Προς το περιεχόμενο

R.I.P. Mίκη Θεοδωράκη


pontez2

Προτεινόμενες αναρτήσεις

Δημοσ. (επεξεργασμένο)

Ένας από τους σημαντικότερους Ελληνες μουσικοσυνθέτες, ο Μίκης Θεοδωράκης, πέθανε σημερα σε ηλικία 96 ετών.

Το έργο του τεράστιο. Συνθέσεις του έχουν ερμηνευτεί από μεγάλα ονοματα της παγκοσμιας μουσικης σκηνής, όπως η Εdith Piaf, oi Beatles κτλ, ενω πολύ σημαντική ηταν η μελοποίηση σε στοίχους ποιήματων του Ελύτη, του Σεφέρη και άλλων Ελλήνων και ξένων ποιητών.

Η πλέον αναγνωρίσιμη μουσική του σύνθεση ειναι ο Ζορμπάς που αποτελεί ισως και "Ελληνική μουσική ταυτότητα".

 

Επεξ/σία από pontez2
  • Like 6
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Βασικά είχε μεγάλη επιτυχία σε πολλά διαφορετικά είδη, αυτό είναι σπάνιο. Και φυσικά στις εμφανίσεις του στο εξωτερικό το κοινό δεν ήταν Έλληνες, μεγάλο πράμα κι αυτό.

  • Like 4
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Μέγιστη φυσιογνωμία του Ελληνικού πολιτισμού ο Μίκης Θεοδωράκης

Η ζωή του ταυτίστηκε με την ιστορία της χώρας το δεύτερο μισό του εικοστού αιώνα

Τεράστιος μουσικός με παγκόσμια εμβέλεια, δημιουργικό και ανήσυχο πνεύμα με την απαραίτητη δόση ...κουζουλάδας, αφού έσερνε κι απ` την Κρήτη.

Στην οποία, στον Γαλατά στα Χανιά, θα είναι και η τελευταία του κατοικία.

Στο καλό και ένα μεγάλο ευχαριστώ από ένα απλό χανιώτη, αγαπητέ Μίκη!

  • Like 2
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημοσ. (επεξεργασμένο)

Από που να αρχίσουμε και από που να τελειώσουμε για τον Μίκη Θεοδωράκη. Το έργο του και η "διαφήμιση" που έκανε στην Ελλάδα στο εξωτερικό είναι απερίγραπτη και ανεκτίμητη για μια χώρα 10 εκ. Όχι μόνο μουσικός αλλά και πολιτικός μαχητής με μια οικουμενικοτητα μακριά από ανούσιους πολιτικους διαξιφισμους και αντιπαραθεσεις. 

Κόντεψε να ζήσει μέχρι τα 100, μείον 4 χρόνια τελικά, δεν πειράζει, έζησε στην ζωή του ένα τεράστιο κομμάτι της ιστορίας της Ελλάδας του 20ου αιώνα. 

Τα τραγούδια του θα ακούγονται και σε 200-300 χρόνια, αν υπάρχει Ελλάδα μέχρι τότε. 

Edit: Ως λάτρης παλαιών ταινιών πολεμικών τεχνών κινεζικής παραγωγής 60 - 70, μια φορά στο τέλος μιας ταινίας έπαιζαν ως μουσική επένδυση ένα τραγουδι που μου ήταν γνώριμο αλλά δεν θυμόμουν ακριβώς, τελικά ήταν ένα τραγούδι του Μίκη Θεοδωράκη, μέχρι και στην Κίνα του Μάο Τσε Τουνγκ είχε φτάσει η φήμη του.

Επεξ/σία από Basilhs23___
  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δεν πεθανε, δεν θα πεθάνει ποτε. Τεραστιος Έλληνας, μεγάλος μουσικός. 

 

Δεν ειναι μουσικό σαιτ εδω αλλα μια αναφορα στο τεραστιο μουσικο εργο του αξιζει να ειναι σημερα στην κεντρικη σελίδα. Οχι μονο του ινσομνια, κάθε ελληνικού ιστοτοπου. 

