H κινεζική εφαρμογή έχει βρει τον τρόπο να προσελκύει πελάτες και να τους ενθαρρύνει να προχωρούν διαρκώς σε αγορές.

Το Temu, η κινεζική πλατφόρμα αγορών, με αξία που αποτιμάται σε δισεκατομμύρια δολάρια, σαρώνει τον κόσμο των διαδικτυακών αγορών, χάρη στον εθιστικό συνδυασμό χαμηλών τιμών και τεχνικών που μετατρέπουν τις αγορές σε παιχνίδι. Η εφαρμογή, που κατέστη εξαιρετικά δημοφιλής μέσα από βίντεο στο TikTok αλλά και από στόμα σε στόμα, εφαρμόζει ένα ευρύ φάσμα ψυχολογικών τακτικών, προκειμένου να διατηρεί τους χρήστες σε εγρήγορση, έτοιμους να ξοδέψουν.

Μία από τις βασικές παραμέτρους της επιτυχίας του Temu είναι ο σχεδιασμός της εφαρμογής, που παραπέμπει σε καζίνο και βομβαρδίζει τους χρήστες με ένα απίθανο φάσμα φτηνών προϊόντων, με προσφορές που διαρκούν λίγο και το ρολόι να μετρά αντίστροφα. Αυτό, δημιουργεί μια αίσθηση του επείγοντος, ενθαρρύνοντας τους χρήστες να προχωρούν σε γρήγορες αποφάσεις, πριν λήξει η προσφορά. Η εφαρμογή χρησιμοποιεί επίσης τροχούς της τύχης και άλλους μηχανισμούς που παραπέμπουν σε τυχερά παιχνίδια, για να προσφέρει δελεαστικά δώρα, όπως κουπόνια και δωρεάν παράδοση, προσφέροντας έτσι επιπλέον κίνητρο στους χρήστες να συνεχίσουν να ψωνίζουν.

Η γκάμα των προϊόντων που προσφέρει το Temu είναι μεγάλη, από παιχνίδια για σκυλιά μέχρι είδη δώρων, καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα ενδιαφερόντων, σε κατηγορίες όπου είναι εύκολο να προχωρήσει κανείς σε μια αυθόρμητη αγορά. Παρότι η ποιότητα των προϊόντων ποικίλει, πολλοί χρήστες βρίσκουν ακαταμάχητες τις χαμηλές τιμές και την έξαψη που προκαλεί το κυνήγι μιας προσφοράς.

Ειδικοί εκτιμούν ότι η τιμολογιακή προσέγγιση και η προώθηση προϊόντων από το Temu δεν είναι τυχαία, καθώς εστιάζουν ακριβώς σε εκείνους τους ψυχολογικούς παράγοντες που διατηρούν το ενδιαφέρον των αγοραστών. Ο αναλυτής Νιλ Σόντερς, λόγου χάρη, παρομοιάζει την όλη εμπειρία με τον εθισμό στη ζάχαρη, καθώς η διαδικασία προκαλεί έκρηξη ντοπαμίνης στους χρήστες, παρακινώντας τους να επανέλθουν για νέα "δόση". Ο Μαρκ Γκρίφιθς, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Νότιγχμαμ Τρεντ παρομοιάζει τη στρατηγική του Temu με τα φρουτάκια, με τους ήχους και τα οπτικά ερεθίσματα να ενισχύουν τον ενθουσιασμό και να προκαλούν ένα αίσθηση του επείγοντος.

Πέρα από τις τεχνικές αυτές, το Temu βασίζεται έντονα στις γνώμες των χρηστών του, προκειμένου να πείσει για την ποιότητα και τη δημοφιλία των προϊόντων του. Η εφαρμογή προβάλει κριτικές προϊόντων, βαθμολογίες με 5 αστέρια αλλά και τον αριθμό των χρηστών που προχώρησαν πρόσφατα στην αγορά ενός αντικειμένου ή εξετάζουν το αντικείμενο αυτή τη στιγμή. Η τακτική αυτή ενεργοποιεί την τάση των ανθρώπων να ακολουθούν τους γύρω τους και να μη χάσουν την ευκαιρία να αποκτήσουν ένα προϊόν που αποδεικνύεται δημοφιλές.

Την ώρα που ορισμένοι χρήστες αναφέρουν ότι έχουν εθιστεί στο Temu, ειδικοί προειδοποιούν ότι οι τακτικές που χρησιμοποιεί η εφαρμογή μπορεί να ωθήσει τους χρήστες σε έξοδα πέρα από τις δυνατότητές τους, παρασύροντάς τους σε νέες αγορές, με την ελπίδα να εκμεταλλευτούν μια "σπουδαία" ευκαιρία.

Καθώς το Temu συνεχίζει να ενισχύεται, προσελκύοντας πάνω από 75 εκατομμύρια χρήστες μόνο στην Ευρωπαϊκή Ένωση, έρχεται αντιμέτωπο όλο και συχνότερα με τις ρυθμιστικές αρχές για τον τρόπο που διαχειρίζεται τα δεδομένα που συγκεντρώνει, κατηγορούμενο για αθέμιτες εμπορικές πρακτικές και πώληση προϊόντων που είναι αποτέλεσμα καταναγκαστικής εργασίας. Παρά τις αιτιάσεις αυτές, η δυναμική ενίσχυση του Temu και οι χαμηλές τιμές που προσφέρει το καθιστούν ισχυρότατο παράγοντα στις ψηφιακές αγορές, με τις μικρότερες εταιρίες να δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν τους ρυθμούς του.

Παρότι ορισμένοι ειδικοί εκτιμούν ότι οι χρήστες τελικά θα κουραστούν από τις επίμονες τεχνικές προώθησης που χρησιμοποιεί το Temu, η επιτυχία της εφαρμογής καταδεικνύει τη δύναμη του συνδυασμού ψυχολογικών τακτικών, χαμηλών τιμών και επιθετικού μάρκετινγκ. Εφόσον οι χρήστες εξακολουθούν να βρίσκουν ακαταμάχητες προσφορές στην πλατφόρμα, η επιρροή του Temu στο τοπίο του διαδικτυακού εμπορίου θα συνεχιστεί, θέτοντας νέα πρότυπα για τις διαδικτυακές εμπειρίες αγορών.

  • Like 6
  • Sad 3
  • Haha 4