Αξίζει να σημειωθεί ότι η μητρική εταιρεία της T-Mobile US, η Deutsche Telekom, έχει ισχυρή παρουσία και στην Ελλάδα, με τον ΟΤΕ να αποτελεί βασικό μέλος του ομίλου από το 2008. Μάλιστα, η ελληνική συμμετοχή έχει ιδιαίτερη βαρύτητα, καθώς η συνεισφορά του ΟΤΕ στις οικονομικές επιδόσεις της Telekom κατατάσσεται ως η τρίτη ισχυρότερη διεθνώς, αμέσως μετά τις επιχειρήσεις του ομίλου σε ΗΠΑ και Γερμανία, αποδεικνύοντας τη στρατηγική σημασία της ελληνικής αγοράς στο παγκόσμιο οικοσύστημα της εταιρείας.
Το Παγκόσμιο Εύρος του Ομίλου Telekom
Αρχικά ο Srini Gopalan, Chief Operating Officer της T-Mobile US, έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην παγκόσμια εμβέλεια του ομίλου, επισημαίνοντας τις θεμελιώδεις διαφορές μεταξύ των τηλεπικοινωνιακών αγορών της Ευρώπης και των ΗΠΑ. Όπως σημείωσε, στην Αμερική υπάρχουν περίπου 4-4,5 πάροχοι για πληθυσμό 330 εκατομμυρίων, ενώ στην Ευρώπη υπάρχουν περίπου 127 διαφορετικοί πάροχοι για παρόμοιο πληθυσμό. Λόγω αυτού του κατακερματισμού, η δυνατότητα της Ευρώπης για επενδύσεις στην τεχνολογία και την καινοτομία είναι μικρότερη από αυτή της Αμερικής.
Το μέγεθος και η παγκόσμια διάσταση του ομίλου Telekom είναι αυτό που του δίνει σημαντικό πλεονέκτημα, καθώς συνεπάγεται ικανότητα να επενδύει στην τεχνολογία, να δημιουργεί συνέργειες ανάμεσα σε αγορές, και επιτρέπει την ανταλλαγή γνώσεων, ιδεών και ταλέντου. Όταν μία εταιρεία του ομίλου πρωτοπορεί, μοιράζεται την καινοτομία με τις υπόλοιπες, δημιουργώντας οικονομίες κλίμακας.
Ο Gopalan αναφέρθηκε στην αμοιβαία ανταλλαγή γνώσεων μεταξύ των διαφόρων αγορών του ομίλου, τονίζοντας ιδιαίτερα πώς καινοτομίες από την Ελλάδα ενέπνευσαν ψηφιακές πρωτοβουλίες σε ολόκληρη την Ευρώπη και τελικά στις ΗΠΑ. Συγκεκριμένα, ανέφερε ότι η πρώτη εταιρεία που τον ενέπνευσε στη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών ήταν ο ΟΤΕ το 2016, με το προϊόν του WhatsApp. Η δουλειά που γινόταν εκεί λειτούργησε ως έμπνευση για πολλές εξελίξεις στην Ευρώπη, οι οποίες στη συνέχεια ενέπνευσαν πολλές από τις ψηφιακές πρωτοβουλίες της T-Mobile παγκοσμίως.
Η Προσέγγιση στην Τεχνητή Νοημοσύνη
Σημαντικό μέρος της συζήτησης επικεντρώθηκε στην προσέγγιση της T-Mobile στην τεχνητή νοημοσύνη και τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Σε αντίθεση με πολλές εταιρείες που βλέπουν την τεχνητή νοημοσύνη κυρίως ως εργαλείο μείωσης κόστους, η T-Mobile έχει υιοθετήσει μια διαφορετική φιλοσοφία τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ευρώπη.
