Πριν από μια δεκαετία, ο Tom Scott κατέγραψε ένα βίντεο 90 δευτερολέπτων σχετικά με ασυνήθιστα σήματα διαβάσεων στη Βρετανία, ξεκινώντας μια αγαπημένη σειρά στο YouTube.

Στο πρώτο βίντεο στο κανάλι που θα ονομαζόταν "Things You Might Not Know", εξηγούσε τις ιδιόρρυθμες διαβάσεις της χώρας με τα περίεργα ονόματα, όπως "πελεκάνος" και "puffin". Δεν ήξερε ότι αυτό θα πυροδοτούσε άλλα 600 εβδομαδιαία επεισόδια για τα επόμενα 10 χρόνια. 

Την Πρωτοχρονιά του 2023, ο Σκοτ δημοσίευσε το τελευταίο βίντεο (κατά πάσα πιθανότητα) της σειράς που τον έκανε απίθανο σταρ του YouTube. Συγκεντρώνοντας πάνω από 6 εκατομμύρια συνδρομητές, ο Scott από τη Βρετανία έχει επίσης ένα δημοφιλές newsletter καθώς και ένα podcast. Αν και κάποιοι μπορεί να τον αναγνωρίσουν από μια πρόσφατη εμφάνισή του στο University Challenge.  

Στο αποχαιρετιστήριο βίντεό του, ο Scott αναλογίστηκε την τυχαία επιτυχία της σειράς. "Ανεβάζω πράγματα στο διαδίκτυο από το 1999, και για πολλά, πολλά χρόνια, αυτά τα πράγματα δεν πήγαιναν σχεδόν πουθενά", είπε. "Θυμάμαι να σκέφτομαι τόσες πολλές φορές κατά τη διάρκεια όλων αυτών των ετών... θα κάνει επιτυχία ποτέ τίποτα από αυτά τα πράγματα που φτιάχνω; Λοιπόν, αυτό έκανε".

Ο Scott δεν είναι ο πρώτος μαζικά δημοφιλής YouTuber που εγκαταλείπει την πλατφόρμα ή τουλάχιστον αποστασιοποιείται σε σημαντικό βαθμό απ’ αυτή. Η λεγόμενη "εξουθένωση του δημιουργού" είναι ένα συνηθισμένο ζήτημα μεταξύ των influencers που καταπονούνται από τις αδυσώπητες απαιτήσεις της δημιουργίας περιεχομένου. Ωστόσο, τέτοιες δυσκολίες σπάνια προβάλλονται δημοσίως, καθώς στα σχόλια υπάρχουν συχνά άσχημες αντιδράσεις κατακρίνοντας το δημιουργό για την ονειρική δουλειά που έχει. 

Άλλοι κορυφαίοι Βρετανοί YouTubers όπως η Zoe Sugg χάθηκαν από το προσκήνιο γύρω στο 2018, όμως ο Scott αποχωρεί σίγουρα με τους δικούς του όρους, εξακολουθώντας να βρίσκεται στο απόγειο της επιτυχίας του. 

"Θα μπορούσα να συνεχίσω να κάνω μεγαλύτερα και καλύτερα πράγματα, να συνεχίσω να ανεβαίνω τη σκάλα, να χτίσω μια επιχείρηση, να προσλάβω υπαλλήλους πλήρους απασχόλησης και να καταλήξω μάνατζερ, και αυτό θα ήταν υπέροχο για κάποιον που δεν είμαι εγώ. Αλλά ξέρω ότι είμαι κακός σε αυτό και θα μισούσα κάθε δευτερόλεπτο. Δεν θα μπορούσα να το κάνω αυτό", εξήγησε ο Scott στο αποχαιρετηστήριο βίντεό του.

Σύμφωνα με τον ίδιο, οι σαρωτικές αλλαγές στο YouTube έπαιξαν επίσης ρόλο στην απόφασή του να τερματίσει τη σειρά. Όπως το έθεσε ο ίδιος, "αισθάνομαι ότι πολλοί άνθρωποι που έκαναν βίντεο μεγάλης διάρκειας ανακοίνωσαν πρόσφατα ότι θα μειώσουν σημαντικά την ενασχόλησή τους με την πλατφόρμα. Όλοι όσοι γνωρίζω παρατηρούν ότι οι προβολές τους μειώνονται σιγά-σιγά, και επομένως μειώνονται και τα διαφημιστικά τους έσοδα".

Και συνέχισε: "Το YouTube είναι αυτή η παράξενη παρέκκλιση στην ιστορία των διαδικτυακών πλατφορμών. Καμία άλλη εταιρεία δεν αποφάσισε να μοιραστεί τόσο μεγάλο μέρος των διαφημιστικών εσόδων της με τους δημιουργούς". Χάρη στην εξαιρετικά γενναιόδωρη κατανομή των εσόδων, το YouTube επέτρεψε ένα εντελώς νέο δημιουργικό μέσο - τη λεγόμενη "οικονομία του δημιουργού". 

Αλλά τώρα, η μείωση της τηλεθέασης των βίντεο μεγάλης διάρκειας μαζί με τον νέο ανταγωνισμό από το περιεχόμενο που δημιουργείται από την τεχνητή νοημοσύνη φαίνεται να σηματοδοτεί το τέλος μιας εποχής. Όπως σημείωσε ο Scott, "νομίζω ότι θα είναι μερικά δύσκολα χρόνια".

Παρά τις προκλήσεις, ο ίδιος δεν πιστεύει ότι το να κάνεις επιτυχία στο YouTube είναι απαραίτητα ευκολότερη ή δυσκολότερη από ό,τι όταν ξεκίνησε. Όπως το θέτει ο ίδιος, "Παρόλο που δεν μπορώ να προβλέψω το μέλλον -και ασχολούμαι με το YouTube τόσο καιρό που δεν έχω ιδέα πώς είναι για τους ανθρώπους που ξεκινούν σήμερα- είμαι αρκετά σίγουρος ότι οι παθιασμένοι άνθρωποι θα συνεχίσουν να δημιουργούν πράγματα ούτως ή άλλως".

  • Like 4
  • Confused 1