  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημοσ. (επεξεργασμένο)

Ως μουσικός είναι υπερεκτιμημένος συγκριτικά με άλλους.
Μάντζαρος, Καρρέρ, Σαμάρας, Λαμπελέτ, Λαυράγκας, Καλομοίρης, Σκαλκώτας, Πετρίδης, 
Κωνσταντινίδης, Βάρβογλης, Νεζερίτης, Κυδωνιάτης, Παλλάντιος, Χρήστου, Αντωνίου...

Κατά τη γνώμη μου (και πολλών ειδικών), ο Θεοδωράκης είναι κατώτερος έως πολύ κατώτερος από όλους αυτούς, για πολλούς λόγους.
Αλλά έχει καταστεί "ιερή αγελάδα" και τον λιβανίζουν όλοι...

-

Επεξ/σία από V.I.Smirnov
  • Like 1
  • Thanks 3
  • Confused 2
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

ο μικης δεν ηξερε να χειριζεται μουσικο εξοπλισμο, εγραφε τα τραγουδια σε πενταγραμμο στο χαρτι! με λιγα λογια εγραφε μελωδιες μονο, ολα τα αλλα οπως ενορχηστρωση ηχογραφηση, δομη, μιξη, ψηφιακη δημιουργια, ηχοληψια τα εκαναν αλλα ατομα! οποτε δεν ηταν ολοκληρωμενος μουσικοσυνθετης! εμενα δεν μου αρεσε, ηταν ολα πολυ απλα και κατανοητα ο,τι εφτιαχνε...οποιος ξερει μουσικη με καταλαβαινει, σε 1 λεπτο μεσα παιζεις οποιαδηποτε δημιουργια του στο πιανο, στην κιθαρα. αντιθετως οταν πας να παιξεις δημιουργιες απο vangelis, yianni, spanoudakis, εκει καταλαβαινεις οτι αυτοι ειναι οντως μουσικοι σε αλλο level...παρολαυτα ο μικης προσπαθησε και μια χαρα τα καταφερε! αλλα μουσικος huge δεν ηταν!

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημοσ. (επεξεργασμένο)

Μεγάλο κεφάλαιο γιά την σύγχρονη Ελλάδα ο Μίκης και πολύ δύσκολα μπορεί κάποιος άλλος Ελληνας μουσικοσυνθέτης να επηρεάσει παγκόσμια

Η σχέση μου με την μουσική του, ήταν "αναγκαστική" ως Ελληνας που ζούσα τις στιγμές της Ελλάδας μας και δεν θα μπορούσα να μην έχω ακούσει πολλά τραγούδια του. Δεν κρύβω όμως, ότι υπήρχαν μουσικές στιγμές του , που ξεπέρναγε τον εαυτό του και τα μουσικά σύνορα

Μπορεί να διαφωνώ γιά την πολιτικοποίηση της μουσικής του (περισσότερο γιά τον τρόπο που έγινε), αλλά πάντα ήθελα και οι καλλιτέχνες της Ροκ να ήταν τόσο πολιτικοποιημένοι

Τον μεγαλύτερο σεβασμό μου τον ένοιωσα, όταν άκουσα τους Beatles να τον διασκευάζουν

The Beatles - The Honeymoon Song - Αν θυμηθείς τ’ όνειρό μου (BBC 6th August, 1963)

 

Και ως άτομο που την "ψάχνω" στην Μoυσική (rock και soul), ανακάλυψα κάτι που ίσως κανείς δεν έχει ανακαλύψει. Τον έχει "κλέψει" ο...Stevie Wonder σε ένα τραγούδι και κανείς δεν το ξέρει

Πρόκειται γιά το Ai No Sono από τον δίσκο Journey Through "The Secret Life of Plants" του 1979

Ακούγεται σαν παραδοσιακό Ιαπωνέζικο, αλλά όλοι σας θα καταλαβετε γιά ποιό τραγούδι του Μίκη πρόκειται. Είναι αυτό που αν θυμάστε, ακουγόταν το 2001 όταν στο Αφγανιστάν έμπαιναν στην Καμπούλ οι δυνάμεις της Βόρειας Συμμαχίας

Δλδ, το "Αντώνης"

Επεσε πολύ στα μάτια μου ο Stevie Wonder που το παρουσιάζει σαν δική του σύνθεση. Κακώς ο Μίκης δεν τον μήνυσε

Stevie Wonder - Ai No Sono (1979)

 

Μίκης Θεοδωράκης - Ο Αντώνης (1966)

 

 

Επεξ/σία από Coscas
  • Like 3
  • Thanks 5
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

4 ώρες πριν, V.I.Smirnov είπε

Ως μουσικός είναι υπερεκτιμημένος συγκριτικά με άλλους.
Μάντζαρος, Καρρέρ, Σαμάρας, Λαμπελέτ, Λαυράγκας, Καλομοίρης, Σκαλκώτας, Πετρίδης, 
Κωνσταντινίδης, Βάρβογλης, Νεζερίτης, Κυδωνιάτης, Παλλάντιος, Χρήστου, Αντωνίου...