Ο Gopalan τόνισε ότι η προσέγγιση της T-Mobile στην τεχνητή νοημοσύνη, σε όλο τον όμιλο, δεν ξεκίνησε με στόχο την αφαίρεση όσο το δυνατόν μεγαλύτερου κόστους. Αντίθετα, ξεκίνησε από την καρδιά του τι κάνει η τεχνητή νοημοσύνη—να κάνει το πολύπλοκο απλό.
Η εταιρεία συνεργάζεται στενά με την OpenAI σε ένα προϊόν που ονομάζεται Intent CX, σχεδιασμένο να αντιμετωπίζει προληπτικά τις ανάγκες των πελατών πριν καν χρειαστεί να επικοινωνήσουν με την εταιρεία. Για παράδειγμα, το σύστημα μπορεί να εντοπίσει ασυνήθιστες χρεώσεις στο λογαριασμό ενός πελάτη και να επικοινωνήσει προληπτικά μαζί του, εξηγώντας την αιτία και προσφέροντας επιπλέον πληροφορίες αν χρειαστεί.
Ο Gopalan υπογράμμισε πώς η T-Mobile έχει μετατραπεί από ουραγό σε ηγέτη του κλάδου. Όπως ανέφερε, παρά τους αρχικούς περιορισμούς στο φάσμα, η εταιρεία κατάφερε να αναπτύξει ένα 5G δίκτυο που σήμερα προηγείται της Verizon και της AT&T κατά περίπου δύο χρόνια όσον αφορά την ποιότητα.
Αναφερόμενος στην τρέχουσα κατάσταση του κλάδου τηλεπικοινωνιών στις ΗΠΑ, ο Gopalan έδωσε μια αισιόδοξη εικόνα: "Είναι μια σπουδαία εποχή για να βρίσκεσαι στις τηλεπικοινωνίες στις ΗΠΑ. Οι καταναλωτές λαμβάνουν τρεις φορές περισσότερα δεδομένα με τετραπλάσια ταχύτητα τα τελευταία πέντε χρόνια. Παράλληλα ο κλάδος έχει αυξήσει τις ελεύθερες ταμειακές ροές από το 2022 κατά 50%."
Η Σημασία της Εταιρικής Κουλτούρας
Σε όλες τις παρατηρήσεις του, ο Gopalan επέστρεφε συνεχώς στην κουλτούρα της T-Mobile ως το καθοριστικό της πλεονέκτημα, ιδιαίτερα στην ενσυναίσθηση που επιδεικνύει το προσωπικό πρώτης γραμμής τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ευρώπη. Τόνισε ότι υπάρχει μια συνοχή αρχών σε όλες τις εταιρείες του ομίλου, με σταθερή πελατοκεντρική φιλοσοφία και προτεραιότητα στις ανάγκες των πελατών έναντι της οικονομικής απόδοσης.
Ωστόσο, επισήμανε επίσης μια μοναδική πτυχή της αμερικανικής επωνυμίας T-Mobile που θα μπορούσε να εμπνεύσει τις ευρωπαϊκές αγορές: την προθυμία να είναι τολμηροί και να αλλάζουν τους κανόνες λειτουργίας της βιομηχανίας.
Ερωτώμενος για τα βασικά μαθήματα από την επιτυχία της T-Mobile US, ο Gopalan ανέφερε δύο σημεία: πρώτον, όταν βάζεις τον πελάτη και τις ανάγκες του ως προτεραιότητα, τότε έρχονται τα αποτελέσματα, και δεύτερον, πρέπει πάντα να θέτουμε τους κανόνες της αγοράς υπό αμφισβήτηση, διατηρώντας το "un-carrier mindset". Τόνισε επίσης πόσο σημαντικό είναι να παραμένουμε περίεργοι, να μην εφησυχάζουμε, και να συνεχίζουμε να μαθαίνουμε και να εξελισσόμαστε.
