Με μία μικρή δόση υπερβολής, υπάρχουν διάφοροι τύποι παίκτη: ο “casual” που παίζει καθαρά για την ψυχαγωγία του, ο ψυχαναγκαστικός που ξεκοκαλίζει κάθε παιχνίδι μην αφήνοντας ούτε μία σπιθαμή του χάρτη ανεξερεύνητη, ο Achievement/Trophy-hunter που παίζει βάσει των ανταμοιβών που του υπόσχεται ο εκάστοτε τίτλος και ο “multiplayer” που ενδιαφέρεται μόνο για το online gameplay, παρουσιάζοντας στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων μία έμφυτη τάση να καταστήσει έγκυες τις μητέρες των υπολοίπων παικτών, συμπαικτών τε και αντιπάλων.

Σε αυτούς θα πρέπει να προσθέσουμε ακόμα μία ξεχωριστή κατηγορία: τους βιαστικούς. Τους τύπους που έχοντας “σπουδάσει” έναν τίτλο και ανακαλύψει κάθε πιθανό bug/glitch, παίζουν σαν να μην υπάρχει αύριο έχοντας έναν και μόνο στόχο: να δουν τα credits του τερματισμού στο μικρότερο δυνατό χρονικό διάστημα! Αυτοί είναι οι λεγόμενοι “speedrunners” και αποτελούν το σημερινό μας θέμα συζήτησης.

 

Και τι; Δηλαδή απλά… τρέχεις;

 

Ρίχνοντας μια ματιά στους “κανόνες” του speedrunning, έτσι όπως τους παρουσιάζει η παλαιότερη βάση speedrun βίντεο, το Speed Demos Archive, για να θεωρηθεί έγκυρη μία προσπάθεια/συμμετοχή, θα πρέπει ο παίκτης να έχει επιτύχει τον χρόνο του χωρίς “να κλέψει”. Ως “cheating” θεωρείται η χρήση μεταξύ άλλων κάθε λογής cheats, GameShark/Action Replay/Game Genie και turbo χειριστηρίων όπως επίσης και η τοποθέτηση ενός cartridge –στις ρετρό περιπτώσεις- κατά τρόπο τέτοιο που να επηρεάζεται το gameplay. Πολλές βάσεις δεδομένων δεν θεωρούν έγκυρα τα speedruns που έχουν πραγματοποιηθεί σε emulators ενώ δεν υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα με την εκμετάλλευση bugs που πιθανώς να έχει κάποιο παιχνίδι.

 

gallery_335201_1967_37968.jpg

Μέχρι και φιλανθρωπική οργάνωση που εκμεταλλεύεται την προβολή που παίρνουν τα speedruns για καλό σκοπό έχει δημιουργηθεί...

 

Στην ψηφιακή εποχή που διανύουμε βέβαια, δεν υπάρχει η παραμικρή ανάγκη για κεντρική συγκέντρωση και αξιολόγηση των speedruns, όπως συνέβαινε π.χ. μια δεκαετία νωρίτερα (το Speed Demos Archive για το οποίο μιλήσαμε νωρίτερα, χρονολογείται από το 1998, τουτέστιν μετρά 18 χρόνια ζωής!). Αρκεί κάποιος να καταγράψει τον… αγώνα ταχύτητάς του με κάποιο τρόπο, να ανεβάσει το πειστήριο online και αυτό ήταν όλο. Όχι πως δεν διοργανώνονται ειδικά events με σκοπό να δημιουργηθούν τέτοια ρεκόρ, απλά το μεγάλο όπλο των speedruns είναι πως μπορεί να τα καταφέρει ο καθένας –με τη σωστή προπόνηση φυσικά- από τον καναπέ του σπιτιού του.

 

Ρεκόρ ταχύτητας στην ολοκλήρωση videogames φιλοξενούνται και στην αφιερωμένη στα videogames έκδοση του βιβλίου των ρεκόρ Γκίνες (Guinness World Records– Gamer’s Edition) και μάλιστα σε συνεργασία με το Speed Demos Archive. Ενδεικτικά, στη φετινή έκδοση (2016) του βιβλίου αναφέρεται η περίπτωση του Φρανσουά “Fed981” Φεντερσπίλ ο οποίος έχει “πάρει εργολαβία” τη σειρά Assassin’s Creed: 5:42:16 για το Assassin’s Creed II, 2:48:41 για το Revelations και 2:23:41 για το Brotherhood. Για το δεύτερο παιχνίδι της σειράς μάλιστα, ο τύπος έχει καταφέρει να το ολοκληρώσει στο 100% στον απίστευτο χρόνο των 7:09:51! Μιας και κάναμε αναφορά στη σειρά της Ubi, ο μοναδικός περιορισμός ως προς τα παιχνίδια που μπορούν να στηρίξουν ένα speedrun, αφορά τον τερματισμό τους: πρέπει να έχουν! Οι τίτλοι που… ξεκίνησαν τη μόδα πάντως, για την ιστορία, ήταν τα Doom και Quake.

