E3 ήταν και πέρασε… Για περίπου μια βδομάδα (έναν μήνα, αν προσθέσουμε και τις διαρροές/αποκαλύψεις) η καρδιά του gaming χτυπούσε στο Λος Άντζελες, εκεί όπου οι μεγαλύτερες εταιρείες από τη βιομηχανία των videogames παρουσίασαν τους τίτλους στους οποίους δουλεύουν.

Άλλοι αναμένονται φέτος, άλλοι του χρόνου και άλλοι… ποιος ξέρει πότε, κάποιοι μας εντυπωσίασαν, κάποιοι πυροδότησαν συζητήσεις και κάποιοι πέρασαν απαρατήρητοι.

Έπειτα από αρκετά χρόνια, η E3 δεν είχε καθόλου hardware και αν δεν βρίσκονταν Microsoft και EA να μιλήσουν για τα σχέδιά τους όσον αφορά στο streaming (η δεύτερη παρουσίασε μάλιστα και νέα υπηρεσία στο πλαίσιο του Origin) δεν θα είχαμε ούτε καν υπηρεσίες. Η βιομηχανία και η αγορά του gaming βρίσκονται σε μία ιδιαίτερα δημιουργική φάση, την καλύτερη στον κύκλο κάθε γενιάς συστημάτων. Είναι τότε που οι κατασκευαστές έχουν παραδεχτεί πως δουλεύουν στις επόμενες κονσόλες τους –και άρα το κοινό περιμένει να τις δει σε ορίζοντα τριετίας- και τα studios έχοντας μάθει πώς μπορούν να αξιοποιούν στο έπακρο τις δυνατότητες των υπαρχόντων συστημάτων, μας δίνουν παραγωγές που είθισται να αποτελούν και τις καλύτερες ποιοτικά για την εκάστοτε γενιά.

Η φετινή E3 απέδειξε του λόγου το αληθές: οι εταιρείες επικεντρώθηκαν στα παιχνίδια, παρουσιάζοντάς μας κάμποσους τίτλους, έστω κι αν οι διαρροές δεν μας επέτρεψαν να… εκπλαγούμε όσο θα θέλαμε. Πάμε να δούμε τι μας μένει απ’ όλα όσα είδαμε.

large.e3-2018-1.jpg.21123a9942bd060975fe

Cyberpunk 2077

Δε βγάζει συχνά παιχνίδια. Όταν το κάνει όμως, προκαλεί χαμό! Ο λόγος για τη CD Projekt που ταξίδεψε στο Λος Άντζελες με το Cyberpunk 2077 στις αποσκευές της. Όσοι το είδαν –όχι μέσω του τρέιλερ αλλά κατά τη διάρκεια της behind closed doors παρουσίασής του- έμειναν με το στόμα ανοιχτό. Το παιχνίδι συνδυάζει τον κόσμο των Deus Ex με τη γνώση που αποκόμισε το στούντιο από τη σειρά Witcher, συνθέτοντας έναν συνδυασμό που μοιάζει ικανός να καλύψει ακόμα και τον πιο απαιτητικό λάτρη των RPG. Η δυστοπία στην οποία εξελίσσεται είναι πολλά υποσχόμενη ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι ο κόσμος του δεν θα εκτείνεται μόνο οριζόντια αλλά και κατακόρυφα. Το βασικότερο όλων είναι πως το Cyberpunk 2077 υπογράφει μια εταιρεία που έχει αποδείξει επανειλημμένα στο παρελθόν πως σέβεται τον πελάτη της και αυτό μας κάνει να αισθανόμαστε σίγουροι και για τον επόμενο τίτλο της.

The Last of Us Part II

Το The Last of Us μοιάζει έτοιμο για το μεγάλο του come back. Πιο ώριμο από κάθε άποψη, έρχεται να μας κάνει ένα με τον αρρωστημένο του κόσμο. Οι ομοιότητες του Part II βέβαια με τον προκάτοχό του είναι περιορισμένες. Χαζεύοντας το σύντομο demo που παρουσίασε η Naughty Dog στην ενημέρωση της Sony, περισσότερο Tomb Raider μας θύμισε παρά The Last of Us. H Ellie έχει μεγαλώσει και μπορεί να μη γνωρίζουμε αν έμαθε επιτέλους κολύμπι, είναι όμως σε θέση να ξεπαστρεύει ορδές αντιπάλων με άνεση. Σεναριακά βέβαια δεν γνωρίζουμε και πολλά αφού Sony και Naughty Dog δεν αποκάλυψαν παρά ελάχιστα (ούτε καν εχθρούς, πέραν των ανθρώπων δεν έχουμε δει) όμως η ποιότητα και οι αξίες του τίτλου μας κάνουν να ανυπομονούμε γι’ αυτόν –υπάρχει μια κρυφή ελπίδα για φέτος όμως μάλλον πάει για του χρόνου. Σίγουρη και “εύκολη” αγορά για κάθε κάτοχο PS4. Όχι ότι χρειαζόταν η E3 για να το αντιληφθούμε…