Το Όραμα της T-Mobile: Από την αμφισβήτηση σε θέση οδηγού
Σε επόμενη ομιλία, ο Vinayak Hegde, Consumer CMO της T-Mobile, παρουσίασε το αξιοσημείωτο ταξίδι της εταιρείας από την τέταρτη θέση στην αγορά των ΗΠΑ στην πρώτη θέση, καθώς και το μελλοντικό όραμα για συνεχή ηγεσία στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών. Μέσα από μια στρατηγική που χαρακτηρίζεται ως "un-carrier" (αντι-πάροχος), η T-Mobile κατάφερε να αναδιαμορφώσει την αγορά αμφισβητώντας το status quo και εξαλείφοντας τα σημεία που προκαλούσαν τα μεγαλύτερα προβλήματα στους πελάτες.
Ο Hegde εξήγησε ότι η άνοδος της T-Mobile βασίστηκε στην αναγνώριση και εξάλειψη των πηγών δυσαρέσκειας των πελατών. "Κοιτάξαμε τι έκαναν οι πάροχοι που προκαλούσε πόνο στους πελάτες και αποφασίσαμε να τα συντρίψουμε" ανέφερε χαρακτηριστικά.
Η στρατηγική περιλάμβανε την κατάργηση περιορισμών στα δεδομένα, την εξάλειψη των συμβολαίων και τη μείωση των τιμών. Κάθε κίνηση "un-carrier" της εταιρείας σχεδιάστηκε για να προσφέρει μεγαλύτερη διαφάνεια, δικαιοσύνη και εμπιστοσύνη. Αυτή η προσέγγιση οδήγησε σε σημαντική αύξηση του μεριδίου αγοράς, με τον Hegde να αναφέρει ότι το προηγούμενο έτος η T-Mobile προσέλκυσε σχεδόν 30% περισσότερους νέους πελάτες από τη Verizon και την AT&T μαζί.
"Τώρα που είμαστε πρώτοι, θέλουμε να απομακρυνθούμε από την αμφισβήτηση και να ηγηθούμε. Δεν θέλουμε να είμαστε αυτοί που λένε, 'κοιτάξτε, αυτοί κάνουν αυτό, εμείς δεν θα το κάνουμε'. Αντίθετα, να ηγηθούμε πραγματικά. Να είμαστε στην πρώτη γραμμή, να θέτουμε πρότυπα για το τι σημαίνει να είσαι πελάτης της T-Mobile και πρωταθλητής."
Ένα παράδειγμα αυτής της νέας προσέγγισης είναι το πρόγραμμα "Magenta Status" το οποίο μόλις ενεργοποιήθηκε και για τους Έλληνες χρήστες της εφαρμογής της Cosmote, αντικαθιστώντας στην ουσία το Deals 4 You. Σε αντίθεση με τα παραδοσιακά προγράμματα αφοσίωσης που απαιτούν από τους πελάτες να ξοδεύουν περισσότερα για να αποκτήσουν προνόμια, οι εταιρείες του ομίλου προσφέρουν αμέσως οφέλη σε όλους τους πελάτες τους, ανεξάρτητα από το ποσό που ξοδεύουν.
Μεταξύ των προνομίων συγκαταλέγεται και δωρεάν ετήσια πρόσβαση στο Perplexity, την AI εφαρμογή που λειτουργεί ως ψηφιακός βοηθός για καθημερινές ανάγκες, όπως μετάφραση κειμένων σε πραγματικό χρόνο, λήψη απαντήσεων σε διάφορες ερωτήσεις ως εναλλακτική της αναζήτησης της Google, ενώ μπορεί ακόμα να γράφει e-mail και να συνοψίζει ή να μεταφράζει κείμενα.
Τεχνολογική Υπεροχή και Δικτυακή Υποδομή
Καθοριστικό ρόλο στην άνοδο της T-Mobile έπαιξε η βελτίωση του δικτύου της, το οποίο πλέον θεωρείται κορυφαίο στις ΗΠΑ. Ο Hegde τόνισε ότι η εταιρεία έχει μεγαλύτερη γεωγραφική κάλυψη από τη Verizon και την AT&T, καλύτερη ταχύτητα και συνέπεια σύμφωνα με ανεξάρτητες μετρήσεις από την Ookla, ενώ διαθέτει προηγμένες δυνατότητες 5G.
