Μετά από δύο αεροπορικές τραγωδίες μέσα σε περίοδο λίγων μηνών, η Boeing  υποσχέθηκε να διαθέσει ενημερώσεις λογισμικού για όλα τα αεροσκάφη Boeing 737 Max το αργότερο τον ερχόμενο μήνα.

Η εταιρεία ανέπτυξε τις αναβαθμίσεις στον απόηχο της τραγωδίας της πτήσης 610 της Ινδονησιακής αεροπορικής εταιρείας Lion Air που στέρησε τη ζωή σε 189 ανθρώπους. Σε διάστημα λίγων μηνών, ένα ακόμη αεροσκάφος της Boeing 737 Max-8, αυτή την φορά της Ethiopian Airlines, συνετρίβη λίγα λεπτά μετά την απογείωση του σκοτώνοντας και τους 157 επιβαίνοντες. 

Οι αναβαθμίσεις, που αναπτύχθηκαν για όλα τα αεροσκάφη τύπου 737 Max φέρνουν αλλαγές στα συστήματα ελέγχου πτήσης, στις οθόνες των πιλότων, στα εγχειρίδια και στις διαδικασίες καθώς και στην εκπαίδευση των πληρωμάτων. Στις ΗΠΑ, η εταιρεία Southwest Airlines έχει στον στόλο της 34 αεροσκάφη 737 Max-8, η εταιρεία American Airlines λειτουργεί 24 από τον ίδιο τύπο, ενώ στον στόλο της United Airlines υπάρχουν 14 αεροσκάφη Max-9.

Οι έρευνες για τις δύο τραγωδίες βρίσκονται ακόμη στα αρχικά στάδια, ωστόσο αυτό που ανησύχησε τους ειδικούς και τους εμπειρογνώμονες είναι οι ομοιότητες που υπάρχουν μεταξύ των δύο ατυχημάτων. «Είναι πολύ ύποπτο» δήλωσε στο CNN η ειδικός σε θέματα αεροπλοΐας Mary Schiavo. «Εδώ έχουμε ένα ολοκαίνουριο αεροσκάφος που κατέπεσε δύο φορές σε έναν χρόνο. Αυτό χτυπάει καμπανάκια συναγερμού στον κλάδο των αερομεταφορών γιατί κάτι τέτοιο απλώς δεν συμβαίνει. Οι ομοιότητες με το ατύχημα της Lion Air είναι μεγάλες για να μην προκαλέσουν ανησυχία» συμπλήρωσε.

Στην πτήση 610 της Lion Air, οι πιλότοι αναφέρθηκε ότι συνάντησαν πρόβλημα με ένα νέο χαρακτηριστικό του αεροσκάφους, που προστέθηκε για λογαριασμό των μεγαλύτερων κινητήρων του 737 Max και έχει την ονομασία MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System). Ενδεχομένως το νέο αυτό χαρακτηριστικό του λογισμικού του αυτόματου πιλότου να δυσλειτούργησε (να αναφέρουμε σε αυτό το σημείο ότι τα αεροσκάφη 737 Max είναι η τελευταία έκδοση του αεροσκάφους με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στον κόσμο που διαθέτει ενισχυμένα χαρακτηριστικά αυτόνομης πτήσης) και να ενεπλάκη λανθασμένα στον χειρισμό του αεροσκάφους, «κατεβάζοντας» το ρύγχος του αεροσκάφους προς τα κάτω, αντί προς τα πάνω, αφού «θεώρησε» ότι βρίσκεται σε κατάσταση απώλειας άντωσης, (stall). Οι πιλότοι φαίνεται να προσπάθησαν να παρακάμψουν το σύστημα και έδωσαν μάχη με τα όργανα και τα χειριστήρια ελέγχου, αλλά οι προσπάθειες τους δεν απέδωσαν.

Η Boeing, σε μία αρκετά ασυνήθιστη διαδικασία, εξέδωσε δελτίου έκτακτης ανάγκης που διέταζε τις εταιρείες να εκπαιδεύσουν τους πιλότους τους στην διαδικασία απενεργοποίησης του αυτόματου συστήματος, ενώ μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι ήταν πάντοτε δυνατή η παράκαμψη του. «Ο πιλότος θα είναι πάντοτε σε θέση να παρακάμπτει τον νόμο ελέγχου πτήσης χρησιμοποιώντας ηλεκτρικά ή χειροκίνητα μέσα, ανέφερε η εταιρεία. «Επιπλέον, μπορεί να ελεγχθεί με τη χρήση της υπάρχουσας διαδικασίας σταθεροποίησης διαφυγής όπως ενισχύθηκε στο εγχειρίδιο διαδικασιών (OMB) που εκδόθηκε στις 6 Νοεμβρίου 2018».

Ωστόσο, το πλήρωμα, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν γνώριζε καν ότι το σύστημα MCAS υπήρχε πριν από τη συντριβή της πτήσης 610 της Lion Air και δεν είχε εκπαιδευτεί σε αυτό, σύμφωνα με την εφημερίδα Seattle Times. «Δεν μας αρέσει το γεγονός ότι ένα νέο σύστημα βρισκόταν σε ισχύ στο αεροσκάφος χωρίς να αποκαλυφθεί σε κάποιον και χωρίς να υπάρχει στα εγχειρίδια», δήλωσε ο πρόεδρος του σωματείου πιλότων της Southwest Airlines, Jon Weaks.

Η Boeing επιμένει ότι «το 737 Max είναι ένα ασφαλές αεροπλάνο», ωστόσο, η διοίκηση πολιτικής αεροπορίας της Κίνας καθήλωσε όλα τα μοντέλα 737 Max-8, αναφέροντας τη "μηδενική ανοχή" της σε θέματα ασφάλειας. Πολλές χώρες (Ινδονησία, Νότιο Κορέα, Μογγολία κ.ά) συμπεριλαμβανομένης της Αυστραλίας και της Σιγκαπούρης, έχουν επίσης απαγορεύσει τις πτήσεις με το 737 Max-8 ωσότου η Boeing πάρει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να διασφαλίσει την ασφάλεια των πτήσεων.    

Engadget

  • Confused 1
  • Sad 2