Ωδή στο teaser

Teasers εδώ, teasers εκεί, teasers και παραπέρα. Halo Infinite, Starfield, Wolfenstein: Youngblood, The Elder Scrolls VI, Battletoads, DOOM EternalΚάποτε η E3 αφορούσε τους τίτλους που επρόκειτο να κυκλοφορήσουν τους επόμενους 12 μήνες. Πλέον έχουμε ανακοινώσεις πρότζεκτ, η παραγωγή των οποίων δεν έχει ξεκινήσει καν (βλ. Bethesda) ή χωρίς έστω ένα βίντεο, έτσι, για τα μάτια του κόσμου (για ‘σένα λέμε Star Wars Jedi: Fallen Order). Η βιομηχανία για πρώτη φορά ίσως μας ενημέρωσε (διότι περί ενημέρωσης επρόκειτο) πως δουλεύει σε τόσους τίτλους τους οποίους θα δούμε εκτός απροόπτου –και- στην επόμενη γενιά κονσολών. Το αν η… next gen σπέκουλα κάνει καλό ή κακό στην αγορά, θα το δούμε. Εσείς κρατήστε ότι κάποια από τα ονόματα που είδαμε φέτος, θα εξακολουθήσουμε να τα βλέπουμε τακτικά για κάμποσα χρόνια ακόμα.

Η επιστροφή της Microsoft

Η παρουσία της Microsoft στην E3 ήταν μία από τις καλύτερές της –αν όχι η καλύτερή της- τα τελευταία χρόνια. Επιτέλους η εταιρεία άφησε στην άκρη τα λοιπά εξτραδάκια και εστίασε εκεί που περίμεναν όλοι οι φίλοι του Xbox: στα παιχνίδια. Δεν αναφερόμαστε όμως μόνο στο software που ανακοινώθηκε κατά τη διάρκεια της παρουσίασής της αλλά και στις εξαγορές στις οποίες προχώρησε το τελευταίο διάστημα. Χωρίς κανείς να το περιμένει, η Microsoft ανακοίνωσε τις εξαγορές των Playground Games (δημιουργοί των Forza Horizon), Ninja Theory (Hellblade κανείς;), Undead Labs (βλ. State of Decay) και Compulsion Games (περιμένουμε το We Happy Few). Πρόκειται για μια εντυπωσιακή κίνηση που ναι μεν θα έπρεπε να έχει γίνει τέσσερα-πέντε χρόνια νωρίτερα, όμως ακόμα και τώρα, την ύστατη ώρα, είναι σε θέση να δώσει στη Microsoft τη δυνατότητα να αποκτήσει ισχυρές first-party παραγωγές στο Xbox. Εν καιρώ…

large.e3-2018-2.jpg.37c164dbb9c03b88fe6f

Assassins Creed Odyssey

Το Assassins Creed αποφάσισε να… μιλήσει επιτέλους Ελληνικά με το Odyssey! Η διαρροή του λίγες εβδομάδες πριν την E3 βέβαια χάλασε την έκπληξη όμως και πάλι, ο τίτλος εντυπωσίασε. Η δουλειά των ανθρώπων της Ubisoft είναι εντυπωσιακή αφού το παιχνίδι διαθέτει έναν τεράστιο χάρτη που εκτείνεται από τη Στερεά Ελλάδα και την Πελοπόννησο ως την Κρήτη, περιλαμβάνοντας ολόκληρο το Αιγαίο. Φυσικά οι γνωρίζοντες από ελληνική Ιστορία και μυθολογία θα πρέπει να επιδείξουν τη δέουσα ανοχή αφού και μόνο στο demo που παρακολουθήσαμε, η Ubi έχει επιδοθεί σε κάμποση “κοπτοραπτική”. Ακόμα κι έτσι όμως, με τη δράση να εκτυλίσσεται σε στεριά και θάλασσα, τον παίκτη να επιλέγει skills, εξοπλισμό, ακόμα και απαντήσεις σε διαλόγους και τους δημιουργούς του τίτλου να υπόσχονται ένα RPG με μεγάλη διάρκεια και ακόμα μεγαλύτερη αντοχή στον χρόνο, το Assassins Creed Odyssey δε γίνεται να μη μπει στη λίστα μας.