"Μέχρι πριν από πέντε χρόνια, χτίζαμε πραγματικά με τα χέρια μας δεμένα πίσω από την πλάτη μας επειδή δεν είχαμε φάσμα. Σήμερα, είμαστε πιθανώς μπροστά από τη Verizon και την AT&T κατά περίπου δύο χρόνια όσον αφορά την ποιότητα του δικτύου," δήλωσε ο Hegde.
Η T-Mobile χρησιμοποιεί καινοτόμες μεθόδους για την ανάπτυξη του δικτύου της, βασιζόμενη σε προηγμένες τεχνικές τεχνητής νοημοσύνης. Αντί να χτίζει το δίκτυο με βάση μόνο τον πληθυσμό ("hubs"), η εταιρεία αναλύει τα πραγματικά πρότυπα χρήσης των πελατών για να καθορίσει τις βέλτιστες τοποθεσίες για νέους πύργους.
"Χρησιμοποιώντας προηγμένες τεχνικές τεχνητής νοημοσύνης, αυτό που κάνουμε τώρα είναι να χτίζουμε το δίκτυο με βάση την πραγματική χρήση των ανθρώπων," εξήγησε ο Hegde. "Αυτό μας βοηθά να καταλάβουμε πού να τοποθετήσουμε τον επόμενο πύργο, ποια είναι η πιο βέλτιστη θέση αντί να επιλέγουμε απλώς με βάση τον πληθυσμό της πόλης."
Στρατηγική συνεργασία με Starlink και καινοτομίες
Σε μια ακόμα ενδιαφέρουσα ομιλία μέσα από το 5G Hub της εταιρείας, ο Grant Castle, Senior Vice President Systems Realization της T-Mobile, παρουσίασε τη μακρά πορεία της T-Mobile στις ΗΠΑ και την εντυπωσιακή ανάπτυξή της. Ξεκινώντας ως μικρή εταιρεία την εποχή του 1G, η T-Mobile εξαγοράστηκε από την Deutsche Telekom το 2000, και μετά από χρόνια προκλήσεων, έφτασε σε ένα κρίσιμο σημείο καμπής το 2012, όταν η προσπάθεια εξαγοράς της από την AT&T απέτυχε.
Μετά από αυτό το γεγονός, η T-Mobile ξεκίνησε την "επανάσταση του un-carrier", εισάγοντας καινοτομίες τόσο στο δίκτυο όσο και στον επιχειρηματικό τομέα. Προσέφερε υπηρεσίες πρωτοποριακές για την αμερικανική αγορά, όπως δωρεάν διεθνή περιαγωγή και δωρεάν Wi-Fi σε αεροπλάνα, εστιάζοντας στην επίλυση των προβλημάτων των πελατών.
Η μεγάλη αλλαγή ήρθε με την τεχνολογία 5G. Ενώ οι ανταγωνιστές επέλεξαν την τεχνολογία millimeter wave με περιορισμένη κάλυψη, η T-Mobile, μετά τη συγχώνευση με τη Sprint, επένδυσε ολοκληρωτικά στο 5G αναβαθμίζοντας όλους τους πύργους της (πάνω από 90.000 σε όλες τις ΗΠΑ). Αυτή η στρατηγική απέδωσε, καθιστώντας την T-Mobile αδιαμφισβήτητο ηγέτη του 5G στις ΗΠΑ, με το μεγαλύτερο, ταχύτερο και καλύτερο δίκτυο 5G.
Μάλιστα, η εταιρεία έχει αξιοποιήσει αυτό το πλεονέκτημα για να εισέλθει δυναμικά στην αγορά οικιακού διαδικτύου, προσφέροντας ευρυζωνικές λύσεις σε όλες τις περιοχές των ΗΠΑ και ανταγωνιζόμενη τους περιφερειακούς παρόχους καλωδιακής τηλεόρασης που παραδοσιακά απέφευγαν τον άμεσο ανταγωνισμό μεταξύ τους. Πλέον η T-Mobile έχει γίνει ο μεγαλύτερος και ταχύτερα αναπτυσσόμενος πάροχος οικιακού διαδικτύου στις ΗΠΑ.
