Προς το περιεχόμενο

Νομική εξίσωση ομοφυλοφιλικών σχέσεων, gay γάμος και τέτοια


htps

Προτεινόμενες αναρτήσεις

Μετα απο επιμονη προσπαθεια βρηκα την προταση νομου που ειχε κανει το ΠΑΣΟΚ πριν 2 χρονια για την επεκταση του συμφωνου συμβιωσης κ στα ομοφυλοφιλα ζευγαρια κ που εμεινε στα χαρτια για καποιο λογο.

 

Τι πιστευεται γενικοτερα για την νομικη εξισωση των ομοφυλοφιλων σχεσεων με τις ετεροφυλοφιλες ΓΕΝΙΚΑ?Ειτε μεσω του συμφωνου η μεσω καποιου αλλου τροπου?

 

Εδω το πληρες κειμενο της προτασης νομου

 

http://ost.pasok.gr/?p=27#more-27

 

Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΜΦΩΝΟ ΣΥΜΒΙΩΣΗΣ

November 12th, 2008 · No Comments · δράσεις, νέα

Ανταποκρινόμενο στην αντίστοιχη δέσμευση που είχε αναλάβει στο Πρόγραμμά του από το 2007, το ΠΑΣΟΚ κατέθεσε στις 4 Νοεμβρίου πρόταση νόμου με την οποία προβλέπεται, όπως και σε όλες σχεδόν τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η καθιέρωση του Συμφώνου Συμβίωσης, μεταξύ δύο ατόμων, ανεξαρτήτως φύλου. Με την καθιέρωση του Συμφώνου Συμβίωσης διασφαλίζονται και τα δικαιώματα των πολιτών, όπως στο πεδίο της Κοινωνικής Ασφάλισης και της κληρονομικής διαδοχής.

 

Διαβάστε ολόκληρη την πρόταση νόμου στο site μας:

 

Πρόταση Νόμου του ΠΑΣΟΚ για Σύμφωνο Συμβίωσης

04.11.2008

 

Πρόταση Νόμου κατέθεσε σήμερα το ΠΑΣΟΚ, με την οποία προβλέπεται η καθιέρωση του Συμφώνου Συμβίωσης, μεταξύ δύο ατόμων, ανεξαρτήτως φύλου. Με την καθιέρωση του Συμφώνου Συμβίωσης διασφαλίζονται και τα δικαιώματα των πολιτών, όπως στο πεδίο της Κοινωνικής Ασφάλισης και της κληρονομικής διαδοχής.

 

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Πρότασης Νόμου και η Αιτιολογική Έκθεση:

 

 

ΠΡΟΤΑΣΗ ΝΟΜΟΥ

 

«Σύμφωνο Συμβίωσης»

 

 

AΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

 

 

Α’

 

Επί της αρχής

 

 

1. Στην Ελλάδα, αν και το ποσοστό των παντρεμένων επί του συνόλου των ζευγαριών που συμβιώνουν είναι, μαζί με αυτό της Ιρλανδίας, ένα από τα υψηλότερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ο αριθμός των ελεύθερων ενώσεων αυξάνεται συνεχώς. Διότι, όπως έχει επισημανθεί, ο γάμος σήμερα αποτελεί συνήθως περισσότερο το επιστέγασμα ενός προγενέστερου και συνήθως μακρόχρονου δεσμού, παρά την απαρχή μιας νέας φάσης στη ζωή των νεονύμφων. Από την άλλη, ο γάμος δεν συνιστά, όπως άλλοτε, την αναγκαία συνθήκη για την δημιουργία οικογένειας, καθώς ο αριθμός των ανύπαντρων μητέρων αυξάνεται. Εν όψει της νέας αυτής πραγματικότητας, δεν θα πρέπει να εκπλήσσει ότι, εδώ και χρόνια, τόσο η δικαστήρια όσο και οι θεωρητικοί του δικαίου μας δέχονται ότι οι έννοιες της οικογένειας και του γάμου –όπως τις κατοχυρώνει το Σύνταγμα (άρθρο 21§1)- δεν είναι στατικές, αλλά μεταβάλλονται: μαζί με τις αξίες, τα ήθη και τις νοοτροπίες μιας κοινωνίας παραδοσιακά ανοιχτής σε ξένα ρεύματα και επιρροές, εξελίσσονται και αυτές, κάτι που ο νομοθέτης δεν δικαιούται να αγνοήσει.

 

2. Εξ άλλου, παρά τις γνωστές προκαταλήψεις, υπάρχει ένας σημαντικός αριθμός σεξουαλικά «διαφορετικών». Χωρίς βεβαίως να αναγνωρίζονται ως ξεχωριστή κατηγορία –πολύ λιγότερο ως μειονότητα- οι ομοφυλόφιλοι, οι λεσβίες, οι αμφιφυλόφιλοι και οι τρανσεξουαλικοί, σύμφωνα με τις καθιερωμένες διακρίσεις, έχουν επιβάλει την παρουσία τους άλλωστε, σε ένα ευρύτερο πεδίο του κοινωνικού χώρου. Δεν έχουν παύσει, παρά ταύτα, να αποτελούν αντικείμενο προσβλητικών συμπεριφορών εκ μέρους των αρχών αλλά και του «μέσου» πολίτη, καθώς τα στερεότυπα άλλων εποχών εξακολουθούν λίγο πολύ να επιβιώνουν. Έτσι, αν και η ύπαρξη τους δεν αποσιωπάται όπως παλαιότερα, οι σεξουαλικά διαφορετικοί απέχουν από το να έχουν κατακτήσει την πολυπόθητη ισοπολιτεία, καθώς δεν ζουν υπό καθεστώς ισότητας δικαιωμάτων και υποχρεώσεων σε σύγκριση με τους λοιπούς πολίτες. Και τούτο, παρά το γεγονός ότι η ομοφυλοφιλία μεταξύ συναινούντων ενηλίκων έχει από μακρού αποποινικοποιηθεί και ότι, εδώ και χρόνια, μια σειρά δεσμευτικών και για τη χώρα μας ρυθμίσεων απαγορεύουν τις διακρίσεις με βάση τον σεξουαλικό προσανατολισμό στους χώρους εργασίας -και όχι μόνον. Σημαντικός από την άποψη αυτή είναι ο ν. 3304/2005 για την εφαρμογή της ίσης μεταχείρισης στο τομέα της απασχόλησης και της εργασίας, ανεξαρτήτως, μεταξύ άλλων, του γενετήσιου προσανατολισμού (Α/ 16). Με τον νόμο αυτόν, το ελληνικό δίκαιο προσαρμόσθηκε στις δύο σχετικές κοινοτικές Οδηγίες, την με αριθμ. 2000/43/ΕΚ του Συμβουλίου, της 29.6.2000, και την με αριθμ. 2000/78/ΕΚ επίσης του Συμβουλίου, της 27.11.2000.

