δημοσιεύσεις της σελίδας, με ποσοστό που δε ξεπερνούσε το 1%!

 

 

 

Ως αποτέλεσμα, ο αριθμός των likes μιας ιστοσελίδας που έχει στηριχτεί στη διαφήμιση μέσω Facebook είναι στην ουσία πλασματικός αφού η υπηρεσία διαμοιράζει κάθε δημοσίευση αρχικά σε ένα πολύ μικρό αριθμό χρηστών και ανάλογα με τη συμμετοχή (likes, shares) αποφασίζει να την κάνει πιο ευρέως διαθέσιμη. Με βάση το παραπάνω παράδειγμα, η συμμετοχή είναι αντιστρόφως ανάλογη της αύξησης των likes και έτσι ο διαχειριστής της σελίδας στο Facebook δεν έχει κανένα πραγματικό όφελος από την όλη διαδικασία. Μάλιστα ο ίδιος έρχεται στη δύσκολη θέση να προωθήσει μεμονωμένες δημοσιεύσεις της σελίδας του και πάλι επί πληρωμη μέσω της λειτουργίας Promote Post, με το Facebook να κερδίζει και σ' αυτή την περίπτωση.

 

Αν για μερικούς η λύση βρίσκεται στον αποκλεισμό των επίμαχων χωρών από την διαφημιστική καμπάνια ενός διαχειριστή, το θέμα δεν είναι τόσο απλό όπως εξηγεί το βίντεο. Με μια δοκιμή δημιουργίας νέας σελίδας στο Facebook για την οποία δεν υπήρχε κανένας λόγος κάποιος να κάνει like, αντιθέτως και πάλι κάνοντας χρήση της διαφήμισης στο Facebook η σελίδα μάζεψε αρκετά like. Αν και αυτή τη φορά οι χρήστες προερχόντουσαν από ανεπτυγμένες χώρες, μια ματιά στο προφίλ τους έδειχνε ότι δεν ήταν πραγματικοί χρήστες και πολύ πιθανόν να χρησιμοποιούνται από τις «φάρμες των κλικ» προκειμένου να δείχνουν ενεργοί κάνοντας συνεχή like άλλων ιστοσελίδων και να αποφύγουν τον εντοπισμό τους από το Facebook.

 

Το τελικό συμπέρασμα της έρευνας του Veritasium είναι ότι το διαφημιστικό μοντέλο του Facebook είναι μια «φούσκα» για όποιο επιθυμεί να διαφημίσει τη FB σελίδα του, με το Facebook να μην προχωράει σε διόρθωση του εξαιτίας των τεράστιων κερδών που αποκομίζει απ' αυτό. Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να δείτε στο σχετικό βίντεο.