Για την κάλυψη των περιοχών που είναι δύσκολο να καλυφθούν, ο Castle ανέφερε ότι η εταιρεία έχει συνάψει σημαντικές συνεργασίες για να ενισχύσει την ανάπτυξή της και να επεκτείνει την κάλυψή της. Είναι ο μοναδικός πάροχος δορυφορικού δικτύου κινητής τηλεφωνίας στις ΗΠΑ, με 624 δορυφόρους της Starlink ήδη σε τροχιά. Η συνεργασία επιτρέπει στους πελάτες να έχουν πρόσβαση στο δίκτυο από το smartphone τους χωρίς την ανάγκη για αλλαγή συσκευής ή πρόσθετο εξοπλισμό, αρχικά για την αποστολή SMS, ενώ στο μέλλον θα προστεθεί και η πραγματοποίηση τηλεφωνικών κλήσεων.
"Έχουμε 624 δορυφόρους στον αέρα αυτή τη στιγμή, που συνδέουν πολλούς πελάτες που ήδη τους χρησιμοποιούν," ανέφερε ο Castle. Οι δορυφόροι, οι οποίοι κινούνται με ταχύτητα περίπου 28.000 χλμ/ώρα, καλύπτουν κυρίως ορεινές περιοχές και γενικά μέρη όπου δεν είναι εφικτή η εγκατάσταση πύργων κινητής τηλεφωνίας.
Αν και, όπως διευκρινίστηκε, η χρήση των δορυφόρων δεν είναι αποκλειστική για την T-Mobile, η εταιρεία είναι ο μοναδικός πάροχος στην Αμερική που διαθέτει το απαραίτητο φάσμα συχνοτήτων για να λειτουργεί η υπηρεσία με συμβατικά smartphones χωρίς την ανάγκη αγοράς νέας συσκευής. Η εταιρεία προσφέρει επίσης το "T-satellite", επιτρέποντας ακόμη και σε συνδρομητές της Verizon και της AT&T να δοκιμάσουν την υπηρεσία σε δοκιμαστική βάση.
Παράλληλα, η T-Mobile εργάζεται στην ανάπτυξη της τεχνολογίας 6G, η οποία θα προσφέρει περισσότερο φάσμα συχνοτήτων και καλύτερες ταχύτητες. Ωστόσο, σύμφωνα με την εταιρεία, το μεγαλύτερο ζητούμενο δεν είναι τόσο η αύξηση των ταχυτήτων, που ήδη θεωρούνται ικανοποιητικές, αλλά η αύξηση της χωρητικότητας του δικτύου και η μείωση του κόστους λειτουργίας. Επιπλέον, η T-Mobile προσανατολίζεται στη δημιουργία ενός αυτο-βελτιστοποιούμενου δικτύου με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης ενώ η εταιρεία έχει συνάψει συνεργασία με την OpenAI για την ενσωμάτωση τεχνητής νοημοσύνης στην εφαρμογή της, ενώ συνεχίζει να επεκτείνει τις συνεργασίες της με εταιρείες streaming και άλλους παρόχους περιεχομένου.
Στα μέρη μας, η Cosmote Telekom έχει ξεκινήσει από την περασμένη εβδομάδα μια παρόμοια ενέργεια για επιλεγμένους συνδρομητές FTTH συνδέσεων, οι οποίοι λαμβάνουν προσωπική ενημέρωση για τη δυνατότητα δωρεάν διπλασιασμού της ταχύτητάς τους για διάστημα 3 μηνών, χωρίς καμία πρόσθετη χρέωση ή μεταβολή στη διάρκεια του συμβολαίου τους.