 

3. Η καθυστέρηση του Έλληνα νομοθέτη να αναλάβει τις αναγκαίες πρωτοβουλίες, φαίνεται ακόμη περισσότερο αν αναλογισθεί κανείς ότι, κατά την τελευταία δεκαετία, με εξαίρεση την Ιταλία, όλοι ανεξαίρετα οι κοινοτικοί εταίροι μας έχουν ψηφίσει νόμους για την αναγνώριση των δικαιωμάτων των συμβιούντων σε ελεύθερες ενώσεις και των σεξουαλικά διαφορετικών: μετά την Ολλανδία (2001) και το Βέλγιο (2002), τον (πολιτικό βεβαίως) γάμο προσώπων που ανήκουν στο ίδιο φύλο αναγνώρισε πρόσφατα και η (βαθύτατα καθολική) Ισπανία (2005). Μετά την Σουηδία (1994) και τα άλλα σκανδιναβικά κράτη, την συμβίωση ομόφυλων και ετερόφυλων ζευγαριών έχει αναγνωρίσει με το Pacte civil de solidarite (γνωστότερο ως PACS) η Γαλλία από το 1999, καθώς και τα περισσότερα γερμανικά κρατίδια, ενώ πρόσφατα ψήφισε σχετικό νόμο η (επίσης θρησκευτικά συντηρητικότατη) Ιρλανδία (2004) και η Μεγάλη Βρετανία (2005). Εξ άλλου, με εμπεριστατωμένες αποφάσεις που εξέδωσαν τα τελευταία χρόνια, τα Συνταγματικά Δικαστήρια της Γαλλίας (CC 9.11.1999) και της Γερμανίας (BVerfG 17.7.2002) επικύρωσαν τις νομοθετικές αυτές πρωτοβουλίες, προς τις οποίες, όπως ήταν φυσικό, πέραν της Εκκλησίας, είχαν αντιταχθεί και ποικιλώνυμοι συντηρητικοί κύκλοι.

 

4. Σκοπός της παρούσας πρωτοβουλίας είναι να θέσει τέρμα στις δυσμενείς διακρίσεις και να αποκαταστήσει την ισοπολιτεία στο πεδίο των ελεύθερων ενώσεων ετερόφυλων και ομόφυλων ζευγαριών. Για μεν τα πρώτα, δηλαδή τα ετερόφυλα ζευγάρια που ζουν μαζί επί πολλά χρόνια και δεν επιθυμούν να παντρευτούν, οι συντάκτες της παρούσας πρότασης είναι πεπεισμένοι ότι η δυνατότητα που τους παρέχεται (μέσω του καθιερούμενου συμφώνου συμβιώσεως) να εξομοιώσουν τη σχέση τους -από πλευράς νομικών συνεπειών- με τη σχέση των συζύγων από γάμο θα συναντήσει ευρύτερη συναίνεση: η συνεχιζόμενη άρνηση των δικαστηρίων μας να αναγνωρίσουν στους επί μακρόν συμβιούντες στοιχειώδη δικαιώματα για αμοιβαία υποστήριξη και αλληλεγγύη φαίνεται σήμερα ακατανόητη, ακόμη σκληρότερη και προπάντων άδικη είναι η ίδια άρνηση όταν εκδηλώνεται στο πεδίο της κοινωνικής ασφάλισης, της συνταξιοδότησης και της κληρονομικής διαδοχής. Όσο για τα ομοφυλόφιλα ζευγάρια, επελέγη η λύση της καθιέρωσης και γι’ αυτούς του συμφώνου συμβιώσεως, με πλήρη εξομοίωση των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεών τους με εκείνα των συζύγων από γάμο.

 

 

Β’

 

Επί των άρθρων

 

 

1. Στο άρθρο 1 της πρότασης εξειδικεύεται ο σκοπός –και, μέσω αυτού, το περιεχόμενο- του συμφώνου συμβιώσεως: μόνιμη ένωση ενηλίκων του ίδιου ή διαφορετικού φύλου, με σκοπό την αμοιβαία υποστήριξη και αλληλεγγύη και την δημιουργία κοινότητας βίου. Με τις λέξεις «αμοιβαία υποστήριξη και αλληλεγγύη» υπονοείται η υποχρέωση υλικής και ηθικής βοήθειας και συμπαράστασης των συμβιούντων, που πρέπει βεβαίως να είναι ενήλικοι και να αποβλέπουν όχι απλώς σε μια παροδική σχέση, αλλά σε μια μακροχρόνια ένωση. Εξ ου και η αναφορά στην δημιουργία μιας «κοινότητας βίου». Απόρροια της αρχής της αυτονομίας και της ελεύθερης επιλογής, το σύμφωνο συμβίωσης αν και έχει, έτσι όπως ρυθμίζεται στην πρόταση, προεχόντως συμβατικό χαρακτήρα, συγκεντρώνει και πολλά χαρακτηριστικά θεσμού.

