Η κίνηση αποτελεί συνέχεια της προσπάθειας περιορισμού της παρακολούθησης δεδομένων μέσω του Chrome

To σχέδιο, με την ονομασία Private Sandbox στοχεύει στον περιορισμό της ποσότητας των δεδομένων που μπορούν να συγκεντρώνουν οι διαφημιζόμενοι.

Η Apple ήδη υποχρεώνει τους δημιουργούς εφαρμογών να ζητούν την άδεια των χρηστών προκειμένου να καταγράψουν δεδομένα από τη χρήση της εκάστοτε εφαρμογής.

Η εξέλιξη αυτή αναμένεται να αποτελέσει πλήγμα για εταιρίες όπως η Mika, που στηρίζονται στην ενσωμάτωση του κώδικά τους στις εφαρμογές προκειμένου να καταγράφουν καταναλωτικές συμπεριφορές.

Νωρίτερα αυτό το μήνα η Meta ανακοίνωσε πως οι αλλαγές που επέβαλε η Apple θα μεταφράζονταν σε κόστος 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων μέσα στο τρέχον έτος. Το λειτουργικό σύστημα Google Android χρησιμοποιείται από το 85% περίπου των κατόχων smartphones παγκοσμίως.

Τα cookies τρίτων, τα οποία χρησιμοποιούνται προκειμένου να καταγράφεται το ιστορικό περιήγησης των χρηστών ώστε να προβάλλονται στοχευμένες διαφημίσεις, αναμένεται να απαλειφθούν σταδιακά από τον Chrome της Google μέχρι το 2023.

Σε ανάρτηση στο εταιρικό ιστολόγιο, η Google ανακοίνωσε την πρόθεσή της να επεκτείνει την εφαρμογή του Private Sandbox στις εφαρμογές Android, ενώ παράλληλα εργάζεται πάνω στην ανάπτυξη λύσεων οι οποίες θα περιορίσουν το διαμοιρασμό των δεδομένων των χρηστών και «θα λειτουργούν χωρίς κοινά αναγνωριστικά μεταξύ των εφαρμογών, συμπεριλαμβανομένης της διαφημιστικής ταυτότητας».

Τα αναγνωριστικά αυτά συνδέονται με τις συσκευές smartphone και χρησιμοποιούνται από τις εφαρμογές για τη συλλογή πληροφοριών. Η Google ανακοίνωσε πως θα τα διατηρήσει ως έχουν για τουλάχιστον δύο χρόνια, ενώσω αναπτύσσει ένα νέο σύστημα, σε συνεργασία «με τη [διαφημιστική] αγορά».

«Παράλληλα, διερευνούμε τεχνολογίες οι οποίες περιορίζουν τα περιθώρια κρυφής συλλογής δεδομένων, συμπεριλαμβανομένων ασφαλέστερων τρόπων επικοινωνίας των εφαρμογών με τα διαφημιστικά SDK (κιτ ανάπτυξης λογισμικού)», όπως αναφέρει η εταιρία στην ίδια ανακοίνωση.

Ο τεχνολογικός κολοσσός δεν περιέγραψε πώς ακριβώς σχεδιάζει να πετύχει αυτό το στόχο.

Τον Απρίλιο του περασμένου έτους, η Apple αποφάσισε πως οι δημιουργοί εφαρμογών έπρεπε να ζητούν τη ρητή άδεια των χρηστών προκειμένου να χρησιμοποιήσουν IDFA (Αναγνωριστικό για Διαφημιστές). Τα δεδομένα που συνέλλεξε η διαφημιστική εταιρία Flurry Analytics και δημοσίευσε η Apple δείχνουν πως οι χρήστες στις Ηνωμένες Πολιτείες απορρίπτουν στο 96% των περιπτώσεων την παρακολούθηση του ιστορικού περιήγησης.