 

gallery_335201_1967_135568.jpg

Εννοείται πως στην εποχή του Twitch, ένα speedrun δύναται να μεταδοθεί απ' ευθείας για όλους όσοι επιθυμούν να δουν live τις προσπάθειες του εκάστοτε speedrunner.

 

Δείτε και κλάψτε μαζί μας

 

Επειδή όμως τα speedruns δεν θέλουν κείμενο αλλά εικόνα και συγκεκριμένα βίντεο, ας αφήσουμε τα πολλά λόγια και ας αφήσουμε τις ομολογουμένως εντυπωσιακές προσπάθειες των παικτών να “μιλήσουν” οι ίδιες. Έχουν άλλωστε πολλά να πουν

 

Mike Tyson’s Punch Out

 

Δεν είναι τόσο το παιχνίδι ή η επίδοση του Λουκ “Sinister1” Μίλερ, όσο το γεγονός πως έκανε ό,τι έκανε έχοντας τα μάτια του δεμένα! Ο τύπος κατάφερε να τερματίσει το Punch Out (1987, NES) και συνέχισε για να αναμετρηθεί με τον ίδιο τον Τάισον μετά το φινάλε όπου όμως έχασε. Το χρονόμετρο σταμάτησε στα 34:35 με τον Μίλερ να γράφει το όνομά του με χρυσά γράμματα στην ιστορία των speedruns.

 

 

The Legend of Zelda: Ocarina of Time

 

Μπορεί άπαντες να “σκίζονταν” για χρόνια να βγάλουν το Ocarina of Time στον μικρότερο δυνατό χρόνο, να που όμως η ανακάλυψη ενός bug ήρθε να κατεβάσει κατά πολύ τους χρόνους! Ένας παίκτης με το nickname “Cosmo”, εκμεταλλεύτηκε μία “τρύπα” στον κώδικα του παιχνιδιού η οποία του επέτρεψε να μεταφερθεί από το πρώτο αφεντικό του παιχνιδιού στο τελευταίο, βγάζοντας έτσι το παιχνίδι σε λιγότερο από 20 λεπτά! Όχι ότι τα άλλα που κάνει είναι ευκολάκια

 

https://www.youtube.com/watch?v=FFP-R4Q-Fls

 

Super Mario 64

 

Στο Super Mario 64 του Nintendo 64, οι παίκτες “σκίζονταν” για να μαζέψουν αστέρια και κλειδιά προκειμένου να ξεκλειδώσουν κάθε πόρτα του κάστρου της Peach και να τη σώσουν –μα τι μανία κι αυτή η κοπέλα να τις διπλοκλειδώνει! Ο “FunilaSM64” ωστόσο είχε διαφορετική άποψη αφού δεν κατόρθωσε απλά να τερματίσει το παιχνίδι σε λιγότερο από 7 λεπτά αλλά το έκανε με στυλ (τουτέστιν χοροπηδώντας), εκμεταλλευόμενος κάθε πιθανό glitch και δίχως να χρειαστεί στην πραγματικότητα ούτε ένα αστέρι!

 

 

Mirror’s Edge

 

To Mirror’s Edge δεν είναι δα και κάνα τεράστιο παιχνίδι. Αυτό ωστόσο δεν σημαίνει ότι υπό κανονικές συνθήκες δύναται να τερματιστεί σε χρόνο μικρότερο των 40 λεπτών (39:31 για την ακρίβεια). Ο “SasukeAnimator” βέβαια δεν είναι ένας τυχαίος παίκτης αλλά αυτός που έχοντας μάθει τον τίτλο της DICE απ’ έξω κι ανακατωτά, εκμεταλλεύτηκε κάθε πιθανό και απίθανο bug προκειμένου να πετύχει τον στόχο του και να πάρει για πάρτη του το παγκόσμιο ρεκόρ!