 

2. Το άρθρο 2 της πρότασης αναφέρεται στον τρόπο σύναψης του συμφώνου. Συνεπής προς τον προεχόντως συμβατικό χαρακτήρα του συμφώνου, η πρόταση αρκείται στην αυτοπρόσωπη και από κοινού δήλωση των ενδιαφερομένων ότι επιθυμούν να συμβιώσουν, η οποία γίνεται, χωρίς πανηγυρικό τύπο προς τον δήμαρχο ή τον πρόεδρο της κοινότητας το τόπου όπου οι δηλούντες προτίθενται να εγκατασταθούν. Μερίμνη του δημάρχου, η σχετική πράξη καταχωρίζεται και κοινοποιείται στον ληξίαρχο του τόπου γέννησης των δηλούντων. Για τον έλεγχο της τυχόν συνδρομής κωλυμάτων, η παρ. 2 προβλέπει ότι, επί ποινή απαραδέκτου της δήλωσης, οι ενδιαφερόμενοι οφείλουν να επισυνάψουν πιστοποιητικά των οικείων αρχών, από τα οποία να προκύπτει ότι δεν συντρέχει στο πρόσωπό τους καμιά από τις ιδιότητες που προβλέπει το άρθρο 3 του της πρότασης.

 

3. Τα κωλύματα για την σύναψη συμφώνου συμβίωσης προβλέπονται από το άρθρο 3. Είναι έξη (6), τα τέσσερα (4) πρώτα από τα οποία συμπίπτουν με τα κωλύματα του γάμου που προβλέπει ο ΑΚ. Αν και απαρχαιωμένα, επαναλήφθηκαν και για το σύμφωνο συμβίωσης για λόγους ενότητας της έννομης τάξης. Το πέμπτο είναι το κώλυμα προηγούμενου συμφώνου, που εξακολουθεί να είναι σε ισχύ, ενώ το έκτο ορίζει ότι κωλύονται να συνάψουν σύμφωνο πρόσωπα, που κανένα τους δεν έχει νόμιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα. Εδώ όμως πρέπει να σημειώσουμε ότι αντίστοιχα πρέπει να να τροποποιηθεί και ο ΑΚ στο άρθρο 1354 επ και να προστεθεί ως κώλυμα για σύναψη γάμου η ύπαρξη προηγούμενου συμφώνου συμβίωσης που να είναι σε ισχύ, εκτός εάν πρόκειται για γάμο μεταξύ των συμβιούντων. Με την τελευταία ρύθμιση, την οποία –σημειωτέον- προβλέπουν σχεδόν όλες οι ισχύουσες νομοθεσίες ευρωπαϊκών κρατών, επιδιώκεται να αποτραπεί ο λεγόμενος «συμβιωτικός τουρισμός».

 

4. Το άρθρο 4 είναι από τα σπουδαιότερα της πρότασης, καθώς προβλέπει τις έννομες συνέπειες που συνεπάγεται η σύναψη του συμφώνου. Συγκεκριμένα, ορίζεται ότι το σύμφωνο, όσο είναι σε ισχύ, έχει για τους συμβιούντες όλες προσωπικές και περιουσιακές συνέπειες που παράγει ο γάμος για τους συζύγους, εφαρμοζομένων των διατάξεων των άρθρων 1386-1416, 1442 επ., 1820, 1821, 1824 και 1825 ΑΚ, καθώς και των σχετικών ρυθμίσεων της ισχύουσας φορολογικής, εργατικής, κοινωνικοασφαλιστικής και συνταξιοδοτικής νομοθεσίας. Κατά λογική ακολουθία, η παρ. 2 ορίζει ότι, όπου κατά την κείμενη νομοθεσία αρκεί ή απαιτείται η συγκατάθεση του ενός συζύγου για να επέλθουν έννομες συνέπειες στο πρόσωπο του άλλου, οι σχετικές ρυθμίσεις εφαρμόζονται για την συγκατάθεση του συμβιούντος. Για να επιτευχθεί μεγαλύτερη σαφήνεια, η παρ. 3 ορίζει ότι, με προεδρικό διάταγμα μπορεί να προβλεφθεί ότι συγκεκριμένες κάθε φορά ρυθμίσεις οποιουδήποτε άλλου κλάδου του δικαίου, που αναφέρονται στις σχέσεις των συζύγων από γάμο, εφαρμόζονται και στους συμβιούντες. Τέλος, η παρ. 4 ορίζει ότι, σε περίπτωση αμφισβήτησης για την εφαρμογή διατάξεων, το πρωτοδικείο του τόπου της συγκατοίκησης ή της τελευταίας συγκατοίκησης των συμβιούντων αποφαίνεται σε πρώτο και τελευταίο βαθμό, ύστερα από αίτηση του ενός από αυτούς ή, σε περίπτωση που αυτός έχει εκλείψει, των κατιόντων του, η οποία κοινοποιείται υποχρεωτικά και στον άλλο. Αναφορικά με την προστασία των παιδιών που γεννιούνται στα πλαίσια του συμφώνου συμβίωσης, αυτά ασχέτως προσωπικών συμφωνιών των συμβαλλομένων, θα πρέπει να τύχουν της απόλυτης προστασίας που επιφυλάσσει ο ΑΚ για παιδιά που είναι γεννημένα σε γάμο, με ανάλογη εφαρμογή των σχετικών διατάξεων των άρθρων 1465 επ., 1513 επ και 1485 επ του ΑΚ.

