Με στόχο να εξασφαλίσει ένα δίχτυ ασφαλείας στην ψηφιακή οικονομία για τις μικρότερες επιχειρήσεις, οι Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει νέους κανόνες για τις δικτυακές πλατφόρμες. 

Στόχος των νέων κανόνων είναι η δημιουργία ενός δίκαιου, διαφανούς και προβλέψιμου επιχειρηματικού περιβάλλοντος για τις μικρότερες επιχειρήσεις και τους εμπόρους όταν χρησιμοποιούν διαδικτυακές πλατφόρμες. Οι μικρές και οι μεσαίες επιχειρήσεις (π.χ ξενοδοχεία ή e-tailers και γενικότερα έμποροι που πωλούν προϊόντα και αγαθά κ.ά) που βασίζονται σε μηχανές αναζήτησης για την προσέλκυση διαδικτυακής κίνησης στις ιστοσελίδες τους, συγκαταλέγονται μεταξύ εκείνων που θα επωφεληθούν από τους νέους κανόνες που προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Αυτό είναι εξαιρετικά σπουδαίο αν λάβουμε υπόψη μας ότι περίπου το ήμισυ (42%) των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων που ρωτήθηκαν σε πρόσφατη έρευνα δήλωσαν ότι χρησιμοποιούν online shops ή app stores για να πωλούν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους. Σύμφωνα με μια άλλη μελέτη, σχεδόν το 50% των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων που ασκούν δραστηριότητες στις διαδικτυακές πλατφόρμες αντιμετωπίζουν προβλήματα.

Φαίνεται πως στόχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι οι Google, Amazon, Apple αλλά και άλλες πλατφόρμες για να τις εξαναγκάσει να διαχειρίζονται με καλύτερο τρόπο τα παράπονα των πελατών τους και να είναι περισσότερο διαφανείς στις ταξινομήσεις τους. Τόσο οι διαδικτυακές υπηρεσίες διαμεσολάβησης όσο και οι διαδικτυακές μηχανές αναζήτησης πρέπει να καθορίζουν τα γενικά κριτήρια που προσδιορίζουν τον τρόπο ταξινόμησης των αγαθών και υπηρεσιών στα αποτελέσματα αναζήτησης.

Οι προτεινόμενοι κανονισμοί αφορούν τις μηχανές αναζήτησης, τα online καταστήματα πώλησης εφαρμογών (app stores), ιστοσελίδες ηλεκτρονικού εμπορίου (online shops), ακόμα και εφαρμογές κράτησης ξενοδοχείων κ.ά. Οι πλατφόρμες θα πρέπει να είναι σε θέση να εξηγούν στους επαγγελματίες χρήστες τους γιατί αφαίρεσαν από τις λίστες τους ή μείωσαν τη θέση που εμφανίζεται η ιστοσελίδα τους, πως διαχειρίζονται τα δικά τους αγαθά ή τις υπηρεσίες σε σχέση με εκείνα που προσφέρουν οι επαγγελματικοί χρήστες τους ενώ καλούνται να καθορίσουν ένα εσωτερικό σύστημα διεκπεραίωσης καταγγελιών.

Στη Google είναι εμφανώς αδιαφανείς σχετικά με τον τρόπο που χειρίζονται τον τρόπο που εμφανίζονται οι ιστοσελίδες στα αποτελέσματα αναζήτησης, κάτι που είναι κρίσιμης σημασίας για πολλές επιχειρήσεις. Εν τω μεταξύ, εταιρείες όπως η Spotify έχουν διαμαρτυρηθεί που αναγκάστηκαν να δώσουν μερίδιο από τις πωλήσεις τους στην Apple για να εμφανίζεται η υπηρεσία τους στο App Store της τελευταίας, και ενώ συγχρόνως ανταγωνίζεται την υπηρεσία Apple Music.

Το πιθανότερο είναι οι προτεινόμενοι κανόνες να ψηφιστούν από το Ευρωκοινοβούλιο, και τότε, οι Google (Google Search) και Microsoft (Bing) θα πρέπει να είναι σε θέση να εξηγήσουν στους πελάτες τους για ποιους λόγους έπεσαν στην κατάταξή τους. Εφόσον η διαφωνία μεταξύ τους δεν μπορεί να επιλυθεί φιλικά, οι πλατφόρμες θα πρέπει να διορίζουν διαμεσολαβητές και να πληρώνουν τουλάχιστον το ήμισυ του κόστους. Θα πρέπει επίσης να εξηγήσουν πως αντιμετωπίζουν τις δικές τους υπηρεσίες σε σύγκριση με τις επιχειρήσεις τρίτων που παρέχουν παραπλήσια προϊόντα (όπως συμβαίνει με την Apple Music και το Spotify, για παράδειγμα).

Η κ. Mariya Gabriel, επίτροπος Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας, δήλωσε: “Για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, οι πλατφόρμες και οι μηχανές αναζήτησης αποτελούν σημαντικά μέσα προσέγγισης των καταναλωτών αλλά θα πρέπει να διασφαλίσουμε ότι δεν καταχρώνται της θέσης τους και ότι με τον τρόπο αυτό δεν βλάπτουν τους επιχειρηματικούς χρήστες τους. Κάνουμε ένα πολύ σημαντικό βήμα με σαφείς κανόνες για τη διαφάνεια και την αποτελεσματική διευθέτηση διαφορών και με τη δημιουργία ενός παρατηρητηρίου που θα επιτρέψει να αναλύονται με μεγαλύτερη ακρίβεια οι πρακτικές των διαδικτυακών πλατφορμών. Είναι απολύτως απαραίτητο να διασφαλιστεί ότι οι πλατφόρμες και οι μηχανές αναζήτησης αντιμετωπίζουν δίκαια τις άλλες επιχειρήσεις, μεταξύ άλλων, για να ενισχυθεί η εμπιστοσύνη στο περιβάλλον των διαδικτυακών πλατφορμών στην ΕΕ”.

Engadget

  • Thanks 1