Κατά τη γνώμη μου (και πολλών ειδικών), ο Θεοδωράκης είναι κατώτερος έως πολύ κατώτερος από όλους αυτούς, για πολλούς λόγους.
Αλλά έχει καταστεί "ιερή αγελάδα" και τον λιβανίζουν όλοι...

-

Με τη διαφορά πως αυτοί που αναφέρεις ήταν απλά καλοί συνθέτες που ξεχώρισαν στο είδος τους αλλά για να τους ξέρει κάποιος πρέπει να έχει ασχοληθεί πολύ με τη μουσική (μη πω να την έχει σπουδάσει κιόλας). Ο Θεοδωράκης δεν έγινε γνωστός μόνο για τη μουσική του αλλά για τη δράση του. 

Και δεν είναι ιερή αγελάδα μόνο στην Ελλάδα αλλά παγκοσμίως. Και είχε τον σεβασμό του 99,9% του κόσμου ακριβώς επειδή χρησιμοποίησε το όνομα του για να ενώσει όχι να χωρίσει. 

Για αυτό και το όνομα του θα παραμείνει αθάνατο.

Άλλωστε δεν είμαστε ειδικοί και ευτυχώς δηλαδή διότι θα έπρεπε να κρίνουμε τέτοια ιερά τέρατα βάσει της θεωρίας και όχι βάσει του πως επηρεάζει η μουσική τους ή η δράση τους τον κόσμο.

 

  • Like 7
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημοσ. (επεξεργασμένο)
Στις 2/9/2021 στις 9:51 ΜΜ, gas7777 είπε

Με τη διαφορά πως αυτοί που αναφέρεις ήταν απλά καλοί συνθέτες που ξεχώρισαν στο είδος τους αλλά για να τους ξέρει κάποιος πρέπει να έχει ασχοληθεί πολύ με τη μουσική (μη πω να την έχει σπουδάσει κιόλας). Ο Θεοδωράκης δεν έγινε γνωστός μόνο για τη μουσική του αλλά για τη δράση του. 

Και δεν είναι ιερή αγελάδα μόνο στην Ελλάδα αλλά παγκοσμίως. Και είχε τον σεβασμό του 99,9% του κόσμου ακριβώς επειδή χρησιμοποίησε το όνομα του για να ενώσει όχι να χωρίσει. 

Για αυτό και το όνομα του θα παραμείνει αθάνατο.

Άλλωστε δεν είμαστε ειδικοί και ευτυχώς δηλαδή διότι θα έπρεπε να κρίνουμε τέτοια ιερά τέρατα βάσει της θεωρίας και όχι βάσει του πως επηρεάζει η μουσική τους ή η δράση τους τον κόσμο.

 

Ούτε καλό θεωρητικό υπόβαθρο είχε (Αντίστιξη, Φούγκα κ.α. ανώτερα θεωρητικά), 
ούτε βιρτουόζος του πιάνου ήταν, ούτε ξεχωριστός δάσκαλος ήταν,
ούτε η μουσική του έχει κάποιο αξιοπρόσεκτο τεχνικά μουσικό στοιχείο.
Έγραψε και κάποια καλά πράγματα που ξεχώρισαν αλλά συνολικά το έργο του ως μουσική αξία είναι μέτριο.
Έγινε διάσημος λόγω συγκυριών, εν πολλοίς πολιτικών.
Γνώμη μου είναι βέβαια αλλά μπορώ να την τεκμηριώσω.