 

Το κυριότερο όμως είναι ότι σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να τεθεί συμπληρωματική διάταξη στο άρθρο 932 Α.Κ., ώστε στην έννοια της οικογένειας του θύματος λόγω ψυχικής οδύνης από τον θάνατο του οικείου τους να περιληφθεί και ο σύντροφος που ζούσε με τον θανόντα σε σύμφωνο συμβίωσης, ώστε να αποτρέψουμε τις κοινωνικές αδικίες που έχουμε δει ως σήμερα και να δύναται ο σύντροφος αυτός να λαβαίνει τη σχετική αποζημίωση που τη δικαιούται πολύ περισσότερο από τυχόν συγγενείς του θανόντα, με τους οποίους ο ίδιος μπορεί να μην είχε καθόλου σχέσεις.

 

5. Για λόγους έμφασης, το άρθρο 5 της πρότασης ορίζει κάτι που απαγορεύει ήδη έμμεσα η ισχύουσα νομοθεσία (: άρθρο 1545 ΑΚ): ότι δηλαδή, ως μη παντρεμένοι, οι συμβιούντες δεν μπορούν να υιοθετήσουν από κοινού ανήλικο. Προφανώς, η προηγούμενη υιοθεσία από έναν τουλάχιστον από τους συμβιούντες δεν συνιστά κώλυμα για την σύναψη του συμφώνου και δεν απαγορεύεται η επιγενόμενη υιοθεσία ανηλίκου από τον καθέναν από τους συμβιούντες χωριστά.

 

6. Το άρθρο 6 της πρότασης αναφέρεται στην λύση του συμφώνου, για την επέλευση της οποίας δεν προβλέπεται η έκδοση διαζυγίου, αλλά μια διαδικασία απλούστερη, που συνάδει με την πνεύμα που διέπει τον εισαγόμενο θεσμό. Εκτός από τον θάνατο και τον γάμο των συμβιούντων μεταξύ τους, εφ’ όσον είναι ετερόφυλοι, ως λόγος λύσης του συμφώνου προβλέπεται η από κοινού δήλωση των συμβιούντων από τη μια, και η μονομερής (αναιτιολόγητη) δήλωση του καθενός από αυτούς, με επέλευση όμως των συνεπειών της έξη (6) μήνες αργότερα. Τέλος, η παρ. 6 του άρθρου 7 ορίζει ότι, μετά την λύση του συμφώνου, οι πρώην συμβιούντες ρυθμίζουν ωστόσο με συμφωνία ενώπιον συμβολαιογράφου τις περιουσιακές σχέσεις τους. Σε κάθε περίπτωση όμως μετά τη λύση του συμφώνου, οι οποιεσδήποτε συμφωνίες των συμβαλλομένων στο σύμφωνο ενώπιον συμβολαιογράφου δεν μπορούν να παραβιάζουν το ελάχιστο των δικαιωμάτων που επιφυλάσσει για το αδύναμο μέλος ο Α.Κ. στα άρθρα 1386 έως 1416 και 1440 επ. του ΑΚ. Σε περίπτωση διαφωνίας, προβλέπεται ότι, επιφυλασσομένων των εκατέρωθεν αξιώσεων για αποζημίωση λόγω ηθικής βλάβης, τις περιουσιακές εκκρεμότητες της συμβίωσης ρυθμίζει το πρωτοδικείο του τόπου της τελευταίας συγκατοίκησης των πρώην συμβιούντων, ύστερα από αίτηση ενός από αυτούς, η οποία κοινοποιείται υποχρεωτικά και στον άλλο.

 

7. Το άρθρο 7 της πρότασης απειλεί με ποινές φυλάκισης όσοuς συνάπτουν σύμφωνο συμβίωσης ενώ συντρέχει στο πρόσωπό τους ένα ή περισσότερα από τα κωλύματα του άρθρου3. Η ίδια ποινή επιβάλλεται και στον άλλο συμβιούντα, αν τελούσε σε γνώση του κωλύματος του πρώτου. Ποινή φυλάκισης αλλά μικρότερης διάρκειας απειλεί η παρ. 2 κατά εκείνου ο οποίος, για να συνάψει σύμφωνο συμβίωσης ή για να το λύσει, δηλώνει στις αρχές ψευδή στοιχεία, ενώ η παρ. 3 τιμωρεί ως παράβαση καθήκοντας, κατά το άρθρο 259 ΠΚ, την άρνηση από τον οικείο δήμαρχο να εκτελέσει τις υποχρεώσεις του που προβλέπει το άρθρο 1.

 

 

Οι προτείνοντες Βουλευτές

 

 

ΤΖΑΚΡΗ ΘΕΟΔΩΡΑ

 

ΑΜΟΙΡΙΔΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

 

ΑΡΑΠΟΓΛΟΥ ΧΡΥΣΑ

 

ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ

 

ΚΑΡΧΙΜΑΚΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ

 

ΚΑΣΤΑΝΙΔΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ

 

ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

 

ΝΙΚΗΤΙΑΔΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

 

ΝΤΟΛΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

 

ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

 

ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

 

ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ

 

ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

 

ΠΕΤΣΑΛΝΙΚΟΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣ

 

ΡΕΠΠΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ

 

ΡΗΓΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

 

ΡΟΒΛΙΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ

 

ΣΚΡΑΦΝΑΚΗ ΜΑΡΙΑ

 

ΧΥΤΗΡΗΣ ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ

 

 

ΠΡΟΤΑΣΗ ΝΟΜΟΥ

 

«Σύμφωνο Συμβίωσης»

 

 

Άρθρο 1

 

Σκοπός

 

Το σύμφωνο συμβίωσης ρυθμίζει την μόνιμη ένωση ενηλίκων του ίδιου ή διαφορετικού φύλου, με σκοπό την αμοιβαία υποστήριξη και αλληλεγγύη και την δημιουργία κοινότητας βίου.