Η ανάρτηση στο εταιρικό ιστολόγιο της Google δεν περιείχε ρητή αναφορά στην Apple, κάνοντας λόγο για «άλλες πλατφόρμες», οι οποίες, όπως επισήμαινε, «έχουν επιλέξει μια διαφορετική προσέγγιση στην προστασία της ιδιωτικότητας από διαφημίσεις, προχωρώντας στον ωμό περιορισμό των υφιστάμενων τεχνολογιών που χρησιμοποιούνται από τους δημιουργούς εφαρμογών και τους διαφημιζόμενους».

«Πιστεύουμε ότι -χωρίς προηγουμένως να παρέχεται μια εναλλακτική διαφύλαξης της ιδιωτικότητας- αυτού του είδους οι προσεγγίσεις μπορούν να αποδειχτούν αναποτελεσματικές», αναφέρει η ίδια ανακοίνωση.

Η Google, αντίθετα με την Apple, βασίζεται στα διαφημιστικά έσοδα.

Εντωμεταξύ, οι απόπειρες της Google να δημιουργήσει εναλλακτικές προτάσεις έναντι των cookies τρίτων για το Chrome δεν έχουν εξελιχτεί απόλυτα ομαλά.

Η πρώτη της πρόταση, ένα σύστημα με την ονομασία Federated Learning of Cohorts (Floc) δεν ικανοποίησε ούτε τους υπέρμαχους της προστασίας της ιδιωτικότητας, ούτε τους διαφημιστές.

Το Floc στόχο είχε να αποκρύπτει την ταυτότητα του κάθε χρήστη, ως ατόμου, εντάσσοντάς το σε μια ομάδα με παρόμοιο ιστορικό περιήγησης.

Ο διάδοχός του, το Topics, ανακοινώθηκε πρόσφατα και στόχο έχει να ομαδοποιεί τους χρήστες σε θεματικές ομάδες, οι οποίες επιλέγονται μέσα από περίπου 350 κατηγορίες, όπως για παράδειγμα γυμναστική ή ταξίδια. Όταν κάποιος επισκέπτεται έναν ιστότοπο, το Topics θα εμφανίζει στον ιστότοπο και τις συνεργαζόμενες διαφημιστικές εταιρίες τρία από τα θέματα που κίνησαν το ενδιαφέρον του χρήστη κατά τις προηγούμενες τρεις εβδομάδες.

Η αμερικανική Αρχή Προστασίας Ανταγωνισμού παρακολουθεί ήδη στενά τη μετάβαση της Google σε συστήματα τα οποία επικεντρώνονται περισσότερο στην προστασία της ιδιωτικότητας και, σχολιάζοντας τα σχέδια της εταιρίας να τα επεκτείνει στις εφαρμογές Android δήλωσε σχετικά: «Θα συνεχίσουμε να παρακολουθούμε προσεκτικά και να συνεργαζόμαστε με τη Google πάνω στο χαρακτήρα και τις λεπτομέρειες των προτάσεών της».

Η μέση εφαρμογή περιέχει τουλάχιστον έξι αναγνωριστικά τρίτων, μοναδικός σκοπός των οποίων είναι να συλλέγουν και να διαμοιράζουν διαδικτυακά δεδομένα, σύμφωνα με έκθεση την οποία παρήγγειλε η Apple το 2021.

Την ίδια στιγμή, οι διάφορες εταιρίες συλλογής και διαμοιρασμού δεδομένων εκτιμάται ότι έχουν στη διάθεσή τους τα στοιχεία έως και 700 εκατομμυρίων καταναλωτών, σύμφωνα με την εταιρία ερευνών Cracked Lab.

Οι διάφορες ρυθμιστικές αρχές, μεταξύ αυτών και το Γραφείο Επιτρόπου Πληροφοριών στο Ηνωμένο Βασίλειο, ήδη ερευνούν το διαφημιστικό οικοσύστημα, ιδίως τον τρόπο με τον οποίο πωλούνται οι διαφημίσεις -στο πλαίσιο των λεγόμενων προσφορών σε πραγματικό χρόνο- καθώς σε καθημερινή βάση δισεκατομμύρια διαδικτυακές διαφημίσεις αναρτώνται αυτόματα στις διάφορες ιστοσελίδες.