 

 

Contra III: The Alien Wars

 

Οι “Mister K” και “Hurlbat” έπαιξαν παρέα Contra III, ένα κατά γενική ομολογία δύσκολο και απαιτητικό παιχνίδι, από ‘κείνα που δεν συγχωρούσαν τις απροσεξίες. Οι εκτιμήσεις τους ήθελαν να κάνουν χρόνο 35 λεπτών. Εκείνοι δεν πέθαναν και επιπλέον δεν χρησιμοποίησαν κάποιο άλλο όπλο πέραν του αρχικού. Το καλύτερο; Έπαιζαν μαζί, κρατώντας αμφότεροι το χειριστήριο και συγχρονίζοντας σε τέτοιο βαθμό τις κινήσεις τους που έκαναν χρόνο 32:39! Bromance at its best!

 

 

Mega Man X & Mega Man X2

 

Αν το παραπάνω σας φάνηκε απίστευτο επειδή δύο τύποι έπαιξαν ένα παιχνίδι με ένα χειριστήριο, πώς θα σας φαινόταν αν σας λέγαμε ότι ένας παίκτης έβγαλε σε “χρόνο dt” δύο παιχνίδια παίζοντάς τα παράλληλα; Το αυτό συνέβη το 2005 όταν ο “DeHackEd” έπαιξε παράλληλα τα Mega Man X και Mega Man X2 και τα “ξετίναξε”, σημειώνοντας χρόνους που άλλοι δεν θα πλησίαζαν ακόμα κι αν έπαιζαν μόνο το ένα απ’ τα δύο! Προς τιμήν του πάντως, ο τύπος παραδέχτηκε ότι τα έπαιξε σε emulator και όχι σε δύο SNES.

 

https://www.youtube.com/watch?v=Ma6MbiaCur8

 

Super Metroid

 

Παραμένουμε στο κόνσεπτ του… multiplayer επιστρέφοντας ωστόσο στην περίπτωση που δύο τύποι παίζουν με ένα χειριστήριο. Αυτή τη φορά το “τυχερό” παιχνίδι είναι το Super Metroid (1994, SNES) με τους “sweetnumb” και “oatsngoats” να αγγίζουν το τέλειο σε συγχρονισμό και κινήσεις, σπάζοντας το παγκόσμιο ρεκόρ με χρόνο 52:01! Παρατηρήστε το κοντινό πλάνο στο χειριστήριο και θα καταλάβετε για τι τρέλα μιλάμε!

 

 

The Elder Scrolls III: Morrowind

 

Τα όσα κάνει ο Βλαντιμίρ “Knu” Σεμένοφ στο speedrun του Morrowind είναι πραγματικά απίστευτα: αρκεί μια προσεκτική ματιά στις κινήσεις και τις επιλογές του για να αντιληφθεί κανείς πως κάθε του “κλικ” είναι καλά μελετημένο και έχει γίνει εκατοντάδες φορές χωρίς υπερβολή! Σε μία σπάνια μίξη ικανοτήτων και bugs, ο Ρώσος βγάζει το επικό RPG της Bethesda σε χρόνο 7,5 λεπτών (τα 2,5-3 είναι για τη δημιουργία χαρακτήρα) το 2005, βάζοντας “φωτιά” στο διαδίκτυο –και όχι άδικα- με το αδιανόητο επίτευγμά του.

 

 

Portal

 

Μεγαλύτερη ειρωνεία από ένα speedrun του Portal δεν θα μπορούσε να υπάρξει στην κατηγορία των speedruns. Αλήθεια μπορείτε να σκεφτείτε ένα παιχνίδι που να ταιριάζει περισσότερο στο κόνσεπτ απ’ ότι αυτό στο οποίο ανοίγουν portals τηλεμεταφοράς ένθεν κι ένθεν; Ο “DemonStrate” ωστόσο το… τερμάτισε κυριολεκτικά και μεταφορικά, αφού ο χρόνος των 9:25 μοιάζει να ‘ναι από άλλο πλανήτη! Ίσως να νομίζετε ότι η επίδοσή του αποτελεί προϊόν χρήσης cheats: δεν είναι.

 

 

The Elder Scrolls IV: Oblivion

 

Η ιστορία επαναλαμβάνεται, αυτή τη φορά με τον διάδοχο του Morrowind, το Oblivion, το οποίο μπορεί να ήταν ένα παιχνίδι ικανό να κρατήσει τον παίκτη προσκολλημένο για βδομάδες αν όχι μήνες, ωστόσο να που βρέθηκε κάποιος που το έβγαλε νοκ άουτ σε 11:19! Ο “μάστορας” που τα κατάφερε, εκμεταλλεύτηκε κάθε bug και glitch του τίτλου, σκέφτηκε “πιο out of the box πεθαίνεις” και εν τέλει ανταμείφθηκε αφού ο χρόνος του παραμένει άπιαστο όνειρο για πολλούς.