 

 

Άρθρο 2

 

Τρόπος σύναψης

 

1. Το σύμφωνο συμβίωσης συνάπτεται με από κοινού δήλωση των δύο ενδιαφερομένων ότι επιθυμούν να συμβιώσουν. Η δήλωση γίνεται αυτοπροσώπως προς τον δήμαρχο ή τον πρόεδρο της κοινότητας του τόπου όπου αυτοί προτίθενται να συγκατοικήσουν, ή προς τον νόμιμο αναπληρωτή τους, που είναι υποχρεωμένοι να την καταχωρήσουν, να συντάξουν σχετική πράξη και να κοινοποιήσουν αντίγραφο της τελευταίας στον ληξίαρχο του τόπου γέννησης καθενός από τους συμβιούντες.

 

2. Επί ποινή απαραδέκτου, οι ενδιαφερόμενοι επισυνάπτουν στη δήλωση πιστοποιητικά των οικείων αρχών, από τα οποία προκύπτει ότι δεν συντρέχει στο πρόσωπό τους κανένα από τα κωλύματα του άρθρου 3 του παρόντος νόμου.

 

 

Άρθρο 3

 

Κωλύματα

 

Εμποδίζεται η σύναψη συμφώνου συμβίωσης:

 

α. Από συγγενείς εξ αίματος, σε ευθεία γραμμή απεριόριστα και σε πλάγια γραμμή ως και τον τέταρτο βαθμό.

 

β. Από συγγενείς εξ αγχιστείας, σε ευθεία γραμμή απεριόριστα και σε πλάγια γραμμή ως και τον τρίτο βαθμό.

 

γ. Εκείνου που υιοθέτησε ή των κατιόντων του με αυτόν που υιοθετήθηκε. Το κώλυμα διατηρείται και μετά τη λύση ενός υιοθεσίας.

 

δ. Ανάμεσα σε δύο πρόσωπα, όταν ένα τουλάχιστον από αυτά είναι παντρεμένο.

 

ε. Ανάμεσα σε δύο πρόσωπα, όταν ένα τουλάχιστον από αυτά δεσμεύεται από σύμφωνο συμβίωσης που είναι σε ισχύ.

 

στ. Ανάμεσα σε δύο πρόσωπα, όταν κανένα από αυτά δεν είναι εγκατεστημένο νόμιμα στην Ελλάδα.

 

ζ) Να εμποδίζεται η σύναψη γάμου πριν λυθεί ή ακυρωθεί αμετάκλητο σύμφωνο συμβίωσης που είναι σε ισχύ.

 

 

Άρθρο 4

 

Δικαιώματα και υποχρεώσεις συμβιούντων

 

1α. Με την επιφύλαξη των διατάξεων των άρθρων 4 και 5 του παρόντος νόμου, το σύμφωνο έχει για τους συμβιούντες όλες προσωπικές και περιουσιακές συνέπειες που παράγει ο γάμος για τους συζύγους, εφαρμοζομένων σε αυτούς των διατάξεων των άρθρων 1386-1416, 1442 επ, 1820, 1821, 1824 και 1825 ΑΚ, καθώς και των σχετικών ρυθμίσεων της ισχύουσας φορολογικής, εργατικής, κοινωνικοασφαλιστικής και συνταξιοδοτικής νομοθεσίας.

 

1β. Αναφορικά με τα παιδιά που γεννιούνται στην διάρκεια του συμφώνου συμβίωσης, θα πρέπει να ισχύει το τεκμήριο πατρότητας και οι ρυθμίσεις για το επώνυμο σε ανάλογη εφαρμογή των άρθρων 1465 επ. του ΑΚ. Αναφορικά με την γονική μέριμνα του τέκνου που γεννήθηκε κατά την διάρκεια του συμφώνου συμβίωσης ή μέσα σε 300 ημέρες από την λύση ή την αναγνώριση της ακυρότητας του η γονική μέριμνα ανήκει και στους δύο γονείς και ασκείται από κοινού. Οι διατάξεις του ΑΚ για την γονική μέριμνα των τέκνων των γεννηθέντων σε γάμο εφαρμόζονται αναλογικά και στην περίπτωση αυτή, ενώ μετά την λύση του συμφώνου συμβίωσης (πλην της περιπτώσεως θανάτου του ενός γονέα) για την άσκηση της γονικής μέριμνας εφαρμόζεται το άρθρο 1513 επ. του ΑΚ. Τέλος αναφορικά με τα δικαιώματα διατροφής μεταξύ ανιόντων και κατιόντων στα πλαίσια του συμφώνου συμβίωσης, εφαρμόζονται αναλογικά τα άρθρα 1485 επ. του ΑΚ.

 

2. Όπου κατά την κείμενη νομοθεσία αρκεί ή απαιτείται η συγκατάθεση του ενός συζύγου για την επέλευση έννομων συνεπειών στο πρόσωπο του άλλου, οι σχετικές ρυθμίσεις εφαρμόζονται για την συγκατάθεση του συμβιούντος.

 

3. Με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του υπουργού Δικαιοσύνης, μπορεί να προβλεφθεί ότι συγκεκριμένες κάθε φορά ρυθμίσεις οποιουδήποτε άλλου κλάδου του δικαίου, που αναφέρονται στις σχέσεις των συζύγων από γάμο, εφαρμόζονται και στους συμβιούντες.