Fallout 76

Το περιμέναμε ως ένα “Fallout battle royale”, κάτι σαν μια εκδοχή του PUBG ή ακόμα καλύτερα του Fortnite στη Wasteland. Εν τέλει όμως, με το Fallout 76 η Bethesda αποφάσισε να μας προσφέρει κάτι διαφορετικό, μεγαλύτερο και πιο ενδιαφέρον. Το νέο παιχνίδι της σειράς Fallout είναι ένα MMO το οποίο ο καθένας θα μπορεί να παίξει είτε μόνος, είτε με παρέα. Στον αχανή του κόσμο (η δράση μεταφέρεται στη Δυτική Βιρτζίνια) θα συναντήσει δεκάδες παίκτες, θα χτίσει τη βάση του, θα κληθεί να ξεπαστρέψει διάφορους εχθρούς, θα εκτοξεύσει πυραύλους, θα συλλέξει πρώτες ύλες και γενικώς θα κάνει πολλά ενδιαφέροντα πράγματα που δεν μας έχουν συνηθίσει τα battle royale μέχρι τώρα. O Todd Howard αποκάλυψε πολύ συγκεκριμένα πράγματα κατά την παρουσίαση του τίτλου, οπότε αυτό που μένει, είναι να κάνουμε υπομονή ως τις 14 Νοεμβρίου που κυκλοφορεί.

Τα παιχνίδια γίνονται υπηρεσίες

Games as a service ή GaaS. Έχουμε αναφερθεί ουκ ολίγες φορές μέσα από τα κείμενά μας στο Insomnia στην εν λόγω προσέγγιση της βιομηχανίας που θέλει τα videogames να μετατρέπονται από προϊόντα σε υπηρεσίες. Ποια η διαφορά; Ένα προϊόν, άπαξ και πωληθεί από την εταιρεία, δεν μπορεί να της φέρει κανένα επιπλέον έσοδο, τη στιγμή που η υπηρεσία, έχουσα διάρκεια και βάθος χρόνου, μπορεί να συνοδεύεται από επιπλέον αγορές, συνδρομές κλπ. Ρίχνοντας μια ματιά στους τίτλους που παρουσιάστηκαν φέτος στην E3, η “στροφή” της βιομηχανίας είναι ξεκάθαρη: Anthem, Skull and Bones, Assassins Creed Odyssey, Battlefield V, Fallout 76, The Elder Scrolls: Blades, The Division 2, Call of Duty: Black Ops 4 και η λίστα συνεχίζεται. Οι εταιρείες θέλουν οι παίκτες να παίζουν τους τίτλους τους για χρόνια και πλέον το δείχνουν πιο έντονα από ποτέ.

Οι απόντες

Κάμποσα τα παιχνίδια που είδαμε φέτος στην E3, δε λέμε, όμως μη νομίζετε ότι έχουμε ξεχάσει όλα εκείνα που ενώ τα περιμέναμε στο Λος Άντζελες, κάπου στον δρόμο… χάθηκαν. Παρά τη φημολογία, η Ubisoft δεν έκανε την παραμικρή αναφορά στη σειρά Splinter Cell ενώ το ίδιο συνέβη με τη Microsoft και το Fable. Η Sony απέφυγε να μιλήσει για το Days Gone ενώ σιγή ασυρμάτου είχαμε και σε ό,τι αφορά τα Medievil και Shenmue –καλά, όχι ότι είχαμε ελπίδες ειδικά για το τελευταίο. Το remake του Final Fantasy VII έλαμψε διά της απουσίας του ενώ από πλευράς Nintendo, ούτε κουβέντα για το Pokémon RPG του Switch και το Metroid Prime 4. Οι αναφορές για το Skate 4 έμειναν αναφορές, ενώ όσο κι αν περίμεναν οι φαν της, η Rocksteady δεν είχε τίποτα νεότερο σχετικά με τον τίτλο Superman που φέρεται (;) να ετοιμάζει. Γεμάτο το απουσιολόγιο λοιπόν. Να κρατάνε κάποιο/α εξ αυτών οι εταιρείες για gamescom ή Tokyo Game Show;

 

  • Like 2