Και πολλοί που ξέρουν συμφωνούν μαζί μου.
Φίλος μου ειδικός (υπό την έννοια ότι έχει κάνει προχωρημένες σπουδές στη μουσική), 
κάποτε σε σχετική συζήτηση μου είχε πει χαρακτηριστικά :
"Αλλού τα κακαρίσματα κι αλλού γεννάν οι κότες.
Ο Θεοδωράκης μπροστά σε αυτούς
  (εννοεί τους συνθέτες που προανάφερα)  δεν είναι άξιος ούτε να δέσει τα παπούτσια τους..."

 

Παρεμπιπτόντως, θυμάμαι κάποτε σε ένα σεμινάριο είχα δει από κοντά τον Κ. Κατσαρή (Cyprien Katsaris).
O άνθρωπος ήταν ένας ωκεανός έμπνευσης, διανόησης και δεξιοτεχνίας.
Ένας ευπατρίδης της Μουσικής, ένα γίγαντας βιρτουόζος και αυτοσχεδιαστής.
"Playing on the level of Spirit",  δεν βρίσκω καταλληλότερα λόγια....
Mερικά video στο youtube αρκούν για να καταλάβει κάποιος.

Δεν είναι συνθέτης βέβαια και δεν μπορεί να γίνει άμεση σύγκριση, 
αλλά η χαρισματική, ακτινοβόλα προσωπικότητα είναι ολοφάνερη.

Σκέφτομαι πόσο διανοητικά φτωχός και μικρός είναι ο Θεοδωράκης μπροστά του.
Κι όμως, στην ελλάδα ο Θεοδωράκης παίρνει την δόξα ενώ αυτόν το ευρύ κοινό δεν τον γνωρίζει - αντίθετα με το εξωτερικό....
Και δυστυχώς δεν είναι η μόνη τέτοια περίπτωση. 

-

Επεξ/σία από V.I.Smirnov
  • Like 1
  • Thanks 2
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

10 ώρες πριν, V.I.Smirnov είπε

 

Κι όμως, εδώ ο Θεοδωράκης παίρνει την δόξα ενώ αυτόν το ευρύ κοινό δεν τον γνωρίζει....
Και δυστυχώς δεν είναι η μόνη τέτοια περίπτωση.

-

Χωρίς να έχω ιδιαίτερες γνώσεις μήπως το έργο πρέπει να μιλάει στη ψυχή του κοινού που προορίζεται και όχι να αναζητάει την οποία τεχνική πολυπλοκότητα και αρτιότητα για να έχει αποδοχή από τους connoisseurs του είδους; Αυτό μαζί με τη δράση του εκτός μουσικης πιστεύω ότι το έκανε πολύ καλά και γι αυτό τον μνημονεύει μια ολόκληρη χώρα 

  • Like 4
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Αναρωτιέμαι, τι αντίκτυπο θα έχει στις επόμενες γενιές ο Μίκης. Τι θα μάθουν για το έργο του, αν ήμασταν στην Αμερική το Hollywood θα είχε ήδη φτιάξει ταινίες για 13χρονα και θα είχε σιδερώσει τις ρυτίδες της πολυδιάστατης ζωής του.

Εκείνες τις ρυτίδες που δεν αρέσουν. Όταν έγραφε μουσική μέσα στα κελιά, με τους στοίχους του Μ. Ελευθερίου και τραγουδούσε στα σκυλιά τα οποία όπως έλεγε προτιμούσαν F+ γι' αυτό και ένα ολόκληρο έργο το είχε γράψει σε F+ !

Ο Μίκης έγραφε ακόμα και πάνω στα πακέτα από τα τσιγάρα του μέσα σε κελιά, και δεν αναφέρομαι μόνο στη δικτατορία και στη γνωστή ταράτσα στην Μπουμπουλίνας.

Εκείνες που προσπαθούσε να πείσει τον Ελύτη αλλά και τον Ρίτσο για την αξία της μελοποίησης της ποίησης του, όπως και τον Χιώτη για το ότι το κύριο όργανο θα έπρεπε να είναι το μπουζούκι και η φωνή μια λαϊκή όπως του Μπιθικώτση. Αν δεν μπούμε στο πλαίσιο της εποχής ίσως δεν θα μπορέσουμε να καταλαβαίνουμε πόσο μπροστά ήταν ο Μίκης. Έφερε την ποίηση μέσα στα σπίτια, άλλαξε τα ακούσματα του κόσμου, στο χώρο μας θα το λέγαμε disruption. Ο Μίκης που μεταπολεμικά έγραφε την μια στιγμή κλασσική μουσική και την άλλη Λαική που έφτανε στο στόμα του τελευταίου πονεμένου και ταλαιπωρημένου Έλληνα αλλά και ακόμα και του φασίστα που σιγοτραγουδούσε τις μελωδίες του, πόσοι άλλοι το κάνανε στο βαθμό που το έκανε ο Μίκης, και όχι δεν θέλω να μειώσω τον Λοίζο που είναι ένα άλλο τεράστιο κεφάλαιο.