 

4. Σε περίπτωση αμφισβήτησης για την εφαρμογή διατάξεων, σύμφωνα με τις παραγράφους 1 έως 3 του παρόντος άρθρου, το πρωτοδικείο του τόπου της συγκατοίκησης ή της τελευταίας συγκατοίκησης των συμβιούντων αποφαίνεται σε πρώτο και τελευταίο βαθμό, ύστερα από αίτηση του ενός από αυτούς ή, σε περίπτωση που αυτός έχει εκλείψει, των κατιόντων του.

 

5.Στην έννοια της οικογένειας του θύματος λόγω ψυχικής οδύνης από το θάνατο του οικείου τους περιλαμβάνεται και ο σύντροφος που ζούσε με τον θανόντα σε σύμφωνο συμβίωσης.

 

 

Άρθρο 5

 

Υιοθεσία

 

Μετά την σύναψη του συμφώνου, δεν επιτρέπεται η από κοινού υιοθεσία ανηλίκου από τους συμβιούντες.

 

 

Άρθρο 6

 

Λύση του συμφώνου

 

1. Το σύμφωνο συμβίωσης λύεται με έναν από τους ακόλουθους τρόπους:

 

α. Με τον θάνατο του ενός από τους συμβιούντες.

 

β. Με τον γάμο των δύο συμβιούντων μεταξύ τους.

 

γ. Με κοινή συμφωνία των συμβιούντων.

 

δ. Με μονομερή δήλωση του ενός από τους συμβιούντες.

 

2. Στην περίπτωση α’ της προηγούμενης παραγράφου, η λύση του συμφώνου επέρχεται κατά την ημερομηνία του θανάτου. Προς τούτο, ο επιζών υποβάλλει αντίγραφο της ληξιαρχικής πράξης του θανάτου του άλλου συμβιούντος, στον δήμαρχο ή τον πρόεδρο της κοινότητας προς τον οποίο οι συμβιούντες είχαν από κοινού απευθύνει την αρχική δήλωσή τους για συμβίωση.

 

3. Στην περίπτωση β’ της πρώτης παραγράφου του παρόντος άρθρου, η λύση του συμφώνου επέρχεται από την σύναψη του γάμου.

 

4. Στην περίπτωση γ’ της πρώτης παραγράφου του παρόντος άρθρου, η λύση του συμφώνου επέρχεται με την υποβολή από τους συμβιούντες κοινής δήλωσης ότι προτίθενται να τερματίσουν την συμβίωσή τους στον δήμαρχο ή τον πρόεδρο της κοινότητας προς τον οποίο είχαν από κοινού απευθύνει την αρχική δήλωσή τους για συμβίωση. Η δήλωση δεν επιτρέπεται να περιέχει όρους, επιφυλάξεις ή αιρέσεις.

 

5. Στην περίπτωση δ’ της πρώτης παραγράφου του παρόντος άρθρου, η λύση του συμφώνου επέρχεται μετά την παρέλευση έξη (6) μηνών από την επίδοση έγγραφης ανακοίνωσης του ενός συμβιούντος προς τον άλλο ότι επιθυμεί να τερματίσει την συμβίωση. Η ανακοίνωση δεν επιτρέπεται να περιέχει όρους, επιφυλάξεις ή αιρέσεις και θεωρείται ως ουδέποτε γενομένη αν ο ενδιαφερόμενος δεν υποβάλει μέσα σε δύο (2) μήνες από την επίδοσή της αντίγραφό της στον δήμαρχο ή τον πρόεδρο της κοινότητας προς τον οποίο οι συμβιούντες είχαν από κοινού απευθύνει την αρχική δήλωσή τους για συμβίωση.

 

6. Οι πρώην συμβιούντες ρυθμίζουν με συμφωνία ενώπιον συμβολαιογράφου τις περιουσιακές σχέσεις τους με την επιφύλαξη της τήρησης των διατάξεων 1386 μέχρι 1416 του ΑΚ. Σε περίπτωση διαφωνίας, επιφυλασσομένων των εκατέρωθεν αξιώσεων για αποζημίωση λόγω ηθικής βλάβης, τις περιουσιακές εκκρεμότητες της συμβίωσης ρυθμίζει το πρωτοδικείο του τόπου της τελευταίας συγκατοίκησης των πρώην συμβιούντων, ύστερα από αίτηση ενός από αυτούς.

 

 

Άρθρο 7

 

Ποινικές κυρώσεις

 

1. Όποιος συνάπτει σύμφωνο συμβίωσης ενώ συντρέχει στο πρόσωπό του ένα ή περισσότερα από τα κωλύματα του άρθρου 3 του παρόντος νόμου τιμωρείται με φυλάκιση μέχρι δύο ετών. Η ίδια ποινή επιβάλλεται και στον άλλο συμβιούντα, αν τελούσε σε γνώση του κωλύματος του πρώτου.

 

2. Όποιος για να συνάψει σύμφωνο συμβίωσης ή για να το λύσει δηλώνει στις αρχές ψευδή στοιχεία, τιμωρείται με φυλάκιση μέχρι έξη μηνών.

 

3. Η μη αποδοχή και η μη καταχώρηση της δήλωσης της παραγράφου 1 του άρθρου 2 του παρόντος νόμου από τον οικείο δήμαρχο ή πρόεδρο κοινότητας και η μη σύνταξη από αυτούς της προβλεπόμενης από την ίδια διάταξη πράξης συνιστά παράβαση καθήκοντος και τιμωρείται, σύμφωνα με το άρθρο 259 ΠΚ.

