Βρίσκεται ανάμεσα στην πιεση των ρυθμιστικών αρχών αλλά και τους υπερασπιστές απορρήτου. 

Η αμερικανική εταιρεία ανακοίνωσε ότι θα καθυστερήσει τα σχέδιά της για τη σταδιακή κατάργηση των third-party cookies στον Chrome έως το 2023, δηλαδή περίπου ένα χρόνο αργότερα από ο, τι είχε αρχικά προγραμματιστεί. Άλλα προγράμματα περιήγησης όπως Safari και Firefox έχουν ήδη εφαρμόσει κάποιου είδους αποκλεισμό έναντι των cookies παρακολούθησης. Με τον Chrome όμως να είναι ο πιο δημοφιλής browser για desktop υπολογιστές, ο αποκλεισμός αυτών των cookies θα είναι πιο σημαντικός για τη βιομηχανία των διαφημίσεων. Ένας από τους λόγους που το συγκεκριμένο σχέδιο έχει ανεπισήμως ονομαστεί και ως «cookiepocalypse».

Στη δημοσίευση που η Google ανακοίνωσε την καθυστέρηση, η εταιρεία αναφέρει ότι η απόφαση σταδιακής κατάργησης των cookies για μία περίοδο τριών μηνών στα μέσα του 2023, υπόκειται στη δέσμευσή της με την Αρχή Ανταγωνισμού και Αγορών (CMA) του Ηνωμένου Βασιλείου.  Με άλλα λόγια, επιδιώκει ένα μέρος της καθυστέρησης για την ανάγκη να συνεργαστεί στενότερα με τις ρυθμιστικές αρχές για να βρει νέες τεχνολογίες για να αντικαταστήσει τα third-party cookies για χρήση σε διαφημίσεις.

Αν και λίγοι θα «στεναχωρηθούν» από την κατάργηση των third-party cookies, η Google παραμένει η μοναδική εταιρεία που κυριαρχεί σε πολλούς κλάδους όπως η αναζήτηση, οι διαφημίσεις και τα προγράμματα περιήγησης. Αυτό σημαίνει πως όσο η Google διακόπτει την παρακολούθηση τρίτων, τόσο περισσότερο βλάπτει άλλες διαφημιστικές εταιρείες και πιθανώς αυξάνει τη δική της κυριαρχία στον διαφημιστικό χώρο. Από την άλλη όμως, όσο λιγότερο η Google αγνοεί τα θέματα παρακολούθησης, τόσο πιο πιθανό είναι να κατηγορηθεί ότι δεν προστατεύει το απόρρητο του χρήστη. Και ανεξάρτητα από το τι κάνει, ρυθμιστικές αρχές, υπερασπιστές απορρήτου, διαφημιζόμενοι και εκδότες θα συνεχίσουν να «κτυπούν» την πόρτα της Google.

Είναι δύσκολο να βρεθεί τρόπος εξισορρόπησης αυτών των συγκρουόμενων κινήτρων και ένας λόγος για αυτό είναι ότι η Google προσπαθεί να αναπτύξει νέες τεχνολογίες απορρήτου δημιουργώντας web πρότυπα διαθέσιμα για όλους. Έχει ήδη συγκεντρώσει αρκετές προσπάθειες κάτω από την ομπρέλα του λεγόμενου «Privacy Sandbox» και περιλαμβάνονται πολλές νέες προτάσεις τόσο για τον Chrome όσο γενικότερα και για το web.

Η πιο αμφισβητούμενη από αυτές τις προτάσεις ονομάζεται FLoC (Federated Learning of Cohorts). Πρόκειται για μία περίπλοκη προσπάθεια δημιουργίας ομάδων χρηστών με παρόμοια δημογραφικά στοιχεία σε ένα ημι-ανώνυμο αποκεντρωμένο σύστημα που οι διαφημιζόμενοι θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν για τη στόχευση διαφημίσεων. Ωστόσο, κανένας άλλος προμηθευτής προγραμμάτων περιήγησης δεν έχει δηλώσει ότι θα χρησιμοποιεί το FLoC ενώ αρκετοί δήλωσαν πως θα το μπλοκάρουν. Η Mozilla ήταν αυτή που έδωσε την καλύτερη απάντηση στη Google, αναφορικά με το μπλοκάρισμα, λέγοντας πως εντοπίζει ορισμένα προβλήματα που αποτρέπει τη μελλοντική υιοθέτηση του FLoC στον Firefox.

Η Google επιζητά μία πολυφασική διαδικασία δημόσιας ανάπτυξης συμπεριλαμβανομένων και εκτεταμένων περιόδων συζήτησης και δοκιμών για το FLoC, κάτι που μάλλον μεταφράζεται στο ότι τελικά θα αλλάξει τη λειτουργία του συστήματος ή θα το αντικαταστήσει εντελώς.

Μετά από αυτήν τη διαδικασία δημόσιας ανάπτυξης και με την επιφύλαξη της δέσμευσής μας με το CMA, το σχέδιό μας για το Chrome είναι να καταργήσει σταδιακά την υποστήριξη third-party cookies σε δύο στάδια.

Στάδιο 1: (έναρξη στα τέλη του 2022). Μόλις ολοκληρωθεί η δοκιμή και ξεκινήσουν τα API στο Chrome, θα ανακοινώσουμε την έναρξη του πρώτου σταδίου. Κατά τη διάρκεια του 1ου σταδίου οι εκδότες και η διαφημιστική βιομηχανία θα έχουν χρόνο να πραγματοποιήσουν μετεγκατάσταση των υπηρεσιών τους. Αναμένουμε ότι αυτό το στάδιο θα διαρκέσει για εννέα μήνες και θα παρακολουθούμε προσεκτικά την υιοθέτηση και τα σχόλια πριν προχωρήσουμε στο Στάδιο 2.

Στάδιο 2: (από τα μέσα του 2023). Το Chrome θα καταργήσει σταδιακά την υποστήριξη για third-party cookies για μία περίοδο τριών μηνών που θα ολοκληρωθεί στα τέλη του 2023.