Θα γνωρίζουν ότι ο Τίτο είχε ζητήσει από τον Μίκη να γράψει τον Εθνικό ύμνο άραγε; Πόσοι Έλληνες της εποχής μας έφτασαν τόσο μακριά; Θα μάθουν άραγε ότι είχε μελοποιήσει ακόμα και Πάμπλο Νερούδα τα τραγούδια του τα λάτρευαν στην Λατινική Αμερική και μάλιστα τα είχαν σφετεριστεί και τα είχαν βαφτίσει δικά τους π.χ Honeymoon song.

Θα καταλάβουν οι επόμενες γενιές το έργο της "Συνοικίας όνειρο" ή θα μείνουν στις μουσικές επενδύσεις των ταινιών; Αλλά και σ' αυτές να μείνουν, τι να πρωτοπούμε και από που να ξεκινήσουμε; Σίγουρα όχι από τον Ζορμπά, άλλωστε τι έκανε ο τελευταίος; Δεν έμαθε δα και τι εστί Καζαντζάκης στην άκρη της γης, δεν έχει δα πουλήσει μερικές δεκάδες εκατομμύρια δίσκους σε όλο τον πλανήτη, δεν έκανε γνωστό το συρτάκι στην Ιαπωνία!

Ο Ρίτσος έγραφε για τον Μίκη:

"Μίκης Θεοδωράκης: ο πολυτάλαντος, ο πολυδιάστατος, ο πολυσύνθετος, ο πολυδύναμος. Όλα σ’ αυτόν είναι μεγάλα: ανάστημα, χέρια, πόδια, φωνή, γέλιο, κίνηση – όλα στον υπερθετικό βαθμό"

Αλλά αυτός ήταν ο Ρίτσος, το πιο πιθανό είναι ούτε αυτόν να τον μάθουν οι επόμενες γενιές, εδώ κοντεύουμε να τον ξεχάσουμε εμείς, εδώ ξεχάσαμε τον Μίκη!

  • Like 3
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Ο Torvalds, ο Carmack, o Bernard και τόσοι άλλοι του χώρου μας ότι κάνανε το κάνανε πριν καν τελειώσουν το πανεπιστήμιο, πολλοί δεν έχουν πάει καν πανεπιστήμιο αλλά έχουν κάνει απίστευτα πράγματα που διδακτορικοί δεν μπορούν ούτε καν να φανταστούν.

Νομίζω το ίδιο είναι και στη μουσική. Υπάρχουν μελωδίες που έχουν μείνει στην ιστορία από ανθρώπους που δεν έχουν ιδέα από notation.

Ούτε ο Λοίζος ήταν βιρτουόζος σε κανένα όργανο να τον ακυρώσουμε; να βάλουμε κάποιον "τελειόφοιτο" από πάνω του γιατί έχει τυπικά προσόντα; Δεν μιλάμε για δημόσιους υπαλλήλους και ΑΣΕΠ εδώ, δεν μετράμε μόρια, αλλά το αποτύπωμα που αφήνουν πάνω στο κοινό στο οποίο απευθύνονται.

Ο έρημος ο Ζαμπέτας δηλαδή που έβλεπε μαύρα και άσπρα στο πιάνο τρώει Χ; (Αυτή ήταν δική του έκφραση).

  • Like 2
  • Thanks 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Μεχρι και πριν από καμιά ώρα που ήμουν εκεί,το κελί του στον Ωρωπό ήταν ανοιχτό για το κοινό. Υποθέτω ότι θα είναι και αύριο. Αν παίζει και το σφαγείο στα ηχεία, θα νιώσετε κάπως.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Επισκέπτης
Αυτό το θέμα είναι πλέον κλειστό για περαιτέρω απαντήσεις.
  • Δημιουργία νέου...