 

 

Άρθρο 8

 

Έναρξη ισχύος

 

Η ισχύς του παρόντος αρχίζει από την δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

 

 

ΟΙ ΠΡΟΤΕΙΝΟΝΤΕΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ Αθήνα, 4 Νοεμβρίου 2008

 

 

ΤΖΑΚΡΗ ΘΕΟΔΩΡΑ

 

ΑΜΟΙΡΙΔΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

 

ΑΡΑΠΟΓΛΟΥ ΧΡΥΣΑ

 

ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ

 

ΚΑΡΧΙΜΑΚΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ

 

ΚΑΣΤΑΝΙΔΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ

 

ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

 

ΝΙΚΗΤΙΑΔΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

 

ΝΤΟΛΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

 

ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

 

ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

 

ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ

 

ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

 

ΠΕΤΣΑΛΝΙΚΟΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣ

 

ΡΕΠΠΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ

 

ΡΗΓΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

 

ΡΟΒΛΙΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ

 

ΣΚΡΑΦΝΑΚΗ ΜΑΡΙΑ

 

 

ΧΥΤΗΡΗΣ ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ

 

 

Τονιζω οτι θελω μια γενικη κ σφαιρικη αντιμετωπιση του θεματος ΜΟΝΑΧΑ ΣΕ ΟΤΙ ΑΦΟΡΑ ΤΑ ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΑ ΖΕΥΓΑΡΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ μιας κ υπαρχει αλλο θεμα γενικα για το συμφωνο συμβιωσης.

 

Ποιο πιστευεται οτι θα ειναι το μελλον στην Ελλαδα?Θα γινει ποτε νομικη εξισωση με τις ετεροφυλοφιλες σχεσεις?

 

Κυριες κ Κυριοι ας δειξουμε χαρακτηρα.Οχι ξεκατινιασματα

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Απαντ. 3,6k
  • Δημ.
  • Τελ. απάντηση

Συχνή συμμετοχή στο θέμα

Εγω δεν έκατσα να το διαβάσω αλλα γιατι να μην έχουν ίσα δικαιώματα;;; Και στον γάμο είμαι υπέρ...

 

Στο να μεγαλώνουν παιδιά δεν είμαι και πολύ ζεστός. Θα είναι κάπως περίεργο ένα παιδί να μεγαλώνει με δύο μανάδες ή πατεράδες αντίστοιχα και να το έχει αυτό ώς πρότυπο.

  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Είμαστε πολύ θρησκόληπτο (και κυρίως φιλοχριστιανικό) έθνος για να το δεχθούμε εύκολα αυτό. Δεν το συζητώ για μεγάλες ηλικίες, αλλά ακόμα και στις πιο κοντινές ηλικίες με την δική μου, έχω παρατηρήσει πως τελικά ναι μεν ότι θέλει κάνει ο καθένας στο κρεβάτι του, αλλά αν δεν συμφωνεί με το τι κάνω εγώ είναι ανώμαλος.

 

Το έχω ξαναπει και σε άλλο θέμα, αλλά έχουμε να διανύσουμε πολύ δρόμο για να φτάσουμε ''στο είμαι οκ με τους γκει'', σαν Έλληνες. Δηλαδή εντάξει μην θες να οδηγήσουμε ferrari αν πρώτα δεν ανέβουμε σε πατίνι.

 

Τώρα φυσικά δεν ξέρω το κατα πόσο ένας νόμος έχει να κάνει με το τι θέλει και τι όχι ο λαός, αλλά θυμάσαι τι είχε γίνει τότε με τις ταυτότητες. Δεν νομίζω ότι οι ομοφυλόφιλοι είναι σε καλύτερη μοίρα.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Εγω δεν έκατσα να το διαβάσω αλλα γιατι να μην έχουν ίσα δικαιώματα;;; Και στον γάμο είμαι υπέρ...

 

Στο να μεγαλώνουν παιδιά δεν είμαι και πολύ ζεστός. Θα είναι κάπως περίεργο ένα παιδί να μεγαλώνει με δύο μανάδες ή πατεράδες αντίστοιχα και να το έχει αυτό ώς πρότυπο.

 

 

Παντως για τον γαμο μου φαινεται παρατραβηγμενο για την Ελληνικη πραγματικοτητα..τωρα για την υιοθεσια θελει πολυ διαβασμα η υποθεση.Απο αποψη ερευνας βασικα.Θυμαμαι καποιες απο Καναδα κ να πω την αληθεια καπως εχω αρχισει να το σκεφτομαι κ εγω μιας κ προσφατα μου εγινε προταση απο τον συντροφο μου(εχουμε civil partnership στο UK) να σκεφτουμε το θεμα.Ακομα κ εγω δεν εχω καταληξει...

 

Ας μεινουμε ομως στα αρχικα δλδ καταρχην εαν κ κατα ποσο ειναι εφικτη η προταση του ΠΑΣΟΚ κ εαν κ κατα ποσο το βλεπεται να γινεται κ στην Ελλαδα συντομα?

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Κατ αρχήν μην μπλέκεις τις προεκλογικές εξαγγελίες με την πραγματικότητα. Προεκλογικά είχαμε και λεφτά.

 

Στο θέμα, βλέπω να κατοχυρώνεται νομικά μια τέτοια σχέση. Είναι πολύ πιθανό και λογικό. Για την υιοθεσία χλωμό για την ώρα.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Παντως να πω οτι φετος η Πορτογαλια ηταν η 10η χωρα στον κοσμο που επετρεψε γαμο...μαλιστα εφτασαν απο την απολυτη μη αναγνωριση στο αλλο ακρο με συνοπτικες διαδικασιες...κ με τον Πρωθυπουργο να δηλωνει ''οτι αναγκαζομαι να αφησω στην ακρη τις προσωπικες μου δοξασιες''...κατι το οποιο μεταφραζω εγω οτι ηταν κοτα να αναλαβει το πολιτικο κοστος...κ κακα τα ψεματα σε τετοιες χωρες νοτου στο επιπεδο Ελλαδας (η κ πιο κατω) το πολιτικο κοστος ειναι υπαρκτο νομιζω

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Ρε σεις τα έχουμε ξανασυζητήσει αυτά.

 

Ναι, πρέπει να καταχορυθεί νομικά η συμβίωση των ομοφυλόφιλων.

Ναι, να είναι δυνατή η υιοθεσία υπό αυστηρές προϋποθέσεις.

  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Ρε σεις τα έχουμε ξανασυζητήσει αυτά.

 

Ναι, πρέπει να καταχορυθεί νομικά η συμβίωση των ομοφυλόφιλων.

Ναι, να είναι δυνατή η υιοθεσία υπό αυστηρές προϋποθέσεις.

 

Οχι δεν τα εχουμε συζητησει αυτα ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ σε οτι αφορα τους ομοφυλοφιλους.Αυτο ευελπιστω να κανουμε εδω

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

φυσικα και ειμαι υπερ, οπως και στο θεμα παιδιου με αυστηρές προυποθεσεις (που λογικα ειναι και για τα ετεροφυλόφιλα ζευγαρια?)

τωρα το τι θα πει η μαμα στο παιδι που τον βλεπει με 2 μπαμπαδες/μαμαδες στα παπακια μας τι θα πει η καθε κατινα στο παιδι της, ας μαθει να το μεγαλωσει σωστοτερα.

  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Κάτι που να καλύπτει νομικά τα ζευγάρια νομικά θα έπρεπε ήδη να υπάρχει.Είναι σαν να κρυβόμαστε πίσω απο το δάχτυλό μας :mad:

Και ακόμα και για τα παιδιά έιμαι υπερ.Σίγουρα αυτή τη στιγμή το παιδί θα νιώθει περιέργα και αυτό είναι πράγματι ένα ζητούμενο όμως ο κόσμος αλλάζει και όπως οι μονογονεικές οικογένειες είναι πια μια πραγματικότητα έτσι θα είναι και για τα παιδια με 2 μαμάδες ή μπαμπάδες...αγάπη να υπάρχει.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Να πω μερικές δικές μου ιδέες. Το γάμο προσπαθούμε να αποφύγουμε όλοι, δεν βλέπω γιατί πρέπει να πέσετε στη λούμπα κι εσείς τώρα :)

Σοβαρά τώρα, το σύμφωνο συμβίωσης είναι μια χαρά. Για το θέμα της υιοθεσίας οι συνθήκες στην Ελλάδα είναι άθλιες για τα ετεροφυλόφιλα ζευγάρια, δεν βλέπω κανένα τρόπο να βελτιωθεί για εσάς. Μάλλον θα μπλέξετε. Ξεκινήστε από τα βασικά, οπωσδήποτε σύμφωνο συμβίωσης, για να τακτοποιήσετε περιουσιακά στοιχεία και τα υπόλοιπα απαραίτητα για την συμβίωση και οι ρομαντικοί την ψάχνετε για πολιτικό γάμο.

Κανονικά θρησκευτικό πρέπει να σας πρότεινε η ίδια η εκκλησία, μιας και έχει στις τάξεις της υψηλά ποσοστά ομοφυλοφίλων, αλλά μεγάλων υποκριτών επίσης. Τυχόν κραυγές από "Λουκάδες" και σχετικούς αγάμητους, μισάνθρωπους και κρυπτό-ομοφιλόφυλους να θεωρείτε δεδομένες. Είναι και ευκαιρία για αυτοπροβολή στα κανάλια, στη συνέχεια βγαίνει και δίσκος υπέρ ανοικοδόμησης ναών κτλ.

Συμβουλεύω χαμηλούς τόνους, στα "μουλωχτά" περνάς κάτι πιο εύκολα. Καλή τύχη!

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Είμαστε πολύ θρησκόληπτο (και κυρίως φιλοχριστιανικό) έθνος για να το δεχθούμε εύκολα αυτό. Δεν το συζητώ για μεγάλες ηλικίες, αλλά ακόμα και στις πιο κοντινές ηλικίες με την δική μου, έχω παρατηρήσει πως τελικά ναι μεν ότι θέλει κάνει ο καθένας στο κρεβάτι του, αλλά αν δεν συμφωνεί με το τι κάνω εγώ είναι ανώμαλος.

 

Το έχω ξαναπει και σε άλλο θέμα, αλλά έχουμε να διανύσουμε πολύ δρόμο για να φτάσουμε ''στο είμαι οκ με τους γκει'', σαν Έλληνες. Δηλαδή εντάξει μην θες να οδηγήσουμε ferrari αν πρώτα δεν ανέβουμε σε πατίνι.

 

Τώρα φυσικά δεν ξέρω το κατα πόσο ένας νόμος έχει να κάνει με το τι θέλει και τι όχι ο λαός, αλλά θυμάσαι τι είχε γίνει τότε με τις ταυτότητες. Δεν νομίζω ότι οι ομοφυλόφιλοι είναι σε καλύτερη μοίρα.

 

καλα αυτο με την θρησκοληψεια εδω μου καθεται...

 

Παντως για την ιστορια οταν ο σημερινος Αρχιεπισκοπος ρωτηθηκε για αυτο το ζητημα απαντησε οτι καθως η κοινωνια εξελισεται ειναι αναγκη κ εμεις να αλλαξουμε...τωρα οπως θελει καποιος το μεταφραζει αυτο.Εμενα προς το θετικο μου φανηκε(περιεργο για την εκκλησια)

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Επισκέπτης
Αυτό το θέμα είναι πλέον κλειστό για περαιτέρω απαντήσεις.
  • Δημιουργία νέου...